Spontane afspraken of gepland?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Spontane afspraken of gepland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 08:54

Wat mij opvalt eigenlijk is dat veel mensen onzettend gehaast leven,nooit eens ontspannen..
Bij veel mensen gebeurd het niet dat vrienden spontaan aanbellen en kunnen aanschuiven voor het eten.
Waarom niet vraag ik me af?
Zijn veel mensen dan zo gehecht aan hun eigen ruimte?
Moeten afspraken met zelfs vrienden dan maar weken van tevoren vastgelegd worden?
En waarom is dat dan?

Zelf heb ik best een druk leven,maar ik waak er toch voor dat ik niet op de planning ga leven,daar vind ik niks spontaans aan,ik vind het zelfs leuk als iemand spontaan belt of langskomt om iets te gaan doen..

Hoe denken jullie hierover?

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:59

Ik vind het ook vreselijk vervelend dat je tegenwoordig al zowat een week van te voren moet plannen en afspreken bij mensen. Wij thuis zijn ook zo van 'Hee, kom er in, eet lekker mee'. Ofwel spontaan. Bij mijn vriend niet, daar moeten ze alles van te voren weten. Moeten we op woensdag al vertellen waar we zondags eten en hoe laat we op verjaardagen komen enzo.
Ik vind het ook leuker als mensen me spontaan bellen om af te spreken diezelfde dag nog.
Ikzelf heb een ziekte en weet dus niet een week van te voren hoe ik me over een week voel. Dat moet ik echt op de dag zelf zien.Daarom ben ik ook meer van de spontane afspraken. Helaas zijn dat maar weinig mensen.
Laatst bijgewerkt door Davinia_ op 28-05-09 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:00

gewoon lekker spontaan! Ook ik heb een druk levendje, maar ga geregeld ff zo bij iemand langs! Meestal vooraf wel ff een belletje of ze thuis zijn, anders sta je daar voor een dichte deur.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:01

mijn grootste reden om niet spontaan langs te gaan maar van te voren iets te plannen:
99% kans dat als je spontaan langsgaat, er nieman thuis is,het niet uitkomt, diegene al andere dingen te doen heeft enz.

en om t nou 100 keer te gaan proberen en maar 1 keer succes te hebben...
kun je beter plannen..
(en ik haat plannen maarja, je moet er wat voor over hebben^^)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:02

Misschien heb je aan de ene kant wel gelijk hoor. Zo nu en dan lekker samen iets spontaans gaan doen kan hartstikke leuk zijn. Zo heb ik een vriendin die zomaar opeens voor mijn neus kan staan, heel lief vraagt of ik er zin in heb en dan even wat komt drinken. Moet kunnen!
Maar niet op ál te regelmatige basis. Ik heb altijd een goedgevuld dagprogramma. Ik werk tot 17 uur, geef manegelessen en doe ook mijn eigen paard. Als ik dan thuiskom ben ik meestal dúsdanig sufgeluld dat ik echt even voor niemand thuis ben. Dan vind ik het wel prima. Dan moet ik even mijn eigen tijd hebben (en die plan ik soms ook echt in) om lekker te kunnen doen en laten wat ik zelf wil, klaar.
Dus dat spontane kan leuk zijn maar dat moet het voor beide partijen zijn, zodra iemand denkt van oh gut, nee hè, heb je haar/hem weer…dan zit er iets niet goed en dan moet het ook gezegd kunnen worden dat het gewoon echt even niet uitkomt; zonder scheve gezichten!

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:05

Ik plan wel veel, maar dat is omdat mijn vrienden (en ik ook) het erg druk hebben met studie en werk. En aangezien we allemaal een ander rooster hebben, is het niet zo makkelijk om met z'n allen bij elkaar te komen.

