Spreek jij mensen aan op asociaal of gevaarlijk gedrag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TE5

Spreek jij mensen aan op asociaal of gevaarlijk gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 16:29

Dat vroeg ik me ineens af :)
Ik heb de laatste tijd steeds vaker de neiging om mensen met asociaal of gevaarlijk gedrag zich daar eens even bewust van te maken,
omdat ik er last van heb of omdat het gewoon gevaarlijk is vor hen en hun omgeving.. :=

Bijvoorbeeld:
Ik zit op de fiets en wil iemand (ook fietsend) inhalen,
diegene slaat terwijl ik er half naast rijd ineens zonder achterom te kijken of haar hand uit te steken links af,
als ik nog maar íétsje verder voor had gereden had ze mij dus aangereden..

Of iemand die vaak 's nachts of 's avonds met knalharde muziek en ruiten omlaaggedraaid door onze rustige buurt rijd,
daar wordt ik geregeld van wakker.
Als je die dan zo af en toe ook overdag ziet rijden, spreek je diegene dan aan?

Wat zouden jullie doen? :)

Mars

Re: Spreek jij mensen aan op asociaal of gevaarlijk gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:31

Tja, ik zou willen dat ik het durfde, je ziet tegenwoordig idd heel veel asociaal gedrag van mensen... Maar ik ben wat terughoudend hierin, van nature al, maar je hoort de laatste tijd zoveel verhalen.
Je kunt niets meer zeggen of je krijgt een grote mond, en dan kom je er nog goed vanaf. Hoe vaak hoor je niet dat iemand finaal in elkaar wordt geslagen, omdat hij/zij iemand op zijn gedrag aansprak?
Nee, ik durf het niet zo goed :n

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:33

Bij dat eerste zeg ik altijd zo van: het valt tegenwoordig ook niet mee om je hand uit te steken of even om te kijken... En dan niet zozeer tegen de persoon in kwestie, maar meer tegen mezelf of tegen diegene met wie ik fiets en dan hard genoeg dat ze het horen.

Als iemand met muziek voor me komt zitten, zo hard dat ik mee kan genieten vraag ik wel of hij/zij de muziek even zachter wil zetten.

Of het instappen in de trein terwijl jij er nog niet uit bent (heel irri), dan roep ik ook altijd: normaal gesproken laten we de mensen eerst uitstappen voordat we in de trein stappen en 'bots' dan altijd tegen ze aan, of ik blijf staan zodat ze wel achteruit moeten.

Máár ik kijk wel uit hoor. Helemaal 'in deze tijden'. Sommige mensen durf ik echt niet aan te spreken, want voordat je het weet lig je knock-out op straat en dat wil dan net weer niet :P

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:35

Ja, ik trek mijn mond los...
Liggen ook verschillende meldingen bij de politie onder mijn naam...

Ik spreek ze eerst zelf aan... werkt het niet...
"Hallo meneer ome agent"

Zo heeft mijn lieve buurjongen de waarschuwing gekregen... nog een keer de muziek zo hard (woont 2 huizen onder mij en ik lag te trillen in bed van zijn muziek) komt de politie alles afpakken..

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 16:38

Zelf ben ik 15 en ik ben bang dat het niet zo super veel indruk maakt,
maar ik probeer mensen desondanks wel aan te spreken :j
Meestal zijn die alleen aal weg voordat ik in mijn hoofd een zin geformuleerd heb.

Als het een 'eng' type betreft en er niet veel mensen in de buurt zijn houd ik mijn mond wel hoor,
ik kom toch liever heel thuis..

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:39

nee ik doe het niet...omdat ik geen klap op mn bek wil hebben...
voor dieren en kinderen kom ik wel op (als die associaal behandeld worden), maar die volwassenen zoeken het maar uit. :=
Bemoei me er op straat meestal nooit mee, of het moet echt bont worden, dan bel ik de politie.
Vind die schreeuwende/scheldende mensen op straat zo vreselijk aso. :o
Laatst bijgewerkt door Lievemeid op 14-05-09 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:40

Ik trek wel mijn mond open, ik vraag het 1 keer aardig en werkt het niet dan maar onaardig.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:42

Ik zeg daar wat van inderdaad. Op een cynische of grappige manier, maar wel met een serieuze ondertoon.

