Als je er niet meer bent...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppapier

Als je er niet meer bent...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 19:09

weten jouw nabestaanden dan hoe jij jouw uitvaart geregeld zou willen hebben?

Wij hebben in de familie al de nodige sterfgevallen meegemaakt en zodoende ook de nodige crematies/begrafenissen. Vorig jaar januari is mijn tante na een lang ziekbed overleden en zij had haar eigen uitvaart tot in de puntjes geregeld :j Ze heeft zelf de kaart ontworpen, aan iedere broer/zus een brief geschreven, aangegeven dat ze het liefst vrolijke bossen bloemen wilde en zelfs bij leven kunnen vragen of haar man, zoons en broers de kist wilden dragen. Het lijkt heel gek om je nu al met je dood bezig te houden, maar toen ze uiteindelijk overleed gaf het de nabestaanden zoveel rust om te weten dat dat laatste afscheid volledig naar haar wens ging :)

Toevallig had ik het er gisteren over met mijn ouders. Nu mijn broertje (18) en ik (21) allebei niet meer meegaan op vakantie en m'n ouders veel samen weg gaan, vonden ze het belangrijk dat ik wist wat er geregeld moet worden op financieel gebied als mijn ouders onverhoopt zouden overlijden. Dit heeft mijn moeder vandaag allemaal op papier uitgewerkt en in de verzekeringsmap gestopt. Daarnaast heeft ze in een gesloten enveloppe haar wensen voor haar uitvaart op papier gezet. Niet omdat ze verwacht te overlijden, maar omdat dat voor nabestaanden wél belangrijk en gewoon heel fijn is om te weten mocht het wel gebeuren, ooit.

Mijn moeder heeft ook gevraagd of ik dat op papier zou kunnen/willen zetten. Het lijkt zo tegenstrijdig om, als 21-jarige in de bloei van je leven, na te denken over je dood. Maar toch ga ik het proberen, want het lijkt me vreselijk als mijn geliefden en naasten zich er ooit over moeten buigen en eigenlijk geen idee hebben wat ik gewild zou hebben...

Mijn vraag is dus of meer bokkers hier wel eens over nadenken, praten met hun partner of het ook op papier gezet hebben :)

liesJ

Re: Als je er niet meer bent...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:11

ik denk er wel is over na, vooral als ik al die overlijdenstopics lees. maar heb nog niks op papier staan.
twijfel nog steeds over begraven of cremeren

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:12

Steeds als ik er over begin krijg ik de reactie dat ze dat onsmakelijk vinden om over te praten :+

Ik heb het dus op papier gezet in de hoop dat ze het vinden in geval van nood :D

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:13

Ik denk er heel veel over na, en dan minder luguber als het lijkt; ik heb heel vaak als ik een mooi liedje hoor dat ik denk 'dit liedje wil ik als ik begraven wordt'. Evenals dat ik altijd dacht dat ik gecremeerd wilde worden, totdat ik bij een begravenis was; dat was veel mooier dan een crematie.

Wij hebben het er laatst over gehad met de familie (het begon meer als een grapje) maar ik wil begraven, veel rosé, Guus Meeuwis, Robbie Williams, een dichte kist en niet te veel verdriet... Ik heb het niet op papier gezet, maar ik denk dat vrienden en familie wel weten wat ik wil.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:13

Ik heb toevallig pasgeleden een uitvaartsverzekering af laten sluiten.Hier kreeg ik een boek bij, waar ik alles in kon schrijven van hoe of wat ik het wilde. Dit heb ik nog niet gedaan, omdat ik dat best heftig vind.

