Slecht werkgeverschap

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Lola_

Slecht werkgeverschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 15:04

Nou ik zit momenteel in een echt verhaal van slecht werkgeverschap.

Dit topic is dus ook bedoeld om je ervaringen te delen en frustraties te kunnen uiten en elkaar hulp en advies te bieden.

Ik werk nu op basis van mijn 3e contract en dit wordt niet omgezet naar een contract voor onbepaalde tijd. Met andere woorden ik word gedwongen ontslagen. Nu is het verhaal zo dat ik op mijn eigen kosten en vrije tijd moet solliciteren.
Ik ben echt ziek van de hele situatie, ik slaap slecht en sta uit eindelijk misselijk en huilend op om weer naar het werk te gaan.
Na dit te hebben verteld tegen mijn manager (allemaal telefonisch want ik zit op een andere vestiging dan mijn manager en moet alles sinds januari al alleen of telefonisch oplossen) kreeg ik enkel te horen dat het erg vervelend was en ik het toch echt nog maar gewoon even moest uitzitten. OF ik moest maar per direct mijn eigen contract opzeggen! (ey hoe is het! ben toch niet gek of wel dan?)
Verder, als ik mij ziek wou melden dan was het dus ook wel echt ziek.. En dat houd dus ook in dat ik niet kan gaan solliciteren oid.. Thuis zitten met mijn "psychische klachten" dus....

In ieder geval, zo komen mij dus nergens in te gemoet, ik mag alles zelf oplossen, ik krijg geen begeleiding, en heb helaas geen poot om op te staan (heb rechtsbijstand al gebeld, maar helaas)

Wat vinden jullie hier nou van en wat zouden jullie doen??

Kom maar op met advies en/of verhalen!
Laatst bijgewerkt door _Lola_ op 02-06-09 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjolein

Re: Slecht werkgeverschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:10

Hoelang van te voren is je verteld dat je contract niet omgezet wordt?

Ik vind het nog wel meevallen met het slecht werkgeverschap. Dat je op eigen kosten moet solliciteren lijkt me niet meer dan normaal. Begeleiden en dergelijke is niet hun verantwoordelijkheid. In de baas zijn tijd mogen solliciteren is eerder een uitzondering dan een regel. Ik zou zeggen schouders eronder en op zoek naar een nieuwe job en daar ervoor zorgen dat je onmisbaar wordt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:11

Marjolein schreef:
Ik vind het nog wel meevallen met het slecht werkgeverschap. Dat je op eigen kosten moet solliciteren lijkt me niet meer dan normaal. Begeleiden en dergelijke is niet hun verantwoordelijkheid. In de baas zijn tijd mogen solliciteren is eerder een uitzondering dan een regel. Ik zou zeggen schouders eronder en op zoek naar een nieuwe job en daar ervoor zorgen dat je onmisbaar wordt.

Hier ben ik t eigenlijk wel mee eens. Is dat ook wat je dwars zit of had je iets anders verwacht van je werkgever?

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 15:13

Een werkgever is verplicht om iets van loopbaanbegeleiding te doen..
2 jaar geleden heb ik in de zelfde situatie gezeten bij een ander bedrijf.. Hier waren ook geen contracten voor onbepaalde tijd m,ogelijk.. Van hun heb ik wel vrij gekregen om te solliciteren, zij hebben met mij mee gekeken voor een nieuwe passende oplossing... Het is niet dat ik ontslagen word omdat ik niet goed heb gefunctioneerd...

Naar mijn mening hadden ze mij best wat tegemoet kunnen komen.. En helemaal omdat ik er emotioneel ook nog eens zo onder door ga..

Ik weet het nu sinds 3 weken..

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:17

_Lola_ schreef:

Waar staat dat?

Ik denk dat je hiervoor gewoon een hele fijne werkgever heb gehad. Jammer genoeg zijn niet alle werkgevers zo, maar dit geval vind ik niet een prototype slecht werkgeverschap.

Hoelang loopt je contract nog? Heb je nog vrije dagen die je kan gebruiken om te solliciteren?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:18

Het lijkt me logisch dat jij in je eigen tijd en op eigen kosten moet solliciteren. Heel cru, het is niet hun probleem dat jij straks geen werk meer hebt...

