Ik wil heel graag een goede vriend van mij helpen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

babbii_lief

Ik wil heel graag een goede vriend van mij helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 11:25

hoi bokkers

ik heb een vraagje ik heb een goede vriend en die is pas weg bij zijn vriendin.
Maar hun hebben samen een kindje.Nu is het probleem dat hij zijn kindje niet meer mag zien.
Ik vind dit heel erg want ik weet dat hij niets liever wilt om ook voor zijn kleintje te blijven zorgen.
nu heb ik tegen hem gezegd dat ie het aan kan vechten en om co ouderschap voor te stellen.
Hij wilt dit mega graag heb op internet gezocht voor informatie over co ouderschap die heb ik al en hij ook .
Maar kan hij nu niet eerst een brief opstellen waarin hij een voorstel doet en aangetekent opsturen.
En ook daarin vermeld als er niet op in word gegeaan er dan hogere stappen worden ondernomen.
of moet dat gelijk.
Hij wilt geen ruzie maar er valt niet te praten met zijn ex.

Het gaat hier om een baby van 2 maandjes oud.
alvast bedankt ik ben geen ster om informatie op te doen :o

Prinslover

Re: Ik wil heel graag een goede vriend van mij helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:27

Ik heb hier zelf geen ervaring mee. Maar ik weet niet hoelang het over is? Misschien in de tussentijd wel info inwinnen over co-ouderschap. Natuurlijk is het heel oneerlijk voor hem als hij zijn kleine niet meer kan zien. Maar als het nog heel vers is, kan de moeder nog bijdraaien, en tot een ander besluit komen. Ik zou persoonlijk dus even wachten met 'hard terug vechten' en het iets wat tijd gunnen. Van ruzie wordt niemand beter. Sterkte voor je vriend!

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:28

Waren ze getrouwd, samenlevingscontract, heeft hij het kind erkent.?
Zijn veel vragen, maar zonder die dingen heeft hij weinig poot om op te staan.
Mijn vriend zit in de zelfde situatie en wij zijn tot en met de rechtzaak gekomen, conclusie hebben geen poot om op te staan.
Wens jullie heel veel succes en het is erg lief dat jij hem wilt helpen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:30

Ik zou inderdaad eerst gewoon een aangetekende brief sturen met het voorstel zoals hij het ziet en graag wil hebben, en dan natuurlijk wel een reeel voorstel. Houdt inderdaad rekening met de gevoelens van de moeder, ik denk niet dat het verstandig is om een hele zakelijke brief te sturen, maar houdt wel het doel van de brief duidelijk. Je kan er rustig bij inzetten dat als ze inderdaad niet mee willen werken, hij via andere wegen een omgangsregeling wil krijgen. Dat klinkt iets anders als hogere stappen overwegen. Dat begrijpen ze zelf ook wel neem ik aan, en zo breng je het iets rustiger.

ariana24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:31

Als hij het kind heeft erkend dan kunnen er stappen worden ondernomen voor evt co ouderschap

maar ook van haar kant uit voor alimentatie.
misschien haar een brief sturen ( aangetekend) met de vraag of ze het samen met hem op een normale manier wil oplossen door duidelijke afspraken te make etc etc
gaat ze hier niet op in kan je altijd nog bij het juridisch loket info inwinnen hoe verder.

echt top van je dat je hem wilt helpen!

suc 6 ermee!

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 11:32

hun zijn nu maandje uitelkaar ze houd voet bij stuk.
ze waren niet getrouwd en geen samenlevings contract hij heeft wel zijn kleine erkent.
Maar het kan tog niet zo zijn dat de ze haar zin krijgt en dat de vader zijn zoontje niet meer ziet

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:35

Ja dat kan jammer genoeg wel.
Moeders staan heel sterk in nederland.

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 11:36

zorro ja dat is wel wat beter om het op die manier te doen.

ariana24 ja dat weet ik hij wilt echt ook alimentatie betalen
Hij vind het belangrijk en hij doet er alles aan om zijn kindje weer te mogen zien
ja hij is mijn beste vriend en waarmee ik hem kan helpen help ik

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 11:38

Boheme schreef:
Ja dat kan jammer genoeg wel.
Moeders staan heel sterk in nederland.

vind dat wel heel erg

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:38

ik kan je alleen maar zeggen dat hij het beste een advocaat in de arm kan nenen

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 11:39

Mama_Suus schreef:
ik kan je alleen maar zeggen dat hij het beste een advocaat in de arm kan nenen

dus geen brief sturen met voorstel en afwachtend daarop
gelijk een advocaat nemen

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:41

Ja zou ik wel doen, denk dat als ze voet bij stuk houd ze niet erg onder de indruk zal zijn van een aangetekende brief.