Het geld voor mijn uitvaart gaat naar mijn vriend (dit omdat ik door omstandigheden niet meer thuis woon Hij weet dat ik begraven wil worden (Wij zijn gelovig!) veel meer hebben we er eigenlijk nog niet over gesproken.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:14

mensen die het moeten weten, weten dat ik gecremeerd wil worden. Voor de rest heb ik het er regelmatig met mn ouders over dit soort dingen gehad...
Ik kan ook van mn paard vallen en mn nek breken (was al bijna gelukt) dus is wel belangrijk imo.

prom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:14

het enige wat mijn ouders weten, is dat ik donor ben, verder.. Ag zolang mijn beesten maar hier mogen blijven, en dan speciaal met namen mijn paardje!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:15

eigelijk is dat wel goed....normaal gesproken denk je daar dus niet aan.
Mijn zus is 18 jaar geleden verongelukt,dus heel onverwachts...we waren zo geschokt dat het een hele sobere crematie was,zonder muziek..
Je kunt het niet meer over doen,maar achteraf had ik het toch liever misschien wat minder sober gehad....wel met muziek en toespraken enzo...

Dus ik denk dat het heel verstandig is om het daar nu over te hebben...bij leven

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:16

Ik zet het al sinds mijn 14e op papier. Ieder jaar pas ik het aan

Joyckuh

Ik heb het er wel eens over gehad. Het maakt mij niet uit wat ze met me doen als ik dood ben. Het liefste heb ik dat ze me cremeren.

En verder wil ik dat ze crematie kort houden. Niet teveel gedoe, gewoon een leuk gezellig woordje over mij (als ze een goed woordje over me hebben :') ) en daarna de oven in. Voor mij hoeft dat, een begrafenis die een dag duurt...

zonnebloem18

Mijn vriend weet wat ik wil maar mijn ouders eigenlijk niet volgens mij.
Ga het nog wel op papier laten zetten voor het geval mijn vriend en ik samen onverhoopt overlijden.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:18

Ik heb het sinds de plotselinge overlijden van mijn broer ook gedaan.
Als ik wel een wijziging heb dan kan ik dat gewoon doorgeven. Moet alleen nog de juiste muzieknummers doen, maar ze weten wat ik mooi vind.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 19:18

Dat heb ik dus ook wel eens bij een mooi nummer: 'Dát moet echt op mijn crematie gedraaid worden!' Ik denk er ook over om een mooie brief te schrijven, gericht aan mijn ouders, familie, naasten die wat mij betreft voorgedragen mag worden op mijn uitvaart. Wanneer ik het nodig acht, pas ik hem aan in de komende jaren, ervan uitgaande dat ik nog heel wat jaartjes in geluk en gezondheid mag leven, maar zo niet, dan lijkt dat me erg mooi, als een soort laatste dankwoord aan iedereen :j

Op dit moment wil ik gecremeerd worden, puur omdat mijn lichaam voor mij niet meer dan een omhulsel is en van mij niet in de aarde terug hoeft. Nu is mijn vriend Christelijk en wil graag begraven worden. Mochten wij ooit trouwen, dan heeft hij als man zijnde, vind ik, het recht om te beslissen. Want híj moet verder leven en als hij behoefte heeft aan een graf dat hij kan bezoeken, prima :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:19

Als ik overlijdt maakt mijn begravenis mij eigenlijk niets meer uit, het is mijn lichaam dat wordt begraven en niet mijn ziel, het enige wat ik zeer belangrijk vind is dat er heel goed voor mijn hond gezorgt gaat worden en dat hij nooit bij iemand buiten de familie of in het asiel terecht komt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:21

breezy302 schreef:
Als ik overlijdt maakt mijn begravenis mij eigenlijk niets meer uit, het is mijn lichaam dat wordt begraven en niet mijn ziel, het enige wat ik zeer belangrijk vind is dat er heel goed voor mijn hond gezorgt gaat worden en dat hij nooit bij iemand buiten de familie of in het asiel terecht komt.

