Studieschuld: Wie betaalt er al terug? Ervaringen gevraagd..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dejavu

Studieschuld: Wie betaalt er al terug? Ervaringen gevraagd..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 22:29

Beste Bokkers,

Ik ben benieuwd wie van jullie een studieschuld heeft en al aan het terugbetalen is. Valt het mee of valt het tegen?? :)

Zelf ben ik ook in het trots bezit van een studieschuld. :')

Omdat ik net een baan heb, ga ik over een tijdje ook terugbetalen.
Hoe 'bevalt' het betalen jullie maandelijks?

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar ik vond alleen topics over mensen met een studieschuld, niet met ervaringen met terugbetalen.

Alvast bedankt! ;)

Anoniem

Re: Studieschuld: Wie betaalt er al terug? Ervaringen gevraagd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 00:39

Ik doe nu weer een poging om mijn opleiding af te maken ( en zodoende m'n schuld nog om te zetten in een gift)
Maar heb al wel ruim een jaar afbetaald. Ik betaalde 45 per maand af....
Tja hoe het bevalt... niks bijzonders eigenlijk, hoewel het altijd zuur is om je geld weg te brengen naar de IBgroep ( of welke instantie dan ook)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 07:06

Mijn vriend en ik hebben heel snel na het afronden van onze studies onze schuld afgelost (even sparen en gelijk alles in 1x afbetaald).

Dit hebben we gedaan omdat we van onze schuld af wilde zijn: het wordt toch ieder jaar meer vanwege de rente. Ook kan het nog wel eens nadelig zijn om een schuld te hebben als je een huis wilt gaan kopen.

Hoe het voelde: zuur, maar wel fijn om er daarna van af te zijn :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 07:19

Een schuld van de IBG voor een studie wordt niet meegerekend bij de hypotheek. Het is dus niet dat banken je daarom als risico zien. Het is dus niet nadelig bij het kopen van het huis. Het zijn natuurlijk wel extra lasten.
Ik hoef nog niet af te betalen, ben weer aan het studeren. Maar mijn maandbedrag wordt aanzienlijk meer dan 45 euro... en zuur.. nee hoor ik heb ervoor gestudeerd. Dat vind ik een goede investering en dat ik dat weer terug moet betalen... dat hoort erbij.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 07:21

Studieschuld heb je geen last van als je een huis koopt. Ik heb namelijk èn studieschuld (die ik echt niet even zomaar afbetaal door even te sparen) èn net een huis gekocht. Naar je studieschuld wordt niet gekeken. Andere leningen uiteraard wel.

Verder wordt er door de IBG gekeken naar wat jouw loon is en daar wordt het terugbetaal bedrag van afgeleid. Verandert er iets in jouw financiële situatie waardoor je minder of juist meer zou kunnen terug betalen, moet je dat aangeven bij IBG en gaan ze (zeker in het geval van minder terug kunnen betalen) kijken naar je nieuwe salaris niveau.

Ik betaal sinds mijn eerste baan (2004) (althans, eerste echte na het studeren baan, daarvoor heb ik ook gewerkt, hahaha) hetzelfde bedrag. Toen ik even wat minder ging werken was dat wel heftig (ik betaal iets meer als 100 euro per maand en had op een gegeven moment bij mijn nieuwe baan maar 600 euro per maand aan loon netto...) maar goed, dat wist ik snel om te zetten naar meer uur op mijn werk, waardoor ik het bedrag prima kon betalen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 07:23

Beetje krom had ik het verwoord :+ Het klopt dat je geen registratie hebt bij het BKR als je een studieschuld hebt.

Alleen als je bijvoorbeeld 150 euro per maand beide moet afbetalen drukt dit wel op de hoogte van je maandlasten en kan je daardoor een iets minder hoge hypotheek nemen (anders kan je geen eten meer kopen ;) ). Daar hadden wij geen zin in en wij wilden gewoon geen schuld meer hebben dus hebben even flink gespaard een half jaartje om alles af te betalen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 07:30

Even een half jaartje sparen en dan mijn schuld inlossen lukt mij niet hoor, dat bedrag krijg ik echt never nooit niet bij elkaar in een half jaar.

