Automaat rijbewijs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Specials

Automaat rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 18:15

Zijn hier mensen met alleen een automaat rijbewijs?
En hoe bevalt dat?
Kost het meer geld dan een normaal rijbewijs, Onder vinden jullie veel last van het feit dat je niet in een schakel mag rijden?

Kortom , Alle informatie over een automaat rijbewijs is welkom :D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:18

Mijn moeder heeft haar rijbewijs gehaald in een automaat. Toentertijd kreeg je nog geen aanmerking in je rijbewijs. Als je een leenauto krijgt van de garage bij een beurt of de auto van een vriend leent, lijkt het mij wel irritant want over het algemeen zijn dit schakel-auto's. Ik denk dus dat je iets beperkter bent in de vrijheid die je ervaart met autorijden (als je veel in andere auto's rijd althans)

Lyonesse

Re: Automaat rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:19

Een oud klasgenoot heeft een automaat rijbewijs omdat ze niet kon schakelen :Y) Kostte niets meer :n

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:22

mijn broer heeft gewoon schakel rijbewijs maar rijdt niets anders dan automaat, maar het is altijd handig om wel een "normaal" rijbewijs te hebben. zodat je in wel geval dan ook altijd kan rijden

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:23

Toevoeging: Ik denk dat je ook beperkt bent met je rijschool keuze.

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:30

mijn instructeur zegt altijd,, het kan nooit kwaad om te beginnen in een schakelauto en als het echt niet lukt kan je altijd nog overstappen na een automaat

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:34

Als je geen lichamelijke beperking hebt, ben ik het volledig eens met jouw instructeur. TS, heb je een lichamelijke beperking of heb je een andere specifieke reden waarom je niet wil / kan schakelen?

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:38

schakelen is simpel :Z je doet even lang over je rijbewijs aangezien het kijken t moeilijkste is. schakelen is 2 uurtjes werk dan heb je t wel door

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:03

ik zeker proberen om een schakel rijbewijs te halen :j

ik heb een schakel rijbewijs maar heb een automaat, toch rijd ik regelmatig in een schakel auto.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:07

ik ben bezig in een automaat. het enige lastige lijkt mij idd dat je niet een keer in een auto van vrienden kan rijden. mijn instructeur zegt dan heel droog dat over een paar jaar geen auto`s meer bestaan met schakel...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:13

Ik wou het ook eerst, maar ben toch voor schakel gegaan omdat het meer mogelijkheden schept. Rij wel rond in een automaat. Moeilijkheidsgraad is hetzelfde ik merk geen verschil schakelen heb je in een uurtje door...

Zij dat vertelde ze me ook al en ze rijden nog rond :)
Laatst bijgewerkt door lesilla op 04-06-09 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:16

Ik les nu automaat
ik heb nu meer tijd om rekening te houden met andere dingen ipv aan schakelen te denken
Ik vind het heel fijn rijden je geeft gas en je bent weg :P
Je hoeft dus alleen te remmem te gassen en te kijken :D

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:19

Volgens mij worden er nog steeds auto's gemaakt met een schakelbak. Het is zo nu en dan best leuk om even verder 'door te trekken' (hoog in de toeren). Ik hoop niet dat de schakelbak eruit gaat, automaat rijden lijkt me erg saai (al is mijn man dat niet met me eens en ik kan er niet echt over oordelen omdat ik nog nooit automaat gereden heb).
Als ik jou was, zou ik toch voor schakel gaan. Meer mogelijkheden qua auto's.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:56

Daanxbien dat heb je in een schakel ook alleen heb je een les extra nodig en uiteindelijk ben je er zo aan gewend dat je niet eens doorhebt dat je schakelt :)

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:27

zij schreef:
ik ben bezig in een automaat. het enige lastige lijkt mij idd dat je niet een keer in een auto van vrienden kan rijden. mijn instructeur zegt dan heel droog dat over een paar jaar geen auto`s meer bestaan met schakel...

Ik denk niet dat we over een paar jaar alle nu nieuw verkochte schakelbakkies op de brandstapel gaan gooien :D

Automaat rijden is simpel, ik zou lekker gewoon rijbewijs halen, kan je beide zo in weg rijden, je moet alleen je linkerbeen wat meer onder controle houden in een automaat *anders sta je net als Syl opeens bijna stil op de snelweg :D *

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 02:09

Ik heb toen ik mijn rijlessen had een tijdje les gehad in een automaat. En dat kan ik iedereen die moeite heeft met kijken en vervolgens naar de versnellings pook gaat kijken aanraden. Ik heb daardoor echt geleerd naar de weg te kijken. Toen ik dat helemaal netjes deed (vooral het ver vooruit kijken) ben ik weer terug gegaan naar de schakel bak. Want ik wilde persé een schakel rijbewijs. Omdat ik toch ook wel eens in de auto van b.v vriendlief of mijn vader wil rijden.
En dat rijbewijs heb ik inmiddels ook alweer een jaar.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 05:30

Als het om medische redenen niet kan zou ik zeker in een automaat lessen, dan heb je toch de mogelijkheid om auto te rijden en dan is het een hele mooie oplossing :)

Mocht je daar geen beperkingen aan ondervinden dan zou ik voor een normaal rijbewijs gaan. Het geeft geen beperkingen op en mocht je automaat prettiger vinden rijden, kun je daar uiteindelijk in gaan rijden (al kun je dat, in principe, zonder rijbewijs natuurlijk niet aangeven).