Ligt wel aan de situatie. Als 15 pubers een bushokje in elkaar trimmen bel ik gewoon heel stoer om de hoek de politie, dan ga ik niet even tegen die jongelui zeggen "Doen jullie dat thuis ook? :+ " :')

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:46

Voor mijn werk spreek ik dagelijks mensen aan op asociaal (rij)gedrag en als ik thuis/vrij ben minder. Ik zie wel vaak dingen die een "burger" vriendin/vriend niet zien of minder snel opvallen maar zeker in mijn vrije tijd zeg ik niet overal wat van. Puur omdat ik dan wel bezig kan blijven, alleen als het écht gevaarlijk is of ik me ergens aan erger.

Zo woon ik in een appartementencomplex met een "brievenbusblok" en een medebewoner gooit al een paar weken folders en kranten die hij kennelijk niet wil vanuit zijn brievenbus huppa zo op de grond.
Ik probeerde er al een tijdje achter te komen wie dat was maar laatst had hij er iets met een adreslabel erbij laten liggen. Ik heb de hele zooi toen opgepakt, bij hem aangebeld en gezegd: Hier, dit is kennelijk uit jouw brievenbus gevallen en het oud papier word volgende week pas in dozen bij de weg opgehaald. :+

Hij keek me héél boos aan maar kennelijk is de hint overgekomen want sinds vorige week zit er een nee-nee sticker op zijn brievenbus :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:48

Wil toch nog even wat toevoegen, ik trek mijn mond altijd open. Ook bij gevaarlijke situaties ook als ik de kans krijg om zelf een klap op mijn bek te krijgen, ik ben daar niet bang voor. Als ikeen klap krijg voel ik heel even pijn maar de woede die dan bij mij terugkomt is veel groter als de pijn.

Als je geslagen wordt komt er adrenaline vrij en daardoor voel je op dat moment even niets

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:53

Snadrem schreef:
Ligt wel aan de situatie. Als 15 pubers een bushokje in elkaar trimmen bel ik gewoon heel stoer om de hoek de politie, dan ga ik niet even tegen die jongelui zeggen "Doen jullie dat thuis ook? :+ " :')

haha idd :Y)

1e voorbeeld van topicstarter zou ik wel ff roepen; haaallooo :( dan moet je mn beste vriendin hebben die gaat een preek geven en tekeer dan haha

en 2e voorbeeld vind ik nergens op slaan, dat mensen kunnen zeuren over muziek..? als je er elke dag de hele dag/avond last van hebt dan snap ik het wel, maar als het maar een uurtje is ofzo... iedereen moet kunnen doen wat die wil vind ik en moet daarbij natuurlijk wel rekening houden met anderen maar niet elke seconde van de dag je leeft voor je eigen en niet voor een ander

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:55

Ik zeg er wél iets van. Net als vandaag, heerlijk op ons gemakje aan het rijden, geen fietspad of voetpad te bekennen (we zijn dus met een enkelspan voor de wagen hé) en komt er een feltoeterende auto voorbij dus ik tik volaan die zweep op zn voorruit (mijn pony maakt 't allemaal niet uit maar ze moeten eens manieren leren) die auto remt af, en blijft op een afstandje rijden waarop ik met gebaren taal zit te maken dattie er eens uit moet komen en dat ik m ff met de zweep aan z'n sode-mie-ter zal komen .. Waardoor hij daarom weer hard doorrijdt. Ben zelf 16 uiteraard is mijn vader er wel bij omdat hij ook ment., en mensen moeten respect hebben, ook voor paard&wagen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:58

nu ik wat ouder word spreek ik makkelijker mensen aan merk ik. laatst kreeg ik van een jongen die zijn zooi op straat gooide terwijl 20 meter verderop een prullenbak stond de ultime reactie "jij bent zeker juf'.

:j

maar hij deed het mooi wel!