Ik ben ook aan het afbetalen. Ik moet nog steeds even kijken of het automatisch afgeschreven kan worden, maar verder vind ik het wel prima. Betaal 45, als ik het een maandje echt niet kan missen betaal ik de maand erop 90 + 9.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 07:45

Ik heb het geluk dat ik bijna "niets" verdien (in de ogen van de ibg dan, ik vind het nogsteeds een behoorlijk bedrag), mijn man voor het grote inkomen zorgt en niet meegerekend wordt, en ik daardoor niets hoef terug te betalen :D

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 10:44

Kanelly schreef:
Tja hoe het bevalt... niks bijzonders eigenlijk, hoewel het altijd zuur is om je geld weg te brengen naar de IBgroep ( of welke instantie dan ook)

Fijn dat je het in ieder geval niet heel hard voelt. :)

Marieke_K schreef:
Mijn vriend en ik hebben heel snel na het afronden van onze studies onze schuld afgelost (even sparen en gelijk alles in 1x afbetaald).

Dit hebben we gedaan omdat we van onze schuld af wilde zijn: het wordt toch ieder jaar meer vanwege de rente. Ook kan het nog wel eens nadelig zijn om een schuld te hebben als je een huis wilt gaan kopen.

Hoe het voelde: zuur, maar wel fijn om er daarna van af te zijn :D

Dat lijkt me ook fijn, maar mijn schuld is niet bepaald gering, dus wil ik het 'even' aflossen, dan zou dat betekenen dat ik zowat meer dan de Balkenende-norm verdien.... :o

Evelijn schreef:
Ik hoef nog niet af te betalen, ben weer aan het studeren. Maar mijn maandbedrag wordt aanzienlijk meer dan 45 euro... en zuur.. nee hoor ik heb ervoor gestudeerd. Dat vind ik een goede investering en dat ik dat weer terug moet betalen... dat hoort erbij.

Wij kunnen elkaar de hand geven, hier wordt het ook meer dan 45 euro. Het hoort er inderdaad gewoon bij.

djinnie schreef:
Ik betaal sinds mijn eerste baan (2004) (althans, eerste echte na het studeren baan, daarvoor heb ik ook gewerkt, hahaha) hetzelfde bedrag. Toen ik even wat minder ging werken was dat wel heftig (ik betaal iets meer als 100 euro per maand en had op een gegeven moment bij mijn nieuwe baan maar 600 euro per maand aan loon netto...) maar goed, dat wist ik snel om te zetten naar meer uur op mijn werk, waardoor ik het bedrag prima kon betalen.

Kunnen ze zomaar eenzesde deel van je loon opeisen?? Ik dacht dat ze keken naar je loon en daar een bedrag voor bepalen. Heb je het niet aan kunnen geven dat je op een gegeven moment minder ging werken? Of was die periode te kort voor de moeite met het aankaarten dat je 'korting' wilt?

Marieke_K schreef:
Daar hadden wij geen zin in en wij wilden gewoon geen schuld meer hebben dus hebben even flink gespaard een half jaartje om alles af te betalen.

Heerlijk lijkt me dat, maar dat is voor mij niet haalbaar. :)

Utixo schreef:
Even een half jaartje sparen en dan mijn schuld inlossen lukt mij niet hoor, dat bedrag krijg ik echt never nooit niet bij elkaar in een half jaar.

Ik ben ook aan het afbetalen. Ik moet nog steeds even kijken of het automatisch afgeschreven kan worden, maar verder vind ik het wel prima. Betaal 45, als ik het een maandje echt niet kan missen betaal ik de maand erop 90 + 9.