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:19

Toevallig zit een collega van mij in een vergelijkbare situatie. Zij zit nu thuis met "psychische klachten".
Ik ben het wel eens met bovenstaande reacties, maar kan me goed voorstellen dat het vooral gaat over de manier waarop het gebeurd (bij mijn collega is dat igg wel het verhaal). Als je werkgever niet goed met je communiceert kunnen dit soort dingen veel vervelender zijn dan nodig. (vervelend is niet verlengen van contract altijd)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:20

Je hebt gewoon een contract voor bepaalde tijd wat afloopt. Zeker in deze tijd is het krijgen van een vast contract erg moeilijk. Werkgever heeft geen enkele verantwoordelijkheid om jou met solliciteren te begeleiden. Je hebt er zelf voor gekozen om een tijdelijk contract aan te gaan en dit is het risico wat er aan vast zit. Wat mij betreft: niet mauwen, schouders eronder en solliciteren.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:20

Had je al op STW gekeken, daar loopt een topic waar veel meer bokkers hun contract niet verlengd zijn. :) Het is namelijk géén gedwongen ontslag als je contract afloopt, ondanks dat je het wel zo ervaart.

Ik kan me voorstellen dat het een heel fixe domper is. Maar contracten voor bepaalde tijd lopen af en hoeven door je werkgever niet verlengd te worden. Wat dat betreft ´logisch´ dat rechtsbijstand daar géén hulp in kan bieden. En je kunt ook niet verwachten dat je werkgever je aan het handje meeneemt om potentieel een nieuwe job voor je te vinden. Jullie hadden een afspraak voor een bepaalde tijd staan, die maken jullie vol en daarmee voldoen jullie beide aan jullie verplichtingen..

Je hebt niet nog wat vrije dagen staan die je op kan nemen om even wat bij te komen? En betreft vrij voor sollicitaties, ik weet niet helemaal zeker of je daar verplicht vrij voor moet krijgen (meestal gebruikt men dat niet omdat ze het stil willen houden voor de werkgever). Maar op eigen kosten is sowieso standaard..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:28

_Lola_ schreef:
2 jaar geleden heb ik in de zelfde situatie gezeten bij een ander bedrijf.. Hier waren ook geen contracten voor onbepaalde tijd m,ogelijk.. Van hun heb ik wel vrij gekregen om te solliciteren, zij hebben met mij mee gekeken voor een nieuwe passende oplossing... Het is niet dat ik ontslagen word omdat ik niet goed heb gefunctioneerd...

Naar mijn mening hadden ze mij best wat tegemoet kunnen komen.. En helemaal omdat ik er emotioneel ook nog eens zo onder door ga..

Ik weet het nu sinds 3 weken..

Helaas voor jou is een werkgever wettelijk niets verplicht.
Soms staat zoiets wel vermeld in een CAO , maar dat geld dan voor vaste medewerkers.
Het is fijn dat je vorige werkgever dit wel heeft gedaan, maar dit was hij dus niet verplicht.

Helaas zitten maandelijks veel meer mensen in hetzelfde schuitje als jij.
Je zal toch zelf moeten gaan solliciteren. Ga evt naar een uitzendbureau voor een tussen oplossing.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:32

Overigens zou ik het sympathiek van je werkgever vinden als ze zich flexibel opstellen naar jou als het gaat om vrije uren op te nemen ivm sollicitatiegesprekken. :j

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 15:40

Als ik zo jullie reacties lees, hoe cru en hard ze ook klinken, maar inderdaad, contract is voldaan dus wij hebben elkaar niets meer te vertellen.. Toch blijf ik er bij dat ze zich meer kunnen verplaatsen in de werknemer.. ALs ik kijk naar september, toen moesten er ook mensen uit maar dan in grote getallen.. TOen kreeg ineens wel iedereen vrij voor het solliciteren en werd er door man en macht bekeken wat er voor hun gedaan kon worden (ik werk zelf bij een uitzendbureau)

Het is momenteel inderdaad gewoon uitzitten van de uren.. En ja ik heb gelukkig nog wel wat vrije dagen openstaan.. Hier maak ik ook zeker wel gebruik van.. Maar het zat me gewoon allemaal even niet lekker en was benieuwd wat jullie vonden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:52

Maar liep het contract van die mensen ook af of ging het om ontslag, in die periode in september? Ik denk t niet eerlijk gezegd omdat je het hebt over 'grote getallen'?