Idem. Wat er met mijn lichaam gebeurt als ik er niet meer ben interesseert me niet. Voor mijn part gebruiken ze het voor medische opleidinge, ben ik ook na mijn dood nog nuttig :D

Het goed terecht komen van mijn beesten vind ik belangrijker.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:23

Goof schreef:
breezy302 schreef:

Idem. Wat er met mijn lichaam gebeurt als ik er niet meer ben interesseert me niet. Voor mijn part gebruiken ze het voor medische opleidinge, ben ik ook na mijn dood nog nuttig :D

Het goed terecht komen van mijn beesten vind ik belangrijker.

Als je het niet in de gegevens zet dan moeten je nabestaanden zo'n keuze maken na je overlijden. Ze moeten al zoveel dingen regelen en proberen het al een beetje te verwerken hoe moeilijk dat is, dat het nog moeilijker word om zulke dingen te bedenken.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:23

Ik heb er zelf al heel veel over na gedacht, maar ben ook tot de conclusie gekomen dat een begrafenis er is voor je na bestaanden. Want zeg nou zelf, als je er niet bent kun je dat ene nummer ook niet meer horen (even heel cru).
Daarom wil ik ooit een soort grote lijnen op papier zetten, waarbij ik lichtelijk aan geef wat ik mooi vind. Verder wil ik mijn nabestaanden vrij laten om te doen wat zij mooi vinden en waar ze denken mij in te herrineren.

De begrafenis van mijn opa en oma was heel onverwacht, dus wij hebben toen alles zelf "bedacht". Dit was juist erg mooi omdat we met de hele familie herrineringen opgehaald hebben. Natuurlijk stroomden de tranen ons over de wangen, maar zo nu en dan hebben we heel hard gelachen om kleine dingetjes die je eigenlijk alweer vergeten was. Ik wil dat mijn nabestaanden ook zo om mij kunnen lachen, en met z'n allen aan mij terug gaan denken. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:27

ik heb het ook pas geleden gedaan.............

maar dan meer in de zin van dochter, honden, paard, katten, huis, zaak :) :)

was lastig, maar wel goed dat het nu eindelijk eens op papier staat ;)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:27

Sentido schreef:
Ik heb er zelf al heel veel over na gedacht, maar ben ook tot de conclusie gekomen dat een begrafenis er is voor je na bestaanden. Want zeg nou zelf, als je er niet bent kun je dat ene nummer ook niet meer horen (even heel cru).
Daarom wil ik ooit een soort grote lijnen op papier zetten, waarbij ik lichtelijk aan geef wat ik mooi vind. Verder wil ik mijn nabestaanden vrij laten om te doen wat zij mooi vinden en waar ze denken mij in te herrineren.

De begrafenis van mijn opa en oma was heel onverwacht, dus wij hebben toen alles zelf "bedacht". Dit was juist erg mooi omdat we met de hele familie herrineringen opgehaald hebben. Natuurlijk stroomden de tranen ons over de wangen, maar zo nu en dan hebben we heel hard gelachen om kleine dingetjes die je eigenlijk alweer vergeten was. Ik wil dat mijn nabestaanden ook zo om mij kunnen lachen, en met z'n allen aan mij terug gaan denken. :)

Fijn dat jullie het zo goed ervaren hebben met het regelen van de dingen voor je opa en oma.
Ik vond het juist verschrikkelijk dat ik veel dingen niet wist voor mijn broer. Dat maakte het verdriet veel groter en moeilijker om redelijk na te denken wat goed was, vandaar mijn reactie.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 19:28

Het gaat mij inderdaad niet zozeer om mijn lichaam, want ook voor mij is dat niet meer dan het omhulsel van mijn ziel :j
Het gaat mij om het afscheid dat dierbaren van mij moeten nemen. Het heeft ons zoveel rust en hulp bij de verwerking gegeven dat mijn tante zo goed aangegeven had wat ze wilde. Bij haar kist stonden bloemstukjes met viooltjes en narcissen, omdat zij dat prachtig vond :j Het idee dat we met dat gebaar haar gelukkig konden maken, betekent enorm veel als iemand sterft, het idee dat je zijn/haar laatste wens kan volbrengen :)