Mij lukt dat ook niet. Je kunt dus, als je het een maand even niet breed hebt, het een maand niet betalen. Dat is op zich best prettig. Maak je er vaak gebruik van?
Gek dat het niet automatisch afgeschreven wordt. Als je het iedere maand echt moet overmaken, dan word je er constant mee geconfronteerd. ;)

odetteke schreef:
Ik heb het geluk dat ik bijna "niets" verdien (in de ogen van de ibg dan, ik vind het nogsteeds een behoorlijk bedrag), mijn man voor het grote inkomen zorgt en niet meegerekend wordt, en ik daardoor niets hoef terug te betalen :D

Hoef je echt helemaal niets terug te betalen? Wat vreemd. Ik ga niet veel verdienen (voorlopig parttime), dus ik ben benieuwd wat zij van mij gaan eisen.
Echt gek, zeg. (Ben maar blij overigens....) :)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:24

Waarom is het zuur om aan de IBG te betalen? Het was kiezen: opleiding en lenen of achter de kassa, dus die investering in mijn opleiding was het mij zeker waard. En dat ik het moet terugbetalen wist ik van te voren.
Maar ik heb ook geen schuld die ik na een half jaar sparen heb terugbetaald, moet per 1 januari gaan beginnen, dus eind van het jaar vraag ik een draagkrachtmeting aan. Dan bepalen ze aan de hand van je salaris over 2008 wat je in 2010 moet terugbetalen.

Als je samenwoont kan je ervoor kiezen om inkomsten van je partner niet mee te tellen, maar dan betaal je volgens mij langer terug. Maar dat kan per 'lichting' natuurlijk anders zijn. :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:46

Ik vind in 1x een heel groot bedrag terug betalen toch even slikken, is toch anders dan dat je iedere maand wat terug betaald. Het was zeker een investering, maar even een getal met 4 nullen wegboeken.. *slik*

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:07

Het is ergens wel logisch dat je terug moet gaan betalen, maar het lijkt me wel erg zuur!
Eerst studeer je keihard, ga je eindelijk werken ben je weet ik hoe lang aan het afbetalen... maargoed het is wel een investering in je opleiding geweest.

ik heb niet gestudeerd, wilde liever gewoon gelijk gaan werken, mn zus is nu aan studie nr zoveel begonnen en mn ouders betalen alles, ook al is ze 25, ze heeft overigens de andere studie's wel volledig afgerond, maar wilde nu graag nog naar deze uni om verder te studeren.

Ergens vind ik het ook wel normaal dat mn ouders alles betalen, immers die hebben geld zat en mn zus heeft ook al een koophuis samen met haar vriend(ook mede dankzij gift van mn ouders) en om dan straks naast de hypotheek ook nog een studieschuld te hebben nee dat lijkt me dan niet echt fijn.
Denk dat iedere ouder wil dat zijn/haar kind een goede toekomst tegemoet gaat, en zonder schuld heb je net wat meer te besteden dan met schuld ook al kan je het maandbedrag wel missen. Beter om het op je spaarrekening te kunnen zetten dan dat je er een schuld mee af moet betalen. Zo bouw je alvast wat reserve op.

Maar ik snap ook wel dat niet iedere ouder zomaar tig duizenden euro's kan missen.
Mij lijkt het igg zuur, zo'n studieschuld.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:10

ik houd dit even in de gaten, ben ook hard op weg een immense schuld op te bouwen :Y)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:13

In eerste instantie wordt gewoon een bedrag bepaald volgens mij, zonder enige draagkrachtmeting. Daartegen kan je dan bezwaar maken. Mijn inkomen is in ieder geval nooit gevraagd, en ik betaal sinds begin 2009 nu maandelijks ongeveer 130 euro terug.
En ik zie ook niet in waarom dat zuur zou zijn, het is een lening, en dus moet je terugbetalen. Je kan er ook voor kiezen om niet te lenen, maar ik was blij met de mogelijkheid.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:16

Interessant om eens even te lezen hoe het zit met de andere Bokkers met een studieschuld. Ik heb er ook een, en hij is best enorm. Maar goed, ik heb dan ook tijdens mijn studie 3 x stage gelopen en had daardoor weinig tot geen tijd om erbij te werken. Die stages waren overigens niet verplicht (want universitaire studie rechten) maar ik wilde mij op die manier profileren op de arbeidsmarkt wanneer ik af zou studeren.
Ik betaal nu per maand een fiks bedrag af en ik verwacht daar de komende jaren toch nog wel mee bezig te zijn. Het is balen en ergens vind ik dat de IBG wel erg makkelijk omgaat met het uitdelen van leningen maar ik heb er toen voor gekozen en draag nu de lasten ervan. Helaas pindakaas! ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:22

Dat valt mij idd ook op. De IB-Groep is te makkelijk met het geven van leningen. Ben nu ook bezig met afbetalen maar ga wss weer leren, dus weet dan niet of ik ga werken in het weekend, of een lening ga nemen.. Ze zouden ook betere info moeten geven daarop.

