Ik kan niet wennen aan de rijstijl van mijn vriend..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Ik kan niet wennen aan de rijstijl van mijn vriend..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 17:36

Eigelijk ben ik er niet zo van om zulke topic's te openen, maar ik ben nu toch wel even benieuwd hoe andere mensen dit doen..

Het zit zo, ik heb inmiddels al bijna 2,5 jaar een vriend, en ik heb eigelijk weinig te klagen. Overal is wel eens wat en bij ons ook, maar ik ben tevreden. Er is alleen 1 punt waar ik het nooit over eens zal worden met hem.. Zijn rijstijl in de auto. Ik zal het eerst in mijn eigen woorden beschrijven: hij rijdt als een idioot, heeft geen geduld, en ook niet bepaald respect voor medeweggebruikers. Ik vind hem persoonlijk echt gevaarlijk op de weg.

Vanmiddag waren we even gaan winkelen. We moesten van de binnenstad naar een bedrijventerrein vlak buiten de stad. We rijden op een 2 baans weg, uiteraard aan de linkerkant, en links moest op een gegeven moment bij rechts op, want er nadert een rotonde. Meneer rijdt met 80 heel hard over de linkerbaan, kan zo net op tijd voor de voorste auto op de rechterkant komen, dan boven op de rem, want de rotonde is er al, en dan snel de rotonde opschieten, nog net even voor een busje langs, die dan boven op de rem moet, omdat hij anders in ons knalt. Als je er naast zit kan je het gewoon echt niet overzien, het is doodeng, en het is ronduit asociaal. Volgens hem: Ach, dat kon toch mooi?

Later op de snelweg rijdt hij met 180 'in' op een auto die aan het inhalen is, en dus net als hem op de linkerkant rijdt. Maar die auto rijdt 120. Meneer rijdt er gewoon op in, en remt op het allerlaatste moment. (hij zegt altijd tegen mij dat je nooit mag remmen op de snelweg, nergens voor nodig, iedereen schrikt er van en gaat zelf ook remmen, niet doen. Hij mag het zelf dus wel doen) Als de auto dan weer naar rechts kan, geeft hij nog wat extra gas, gaat alvast wat verder naar links, knippert met groot licht, als die auto maar snel naar rechts gaat. Ik zeg voor de 3000ste keer dat ik het eng en gevaarlijk vind, ik wil wel graag heel thuis komen. Hij schreeuwt dat ik zeur, en dat die auto maar aan de kant heeft te gaan als hij er aan komt. Ik probeer voor de 3001ste keer te vertellen dat het niet zo werkt, dat hij niet zo opgefokt moet doen, en jullie raden het al: uiteindelijk ontploffen we allebei. Hij vind dat hij gelijk heeft, ik vind dat ik gelijk heb. We zijn beide eigenwijs, maar ik vind gewoon echt dat ik gelijk heb.

En hoe dan ook, ik wil nog niet dood. Ik geef toe, het gaat altijd net goed. Maar het gaat een keer fout, en wat dan? Volgende maand gaan we samen ergens naar toe, en zullen we iets van 5 uur samen in een auto moeten zitten. Ik heb al gezegt dat we mijn auto wel meenemen en dat ik wel rijd, maar dat wil hij niet, want hij wil nog niet dood (hij vind dat ik gevaarlijk rijdt :') ) en dan duurt het veel te lang. Ik wil hem niet weer in mijn auto hebben, want dan is de tank zo leeg met zijn rijstijl. Nu wil hij een snelle auto van zijn ouders meenemen, want met 200 zijn we er zo. Nou, ik zie er nu al tegen op, dan kunnen we elkaar 5 uur lang in de haren vliegen, gezellig.

Of hij moet zijn rijstijl aanpassen, maar als ik het onderwerp aansnijdt is het al mis, hij doet immers niks fout. Of ik moet mijn mond leren houden. Maar ik sta echt doodsangsten uit bij hem in de auto. Ik weet dat ik me niet stil kan houden, ik moet zoiets uiten.

