Enorme brand in Nieuwleusen...bokkers?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alwiene

Enorme brand in Nieuwleusen...bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 19:54

Nu bijna 2 uur geleden zagen we in de verte ineens allemaal rook in de lucht hier vanuit de achtertuin. P2000 (alarmmeldingen systeem) geopend en toen bleek er een brand in Nieuwleusen te zijn.
Het staat nu ook op nu.nl en er wordt gesproken over een 'enorme brand' en er gaan verhalen dat er ook een aantal boerderijen in de brand zijn gegaan?

Voor de kenners: het is een GRIP 3, er is een sigmateam opgeropen en er zijn echt onwijs veel korpsen bij betrokken. Ook is er onderzoek ingesteld naar giftige stoffen en moeten de inwoners van Nieuwleusen hun ramen en deuren dicht houden...

Ook nu rookt het nog flink door, en er is maar bar weinig bekend. Vandaar dat ik hoop dat er bokkers zijn die dichterbij zitten en via via al meer weten over de schade en wat er precies gaande is?

Linkje naar nu.nl met foto's http://www.nu.nl/algemeen/1971463/enorm ... eusen.html

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:56

Ja, ik zag het al ja, ik woon zelf in Zwolle. Dikke rookpluim hier!

Een vriendin van mij in Almelo kan de rook nog zien, en een vriend in Nijverdal ook.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 29-05-09 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:57

Ik kan het je nog mooier vertellen.
Ik kan het hier uit het raam de rook wolk zien, die daar vandaan komt. En ik woon in Biddinghuizen, achter Walibi Flevo, niet echt naast de deur dus!
We stonden zo raar te kijken, ze gaven geen regen oid af en dan ineens zo'n donkere wolk.. even land opgelopen (akkerbouwbedrijf) en jahoor, rookwolk kwam vanf 'de grond'.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:58

Ik zag uit mijn raam ook een behoorlijke rookpluim.

_Jeann

Ik woon in Oldebroek en ik kon het ook zien, zat net op mijn paard.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 19:58

Tjonge, ik zit zelf dus op Zwolle Noordkant, en rookwolk lijkt nu wel veel minder duidelijk dan daarstraks, maar komt omdat het meer waait denk ik (wat natuurlijk poedersuiker is voor de brand) maar niet verwacht dat je het zover weg zou kunnen zien!!

Dniekje

hier in olst was het ook super duidelijk te zien!
heb ook gehoord van enorme brand, weet niet precies hoe en wat.

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:59

ik ging naar het dorp met m'n ouders en zagen idd die grote rookwolk ook..woon in dedemsvaart

Dniekje

Re: Enorme brand in Nieuwleusen...bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:00

http://www.rtvoost.nl/nieuws/?nid=97645

In Nieuwleusen woedt een zeer grote brand. Het zou gaan om het voormalige pand van fietsenfabrikant Union aan de Den Hulst.

In het pand zijn meerdere bedrijven gevestigd. Volgens ooggetuigen is er aan de brand een explosie voorafgegaan. De politie heeft alle inwoners van Nieuwleusen opgeroepen ramen en deuren te sluiten voor hun eigen gezondheid. De politie heeft daarbij gebruikt gemaakt van sirenes. Het zou kunnen dat er gevaarlijke stoffen zijn vrijgekomen. Of er slachtoffers zijn gevallen is niet duidelijk.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 20:01

Dat van die sirenes hoor ik nu voor het eerst. Zowel van de explosies als de sirenes heb ik hier niks gehoord...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:03

ik zit zelf ook in noord, ik was eerst in zuid, dus ik dacht, gezien de locatie, dat iemand aan de palastrinalaan de boel weer in de fik heeft gezet :+ Ik dacht ook stiekem eventjes dat het mijn flat misschien wel was.

Maar dit is wel ff wat erger...

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:04

upiniongebouw in de fik toch? Als ik het goed heb.. 'K woon in Nijeveen (geen idee of dat er dichtbij is hoor) Maar colega van m'n moeder woont daar, 'Tklonk ernstig

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:05

de wind staat voor mij gunstig :)

ik hoop dat er geen gewonden zijn

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 20:09

Klopt spriet dat is wat er bekend is. Kim jij zit sowieso wel erg ver weg :+

Zie allemaal meldingen voor herbezetting en aanvoer van ademlucht en hoorde net ook weer sirenes langskomen dus ze zijn er nog druk mee...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:12

Hmm, de opa en oma van mijn vriend wonen daar in een boerderij. Upiniongebouw, waar is dat?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 20:14

Vanaf de zwollekant gezien zou het net voorbij nieuwleusen vlakbij de N weg aan de linkerkant moeten zitten. Begreep eerder bij de Doe Land maar weet dat niet zeker..