In het weekend doe ik soms wel gewoon spontaan een vriendin bellen om te vragen of ze zin heeft om naar de kroeg te gaan, maar dan kan ik ook niet te laat bellen, omdat ik nog anderhalf uur moet reizen naar haar toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:05

Misschien naar een boerderij verhuizen? Daar komt om de haverklap iemand aanwaaien :+

Ik denk dat het toch voor een groot gedeelte in de cultuur van de Nederlanders zit, afspraken maken, planningen en weten waar je aan toe bent. Aan een kant is het praktisch en efficiënt. Aan de andere kant is het misschien saai, maar maakt dat zoveel uit dan? Het zorgt er wel voor dat mensen ook echt tijd voor elkaar hebben en nemen, ipv andere dingen laten onderschuiven.

Bij mij wonen veel vrienden/innen op een paar honderd km langs, dat plan ik wel van te voren, zou zonde zijn als je de reis onderneemt en ze hebben geen tijd. Maar ben ik toevallig weer eens door het land aan het toeren, ik heb tijd over, dan sms ik wel van kan ik mss langswippen, en vaak genoeg kan dat. Andersom ook.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:06

Ik zou heel graag spontaan bij mensen langs gaan of dat mensen spontaan bij mij langs kwamen. Maar doordat ik op kamers zit in Utrecht en vrienden van me nog thuis wonen is dat niet zo makkelijk...

Dus als er iemand in Utrecht is die eens spontaan af wil spreken dan hoor ik 't wel :P Zeker met dit weer is 't best wel eens rot dat ik niet gewoon ff met iemand buiten iets kan doen ofzo.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:09

Hier mag iedereen aanschuiven hoor, alleen gebeurt het bijna nooit doordeweeks. Tja, voor het hele gezin is de dag volgepland, van 6 uur 's ochtends tot 12 uur ' s avonds :o
In het weekend is het heel anders, dan komen er wel eens mensen spontaan langs ( al is bellen van te voren wel makkelijk ) en stappen we zelf ook wel eens bij iemand binnen. Het is niet dat het elke week gebeurt, maar ik schrik er niet van als de achterdeur openzwaait, omdat er iemand op de koffie komt.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:14

Ik ben iemand bij wie je niet onverwachts langs kan komen :D (nouja het kan wel, als je voor een dichte deur wil staan) Dit is omdat wij er vaak niet zijn, vooral ik niet.
Ik heb een studie, werk daarnaast, elke avond of middag wel naar de paarden en dan nog een huishouden (en een vriend)!
Zo ben ik elke dag wel van acht/negen uur 's morgens tot tien uur 's avonds in de weer :)
Oja daarnaast probeer ik ook nog een sociaal leven te hebben!

Overigens snap ik dat mensen het wel leuk vinden het onverwachte (ik ook wel) maar ik heb er de tijd niet voor en momenteel wil ik er de tijd ook niet voor maken, er zijn hogere prioriteiten bij mij momenteel :)

Shiloh

Ik houd ook erg van het spontane. 2 uur van tevoren iemand kunnen bellen of die mee eet.

Helaas woon ik in studenten land en het leven van een student is vol en druk, dus inderdaad. Afspraken moeten op tijd worden vastgelegd.

Anoniem

Ik vind spontaan leuker.
Maar.... ik werk fulltime, heb een slordige 1000 km woon/werk per week (2 uur per dag dus), drie paarden en een huishouden. Van mijn vier liefste vriendinnetjes wonen er 2 in de Randstad en 2 op de Veluwe, terwijl ik zelf in Twente zit.

Dan weet je waarom er wel gepland MOET worden ;)

Overigens weten degenen die spontaan langskomen me doorgaans wel te vinden als ik niet thuisben. De manege zit precies 2 km verderop :D

Riddershow

Re: Spontane afspraken of gepland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:31

Tja, de meeste afspraken worden hier ook gepland. Maar dat komt omdat wij en onze vrienden het heel druk hebben. Maar als iemand zo aan komt waaien (en dat doet mijn moeder bijv. ook regelmatig) zijn ze van harte welkom als we geen afspraken hebben. Meestal bellen ze wel even van te voren want niemand heeft zin voor een dichte deur te staan.

