Mijn vader ligt al maanden in het ziekenhuis en is blind en verveeld zich daardoor enorm. Hij kan zich niet verplaatsen en ziet niks. Nu hoorde ik van iemand dat het mogelijk is om hoorboeken te lenen via een instantie en dat dat ook vergoed zou worden. Ik woon zelf sinds jaren in Duitsland en weet niet meer zo goed de weg in de NL instantie's. is er iemand die hier meer van weet? Google heeft me niks opgebracht.
Maar bij de bieb hebben ze tegenwoordig een groot assortiment hoorboeken die je net als de gewone boeken kan lenen.
mackkwek
Geplaatst: 22-05-09 22:15
had reactie getypt over brailleboeken,maar zag toen pas dat je hoorboeken wilde hebben,maar kan mijn berichtje niet meer verwijderen,.wel aanpassen haha
zal proberen mee te google-n voor je
heel veel succes in ieder geval
Laatst bijgewerkt door mackkwek op 22-05-09 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Dit is een officieel document met een link naar een speciale site. De Daisy-speler kan ook door iemand gebruikt worden die weinig meer kan... http://www.theek5.nl/upload/images/ouderen2_2.pdf . Ik denk dat je zoiets bedoelt.
Je kan gewoon luisterboeken lenen in de bieb! Moet je vaak wel alleen zorgen dat je een draagbare CD-speler hebt
Prrrr
Geplaatst: 23-05-09 01:08
Kweetniet waar de interesses van je vader liggen, maar hier kun je hoorcolleges over verschillende onderwerpen gratis downloaden. Alvast een snelle start...
De dienstverlening van de voormalige Nederlandse Luister- en Braillebibliotheek wordt sinds 1 januari 2007 uitgevoerd door het Loket aangepast-lezen. Voor het aanvragen van lectuur en informatie in de aangepaste leesvorm kunt u bij dit Loket terecht.
De NLBB, voorheen de Nederlandse Luister- en Braillebibliotheek, heeft zich omgevormd tot de landelijke vereniging van mensen met een leeshandicap: NLBB Vereniging van Leesgehandicapten. Zij richt zich naast blinden en slechtzienden ook op mensen met reuma, afasie, spasticiteit of dyslexie. De NLBB, opgericht in 1894, telt ruim 7.500 leden en heeft een eigentijdse missie: Onbeperkt Lezen. De NLBB wil dat mensen met een visuele handicap of leesbeperking gelijkwaardige toegang hebben tot dezelfde bronnen van kennis, taal, cultuur en educatie als iedereen. Daartoe bevordert de NLBB de toegankelijkheid tot en beschikbaarheid van lectuur en informatie in de aangepaste leesvormen braille, gesproken, grootletter en digitaal.
H.K.H. Prinses Laurentien der Nederlanden is Beschermvrouwe van NLBB Vereniging van Leesgehandicapten.
Je hebt wel een Daisy-speler nodig, inprincipe word die vergoed maar als je hem moet kopen ben je zo'n 400 euro kwijt. Op de site van de bibliotheek kun je leveranciers vinden.
amanda2
Geplaatst: 23-05-09 06:51
De nlbb heet sinds n jaar Dedicon. Mijn moeder leest daar boeken in. Via hen maar ook via Bol.com kan je luisterboeken bestellen. Ook voor ipods als ik mij niet vergis.
Die bedoelde ik dus eigenlijk ook. Wij kregen het destijds vergoed via onze zorgverzekering. Maar daar is de laatste jaren nogal wat in veranderd, dus je zou het kunnen informeren. We hadden een verwijsbrief van de huisarts nodig.
Gewoon lenen bij de bieb. Je hebt lusiterboeken op gewone cd's en daisy-rom's waar je die speciale Daisy-speler voor nodig bent. Daisy-speler krijg je bij de meeste zorgverzekeraars vergoed.
Toen mijn opa (heel) slecht ging zien is hij idd ook lid geworden van de blindenbibliotheek, hij kreeg er ook een afspeler bij met extra grote knoppen, en met een makkelijk gebruik. Hij heeft daar echt enorm veel aan gehad; zijn hobby was altijd lezen, en zo heeft hij altijd kunnen blijven 'lezen'. het is (geloof ik) zelfs gratis, mijn opa doneerde altijd een keer per jaar een bedrag
EstherHegt
Geplaatst: 23-05-09 12:47
Ik lees ook via de blindenbieb. De daisyspeler moet je aanvragen bij de ziektekostenverzekeraar. Je kunt bij Visio hulp krijgen met het aanvragen van deze dingen en ze kunnen vast nog veel meer doen voor je vader. Ik wed dat er nog veel meer mogelijk is buiten de boeken om. Ze komen naar je vader toe om te helpen de dingen te regelen. http://www.visio.org/
mijn opa heeft ook luisterboeken zou eens kunnen vragen bij welke instantie hij ze leent..
Wilawander
Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-09 16:31
alja schreef:
mijn opa heeft ook luisterboeken zou eens kunnen vragen bij welke instantie hij ze leent..
Graag.
driebergen
Geplaatst: 24-05-09 12:48
Naast Bartimeus en Visio is er ook nog Sensis (gaat overigens in 2010 samen met Visio), Ook dat is een instelling waar blinden en slechtzienden terecht kunnen. zij zijn actief in regio zuid. ligt een beetje aan waar je vader in het ziekenhuis ligt...