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:00

Op een bepaald punt doe ik wel wat.
Laatst zat ik op een bankje met een vriendin. Toen kwamen er 2 ettertjes langs van een jaar of 10/11. Eerst zogenaamd beledigende dingen roepen, proberen uit te dagen en ruzie uit te lokken. Maar goed, aangezien ik een droogkloot ben, reageerde ik daar niet op en kletste gewoon verder. Toen gingen ze met dingen te gooien. Waarop ik meerdere malen vroeg of ze op wilden houden, aangezien het behoorlijk irritant was.
Maar nadat ik flink hard een steen tegen mijn been kreeg, vond ik het wel genoeg.
Toen heb ik gedaan alsof ik kwaad was. Ben met woedend grote passen (heb nog kisten aan ook, dus dat zat wel goed :+) vloekend op gestaan ( "die kwam #&(*$) tegen mijn been"). En er schreeuwend en tierend achteraan gerend. Nou, ze piesten bijna in hun broek.
Die 2 zijn letterlijk bijna huilend weggerend :o Ik zag ze helemaal de straat uit rennen en heb ze nooit meer gezien.

Toen ik terugliep zag ik dat mijn vriendin niet meer bij kwam van het lachen; die weet dat zoiets mij nooit kwaad zou maken, en vertelde er nog bij dat zelfs zij het toch wel eng en overtuigend vond. :+

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:04

Toevallig heb ik gisteren een jongen erop gewezen dat hij het plasic en het aluminium stukje van zijn pakje sigaretten op de grond had gegooid. Ik heb hem er vriendelijk op gewezen, waarop hij ietwat verward reageerde. Ik gaf hem het advies het de volgende keer in zijn zak te doen en later weg te gooien. Hij zei dat hij dat de volgende keer zou doen.
Sommige mensen hebben het denk ik ook niet door van zichzelf, dus als je het vriendelijk meldt, kan het ook goed gaan.
ik moet zeggen dat ik normaal ook niet zo'n held ben. Maar ik erger me zo vaak aan rommel op straat en in de sloot enzo.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:05

Ik doe het ook, wel voorzichtig, ben natuurlijk maar een puber.
Ze kunnen hun gemak houden, net zoals iedereen (al ben ik ook geen volmaakte Nederlands burger ben hoor :+ )

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:07

Ik heb wel een keer een telefoon uit iemands hand gegrist omdat diegene weigerde op te hangen terwijl het vliegtuig ging opstijgen. Opmerkingen van de stewardess maakten geen indruk, hij draaide gewoon zijn hoofd....
Met de opmerking: 'Jij brengt niet alleen je eigen leven, maar ook dat van mij in gevaar met die ***telefoon van je, eikel'

Daarna stond ik wel even van mezelf te kijken :+

Op straat zou ik het overigens niet zo snel doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:08

Nee, maak ik me niet druk om. (:

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:09

Charmotte schreef:
Snadrem schreef:

haha idd :Y)

1e voorbeeld van topicstarter zou ik wel ff roepen; haaallooo :( dan moet je mn beste vriendin hebben die gaat een preek geven en tekeer dan haha

en 2e voorbeeld vind ik nergens op slaan, dat mensen kunnen zeuren over muziek..? als je er elke dag de hele dag/avond last van hebt dan snap ik het wel, maar als het maar een uurtje is ofzo... iedereen moet kunnen doen wat die wil vind ik en moet daarbij natuurlijk wel rekening houden met anderen maar niet elke seconde van de dag je leeft voor je eigen en niet voor een ander

van snachts 2uur tot 5uur... 3 verdiepingen lager dan ik woon...
Overdag boeit het me geen donder... Ik heb overdag wel eens gevraagd of het iets zachter mocht, omdat ik aan het leren was. Verder niet..
Nee, dit gaat om snachts... ik lag te trillen op zijn beat in mijn bed.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 17:09

Charmotte schreef:

Het is niet maar een uurtje, het is zelfs geen halfuur, maar dat joch dat komt dan met zijn auto voorbijrijden :+
Op zich heb ik er geen last van, behalve als ik om 1 uur 's nachts er wakker door wordt.
Als ik nou in een drukke stad zou wonen zou ik me er ook niet zo aan ergeren,
maar ik woon hier in een super rustige buurt waar driekwart van de inwoners bejaard is en er zijn redelijk veel mensen die er last van hebben.
Daarom krijg ik wel de neiging om te vragen of hij toevallig 's nachts z'n volume ietsje lager zou willen zetten :P

@ Breezy;
Ik denk dat als je in elkaar geslagen wordt je het echt wel voelt :j
En een paar weken later misschien nog. :+
Desondanks wel goed dat je er mensen op aanspreekt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:27

Ik doe het niet. Niet omdat ik bang ben, dat ben ik namelijk niet zo snel, maar omdat ik het over het algemeen niet het juiste vind om te doen. De enige uitzondering is als ik echt voor iemand anders opkom. Ik heb er wel wat van gezegd toen mensen een voor hun onbekend kind fiks toespraken bv, en ik zou dat ook doen bij anderen die zichzelf moeilijk kunnen verdedigen. Dan denk ik: laat ze dan maar boos op mij worden, ik kan het wel hebben.

Maar anders, meestal dus niet. Het is soms ook wel erg makkelijk om anderen op hun fouten te wijzen... fouten die je maar al te vaak zelf ook maakt. Ik stop dus liever mijn energie in het beoordelen van mijzelf: zorg ik er zelf genoeg voor dat ik rekening houd met anderen als het nodig is? {En de realiteit is dat dat nog niet altijd makkelijk is.}
Daarnaast werkt zo'n reactie vaak alleen maar averechts, vooral als je dat boos of geirriteerd zegt. Mensen voelen zich aangevallen, reageren defensief, en zoeken excuses waarom zij wel het recht hadden om zo te doen als ze deden. Dat gebeurt veel vaker dan dat ze positief reageren en hun gedrag veranderen.

Ik probeer het dan ook juist op een andere manier te doen: door kalm en vriendelijk te blijven, juist niet de sfeer nog harder te laten worden. Ik vind het ook niet nodig dat iedereen zich met elkaar gaat bemoeien, dat lijkt me een vreselijke wereld.

Als ik het zou melden, dan is het zo vriendelijk en standvastig mogelijk, maar dat is bij vreemden maar zelden.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:29

Ik maak altijd een opmerking, meestal iets te hard zodat het lijkt dat ik binnensmonds praat maar wel zo dat zij het horen. Meestal krijgen ze een rode kop of ze beginnen te schelden, nou schelden kan ik ook wel :Y) Nee ik zeg er vrijwel altijd wat van.
Jou geval van de fietser ken ik maar al te goed. Ik maak meestal een opmerking van Goh moeilijk he hand uitsteken :+

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:30

Ja, geen probleem. is mijn werk (werk met jongeren met moeilijk verstaanbaar gedrag waar agressie bij voorkomt of of soms een onbezonnen actie)..

Het heeft me assertiever gemaakt en ben dus vrij direct. Ook in het verkeer of op straat..Jammer dat een ander zich daaraan ergert, is niet mijn probleem.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:39

detour schreef:
Ja, geen probleem. is mijn werk (werk met jongeren met moeilijk verstaanbaar gedrag waar agressie bij voorkomt of of soms een onbezonnen actie)..

Het heeft me assertiever gemaakt en ben dus vrij direct. Ook in het verkeer of op straat..Jammer dat een ander zich daaraan ergert, is niet mijn probleem.

nee, maar goed jij ergert je ook aan hun gedrag dus waarom zou je niet gewoon mogen zeggen waar het op staat, misschien leren zij er nog wat van!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:40

Waar ik me overigens ook zo aan kan irriteren is kinderwagens en dan vooral in winkels.. dat je vier keer door dezelfde kinderwagen wordt aangereden en je blauwe enkels hebt als je thuis bent. Bij dat soort mensen heb ik altijd zoiets van zoek een oppas of doe een cursus kinderwagen besturen.. :z