Zelf maken we wel eens spontane afspraken, maar wel altijd even bellen. Even ergens langsgaan die ik niet zo snel. Heb altijd het idee dat ze dan op dat moment toch niet thuis zijn.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:32

Zo is het bij mij ook Sonja :)
Ik ben haast nooit thuis, fulltime job en daarboven ook nog eens zelfstandige in bijberoep. Spontaan langskomen bij mij is bijna onmogelijk, dan toch liever plannen en elkaar wel zien, dan spontaan en 99% van de tijd voor een gesloten deur staan :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:36

Bij mij moet je inderdaad 6 weken op voorhand 'reserveren' om iets te gaan doen. Ik heb lange uren (tot 20 of 21 uur) en dat maakt het moeilijk om een degelijk sociaal leven te hebben. Daarnaast heb ik 3 paarden, een hond en een vriend die allemaal tijd en aandacht nodig hebben, een huishouden te runnen en dus als bijgevolg geen tijd voor iets of iemand anders...

Helaas maar het zij zo. De enige manier om dit op te lossen is door ander werk te vinden maar in deze tijd is dat praktisch onmogelijk.

Mijn beste vriendin heb ik al in geen weken meer gezien omdat zij in de horeca werkt en onze shiften overlappen elkaar. We vinden het allebei een ramp en zoeken maar naar oplossingen maar we komen niet verder dan 1 woensdag op de 6.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:37

Yep, herken ik.
Tja en 's avonds ben ik wel doorgaans bij de paarden, maar dan sta ik ook regelmatig een hele avond les te geven. Dan kan iedereen langskomen wat 'ie wil, maar ik sluit zelf tegen elven pas aan aan de koffietafel. En aangezien ik de volgende ochtend toch echt weer om 07,00 uur op de weg zit.... is die lol niet van lange duur...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:45

TS, ik kan mij helemaal vinden in jouw post.
Het valt mij ook op, ook wanneer iemand zegt: Goh wanneer zou je kunnen, dan antwoord ik standaard, kom gewoon langs, bel eventueel van tevoren om te zien of ik thuis ben.
Waarop je dan toch wat raar aangekeken wordt.
Mijn vriend is ook helemaal van het plannen, liefst minimaal 2 weken van tevoren :D. Daar moest ik wel enorm aan wennen, maar toch doe ik nog mijn spontane acties, is hij niet altijd even blij mee, maar ik pas ervoor om exact op de tijd te leven (m.u.v. werk en afspraken)

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:47

Tja, zelf herken ik dit wel een beetje..
Bij me vriend moet je altijd een paar dagen van te voren laten weten of je mee-eet of slaapt. Bij mijn ouders is het voldoende als je op de dag zelf dat die komt even zegt dat die mee-eet en slaapt. Zijn ouders willen altijd weten waar en wat we gaan doen in het weekend en bij wie we slapen enz.. Mijn ouders zien dat vanzelf wel.. er is altijd ruimte aan tafel en altijd wel eten in de vriezer! Maar verder heb ik inderdaad ook echt een agenda die stipt wordt bijgehouden met afspraken! Als ik dat niet doe, komt er niemand spontaan langs en zie ik dus ook lange tijd niemand omdat niemand de durf heeft om te zeggen "ik ga spontaan langs"! Dus dan is die agenda wel handig, ook vooral omdat iedereen het zo druk heeft tegenwoordig. er zitten dus wel 2-kanten aan vind ik.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:47

