Wanneer zijn jullie gaan samenwonen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Wanneer zijn jullie gaan samenwonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 14:18

Ik zou graag jullie meningen horen :)

Sinds bijna 1,5 maand heb ik een relatie met een ontzettend lieve jongen. Wij wonen allebij op onszelf, ik in een klein appartementje, hij in een anti-kraakpand. Ik moet uit dit appartement omdat het voor mij te duur wordt en het te klein is voor zn 2'en. Hij moet na de zomer uit het anti-kraakpand omdat ze dat gaan slopen, we zijn dus allebij een beetje op zoek naar iets anders om te huren. We zien elkaar bijna dagelijks en het klikt enorm goed.
Beide vinden we het eigenlijk te vroeg om samen te wonen, maar aan de andere kant voelt het zo goed om samen te zijn en kunnen we eigenlijk niet wachten samen wat te gaan huren.

We zijn wel wat bang voor wat de omgeving ervan vind, we weten dat we ons daar niet van aan moeten trekken maar ik zou er zelf niet heel positief op reageren als mensen al zo snel samen gaan wonen.
Het voelt gewoon goed en we zijn nu beide toevallig naar wat anders op zoek..als we niet denken aan reacties van buitenaf willen we het eigenlijk heel graag.
(overigens ken ik deze jongen al langer, een aantal jaar, en zijn "beste" vriend ken ik ook goed, dus ken hem wel al beter)

Hoe denken jullie erover? Wanneer zijn jullie samen gaan wonen?

daantje99

Re: Wanneer zijn jullie gaan samenwonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:22

Ik zou op je gevoel afgaan. Wonen jullie nu ver uitelkaar? Als dat zo is zou ik denk ik wel gaan samen wonen. Al dat reizen is ook niet leuk.

Heb zelf geen ervaring met samenwonen, dus kan ook niet mijn ervaring delen..

Succes in ieder geval! :D

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 14:24

We wonen niet ver van elkaar.. wel is het zo dat ik een druk leven heb, werk, studie, paarden, weinig tijd dus door de weeks, en hij werkt ook gewoon, als we samen wonen zien we elkaar waarschijnlijk net zoveel als nu dus ik ben op zich niet bang dat dat niet goed gaat :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:24

Na drie maanden gingen wij samenwonen en na 4 maanden kochten we samen een huis.. Inmiddels wonen we al 4 jaar samen :)

Je weet zelf het beste of je samen wilt/kan gaan wonen of niet. Als je ook maar een beetje twijfelt: niet doen (had ik bijvoorbeeld met mijn ex, wilde absoluut niet samenwonen met hem. Een half jaar later waren we uit elkaar)

En twijfel je niet: gewoon doen. Maar zorg wel dat je alles netjes op orde hebt (samenlevingscontract etc.). Want helaas kan alles kapot.

edit: toevoeging

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:25

eigenijk zo'n beetje direct haha :P

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:26

Denk dat dat helemaal aan jullie zelf ligt,het is maar wat je ervan maakt ... Ik en mijn vriend gingen al na 2 weken samenwonen,en zijn nu al meer als 6 jaar samen,dus als het goed voelt zou ik het gewoon doen :)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:29

Ook ik was er vrij snel bij, al na zo'n 2 maanden. Eigenlijk is het een beetje vanzelf gegaan, mijn vriend kwam vaak bij mij, nam steeds meer spullen mee, en uiteindelijk zelfs zijn kat :D Wel heeft mijn vriend zijn (hele goedkope) huurwoning nog enkele maanden aangehouden, voor het geval het toch niet goed zou gaan. Maar het ging prima, en inmiddels wonen we alweer een jaar samen :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:30

Vriendlief en ik zijn zo'n 2,5 jaar samen en wonen sinds 3 weken samen. Daarvoor hadden we de behoefte niet om samen te wonen. Maar we gaan in september toch emigreren met zijn 2en, dan kunnen we net zo goed nu samenwonen want dat scheelt weer wat geld.

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:32

uhm... ff denken... volgens mij zijn wij samen gaan wonen na een maand of 5/6, ben ik bij hem ingetrokken, na een 8/9 maanden hadden we samen een ander huis gekregen (huurhuis)

wij hadden voor deze relatie ook al 3 jaar met elkaar, dus konden elkaar ookal heel lang.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:37

Vrijwel meteen toen we wat kregen is hij bij me ingetrokken en is niet meer weggegaan. Nu hebben we een huis gekocht, en zijn getrouwd. Heb er nog geen moment spijt van gehad. Ik zou gewoon op mijn gevoel af gaan en je niks aantrekken van de mening van anderen. Als het voor jullie goed voelt moet je het gewoon doen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:40

Wij zijn na 3 jaar samen gaan wonen. We wouden het eerder maar hadden de mogelijkheid nog niet. We kregen een mogelijkheid geboden en zijn nog een jaar aan het verbouwen geweest voordat we echt bij elkaar konden gaan wonen (en zagen elkaar wel minimaal 6 dagen in de week, ook om samen te verbouwen, en dat ging ook goed ;) ).