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:30

Goed topic dit, ook mij valt het inderdaad op dat de ib ontzettend makkelijk is met leningen. Heb je even iets meer geld nodig? Ach gewoon even op internet veranderen en de volgende maand staat het op je rekening....behoorlijk verleidelijk.

Ikzelf heb nog niet een hele hoge studieschuld. Ben nu 3 jaar aan het studeren, maar doe ook stages tussendoor en ik kan er niet bij werken (het is niet dat ik niet wil, heb altijd gewerkt maar op het moment gaat het niet). Dit betekend dat ik er nu 200 per maand bij leen en langzaamaan gaat die schuld maar omhoog. Pfff en ik heb nog 3 jaar te gaan.

Toch als ik deze verhalen zo lees valt het me niet tegen, als ze gewoon naar je inkomen kijken is het volgens mij prima te redden. Ik verwacht overigens toch niet dat ik na mijn studie al een koophuis heb. Ik ben al lang blij met een klein apartementje en een minimaal loon zal voor mij al rijkdom zijn :P Dus dat aflossen straks kan er ook wel bij.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:36

dejavu schreef:
[***] schreef:

Hoef je echt helemaal niets terug te betalen? Wat vreemd. Ik ga niet veel verdienen (voorlopig parttime), dus ik ben benieuwd wat zij van mij gaan eisen.
Echt gek, zeg. (Ben maar blij overigens....) :)

Nee, als je minder dan volgens mij 8000 euro per jaar verdient hoef je niet terug te betalen, maar dat kan je allemaal berekenen op de site van ibg. Als je het inkomen van je partner niet laat meetellen moet je wel dubbel zo lang terugbetalen. Als je dan moet kiezen tussen 30 jaar niets of bijna niets (als alles volgens verwachting verloopt in het leven) of 15 jaar meer dan 200 euro per maand betalen is het een makkelijke keuze :o

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:00

LZP -> STW

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 15:55

Marieke_K schreef:
Ik vind in 1x een heel groot bedrag terug betalen toch even slikken, is toch anders dan dat je iedere maand wat terug betaald. Het was zeker een investering, maar even een getal met 4 nullen wegboeken.. *slik*

Dat begrijp ik, al is me niet duidelijk of je er in het algemeen wel verstandig aan doet. Met die draagkrachtmetingen wordt er een bedrag bepaald dat jij iedere maand moet betalen. Als je na 15 jaar het niet geheel hebt terugbetaald, dan wordt het toch kwijtgescholden? Kan heel goed zijn dat ik er compleet naast zit (zoals wel vaker :Y) ik open natuurlijk niet voor niks dit topic), dus verbeter me maar! :)

RiandeV schreef:
Waarom is het zuur om aan de IBG te betalen? Het was kiezen: opleiding en lenen of achter de kassa, dus die investering in mijn opleiding was het mij zeker waard. En dat ik het moet terugbetalen wist ik van te voren.
Maar ik heb ook geen schuld die ik na een half jaar sparen heb terugbetaald, moet per 1 januari gaan beginnen, dus eind van het jaar vraag ik een draagkrachtmeting aan. Dan bepalen ze aan de hand van je salaris over 2008 wat je in 2010 moet terugbetalen.