Hebben jullie ervaring, en tips? Ben benieuwd hoe anderen hier mee om (zullen) gaan.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:39

niet meer bij hem in de auto stappen, als hij er niet over wil praten dan he.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:39

ik zou echt niet meer bij hem in de auto stappen! Ik zou mijn eigen leven boven zijn grote ego stellen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:40

Een ex van mij reed ook zo. Uiteindelijk heb ik botweg geweigerd nog bij hem in de auto te stappen omdat ik nog langer wilde leven. De relatie is niet alleen hierop geklapt, maar wel mede daardoor. Ik ben het door gaan trekken, stel dat ik een kind met hem zou hebben, zou ik dat aan hem toevertrouwen in de auto? Het antwoord was heel simpel: nee.

En als hij vind dat het zo wel kan met zijn rijstijl, zo asociaal... heel erg triest! Als het fout gaat en hij neemt iemand mee.... daar wil je toch niet aan denken...

Alja

Re: Ik kan niet wennen aan de rijstijl van mijn vriend..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:45

idd is jouwn leven het waard??

gewoon op je strepen staan!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:46

Ik stapte nooit meer met hem in een auto. Maargoed, ik zou uberhaupt nooit van mijn leven een vriend hebben die zo'n rijstijl heeft...
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 25-05-09 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:47

Ach ik zelf rijd ook wel met een hoge snelheid over de snelweg maar knipperen met groot licht nee hoor dat doe ik nou net weer niet...Tsja rij ook wel eens 180 over de snelweg maar als ik zie dat er iemand anders ver voor me rijd en ik ben er zo met mn snelheid dan minder ik ook wel minder vaart maar niet ruim van tevoren hoor dat vind ik nergens voor nodig...

Ik doe niet zulk zelfde gedrag als je vriend maar doe het op de nette manier en probeer daarbij mijn medeweggebruikers zo min mogelijk ermee overlast te bezorgen...

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:47

Ik heb altijd zo'n schurfthekel aan dit soort automobilisten....
Zeker wanneer ze niet hun verantwoording nemen wanneer er ook nog anderen in zijn auto zitten...
Ik zou het er eens met hem over hebben op een rustig moment, en vraag daarbij of dat hij jou eerst uit laat praten zodat hij goed naar je kan luisteren.
Laat hem duidelijk merken dat je echt bang bent bij hem in de auto en dat je desnoods niet meer bij hem in de auto stapt.
Maak duidelijk dat jij wél zuinig bent op je lijf/leven en dat je de (mede)schuld van een ongeluk met iemand anders (als hij dus iemand aanrijdt, een kind, volwassene oid) niet op je geweten wil hebben.

Ik persoonlijk stapte na de eerste keer al niet meer bij zo iemand in de auto.
Laatst bijgewerkt door corinne1981 op 25-05-09 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:48

zeg hem in zijn gezicht dat hij super gevaarlijk rijdt, en niet meer bij in de auto stapt.
wilt hij je dood hebben ofzo...

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:49

Niet meer instappen en op een dag raakt hij zijn rijbewijs wel kwijt, misschien dat hij dan anders piept?
En niet meer bij hem in de auto stappen moet ook wel doordringen, dan pak je gewoon zelf de auto. Misschien niet milieubewust, maar dan snapt hij misschien wel dat je het echt meent.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:50

Ik hoop voor je dat de rijstijl van je vriend niets zegt over zijn persoonlijkheid, anders ben je er mooi klaar mee. Rijstijl is heel vaak representatief voor gedrag op andere gebieden. Als hij structureel op deze manier reageert in het verkeer zou ik daar toch maar eens op gaan letten.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:51

dan rij je gewoon me je eigen auto
eens kijken wie er eerder is, jij die normaal rijdt of hij die als een bezetene rijdt en steeds op de rem moet.

stap voorlopig gewoon niet meer bij hem in de auto

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:52

Ja ik zou ook echt niet meer instappen.. Alstie echt van je houdt moet ie er respect voor hebben en nadenken of het nou wel zo verstandig is zo te rijden. Mijn vriend rijd gelukkig altijd eerder iets te langzaam dan te snel. Op desnelweg rijd hij altijd ergens tussen 110 en 120, ook omdat dat gewoonweg het meest zuinig is en we zo met een volle tank zo ver mogenlijk komen :) Daarbij hebben we een twingo en die gaat 'gelukkig' sowieso niet zo hard :P
Maar ga op je strepen staan en als je daar echt heen moet en je wilt echt niet bij hem in de auto, dan desnoods maar een keer met 2 auto's of pak het ov :)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:56

heb ook zo'n ex gehad en ben uiteindelijk gewoon niet meer ingestapt. Gelukkig rijd mijn huidige vriend niet zo als ik bij hem zit, maar als ie dat wel deed was ik dus echt niet meer ingestapt!