Ik lees hier dat bokkers het belangrijk vinden dat hun dieren goed terecht komen. Door op papier te zetten dat bijvoorbeeld van jouw resterende (spaar)geld jouw dieren verzorgd moeten worden, geef je aan dat dit belangrijk voor je is. En misschien lijkt het je heel mooi als je hond mee mag naar de begrafenis. Niemand die daar aan denkt in alle rouw en verdriet, maar wel iets wat mensen mee kunnen nemen in de uitvaart als het op papier staat of als je het aangeeft! :j

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:30

C_arola schreef:
Fijn dat jullie het zo goed ervaren hebben met het regelen van de dingen voor je opa en oma.
Ik vond het juist verschrikkelijk dat ik veel dingen niet wist voor mijn broer. Dat maakte het verdriet veel groter en moeilijker om redelijk na te denken wat goed was, vandaar mijn reactie.

Dat kan natuurlijk, dat is voor iedereen heel persoonlijk. :)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:31

Maethoriel schreef:
Het gaat mij inderdaad niet zozeer om mijn lichaam, want ook voor mij is dat niet meer dan het omhulsel van mijn ziel :j
Het gaat mij om het afscheid dat dierbaren van mij moeten nemen. Het heeft ons zoveel rust en hulp bij de verwerking gegeven dat mijn tante zo goed aangegeven had wat ze wilde. Bij haar kist stonden bloemstukjes met viooltjes en narcissen, omdat zij dat prachtig vond :j Het idee dat we met dat gebaar haar gelukkig konden maken, betekent enorm veel als iemand sterft, het idee dat je zijn/haar laatste wens kan volbrengen :)

Ik lees hier dat bokkers het belangrijk vinden dat hun dieren goed terecht komen. Door op papier te zetten dat bijvoorbeeld van jouw resterende (spaar)geld jouw dieren verzorgd moeten worden, geef je aan dat dit belangrijk voor je is. En misschien lijkt het je heel mooi als je hond mee mag naar de begrafenis. Niemand die daar aan denkt in alle rouw en verdriet, maar wel iets wat mensen mee kunnen nemen in de uitvaart als het op papier staat of als je het aangeeft! :j

Dit bedoelde ik ook.

MoonLight01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:42

ik werk sinds begin dit jaar als militair... en ja, daar wordt nogal gepraat en nagedacht over dit soort dingen...

Heb zelf eigenlijk nog niets op papier staan, maar vooral nu ben ik er wel meer over na gaan denken; er komt toch een keer een tijd dat ik op uitzendig ga. Dan moet er ook van alles ingevuld worden over je uit vaart.

Ik heb bijvoorbeeld al wel bedacht welke muziek ik graag wil horen, dat ik begraven wil worden en dat er 1 ding wat heel belangrijk voor mij is met mij mee gaat.

Maar het is blijft toch een moeilijk onderwerp...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:59

Ik heb hier ook al veel over nagedacht, eigenlijk naar aanleiding van een klasgenoot die me vertelde dat een kennisje van haar al helemaal had uitgedacht hoe en wat hij wilde met de uitvaart en verdeling van de spulletjes.
Dat was allemaal in een word bestandje vastgelegd en er was een briefje gemaakt met hoe daar toegang toe gekregen kon worden, mocht er ooit iets gebeuren.

Ik vond dat helemaal geen verkeerd idee, kan me goed voorstellen dat mijn ouders geen idee zouden hebben wat ze met mijn spullen, geld etc zouden moeten doen als ik er niet meer zou zijn...

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:02

Ik heb t er wel vaker met manlief over gehad maar nooit echt iets vastgezet zeg maar.. zouden we toch eens moeten doen.. in grote lijnen weten we het wel van elkaar maar toch..