Schakelen had ik na een lesje al door en werd er, bij mij, geleidelijk in gebracht. Het stelt niks voor, iedereen zonder lichamelijke klachten zou het in mijn ogen moeten kunnen. Ik keek in het begin ook naar de weg en vervolgens naar de pook, dat doen er wel meer in het begin en dat is logisch. Heb het gewoon gelijk goed geleerd en daar heb ik profijt van. Heb zelf ook alleen maar schakel auto's gehad, lekker doortrekken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 06:03

Samster mag ik vragen wat de reden is waarom je liever in een schakelauto wil rijden?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 06:11

Ik ga met het gros mee, indien geen medische reden, zou ik ook kiezen voor een schakelbak.
En wil je dan later een automaat kopen, dan raad ik aan om een of twee lesjes te nemen in een automaat.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 09:48

ben ik weer :)..

Ik heb geen beperking verder, Behalve finaniceel dan...
Hier in de buurt is het goedkoper om een automaat te halen en sneller, Daarom zat ik dr aan te denken.
En ik ben gewoon echt "bang" voor het schakelen, K ben nu 19 bijna 20 en heb nog steeds geen rijbewijs terwijl ik hem super graag wil.

Maaar k heb net gezien om internet dat dr een nieuwe rijschool hier zit en die is echt goedkoop, Ook voor een schakel, 20 lessen voor 1000 euro, En heb je dan nog extra nodig word het 36 euro per ander half uur. En dat is All in behalve een her-examen mocht dat nodig zijn.

K heb 1 keer in een schakel gereden en verder dan zn 2 durfde ik niet, Vind dat koppelen niets en k moet elke keer naar beneden kijken of ik wel het goede pendaal heb, Mn vriendje had een automaat en daar kom ik gewoon normaal mee rijden, Vandaar eigenlijk dat ik aan een automaat zat te denken, Wil gewoon geen jaar over mn rijbewijs doen dat red ik financieel helaas niet.

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:54

Niet doen SamSter, ga er gewoon voor om dat geschakeld rijbewijs te halen.
Je gaat achteraf blij zijn met je geschakeld rijbewijs.
Als je geschakeld rijdt mag je altijd met een automaat rijden, andersom niet.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:56

Moet ook zeggen dat ik die vrees in het begin had, maar heb mijn rijlessen met schakel gedaan, direct in de automaat gekropen en de week voor mijn examen nog eens een rijles omdat ik schakelen echt vergeten was. En was er zo door.

Als mijn ouders het niet verboden hadden, had ik ook automaat rijbewijs maar ben er toch blij voor.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 05-06-09 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:57

Over het automaat rijbewijs weet ik niets, ik heb gewoon een normaal rijbewijs en dat raad ik ook iedereen aan om te doen. Even oefenen en je rijd ook in een automaat weg.

Ik rij nu ook in een automaat, rijd echt heerlijk :D Altijd 2 handen aan het stuur O:) Maar ik kan wel als dat nodig is in een schakel auto rijden. Aangezien wij meestal mercedessen hebben maakt het niet heel veel uit omdat het meestal wel automaat is, maar stel we kopen een nieuwe geschakelde, dan zou ik er niet mee kunnen rijden met een automaat rijbewijs. Of stel je auto is kapot of je moet met de auto van iemand anders rijden, dat zijn ook meestal handgeschakelde.

Het schakelen heb ik van te voren voor mn rijlessen in de auto van mn vader geleerd, dat scheelde 5 lessen zei mijn rijinstructeur. Gewoon oefenen dat je de koppeling intrapt en dan 1, 2, 3, 4, 5 weetjewel en ook weer terug.
Ik vond het in het begin ook lastig en heb regelmatig geroepen dat ik een automaat wou, maar daar is gelukkig niemand serieus op ingegaan want natuurlijk had ik het zo door en was er niks meer aan de hand :D
Als je het echt nodig hebt vanwege lichamelijke problemen of wat dan ook is er natuurlijk niks aan te doen, anders zou ik altijd proberen gewoon je gewone rijbewijs te halen. In een automaat leer je dan ook wel rijden, maar dan heb je het iig allebei.

Bij mij was automaat in het begin iig echt een drama en levensgevaarlijk := Ik stampte ipv op de koppeling (die er dus niet zat) elke keer VOL de rem in, wantja de kracht waarmee je de koppeling intrapt zegmaar....

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:02

de grootste kunst in het hele autorijden is toch echt verkeersinzicht en goed kijken. Dat schakelen heb je zo door, dat is de eerste keer lastig, maar op een gegeven moment kun je dat gewoon dromen. Het stelt echt niks voor hoor!

Vind trouwens 20 lessen voor 1000 euro niet eens zo mega goedkoop hoor. 20 uur is helemaal niet zoveel. Vraag me af of je het red in die tijd. De meeste mensen hebben toch wel 30+ nodig en halen het dan nog niet eens de eerste keer. Ik zou als ik jou was gewoon gaan schakelen, je kunt altijd nog overstappen naar automaat. Met begeleiding (en een instructeur die zelf in nood de pedalen over kan nemen aan zijn kant) heb je dat schakelen zo onder de knie joh.

Daarnaast zou ik gewoon een intake doen, de meeste rijscholen kunnen je een goed zicht geven in hoeveel uur je nodig hebt.

Overigens heb ik in Amerika voor het eerst 3 weken in een automaat rondgereden, en het overschakelen van schakel naar automaat en weer terug naar schakel gaf geen enkel probleem (Behalve dan dat ik de eerste keer terug in schakel mijn auto op de rem wilde starten ipv op de koppeling :+ en hem bij een stoplicht oid, nog wel eens vergat terug te zetten in zijn 1)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:03

Het voordeel van een schakelrijbewijs is dat je altijd in een andere auto mag rijden.
Met een atomatenrijbewijs mag je alleen in een automaat rijden.
In Nederland worden nog steeds veel meer schakelauto's dan automaten verkocht.