Ik heb bij een bedrijf gewerkt waar op een gegeven moment 30% vd werknemers gedwongen ontslag kregen per een x datum. Ik had een jaarcontract en dat werd dus niet verlengd. De mensen die ontslagen werden kregen loopbaanbegeleiding en de hele reutemeteut, ik kreeg niets want het was gewoon een contract wat niet verlengd was. Ik kon er in t geheel niet mee zitten maar nu ik er over terug denk zou je dat wel als oneerlijk kunnen ervaren. :)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:54

kun je niet na 3 mnd weer terug in dienst komen?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:59

_Lola_ schreef:

Nee hoor, absoluut niet. Het zou netjes zijn, maar is absoluut niet verplicht en ik moet de werkgever die dat echt doet nog tegen komen. De werkgevers die ik het heb zien doen deden het voor mensen met vaste contracten waar zij vanaf wilden. Als je dat soort mensen onder kunt brengen bij een ander bedrijf en het bevalt bij beide partijen, ben jij van je hele ontslagprocedure af.

Ik ben het eigenlijk wel eens met Marjolein. Schouders eronder aan gaan solliciteren... Ik ben niet anders gewend dan dat ik in de avonduren mijn gesprekken moest plannen, ik kreeg daar echt geen vrij voor. Of ik wilde het niet melden aan mijn werkgever. Maar in het geval van een aflopend contract is je werkgever je echt helemaal niks verplicht... Hij heeft het zelfs nog netjes ruimschoots van te voren aangekondigd, hij had namelijk ook in zijn recht gestaan als ie op de laatste dag op het moment dat je naar huis ging had gezegd dat je niet meer terug hoefde te komen. Nu heb je daadwerkelijk de kans om een nieuwe baan te vinden omdat het tijdig gemeld is...

In het geval van een gedwongen ontslag is het een ander verhaal, maar bij jou is er geen sprake van een gedwongen ontslag...

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:00

ik herken het ergens wel. Het is idd zo dat er mensen zijn die er toch wel een klap van krijgen als je te horen krijgt dat je contract niet omgezet wordt naar een voor onbepaalde tijd of het gewoon niet verlengd wordt..
En dat is begrijpelijk!!
Als je het werkelijk niet meer aan kan kan je wel degelijk de ziektewet ingaan. Hooguit kunnen ze je oproepen bij de Arbo. Maar die zal jou er wel gelijk in geven als je je verhaal zal uitleggen en hierdoor in de put zit..
En je hebt dan tijd genoeg om te solliciteren en natuurlijk kun je dan gewoon op gesprek gaan!! Heb ik ook gedaan, zo heb ik ook mijn nieuwe baan destijds gevonden..

Als je werkgever je niet tegemoet wil komen kan je het ook zo gaan spelen.. Het is alleen even bekijken of jij het zo wilt spelen , en hoe lang je je contract nog moet uitzitten.. en of het op deze manier vol te houden is voor jou...

Helaas 9 van de 10 bazen denken alleen aan zichzelf, je bent vaak maar een nummertje..

Zelf eerder opstappen nooit doen! daar heb je alleen jezelf mee.

Heb je niet nog vrije dagen of uren open staan?

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:05

Gewoon ww optijd aanvragen. EN zoveel mogelijk soliciteren.

Je word niet ontslagen je contrakt is gewoon ten einde dat is een verschil.

Ziekmelden zou ik niet doen. Het is moeilijker werk vinden vanuit de ziekte wet. Zeker net voor het end van je contrakt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:14

Als je ziek bent en gaat solliciteren kun je moeilijk refereren naar je huidige werkgever.
Ook komt het raar over bij een baas dat je je ziek hebt gemeld.
Vraag je huidige werkgever om een getuigschrift, dit werkt vaak positief bij een nieuwe sollicitatie.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:18

cile205 schreef:
Als je het werkelijk niet meer aan kan kan je wel degelijk de ziektewet ingaan. Hooguit kunnen ze je oproepen bij de Arbo. Maar die zal jou er wel gelijk in geven als je je verhaal zal uitleggen en hierdoor in de put zit..

En een bedrijfsarts zal je naar alle waarschijnlijkheid naar je werk terugsturen. Vind ziekmelden in dit geval zo not done. Je hebt een tijdelijk contract en omdat je geen vast contract hebt ga je je ziekmelden? Dan hoef je in ieder geval je huidige werkgever niet meer als referentie op te geven.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:45

Een Arbo-arts zal daar inderdaad vrij snel doorheen prikken... En ik vind het ook gewoon not-done.

Voor een WW-uitkering moet je direct beschikbaar zijn voor betaald werk (dus als je iets op de planning hebt staan en je krijgt een baan aangeboden, dan is het pech voor je planning... Hetzelfde geldt voor ziek zijn) en je moet in de periode vóór werkeloosheid 26 van de 36 weken gewerkt hebben (wekeneis). Er zijn nog wel wat meer regels etc, maar die 2 zijn hier denk ik het meest relevant.

