Invalide zitplaats....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Invalide zitplaats....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 09:29

Ja ik reis veel met het openbaar vervoer. Er zijn veel dingen waar ik me aan erger, maar dit slaat toch egt alles!
In de bus heb je over het algemeen altijd een invalide zitplaats, ofwel voor mensen die slecht ter been zijn etc.
Ik zal hier 2 situaties uitleggen:

Situatie 1:
Wij staan op de bus te wachten, iemand die heel slecht loopt komt aangelopen, en bus is er bijna., Er zat iemand
op de invalideplaats, MAAR diegene zag dat er iemand slecht ter been was, dus zij stond op en ging ergens anders zitten
voordat de bus stilstond. Egt heel vriendelijk. Wat gebeurt er nu... Iemand anders gaat gewoon vol daar zitten en degene
die dus 'echt invalide is die strompeld daar voorbij, naar een ander plekje. Die persoon die daar zat scheen het niet eens
op te merken! Ik en andere businzittende keken verontwaardigt toe, maar de invalide persoon deed alsof die niks had gemerkt,
dus liet ik het maar zitten...

Situatie 2:
We staan op de bus te wachten met een hele groep naar school. Er was eimand die een voet gebroken had en had dus krukken..
Ook hierbij neemt weer iemand anders de invalidestoel in beslag en kijkt niet om als degene met de krukken voorbij strompeld...

Ik vind dit gewoon egt niet kunnen en uitermate asociaal! Heeft iemand anders het hier wel eens meegemaakt?

Marchador

Re: Invalide zitplaats....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:35

Het is inderdaad heel asociaal vind ik. Die zitplaatsen zijn er niet voor niets en wanner iemand slecht ter been is vind ik dat je plaats moet maken voor deze persoon.
Ik weet niet hoe druk het in de bus was, misschien heeft de chauffeur het zelf niet opgemerkt, maar dat geloof ik eigenlijk niet. Zo'n binnenspiegel is groot zat om in de bus te kunnen kijken. In deze vind ik dan ook dat de buschauffeur er wel wat van zeggen mag.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:36

Oh ja zat, en zelfs toen k zelf op krukken liep en echt duidelijk mn poot in t gips had presteren mensen het nog om keihard tegen mn voet aan te lopen..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 09:37

de invalideplaats is zelfs over het algemeen naast de buschafeur! Dus daarom vind ik het ook zo raar :? ik maak het egt zelden mee dat mensen opstaan, en als er iemand op staat gaat er iemand anders zitten! Ik zelf ga altijd op een normale zitplaatst zitten, want je weet maar nooit als er iemand binnekomt die slecht ter been is.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 09:38

WillemYntJee schreef:
Oh ja zat, en zelfs toen k zelf op krukken liep en echt duidelijk mn poot in t gips had presteren mensen het nog om keihard tegen mn voet aan te lopen..

Dan voel je je volgens mij egt zwaar k u t... heb je er ooit iets van gezegt toen?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:39

Nu je het zegt dat klopt ja, volgens mij is er ook een invalidezitplaats in het midden van de bus, maar dit zal wel voor rolstoelen zijn.
Dan vind ik het eerlijk gezegd helemaal wat vreemd dat de buschauffeur er niets van zegt :)

Maflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:39

Ik vind het behoorlijk asociaal!!!

Moet je ze horen als ze zelf met krukken lopen :(

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 09:40

Ik vind persoonlijk dat er niemand mag zitten, en als er iemand gaat zitten, en er komt een invalide binnen, dat diegene verplicht is om zijn plek af te staan! Ik vind het gewoon niet kunnen, de jeugd van tegenwoordig word steeds asocialer, en dat terwijl ik er ook toe behoor, maar me er wel netjes aan houd!

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:41

Ik vind het ook behoorlijk asociaal! Ik kan daar ook echt niet tegen!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 09:43

En zeggen jullie er wel eens iets van? Want ikzelf doe het ook (helaas) niet, maar denk wel bij mezelf dat diegen toch niet was opgestaan, gezien die persoon daar toch blijft zitten

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:43

lifaya schreef:
WillemYntJee schreef:

Dan voel je je volgens mij egt zwaar k u t... heb je er ooit iets van gezegt toen?