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:56

Fijn is dat het, ik heb er toevallig ook vreselijke ruzie over gehad met mijn vriend gister, voor de zoveelste keer...

Hij rijdt dan niet zo bizar erg als jouw vriend, maar wel gerust 30 te hard, toetert op de snelweg, bumperkleeft en gebruikt geen richtingaanwijzers. Hij heeft er ook een houtje van om andere weggebruikers te laten weten wat hij vindt van hun rijstijl, érg vervelend.

Ik ben regelmatig doosdbang naast hem en was het afgelopen weekend dat gedoe zo zat. Het erge is dat hij het niet alleen in zijn auto doet, maar ook in de mijne. Ik ben flink boos geweest en ben echt uit mijn dak gegaan toen we thuis waren; dat is hij écht niet van mij gewend. Volgens mij is hij er goed van geschrokken want hij doet poeslief, elukkig ben ik daar niet gevoelig voor. Voortaan rijd ik en zit meneer maar naast me en hoe het verder gaat zien we de komende tijd wel.

Wat je vriend betreft; inderdaad niet meer naast gaan zitten, dat is toch de beste oplossing. Want als je er elke keer weer naast stapt dan dringt het niet door. En anders zelf aanbieden te rijden, en wil hij dat niet dan ga je gewoon nergens heen. Echt hoor, je leven is meer waard dan het kwartiertje dat je eerder op de plaats van bestemming bent!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:03

Gewoon niet meer instappen!!
Dan maar ruzie, maar liever dat dan dood of in t ziekenhuis..

Overigens komt hij vanzelf een keer de verkeerde tegen :D
Iemand die em even zijn plek op de weg wijst :o

Hoop alleen dat je er dan niet naast zit...
Gebruik je verstand, stap niet in!!!!!!!!!!!!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 18:04

Ja opzich hebben jullie helemaal gelijk, maar ik vraag me af wat er dan uiteindelijk van ons terecht komt, als ik niet meer bij hem in de auto stap.. Van de andere kant, misschien krijgt hij dan wel eens door dat het menens is, dat ik dit echt niet wil. Het is het proberen waard! Ik weet niet of ik mijn kind bij hem in de auto zal durfen zetten, ik denk het eigelijk wel. Ik heb wel het vertrouwen dat hij dan anders zou rijden, maar dat zal hij ook met mij moeten doen. Hij heeft er echt alle vertrouwen in dat er niks gebeurt en dat hij alles onder controle heeft. En nee, ik ben niet zo'n miep die al bang is als een blaadje van de boom valt..

Ik denk inderdaad dat hij zijn rijbewijs nog wel eens kwijt raakt. Dat zal extra erg zijn, aangezien hij alle rijbewijzen heeft die er maar te halen zijn. Hij rijdt ook op de vrachtwagen zomers, dus hij heeft echt wel genoeg ervaring, het is niet een type 'petje, golfje, hard muziekje, glimmende velgjes', maar een type dikke jeep en mercedes onder de kont, auto's die echt hard kunnen, en daar maakt hij dankbaar gebruik van. Maar het blijft asociaal en gevaarlijk. Hij krijgt ook vaak genoeg een boete, is het niet voor de snelheid, dat wel omdat hij nooit een gordel draagt. Hij betaald ze, en klaar, hij leert er helemaal niks van.

Ik weet niet of zijn rijstijl iets zegt over zijn persoonlijkheid. Het is geen gemakkelijke jongen, maar ik ben ook niet gemakkelijk. We kunnen elkaar wel aan, en dat is voor ons ook heel belangrijk. Verder is het wel degelijk een lieve jongen, die alles voor me over heeft. Behalve zijn rijstijl aanpassen :+

@Kieffer: fijn dat ik niet de enige ben! Alleen mijn vriend is het wel gewend dat ik er wat van zeg, want het gaat elke keer hetzelfde, elke keer hebben we weer woorden, of zelfs knallende ruzie. En er verandert niks. Hij gaat nu echt niet poeslief tegen me doen, want hij blijft erbij dat ik me niet aan moet stellen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:05

Ik zou er ook niet meer bij instappen en anders rijd ik zelf wel, dan mag hij ernaast gaan zitten :D

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:10

Ik ben daar ook heel eenvoudig in, of ik rij, of hij gedraagt zich normaal, verkeersregels en maximumsnelheden zijn er niet voor niets. Ik ben echt niet heilig, maar wat hij doet is levensgevaarlijk, voor jullie maar ook voor andere weggebruikers...