Als je samenwoont kan je ervoor kiezen om inkomsten van je partner niet mee te tellen, maar dan betaal je volgens mij langer terug. Maar dat kan per 'lichting' natuurlijk anders zijn. :)

Aha, maar het is toch totaal niet logisch om het salaris van mijn vriend erbij te tellen? Dat zou betekenen dat ik een behoorlijk fiks bedrag per maand zou moeten betalen, terwijl we onze portemonnees gescheiden houden. Ik zie daar het nut niet zo van in. :) Verder vind ik het niet zuur om aan de IB terug te betalen, maar volgens mij richtte je je post ook niet op mij. Ik vind: ik heb kunnen studeren, maar had gewoon even hulp nodig. Die hulp heb ik benut want anders had ik het niet gered en daar ben ik blij om.

veerledec schreef:
In eerste instantie wordt gewoon een bedrag bepaald volgens mij, zonder enige draagkrachtmeting. Daartegen kan je dan bezwaar maken. Mijn inkomen is in ieder geval nooit gevraagd, en ik betaal sinds begin 2009 nu maandelijks ongeveer 130 euro terug.
En ik zie ook niet in waarom dat zuur zou zijn, het is een lening, en dus moet je terugbetalen. Je kan er ook voor kiezen om niet te lenen, maar ik was blij met de mogelijkheid.

Vreemd, ik dacht dat ze altijd om je inkomen vroegen. Ik hoorde ook dat je altijd bezwaar kunt maken als je het niet trekt.

femskie schreef:
Interessant om eens even te lezen hoe het zit met de andere Bokkers met een studieschuld. Ik heb er ook een, en hij is best enorm. Maar goed, ik heb dan ook tijdens mijn studie 3 x stage gelopen en had daardoor weinig tot geen tijd om erbij te werken. Die stages waren overigens niet verplicht (want universitaire studie rechten) maar ik wilde mij op die manier profileren op de arbeidsmarkt wanneer ik af zou studeren.
Ik betaal nu per maand een fiks bedrag af en ik verwacht daar de komende jaren toch nog wel mee bezig te zijn. Het is balen en ergens vind ik dat de IBG wel erg makkelijk omgaat met het uitdelen van leningen maar ik heb er toen voor gekozen en draag nu de lasten ervan. Helaas pindakaas! ;)

We hebben zowat dezelfde situatie. Ik had het anders gewoon niet gered in tijden van stages, dus ik ben allang blij dat ik heb kunnen eten in dat soort dagen. Lekker belangrijk, want ik heb wel gestudeerd, en daar ben ik blij om. :)

odetteke schreef:
Nee, als je minder dan volgens mij 8000 euro per jaar verdient hoef je niet terug te betalen, maar dat kan je allemaal berekenen op de site van ibg. Als je het inkomen van je partner niet laat meetellen moet je wel dubbel zo lang terugbetalen. Als je dan moet kiezen tussen 30 jaar niets of bijna niets (als alles volgens verwachting verloopt in het leven) of 15 jaar meer dan 200 euro per maand betalen is het een makkelijke keuze :o

8000 Bruto of netto?
Ik ga dan overigens liever voor die eerste optie, dan voel ik het niet zo in mijn portemonnee. :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:00

Ik heb ook een flinke schuld heb de pabo niet afgerond en moest studiefinanciering en OV terug betalen een schuld van geloof ik rond de 3000 euro.
Betaal nu 45 euro per maand af gaat prima.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:04

Ik heb van mijn eerste salaris direct 50% iedere maand naar het IBG overgeschoven (destijds 1000 gulden). Ik was toch al gewend als student te leven dus dat heb ik gewoon nog even volgehouden. Op die manier was ik er snel vanaf. Als je wacht tot je MOET gaan betalen schrik je je een ongeluk van de rente. Mijn vriend betaald een paar honderd euro per maand af en die is nu nog steeds enkel de rente aan het aflossen, laat staan de eigenlijke schuld......

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:20

Ik heb een brief gekregen waarin het bedrag staat dat ik terug moet gaan betalen. Dat bedrag kan ik niet ophoesten van mijn inkomen, dus dan moet je een bezwaar-formulier invullen en daarbij moet je een inkomensverklaring van de belastingdienst voegen. (Of een kopie van je beschikking van aangifte van 2008). Dus pas als je aangeeft dat je de door hen vastgestelde norm niet kunt betalen moet je aangeven wat je inkomen is.
Volgens mij is het inderdaad ook zo dat als je 15 jaar hebt betaald een eventuele restschuld wordt kwijtgescholden. Of dus na 30 jaar, als je samenwoont en het inkomen van je partner buiten beschouwing laat (en dat is natuurlijk gewoon zaak van jou en je partner).