'T was in de metro in Rdam dus daar heb je geen speciale invalidezitplaatsen, maar soms stond er wel is iemand op dan zei k altijd wel bedankt :) En ook als ze dr tegenaan liepen, riep k altijd net iets te hard AUW :P En dan verontschuldigden ze zich wel.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 09:45

Oooh gelukkig dat er wel mensen opstonden! Maar ik vind het gewoon erg om te zien dat iemand met krukken etc moet staan in een bus of metro! Die dingen wiebelen, en wie weet hoeveel pijn dat kan doen!

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:52

Het is maar wat je van huis meekrijgt ik zie er ook hele leuke en goed opgevoedde pubers tussen lopen. Wij ouderen van tegenwoordig hebben ook bepaalde verantwoordelijkheden de dat is o.a. "de jeugd van tegenwoordig" Ik vind het ook bijzonder dat de buschauffeur er niets van zegt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:53

situatie 1
hoe zeker ben je dat die persoon die ging zitten nergens last van had ?

aan mij zie je niks van buiten , zeker niet als ik mijn stok ben vergeten of niet bij me heb omdat ik denk betere dag te hebben of mijn rolstoel bij me heb ..
het staat immers niet op mijn voorhoofd geprint dat ik niet lang staan kan ..

toch als ik zit en zie een oude vandage die duidelijk niet fit is
dan sta ook ik op .. beleefdheid noemt men zoiets

maar oordeel niet te snel .. je kan niet alles zien

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 09:59

joplin_1 schreef:
Het is maar wat je van huis meekrijgt ik zie er ook hele leuke en goed opgevoedde pubers tussen lopen. Wij ouderen van tegenwoordig hebben ook bepaalde verantwoordelijkheden de dat is o.a. "de jeugd van tegenwoordig" Ik vind het ook bijzonder dat de buschauffeur er niets van zegt

Tuurlijk zijn er veel goede pubers :P ik bijvoorbeeld O:) maar ik schaam me er gewoon voor wat sommige jeugd met zich mee brengt, en die staan gewoonweg niet op voor een invalide! Ik heb 1 iemand dus zien opstaan (zie situatie 1) en toen ging er een andere zitten, nouja zeg, dan ben je toch ook gewoon stom dat je daar gaat zitte en weet dat die plaats niet voor je bestemt is? het staat er in koeienletters boven!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 10:00

nickyu schreef:
situatie 1
hoe zeker ben je dat die persoon die ging zitten nergens last van had ?

aan mij zie je niks van buiten , zeker niet als ik mijn stok ben vergeten of niet bij me heb omdat ik denk betere dag te hebben of mijn rolstoel bij me heb ..
het staat immers niet op mijn voorhoofd geprint dat ik niet lang staan kan ..

toch als ik zit en zie een oude vandage die duidelijk niet fit is
dan sta ook ik op .. beleefdheid noemt men zoiets

maar oordeel niet te snel .. je kan niet alles zien

Diegene in situatie 1 was een normale jongen die normaal liep, diegene had nergens last van en de invalide in die situatie had een krom been wat je van verreweg zou zien aankomen.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:02

Dit kom ik zo regelmatig tegen. Vooral de kinderen van een jaar of 14 weigeren op te staan voor ouderen. Die denken alleen maar aan zichzelf. Ze zijn nog brutaal als je er wat van zegt ook!
Vreselijk vind ik dat. Met dat soort normen en waarden ben ik vroeger gelukkig niet opgevoed!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:11

Hangt er vanaf of degene die daar is gaan zitten ook gezien heeft dat er een invalide instapte. Anders had je dit even kunnen melden bij diegene, dat was hij vast opgestaan. Zelf ga ik ook wel eens op de invalideplek zitten, maar houd dan wel in de gaten wie er instapt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 10:12

Sting schreef:
Hangt er vanaf of degene die daar is gaan zitten ook gezien heeft dat er een invalide instapte. Anders had je dit even kunnen melden bij diegene, dat was hij vast opgestaan. Zelf ga ik ook wel eens op de invalideplek zitten, maar houd dan wel in de gaten wie er instapt.

