vakantiegeld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ketaki

vakantiegeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 21:38

Vakantiegeld.

binnenkort krijg ik het.

ik had daar vanmiddag een discussie over met mijn vader.

Mijn stelling is: vakantiegeld mag je zelf weten waar je het aan uitgeeft.

mijn vader vindt: vakantiegeld is alleen voor de vakantie, dagjes weg bv mag ook.
maar vind dat als je niets gaat doen, het net zo goed op de spaar rekening kan.

wat vinden jullie.

wie heeft er gelijk volgens jullie?
mijn vader of ik.

overigens, mijn vader heeft bij een bank gewerkt. :P :Y)
en ik wil het nogal snel uitgeven.
oa omdat ik ook een tattoo wil, komt het mij dus goed van pas.

rakni

Re: vakantiegeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:39

jij hebt ervoor gewerkt dus moet jij doen wat je ermee wilt. Je hebt er zelf voor gewerkt namelijk...

Dus niemand heeft gelijk!

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:41

Allebei gelijk. Als je zin heb om iets te gaan doen moet je dat kunnen doen van je vakantie geld. Als je er niks mee doet zou ik het gewoon op de spaarrekening zetten.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:42

Je mag er zelf mee doen wat je wilt.
Ik heb er alvast een wasmachine van gekocht! (het is er nog niet maar bijna :P)

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:43

Ik denk wel dat het bedoeld is om rust te zoeken na een jaar werken. Maar niemand zal controleren of je dat ook echt doet.
Bij mij gaat het altijd op aan hooi voor de komende winter.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:43

Ik vind persoonlijk dat je het zelf mag weten.
Als je geen vakantiegeld zou krijgen,zou je maandelijks meer geld krijgen.Het is van jou en jij werkt ervoor.

Wij gaan ook niet op vakantie van vakantiegeld,hooguit een dagje pretpark.Verder bewaren wij het als appeltje voor de dorst,of als we erg graag iets willen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:44

Ik vind ook dat je zelf moet weten waaraan je het uitgeeft.
Hier zal het gaan naar het betalen van openstaande rekeningen helaas.
Maar als ik ervan op vakantie zou gaan zou ik er toch niet van kunnen genieten wetend dat ik daardoor nog steeds geld schuldig ben.

Nell_

Ik vind dat je zelf moet weten wat je ermee doet.

Mijn vriend en ik doen allebei ons vakantiegeld helemaal naar de spaarrekening (Dit omdat we de vakantie hebben betaald van de spaarrekening, en we graag willen trouwen!)

Lous

Je werkt toch voor dat vakantiegeld? Dan mag je ook zelf weten wat je er mee doet.
Afgelopen jaar was de eerste keer dat ik het echt aan kmijn vakantie had uit gegeven. Daarvoor om grote aankopen te kunnen financieren. :D

Apple

Oorspronkelijk is vakantiegeld in het leven geroepen om de arbeiders ook de kans te geven op vakantie te gaan. Dat klinkt leuk, maar was eigenlijk betutteling van de arbeidersklasse. In praktijk is er nl gewoon 8% van je loon ingehouden gedurende het jaar. Met andere woorden: de arbeiders betaalden hun vakantiegeld uit hun eigen zak.

Vanuit dat oogpunt bekeken heeft je vader dus min of meer gelijk, vakantiegeld was bedoelt om op vakantie te gaan.

Tegenwoordig is vakantiegeld meer iets extra's wat overal voor wordt ingezet. Veel mensen gebruiken vakantiegeld om leningen af te lossen of om duurzame gebruiksgoederen te kopen. Niet meer zozeer om op vakantie te gaan.

Vakantiegeld is geen 'doeluitkering', niet iets wat je specifiek aan een bepaald doel moet uitgeven, je kunt het uitgeven aan wat je dus wilt. Als dat een tattoo is dan prima.

