goedkope tuinset of dure loungeset?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cremellogek

goedkope tuinset of dure loungeset?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 08:20

Bij ons nieuwe huis zitten twee hele mooie terassen, eentje perfect om te eten en de andere ideaal om lekker te hangen/zonnen.
We gaan nu een "dining set" aanschaffen en een loungeset. Het is alleen zo lastig om te beslissen of nu voor een goedkope set of dure set moeten gaan.
De goedkope sets zijn een stuk minder mooi, en zitten niet zo lekker. Ik ben bang dat met name door het lagere zitcomfort we dan uiteindelijk weinig buiten gaan zitten. Maar dat wat echt lekker zit, daar zit een behoorlijk prijskaartje aan. Want we hebben een goedkope set gezien van zo'n duizend euro bij elkaar (eettafel, 4 stoelen, schommel, vuurhaard, nepgrasmat), die heeft een heel strak ontwerp, wat wel wat heeft, maar toch vind ik vlechtwerk veel sfeervoller. Maar zou ik een set in lekker zittend vlechtwerk aanschaffen ben ik eerder zo'n 3000-5000 euro kwijt (dining + loungeset). Dat is een hoop geld, maar ik denk dat je er wel een leven lang plezier van hebt.
Als we een dure set aanschaffen zou ik m'n spaargeld moeten aanbreken, en ik was eigenlijk niet van plan om dat aan tuinmeubelen te besteden.. Wat is wijsheid???

Veirl

Re: goedkope tuinset of dure loungeset?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:36

Heb je niet een paar foto's oid om ons te laten zien wat je mooi vindt en wat niet? Want ik krijg er zo niet echt een idee bij. :)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:36

Ik denk dat je als je op lange termijn na denkt dat het beter is om de duurdere aan te schaffen. Uiteindelijk is dat het geld waard terwijl je met die goedkopere misschien over 3 jaar weer een nieuwe moet aanschaffen. Je kunt ook nog even doorsparen en dit jaar bijvoorbeeld een diningset kopen en volgend jaar pas de loungeset :)
Mijn advies: Ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:39

Ik zou ook voor kwaliteit gaan, en zitcomfort. Mijn ouders zitten nog steeds op hun kwalitatief eersteklas tuinmeubelen die ze 30 jaar geleden hebben gekocht. Inmiddels wat vergeeld, en ze worden in de winter ook binnenshuis opgeborgen, en ze waren niet goedkoop. Investeer nu, en breek desnoods je spaargeld aan.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:42

vergeet niet dat je een hoop kan afdingen zeker als je 2 setjes neemt!
Wij hebben ook gekozen voor kwaliteit maar zijn via via ipv 900 voor de set ( tafel met 6 stoelen) 400 voor de set kwijt geweest :D

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 09:06

Wat ik nu in gedachten heb;

Dure diningset:
http://www.royalwilsons.nl/images/produ ... ebsite.jpg

Dure loungeset;
http://www.tuin-meubelen.nl/produkten/p ... UCCINO.jpg
Daar zou dan nog een tafel en bankje bijkomen

Of zoiets;
http://www.roobol.nl/artikel.asp?AID=1055

De goedkope set is van de boerenbond, dat is aluminium, en een tafel met een glasplaat.
Lijkt op deze; http://images.blokker.nl/products/238_2 ... 358511.jpg
Maar dan lichter grijs en zo'n bijpassende metalen schommel met afdakje erboven;
http://www.outletplanet.nl/product_thum ... =140&h=121

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:15

Ik zit met hetzelfde probleem. Ben al weken aan het rondkijken naar een nieuwe louncheset. Degene die ik lekker vind zitten is een set van 4 seasons. Maar die kost € 2700.
Dat is me wat veel van het goede.

De goedkope sets hebben echter bijna allemaal dunne(re) kussen of keiharde kussens, of het zitvlak is te kort ...of juist veel te lang, leuning te laag zodat je niet lekker achterover kunt hangen enz enz.

Nu was mijn man vorige week bij e Boerendbond, hadden ze daar een set voor maar € 175!! staan. Afgeprijst van € 500.
Hij vond hem best wel lekker zitten. Ik moest ook maar eens gaan proberen. Tegen de tijd dat ik ging was het setje al uitverkocht uiteraard.

Maar nu zag ik er weer een staan voor € 1000, die ook lekker zat, met dikke kussens. Dus eens even manlief charteren deze week. Want ze geven ivm heropening van de zaak 15% korting. Dat scheelt dan weer €150.