Zoals ik al zei, in beide situaties kan je er niet omheen kijken, beide situaties valt het op (vooral in sit 1) maar die persoon zag het wel, maar deed alsof die het niet merkte... en dat vind ik het erge!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:14

Ik erger mij aan mensen in het openbaar vervoer over het algemeen. Enkele voorbeelden:

* Je zit in de bus met je tas op de stoel naast je. Uiteraard haal je die tas weg als daar iemand wil zitten, maar mensen laten zich gewoon bovenop je tas vallen of laten hun kont erboven zweven om aan te geven dat ze er willen zitten ipv gewoon even hun mond open te doen.

* Als je op een 1persoonstoeltje zit, zijn er nog mensen die het presteren om te vragne of ze erbij mogen óf dat gewoon doen. Zit je dan tegen het raam aan gedrukt :\

* Ik heb ook eens gehad dat ik op wilde staan voor een oudere man, dus ik vraag: meneer, wilt u hier zitten? Nee hoor, blijf jij maar lekker zitten, ik kan wel staan. zegt de man. Paar haltes later wil ik uitstappen. Zegt die zelfde man tegen me: Gaat het wel? Moet ik je even helpen? Dus ik zeg dat het prima gaat (heel onwetend) zegt hij: Ja ik dacht dat je misschien slecht ter been was ofzo. >;) Ik had mijn plek toch aangeboden? :\

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:18

ik ga eigenlijk altijd op de invalideplaats zitten als dit kan.
Dit heeft eigenlijk 2 redenen.
Ten eerste ben ik heel erg snel wagenziek en ten tweede kan je aan mij helemaal niet zien dat ik niet lang kan staan, en je zult het ook niet zien als ik loop (niet altijd in ieder geval). Maar als ik heb moeten staan in de bus heb ik erna toch wel verschrikkelijk veel last van mijn knieën.
Dus ik ga mee met nickyu dat je echt niet aan iemand kunt zien of ze het nodig hebben of niet.
Als er iemand anders komt die de plaats duidelijk veel harder nodig heeft dan ik en ik moet niet meer al te lang reizen zal ik natuurlijk wel van de stoel afgaan.
Ook als er nog andere plaatsen over zijn zal ik daar gaan zitten.
Ook ga ik soms op het trapje bij de invalideplaats zitten of op dat platvormpje ertegenover.

Ik vind trouwens wel dat sommige mensen echt verschrikkelijk naja eigenlijk brutaal reageren ( niet jongeren, ouderen!!). JE geeft aan dat je niet lang kunt staan en dan gaan ze met je discussieren of je geergert aan staan kijken.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:22

Waarom heeft niet iemand gewoon gevraagd waarom diegene op de invalideplek zat?

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:29

lifaya schreef:
Diegene in situatie 1 was een normale jongen die normaal liep, diegene had nergens last van en de invalide in die situatie had een krom been wat je van verreweg zou zien aankomen.

Er zijn ook normale mensen die normaal lopen maar niet lang kunnen staan.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:32

lifaya schreef:
Sting schreef:

Zoals ik al zei, in beide situaties kan je er niet omheen kijken, beide situaties valt het op (vooral in sit 1) maar die persoon zag het wel, maar deed alsof die het niet merkte... en dat vind ik het erge!

Dat weet je niet :) sommige situaties zijn zo opvallend en worden nog altijd niet opgemerkt.
Daar zijn genoeg psychologische experimenten over, zelfs met priesterstudenten en iemand die in elkaar zakt met veel lawaai. En daar kun je al sneller slechte wil uitschakelen.

Daarom is het beste gewoon vragen :j

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:04

loop op het moment met krukken dus weet er alles van
moest vanochtend de bus hebben helemaal vol.
moest dus staan, echt niemand die ff opstaat voor je.

nee zolang iemand zit blijft ie zitten.

dus ja mensen zijn asociaal