Of je vader bij een bank heeft gewerkt of niet maakt niets uit in deze discussie.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:45

Op zich is het jouw geld en mag je ermee doen wat je wilt.

maar ik denk dat de raad van jouw vader gebaseerd is op meer levenservaring, en goed bedoeld is. Ik zou die maar ter harte nemen. maar ja, jouw keuze natuurlijk.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:46

Inderdaad.

Ik deel de mening van je pa, maar je moet zelf bepalen waar je extra verdiende centen heen gaan.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:46

Ik ga niet op vakantie dit jaar, maar ik zet het wel weg op een spaarrekening. :)

Het is jou geld, je mag doen wat je er van wilt...

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:51

Wat wil je vader dan doen met mensen die hun vakantie niet uitgeven aan vakantie/dagjes weg? IMO is het een beetje een onzinnige uitspraak; je kunt mensen toch niet verplichtten waar ze hun geld aan moeten uitgeven?

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:57

Mijn vakantiegeld gaat bij mijn zadel :):)

Ik vind dat je het helemaal zelf mag weten, aangezien je er zelf hard voor hebt gewerkt :D
Maar dan niet zeuren dat je niet op vakantie kan als je en tattoo neemt he :P

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 22:55

Kristie schreef:
Wat wil je vader dan doen met mensen die hun vakantie niet uitgeven aan vakantie/dagjes weg? IMO is het een beetje een onzinnige uitspraak; je kunt mensen toch niet verplichtten waar ze hun geld aan moeten uitgeven?

nee daarom.
en ik vind zelf ook, ik heb het zelf verdiend, dus ik mag er doen en laten met wat ik wil.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 06:46

Ik ga nog steeds met mijn ouders mee op vakantie en met m'n vriend een weekendje weg, dus mijn vakantiegeld gaat op m'n spaarrekening.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 07:12

Ik heb afgelopen jaar een huis en een paard gekocht, dus wij gaan niet op vakantie.
Mijn vakantiegeld gaat op aan spullen voor mijn paard! :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 07:47

Ik vind ook dat je ermee mag doen wat je wilt hoor, de functie van vakantiegeld is toch niet meer echt van toepassing op de tijd van nu. Je hebt gewerkt voor het geld en mag het dus uitgeven zoals jij wilt.
Ben het wel eens met de uitspraak dat je het beter op de bank kunt zetten als je er niks mee doet, dan vang je er nog wat rente aan :)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 07:48

Ik denk dat deze discussie tussen jouw en je vader eigenlijk over iets heel anders gaat dan vakantiegeld uitgeven aan vakantie op zich ;)

Vind je vader het niet gewoon zonde dat je van plan bent om je extra vakantiegeld aan van alles en nog wat zoals een tattoo uit te geven? Je zegt wel dat die ook tegen sparen is, maar is dat geen wetenschap dat jij het toch niet zal gaan sparen maar zo snel mogelijk wil uitgeven? ;)

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 07:59

Lekker zelf weten toch.... Vorig jaar heb ik de dierenarts kosten ervan betaald!! Was voor mij gewoon een extra'tje, aangezien ik toch niet op vakantie ging!

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:04

moet je lekker zelf weten!
maar ik zou het persoonlijk sparen als ik niet op vakantie zou gaan, maar dat is ook omdat ik spaar voor een nieuw zadel.
Lekker spenden kan ook weleens leuk zijn!

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:05

Ik gebruik het vakantiegeld voor de onverwachte uitgaven afgelopen maand. En ik betaal er nu een voorraadje hooi enzo ervan. Weet ook niet hoeveel het vakantiegeld zal zijn...

Maar even op je discussie terug te komen.
Je mag zelf weten waarvoor je het gebruikt. Ik zou iid wel wat je overhoud of niet gebruikt apart zetten op je spaarrekening voor noodgevallen enzo...

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:03

Je mag toch zelf weten wat je er mee doet, het is immers van jou ;)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:06

Het gaat op mn spaarrekening. Als ik nog studievertraging oploop moet dat nl ergens van betaald worden ;)