We wonen nu 2 jaar gelukkig samen :).

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:44

Ik ben direct bij me vriend ingaan wonen
anderhalf jaar geleden, was wel wennen (nog steeds)
ik kom uit een klein boerengehuchtje met 500 inwoners en
woon nu in een halve stad met dubbel zoveel inwoners.
Mijn ouders waren der eerst niet zo mee eens vooral omdat we
groot leeftijds verschil hebben (ik 24 hij 38)
Maar gaat nog steeds goed.
Je moet gewoon je eigen gevoel volgen!!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:44

na zo'n 3 maanden gingen we samen wonen en na een half jaar kochten we een huis. waar we 3 maanden later in konden. dit is 160 km vanaf onze oude woonplaats. nu zijn we 3 jaar verder en het bevalt nog steeds!!
het grote voordeel van samenwonen zijn ook de kosten. als je toch veel bij elkaar bent bespaar je een hoop door maar 1 x huur te hoeven betalen!!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:46

ik woon met mijn huidige vriend nu meer dan 3 jaar samen en we zijn gaan samenwonen toen we 6 maanden samen waren
ik vond dat ook een beetje kort maar door omstandigheden
zijn we toch gaan samenwonen
ik heb hiervoor al meerdere langere relaties gehad en ook een relatie waarmee ik na 3 jaar pas ging samenwonen en dat ging helemaal verkeerd
dus in principe hoeft het niks uit te maken hoe lang je samen bent als het gevoel maar goed zit

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:49

met 2 weken hadden we besloten samen te gaan wonen met een maand konden we erin.
inmiddels zijn we 4,5 jaar samen wonen nu 3 jaar in ons eigen huis en hebben samen een geweldig zoontje

zolang het een huur huisje is kan het allemaal makkelijk vind ik.
Laatst bijgewerkt door Thirza op 21-05-09 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:52

wij waren 4,5 jaar samen, toen we samen gingen wonen.
en dat is bijna een jaar geleden ;)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:01

Na 2 maanden ongeveer.. en woon nu iets meer dan een jaar gelukkig samen :)
Wel is de stap groter als je allebei nog thuis woont,wij woonde allebei al op ons zelf.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:04

Uhm......... een maand voordat we uberhaupt wat kregen :')

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 15:04

Bedankt voor alle reacties! :) goed om te lezen dat meer mensen al zo snel zijn gaan samenwonen en we dus niet echt een grote uitzondering zijn daarin. Voordeel is inderdaad denk ik dat we allebij al uit huis wonen, maar onze ouders wonen in de buurt dus we hebben altijd de mogelijkheid daarop terug te vallen mocht het niet goed gaan, maar daar gaan we niet vanuit :D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:13

Mn vriend en ik waren eigenlijk vanaf dag 1 al onafscheidelijk (hoe klef klinkt dat, haha) en na een jaar zijn we officieel gaan samenwonen, dat doen we nu 1,5 jaar en we hebben nu net een huis gekocht waar we per 1 september in kunnen!

Samenlevingscontract zou ik alleen doen op het moment dat je een huis gaat kopen, ik zie de meerwaarde daar niet van in op het moment dat je nog huurt.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:14

Ik vind samenlevingscontracten sowieso het spekken van de notariskas :')

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 15:16

samenlevingscontract denken we nog laaaaaaaang niet aan hoor haha :D vind dat ook totaal overbodig op dit moment :)

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:18

Gewoon lekker op je gevoel afgaan :j.
Als het goed voelt, waarom niet?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:26

In mijn vorige relatie woonden we vanaf dag 1 samen en ging het mis na 5 jaar. Eind van dit jaar ga ik samenwonen met mijn vriend, dan zijn we 4,5 jaar samen. Hoezo tegengesteld? :+
Geen van beide constructies geeft garantie op een lang en gelukkig leven samen.. Dat is nou het verrotte ervan. Ik ben wel erg voorstander van je gevoel volgen, maar verlies ook zeker niet de realiteit uit het oog.
En dat geldt ook voor een samenleefovereenkomst.. Ook in een gehuurd huis kun je in de problemen komen als het misgaat; wat doe je met gezamenlijk gekochte spullen/inrichting? Bij het samenwonen ben je zo blij met elkaar en ervan overtuigd dat het niet kapot kan gaan, waardoor je niet over zakelijke dingen spreekt. Bij uit elkaar gaan blijkt er vaak ineens een hoop ellende te zijn, waardoor je niet meer normaal met elkaar kunt praten over zakelijke zaken...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:29

Kijk, als je een huis gaat kopen moet je wel! Je kunt kiezen, samenlevingscontract, geregistreerd partnerschap of trouwen. Dat laatste 2 willen we niet, dus gaan we voor de eerste optie. Ik vind het ook wel een fijn idee, stel dat het mis gaat tussen ons, dan is alles goed geregeld en dat voorkomt een hoop ellende! Al is het wel een dure grap, want we hebben ook nog een testament nodig om elkaar als erfgenaam aan te wijzen, pff...