Het risico dat je loopt bij het UWV is dat je móet solliciteren en dat je ook verplicht bent om een baan aan te nemen, of het nou passend is of niet. Persoonlijk denk ik dat er zat opties zijn om zélf iets te vinden... Je bent nog jong en met een beetje ambitie en flexibiliteit kom je een heel eind, ook zonder diploma's.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:39

Nikka schreef:
cile205 schreef:

En een bedrijfsarts zal je naar alle waarschijnlijkheid naar je werk terugsturen. Vind ziekmelden in dit geval zo not done. Je hebt een tijdelijk contract en omdat je geen vast contract hebt ga je je ziekmelden? Dan hoef je in ieder geval je huidige werkgever niet meer als referentie op te geven.

wie zegt dat, omdat je geen vast contract hebt ga je je ziekmelden...
dat zeg ik helemaal niet..
TS geeft aan er bijna ziek van te zijn...

Ik heb gelukkig de arbo altijd nog achter me gehad ;)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:47

Ik vind ook niks speciaals aan je verhaal hoor. Je contract loopt ten einde, en dan moet je nieuw werk zoeken, zo gaat dat in de echte wereld helaas ;) .

Als je het al drie weken weet had je al volop in het sollicitatieproces moeten zitten imo, in plaats van te mokken.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:52

cile205 schreef:
wie zegt dat, omdat je geen vast contract hebt ga je je ziekmelden...
dat zeg ik helemaal niet..
TS geeft aan er bijna ziek van te zijn...

Ik heb gelukkig de arbo altijd nog achter me gehad ;)

In bijna alle gevallen is er met dit soort zaken geen sprake van ziekte of gebrek en dus geen arbeidsongeschiktheid. Jij hebt gewoon mazzel gehad. Een bedrijfsarts zal er met de juiste voorinfo van de werkgever snel korte metten mee maken.
Jij hebt het er zelf over om "het eventueel zo te gaan spelen als de werkgever TS niet tegemoet komt"
Overigens kan ik me goed voorstellen dat TS teleurgesteld is, maar om nu in de slachtofferrol te gaan kruipen helpt helemaal niets. Gewoon einde tijdelijk contract, gewoon pech. Misschien in een economisch betere tijd had ze wel een vast contract gehad.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:57

Ondanks dat het al gezegd is wil ik toch nog even herhalen dat een contract voor bepaalde tijd dat afloopt geen gedwongen ontslag is. Het contract wordt niet verlengd en eindigt, zoals ze dat noemen, van rechtswege. Jouw werkgever had zelfs nog in zijn recht gestaan als hij zich één dag (wat zeg ik, één minuut) voordat het contract afliep bij je had gemeld met de mededeling dat hij niet met je verder gaat. Hij is overigens ook niet verplicht om een opgave van redenen te geven.

De verplichting tot loopbaanbegeleiding heeft een werkgever in dit geval ook niet en het solliciteren in de tijd van de baas zou opgenomen moeten zijn in de CAO wil je er aanspraak op maken.

Maar goed, je schrijft dat je op een uitzendbureau werkt, dus stiekem ga ik er vanuit dat je wel een beetje wegwijs bent in de arbeidswetgeving.

Slecht werkgeverschap kan ik hier toch echt niet ontdekken, of het sociaal voelend is van je werkgever is een tweede.

cile205 schreef:

De ziektewet ingaan kan altijd, het is maar de vraag of de bedrijfs/ arboarts het ook pikt en of je werkgever jouw ziekmelding uberhaupt accepteert.
En bekijk het eens van de andere kant. Als jij je nu netjes aan je verplichtingen houdt, dan zal een werkgever ook bereid zijn om een positieve referentie af te geven, hetgeen jouw sollicitatie-inspanningen ten goede zal komen.

Mijn advies:
Ga open en eerlijk het gesprek aan met je werkgever (face to face) en vraag of hij/zij een beetje begrip kan tonen voor jouw situatie. Zeg dat je je netjes aan je verplichtingen zult houden en je tot het laatst zult blijven inzetten, maar dat wanneer je een sollicitatieverplichting hebt die absoluut niet buiten werktijd kan plaatsvinden, of hij/zij daar dan begrip voor kan opbrengen, maar dat je probeert om alles zoveel mogelijk in eigen tijd in te vullen.

ps. heel veel succes met je zoektocht naar een leuke nieuwe job en ik hoop voor je dat je deze rot situatie snel achter je kunt laten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:59

ik vind het ook geen slecht werkgeversschap.........