En wil hij zich niet aanpassen en mij niet laten rijden, prima dan gaat hij toch lekker alleen, ik kachel er met mijn wagentje wel achteraan. Zul je zien dat hij 100x eerder aankomt dan ik, en 1x veel later of helemaal niet meer...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:10

Ik zou op mijn strepen blijven staan, normaal rijden en anders niet meer bij hem in de auto stappen. Je hebt maar 1 leven, daar kun je zelf de verantwoordelijkheid voor nemen.
Het valt te hopen dat hij met zo'n rijstijl snel zijn rijbewijs kwijt is, zulke idioten (sorry ;) ) maken het levensgevaarlijk voor de andere weggebruikers. Ik heb er een bloedhekel aan. En net wat je zegt, op den duur gaat het een keer mis. Want meneer is niet alleen op de weg, er zijn ook nog al die andere weggebruikers en er hoeft er maar eentje niet goed op te letten en dan wordt hij afgevoerd in een houten kistje (om het maar even cru te zeggen).
Heel veel sterkte ermee, ik ben maar weer eens blij dat mijn man redelijk fatsoenlijk rijdt!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 18:13

Ik ga het inderdaad gewoon proberen, vanaf nu rijdt ik en mag hij er naast zitten (kan hij gaan zeuren dat ik te langzaam rijdt, blabla, en dat ik nu eindelijk eens moet leren om mijn armsteun naar beneden te doen, want die zit er niet voor niks, blabla) en als hij dat niet wil ga ik wel met mijn eigen auto. Ik zie wel waar het op uit draait, dit kan zo ook niet langer. Of hij rijdt netjes, of ik ga niet mee. Ik wil me best iets aanpassen aan hem, iets te hard mag wel, doe ik zelf ook wel eens, maar hij kan best op tijd remmen, niet constant inhalen, en gewoon eens gebruik maken van de rechterrijstrook, in plaats van altijd de linker. Pff ik ben benieuwd :') Ik zie het vrij somber in..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:15

Heel verstandig Zorro :j Zet 'm op!

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:25

Mijn vriend heeft hier ook wel een handje van, mijn eerste cadeautje voor hem was dan ook een zelfportret in de vorm van een Donald Duck beeldje: Afbeelding

Ik weet dus wel een beetje hoe je je voelt. Gelukkig heeft mijn vriend nu een grote logge lease bak die met de beste wil van de wereld niet vooruit te branden is en daardoor is hij nu een stuk rustiger geworden, maar in het scheurijzer hiervoor ging hij wel eens te ver..

Ik zou zeggen praat erover, zeg dat je je absoluut niet op je gemak voelt bij hem in de auto en dat je echt doodsangsten uitstaat. Hij moet het echt voor je over hebben wat rustiger te doen, in ieder geval als jij naast hem in de auto zit. Dan maar 10 minuten later op plaats van bestemming aankomen. Als hij niet veranderd zou ik inderdaad niet meer instappen, je moet je wel veilig kunnen voelen naast hem!

Ik ken inderdaad een stel die altijd met 2 auto's vertrekken, of ze nou ergens boodschappen gaan doen of naar Frankrijk op vakantie gaan, met z'n 2-en in 1 auto is gewoonweg geen optie.. Maar hopelijk hoeft het jullie niet zo ver te komen!

Succes ermee!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:39

Niet: ik ga het proberen...
Maar gewoon voet bij stuk houden.. niet instappen of je moet zelf rijden.. aan hem de keuze..

Een relatie is gebaseerd op vertrouwen en respect.. beide aspecten zie ik niet terug bij je vent.. sorry..

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:40

In dergelijke situatie's zeg ik tegen de chauffeur dat het me geen barst interesseert hoe hij of zij rijdt als ik er niet bij ben maar dat ze uit respect voor mij als ik erbij zit maar normaal moeten rijden omdat ik graag heel uit de auto wil komen.
Is dat respect er niet dan rijd ik dus niet meer mee.