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:14

Ook vanuit Onna is het zichtbaar.. was al op internet sites aan het kijken waar er iets in de brand stond, maar kon niks vinden. Wij dachten meer aan Meppel, maar in Nieuwleusen dus..

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:15

Nou ik woon er nog geen 750 meter vanaf en schrok me rot toen ik het raam uit keek omdat ik sirenes hoorde. Hoorde dat het de oude union was en meteen mijn tante gebeld want die woont er echt vlak naast.. Die konden al helemaal niet meer buiten zijn. Even buiten gekeken. Regelmatig ontploffingen e.d. Ik kreeg een hele vreemde smaak in mijn mond, dus dat leek me niet goed en toen ging ook het alarm.

Hoeveel brandweer, ambulance en politie hier wel niet langs ging. Alles is nu afgesloten en de rook is zo goed als verdwenen. Af en toe nog een plof.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:17

Alwiene schreef:
Vanaf de zwollekant gezien zou het net voorbij nieuwleusen vlakbij de N weg aan de linkerkant moeten zitten. Begreep eerder bij de Doe Land maar weet dat niet zeker..

Inderdaad aan de linkerkant van de N weg Den Hulst en dan bij de kruising met de Evenboersweg naar Punthorst. Het zijn een aantal bedrijven achter de Doeland, daar zit o.a. een lakstraat. Klein stukje van de Doeland heeft ook vlam gevat en het autobedrijf dat erbij zit, maar dat was snel geblust

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 20:17

Alytuiere schreef:
Nou ik woon er nog geen 750 meter vanaf en schrok me rot toen ik het raam uit keek omdat ik sirenes hoorde. Hoorde dat het de oude union was en meteen mijn tante gebeld want die woont er echt vlak naast.. Die konden al helemaal niet meer buiten zijn. Even buiten gekeken. Regelmatig ontploffingen e.d. Ik kreeg een hele vreemde smaak in mijn mond, dus dat leek me niet goed en toen ging ook het alarm.

Hoeveel brandweer, ambulance en politie hier wel niet langs ging. Alles is nu afgesloten en de rook is zo goed als verdwenen. Af en toe nog een plof.

Dat is dus nieuws van dichtbij zoals ik hoopte.. ja geloof meteen dat je je rotgeschrokken bent! Weten jullie nu verder al iets meer? Berichtgeving is zo karig. Rook lijkt inderdaad flink weggetrokken maar P2000 geeft de indruk dat ze er nog wel héél druk mee zijn...

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:18

Ik woon ook in Nieuwleusen, ik ging naar mijn werk toen ik de enorme rook zag. Mijn baas zit bij de vrijwillige brandweer dus die is 'm ook gepeerd en staat nu het verkeer te regelen.

Toen het luchtalarm ging hebben ik en mijn collega net als alle omliggende winkels de winkel dichtgegooid en we zijn naar huis gegaan. Wat een drama zeg :\

Mijn vader werkt bij de gemeente Dalfsen en zit in het crisisteam om alles in goede banen te leiden.

Op het nieuws hoorde ik net E. Goldsteen, wethouder van de gemeente. Er is 1 iemand afgevoerd met ademhalingsproblemen en verder lijkt te brand minder hevig te worden al gaat het er nog fel aan toe binnen het oude Union gebouw zoals hier al genoemd werd.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 20:19

"2e team SIGMA is niet nodig; dank voor de inzet"

Dat klinkt in ieder geval als goed nieuws!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 20:20

Ha Kim, jou zocht ik omdat ik inderdaad weet dat jij in Nieuwleusen zit, maar je was net nog off :+

Gaat toch nog wel tekeer he, dacht het al, volgens mij hoor ik ook nog sirenes maar weet het niet zeker, ver weg iig.

Weet een van jullie iets over boerderijen die vlam gevat zouden hebben???
Laatst bijgewerkt door Alwiene op 29-05-09 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:20

Jup, vriend zijn opa en oma wonen daar vlak bij. Zijn oom ook een stukje verderop. Gisteren waren ze 60 jaar getrouwd en hadden ze een groot feest. Wat een schrik zeg :\

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:21

Haha Alwiene, inderdaad! Nou, ik ben er hoor :') Mijn vader zou tussendoor nog even bellen dus wellicht nog wat inside information straks!