TS: Ik snap je redenatie helemaal. Toen mijn man aankwam met die set van € 175, had ik ook zoiets van: dat kan niks zijn. Binnen 2 jaar is die set versleten. Maar van de andere kant: hoe vaak denk je in ons regenachtige kikkerlandje buiten te kunnen zitten lounchen. Ik denk dat je 2/3 van het jaar geen gebruik ervan maakt. Als je de set dan netjes opbergt onder een hoes, dan kun je er denk ik toch wel lang plezier van hebben.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:46

zo'n lounge set moet je eigenlijk kopen wanneer ze afgeprijst zijn.
Je zou ook nu voor nood wat goedkoops kunnen nemen en dan wachten tot het afgeprijst is.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:13

wij hebben destijds onze diningset met de kerst gekocht. Het model van afgelopen jaar maar wel met 50% korting. Ik heb nu dus de goede kwaliteit voor de mindere prijs :D

Wellicht is dat ook een tip ;)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:18

En er is geen gulden middenweg?
Weet je, hoeveel dagen van het jaar is het nou van zulk schitterend weer dat je buiten leeft? Beide sets, duur of goedkoop vergen onderhoud en zuinig mee omgaan om het mooi te houden..maar met een goedkopere versie kan je nog eens veroorloven een vlek in de kussens te krijgen, of plotseling een gigabui overheen te laten komen als je net ff snel naar de supermarkt bent en het dan pas begint te hosen.
Als je je spaarcentjes daaraan uit gaat geven, zou ik persoonlijk zonde vinden, gezien de korte zomers..en stel er is eens een wasmachine stuk, of je auto begeeft het, dat zijn toch vaak dingen die je meer nodig hebt ;)

Ik zou dus voor een goedkopere versie gaan en desnoods lekker zittende kussens erbij aan te schaffen..
en idd in het najaar zijn ze stukken goedkoper, Praxis, intratuin, blokker etc heeft dan vaak aanbiedingen wat wel 300 euro kan schelen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:55

Mijn vraag is, bij het zien van die grote massieve dingen: heb je de ruimte om het in de winter op te bergen of moeten de meubels buiten slapen? Ze knappen er echt niet van op als ze een aantal winters bij weer en wind buiten hebben gestaan en niet iedereen heeft de ruimte om ze binnen neer te zetten. Een dergelijke lounge set zou ik dan ook eerder in een serre zien dan buiten op een terras.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:58

klopt! mijn tuinset staat ook in de schuur in de winter. Ik heb hout anders kan ik elk jaar gaan beitsen!
Nu heb ik wel een chique party tent dus het staat ook niet in de zon zomers.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:29

Cassidy schreef:
Mijn vraag is, bij het zien van die grote massieve dingen: heb je de ruimte om het in de winter op te bergen of moeten de meubels buiten slapen? Ze knappen er echt niet van op als ze een aantal winters bij weer en wind buiten hebben gestaan en niet iedereen heeft de ruimte om ze binnen neer te zetten. Een dergelijke lounge set zou ik dan ook eerder in een serre zien dan buiten op een terras.

Goede van Cassidy :j Je zou dus voor een set moeten gaan die swinters buiten kan blijven en enkel een kap/hoes nodig heeft. Met een goedkopere set gaat dat waarschijnlijk niet eens lukken, gezien die 9 van de 10 keer naar mijn idee niet opgewassen zijn tegen de winter.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:37

Ook een duurdere set zal er niet echt tegen kunnen. Ze zijn toch vaak gemaakt van een soort touw/raffia, dat toch de neiging heeft om te verteren, of van kunststof dat ook niet het eeuwige leven heeft. En viezigheid, mos, schimmel kunnen ook onder een hoes ontstaan.

Ik zou voor een tuinset gaan dat je in kunt klappen en zo binnen op kunt bergen (mocht je de ruimte hebben).
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-05-09 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:37

Mijn ouders hebben een gigantisch dure tuinset staan (tafel van 1.20x 2.50 5 eetstoelen, een bank, 2 lounge stoelen, tafeltje en 2 lage stoelen) maar die kan ook 's winters buiten blijven, ze maken hem alleen wel schoon in het voorjaar. Dit zijn echt dingen die een eeuwigheid mee gaan.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 12:01

Amy77 schreef:
Als je je spaarcentjes daaraan uit gaat geven, zou ik persoonlijk zonde vinden, gezien de korte zomers..en stel er is eens een wasmachine stuk, of je auto begeeft het, dat zijn toch vaak dingen die je meer nodig hebt ;)

Daar besteed ik mijn spaarcenten sowieso niet aan, eerder aan een koets en tuig (heb al ruim voldoende om die aan te schaffen), een nieuw zadel etc..