Ik hou van redelijk spontaan. Ik vind het prima als iemand belt met 'kan ik over een half uurtje langskomen'.
Maar waar ik persoonlijk een hekel aan heb,als je net even zit te rusten van je drukke dag,je ligt net even op de bank,of de vaat staat nog op tafel.... gaat ineens de bel en staat je schoonmoeder voor de deur :D
Dat zijn van die momenten dat ik denk, je had best even kunnen bellen.
Bij mij gaat het gewoon om het principe,en vooral omdat ik er niet van hou om mensen in een 'bende' te ontvangen.
Heel erg misschien,maar ik vind het vreselijk als mensen mijn ongewassen vaat aan de kant moeten schuiven om hun kopje thee neer te zetten. :=

Zelf ergens spontaan langsgaan doe ik ook alleen na een belletje,om zeker te weten dat ik niet voor een dichte deur sta.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:52

Ook ik heb een druk leven en wil wel eens tijd voor mezelf hebben. Als er mensen dan spontaan langskomen dan vind ik het weer zo rot om ze weg te sturen als het even niet uitkomt.

Met eten vind ik het zeer handig om te weten of mensen willen mee-eten. Ik heb namelijk anders te weinig in huis. Beetje lastig om dan spontaan iemand mee te laten eten.

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:56

ik kan me best wel een beetje in de mening van mistic vinden al hoewel ik moet zeggen dat ik behoorlijk spontaan ben!
iedereen is hier ten alle tijde welkom, maar zeg er wel altijd direct bij; dikke kans dat ik er niet ben ;).
ben overdag nooit thuis maar s avonds vind ik het super leuk als iemand spontaan ff langskomt voor een babbeltje en een biertje!
Als ik een afspraak een week van te voren plan, begint het voor mij een 'moetje' te worden.
Kan me gaan ergeren dat ik dan een afspraak heb staan met 1 van mn vrienden daar ik dan denk, ja heb wel andere dingen te doen komt me niet lekker uit..!
en ik weet van mij zelf dat er dan van uitstel, afstel komt.
Maar geef mij maar lekker spontaan, heerlijk gezellie!

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:01

Ik ben het met Tivoli eens: Ik vind het leuk als mensen langskomen, maar ik hoor dit dan wel graag van tevoren!
Ik werk 40 uur, doe daarnaast een avondopleiding, heb een paard waar ik elke dag heenga, heb een huishouden en ik wil ook graag wat tijd vrijmaken voor mijn vriend. Ik vind het best vervelend als op mijn enige vrij avondje met vriendje samen, opeens de bel gaat en er iemand onverwachts voor de deur staat. Als ze vantevoren even laten weten dat ze komen, dan vind ik het wel gezellig en kan ik nog even opruimen enzo.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:05

Helaas ben ik wel afhankelijk van plannen. Hoewel ik toch wel spontaner ben dan meeste van mijn vrienden.. Hoe komt dat? Ik heb gewoon minder druk dan mijn vrienden die bijna allemaal studeren en ik dus niet.

Ook merk ik enorm verschil sinds ik in Rotterdam woon, (oftewel minimaal 1 uur reistijd tussen mij en alle vrienden van mij) dan moet ik helaas wel beetje plannen. Anders heb ik voor jan lu.l gereisd.
Wel maak ik vaak spontane afspraken, zoals om 7 uur 's avonds op msn doen en jezelf voorbereiden voor een saaie avond. Vraagt een vriend die 3 uur verderop woont of je langskomt, dan doe ik dat ook :D (of vrienden op 1 á 2 uur reizen..)

Toen ik nog in groningen woonde, woonde zowat iedereen in het buurt. Toen was het wel veeeel gemakkelijker om spontaan bij iemand langs te gaan o.i.d.
(toen was het altijd constante stroom mensen in en uit mijn studentenhuis :D )

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:24

Dat is ook zo MoonChloe, ik woon ook op 1 uur reizen van mijn vrienden en familie en dan ga je niet zo snel even spontaan op de koffie....

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:28

Nee inderdaad, sta je voor een lege deur na 1 uur reizen.. Dan plan ik toch liever effe :D