Overigens geldt voor mij ook dat ik mijn studie nooit had gered zonder die lening. Fijn voor mensen waarvan ouders het konden betalen en voor mensen die er wel naast hebben kunnen werken, maar dat is nou eenmaal per individu verschillend. Ik heb deze keus gemaakt en heb daar geen moment van spijt van. :)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 16:46

Tooske schreef:
Ik heb ook een flinke schuld heb de pabo niet afgerond en moest studiefinanciering en OV terug betalen een schuld van geloof ik rond de 3000 euro.
Betaal nu 45 euro per maand af gaat prima.

Ik zou willen dat mijn schuld 3000 euro zou bedragen! :o Ik durf bijna niet te zeggen om hoeveel ik denk dat het gaat... ;) (Ik maakte de brieven van de Ib-groep vaak niet open. Ik heb ze nog wel ergens, maar ik struisvogel ze weg.)

Sizzle schreef:
Ik heb van mijn eerste salaris direct 50% iedere maand naar het IBG overgeschoven (destijds 1000 gulden). Ik was toch al gewend als student te leven dus dat heb ik gewoon nog even volgehouden. Op die manier was ik er snel vanaf. Als je wacht tot je MOET gaan betalen schrik je je een ongeluk van de rente. Mijn vriend betaald een paar honderd euro per maand af en die is nu nog steeds enkel de rente aan het aflossen, laat staan de eigenlijke schuld......

Dat is fijn voor je. :) Ik ga wel wachten tot ik moet gaan betalen, voorlopig krijg ik niet zo gek veel uur op het werk, dus ik hoop dat dat later wel het geval is. (Beter gezegd: ik weet dat ik over een jaar meer uur krijg, dus dan wordt het ook gemakkelijker.)

RiandeV schreef:
Ik heb een brief gekregen waarin het bedrag staat dat ik terug moet gaan betalen. Dat bedrag kan ik niet ophoesten van mijn inkomen, dus dan moet je een bezwaar-formulier invullen en daarbij moet je een inkomensverklaring van de belastingdienst voegen. (Of een kopie van je beschikking van aangifte van 2008). Dus pas als je aangeeft dat je de door hen vastgestelde norm niet kunt betalen moet je aangeven wat je inkomen is.
Volgens mij is het inderdaad ook zo dat als je 15 jaar hebt betaald een eventuele restschuld wordt kwijtgescholden. Of dus na 30 jaar, als je samenwoont en het inkomen van je partner buiten beschouwing laat (en dat is natuurlijk gewoon zaak van jou en je partner).

Overigens geldt voor mij ook dat ik mijn studie nooit had gered zonder die lening. Fijn voor mensen waarvan ouders het konden betalen en voor mensen die er wel naast hebben kunnen werken, maar dat is nou eenmaal per individu verschillend. Ik heb deze keus gemaakt en heb daar geen moment van spijt van. :)

Aha, dat van dat kwijtschelden dacht ik al, ja. Verder betaal ik natuurlijk liever 30 jaar een beetje, dan 15 jaar te moeten beknibbelen. :)
Die lening heeft mijn studie mogelijk gemaakt, net als bij jou. :) Fijn dat die mogelijkheid tot lenen er is, ondanks dat je natuurlijk gewoon terug moet betalen.
Nieuwsgierig... Verschilt het nieuwe bedrag dat je moet betalen veel vergeleken met het oude eerste bedrag dat zij gesteld hadden?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 10:09

Ook hier iemand met een fikse studieschuld, had geen financierende ouders én woonde op mezelf, dus ondanks diverse bijbaantjes moest ik het maximale halen bij de IBG.. Door omstandigheden heb ik mijn studies niet af kunnen maken, dus tel maar uit :+

Deze schuld is niet geregistreerd, dus dat geeft geen problemen bij het aangaan van een andere financiering (hypotheek). Maar volgens mij kan er wel een negatieve BKR codering ontstaan als je je maandtermijnen niet tijdig betaald?

Ik heb ook altijd gedacht dat ik na 15 jaar klaar zou zijn met terugbetalen, wist niet van die partner-regeling eigenlijk?