Die dure loungesets van kunstof vlechtwerk kan je in de winter inderdaad gewoon buiten laten staan. We zouden ook ruimte hebben om het boven neer te zetten als dat zou moeten, maar daar koop ik het niet voor. En we gaan nog een serre aanbouwen, maar ik denk dat dat volgend jaar wordt. Daar zou ik gewoon stoffen of leren meubels neerzetten.
Het is vaak genoeg lekker weer om buiten te zitten, onze lounchehoek ligt naast de buitenbak en wei, dus sowieso altijd leuk om te zitten als iemand aan het rijden is.

Ik denk inderdaad dat je uiteindelijk veel meer plezier hebt van een dure set. Maar ik ben er nog niet helemaal over uit of ik dat wel wil uitgeven. Maar ik vindt het ook zonde om nu een goedkope set te kopen en later een goede/mooie naar m'n smaak, want dat is eigelijk ook geld weggooien..

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:03

je kant de andere set dan toch weer verkopen? Als je het zonde van je geld vind maar wel een dure set wil zit je nu niet in de goede periode van het jaar zo'n set te kopen. Ik zou wachten tot de aanbiedingen komen.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:05

Cassidy schreef:
Ook een duurdere set zal er niet echt tegen kunnen. Ze zijn toch vaak gemaakt van een soort touw/raffia, dat toch de neiging heeft om te verteren, of van kunststof dat ook niet het eeuwige leven heeft. En viezigheid, mos, schimmel kunnen ook onder een hoes ontstaan.

Ik zou voor een tuinset gaan dat je in kunt klappen en zo binnen op kunt bergen (mocht je de ruimte hebben).

Onlangs heb ik een prachtige set gezien van kunsstof, gevlochten. Zou je moeten kunnen onderhouden met autoshampoo of was, paar keer per jaar met een spons en emmer opbrengen en verder een hoes er over.

Is natuurlijk nog steeds maar afwachten of het super lang mee gaat, maar ik denk dat als je het netjes verzorgt dat het best de winter doorkomt. :)

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:08

Wij hebben hetzelfde probleem. We willen ook graag een mooie tuinset, maar ik vind ze heel erg duur. Zeker omdat je in een slechte zomer vaak amper buiten kan zitten. Ik vind het daarom zonde om mijn spaargeld aan een tuinset uit te geven. Aan de andere kant zitten die goedkope tuinsets vaak niet lekker.
Wij hebben besloten om pas na de zomer een set te gaan kopen. Vaak worden ze dan wat afgeprijsd. Deze zomer doen we het maar met geleende tuinstoelen.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:13

Wij hebben ook net het terras in orde gemaakt en de nieuwe meubels zijn onderweg. Ik verkies altijd kwaliteit boven prijs. Dan geniet je er ook meer van. Met een loungesetje van 1000 euro kom je inderdaad niet ver. Veelal is het ook niet duurzaam.
Je kan het feitelijk zo gek maken als je zelf wilt.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:18

Als je de duurdere bij slecht weer op kunt bergen, zou ik daarvoor gaan, en zeker als je graag buiten zit!

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:32

Ik heb dit uitgekozen:
http://www.summergarden.nl/html_nl/coll ... p?dirId=75
En 6 stapel stoeltjes:
http://www.summergarden.nl/html_nl/coll ... p?dirId=78

Verder hebben we ook zo een buitenopenhaard gekocht (de canaria heette hij :D maar dat coaten ervan... :( ) en een hele grote zwevende parasol 3.80m, van teakhout :) In die parasol komen terraswarmers. Het terras zelf is 50m2. (en heb ik net zijn eerste laagje olie gegeven). Het terras heb ik gemaakt van hardhout en hardhouten balken eronder. En speciale rvs hardhoutparkers (1200 stuks!)

Alleen loungset ben ik nog niet uit. Ik had dit in gedachte:
http://www.tuinentools4u.nl/lounge-set- ... ts_id/1350

Maar mss is dr voor dat geld wel wat beters te vinden??

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:40

Ik zat met hetzelfde probleem, de goedkope sets zitten niet lekker en de dure zijn te duur...

Wij hebben vorig jaar in de uitverkoop deze set gekocht:
http://www.keessmit.nl/?action=collectie%20pagina%201 (foto 4)

Zit echt zalig en kostte ong E1500, beetje middenklasseprijs.
Heb er nog iets donkerdere kussenhoezen bij gekocht.

Wachten op het naseizoen is wel de moeite waard ivm aanbiedingen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:58

nog een ding om rekening mee te houden, lounge sets zijn nu ongelovelijk "in", over een paar jaar is er weer een andere trend en dan wil je dat misschien wel hebben.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:47

ik zou er nog even goed over na denken ;)