Uiteraard kan hij ook een rechtswinkel binnenstappen voor verdere informatie.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:41

Dan loopt hij tegen heel veel kosten aan, laat hem eerst eens langs een rechtswinkel gaan en daar info vragen.
Advocaten zijn duur.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:42

Moeilijk. Probeer toch te praten met de moeder. Meenemen is niet aan de orde bij een jonge baby maar misschien mag hij de baby wel eens op komen zoeken?? Misschien als de moeder werkt ofzo??

Rechten wordt een hele vervelende procedure, heel langslepend en de moeder kan altijd besluiten toch niet mee te werken. Je begint niks, je jaagt alleen de moeder tegen je in het harnas.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:48

Ik zou het toch eerst rechtstreeks bij de moeder proberen, als een gesprek niet mogelijk is dan een brief, komt daar geen reactie op kun je het altijd nog hoger op zoeken maar kun je in elk geval aantonen dat je het geprobeerd hebt.

Is er geen ingang via familie of vrienden?

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 11:57

dank je wel voor jullie reacties
dat wil ik ook gaan doen maar wil wel voorbereid zijn en genoeg informatie te hebben voor als het niet mag lukken.

Suzanne F. is dat zo doen ze geen co ouderschap met een baby ik meende van wel mischien niet nu gelijk maar wel als de baby wat ouder is.

Tavanta dat is dan ook echt mijn bedoeling via vrienden familie nee ook al geprobeerd en zo zie je maar weer je echte vrienden leer je kennen als ie ze nodig heeft gelukkig ben ik niet zo

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:59

Als je langs bent geweest kun je niet aantonen dat je een poging gewaagd hebt. Kan hij beter emailen en indien nodig toch een brief sturen, echter lijkt het me niet overbodig om inlichtingen in te winnen bij een advocaat. Een orienterend gesprek bij een advocaat is veelal gratis en zo ook informatie inwinnen bij een rechtswinkel.

Wat hij eventueel ook zou kunnen doen is starten met het betalen van alimentatie. Dus bv elke maand alvast € 100,- overmaken naar de bankrekening van de moeder. Zo toont hij aan dat hij daadwerkelijk iets over heeft voor zijn kindje.

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 12:04

Mama_Suus schreef:
Als je langs bent geweest kun je niet aantonen dat je een poging gewaagd hebt. Kan hij beter emailen en indien nodig toch een brief sturen, echter lijkt het me niet overbodig om inlichtingen in te winnen bij een advocaat. Een orienterend gesprek bij een advocaat is veelal gratis en zo ook informatie inwinnen bij een rechtswinkel.

Wat hij eventueel ook zou kunnen doen is starten met het betalen van alimentatie. Dus bv elke maand alvast € 100,- overmaken naar de bankrekening van de moeder. Zo toont hij aan dat hij daadwerkelijk iets over heeft voor zijn kindje.

dat ga ik zeker aan hem doorgeven en zeker veel informatie inwinnen zodat we weten wat hem te wachten staat.
maar is het niet een beetje dubbel hij gaat betalen maar mag zijn kindje niet zien.
begrijp me niet verkeerd want hij wil het graag alles om die kleine te mogen blijven zien en verzorgen.

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:20

Het is niet zo dat alimentatie gekoppeld is aan het zien van een kind. Alimentatie word betaald voor het onderhoud van het kind, dus kleding, voeding en dergelijke. Een bezoeksregeling staat daar compleet los van.

Zo heeft de ex van mijn partner namelijk geprobeerd om van 4 jaar alimentatie te ontvangen, in die 4 jaar heeft hij ook zijn zoontje nooit gezien. De reden dat zij dat niet voor elkaar heeft gekregen was omdat zij degene is geweest die niet trouw is geweest in die relatie, wat ook aantoonbaar was. Was bv mijn vriend degene geweest die vreemd was gegaan had ze meer kans gehad om dat geld alsnog te ontvangen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:26

Co ouderschap kan je niet zomaar afdwingen hoor. En bij een hele jonge baby beslist de rechter altijd in het voordeel van de moeder. Een baby moet bij de moeder zijn.
Pas als het kind ouder is worden ze wat milder maar dan nog: Ook al besluit de rechter dat hij het kind mee mag nemen; als de moeder dan niet thuis is of haar kind niet afstaat begint hij niks...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:37

@mama suus

dat is dan wel verschillend met belgie, want hier geld niet meer de regel van schuld bij een scheiding.
Vroeger kon men laten aantonen wie de schuldige was, en die moest dan alimentatie betalen voor zowel het kind als de moeder. Alimentatie voor het kind vind ik niet meer dan logisch, voor de andere partij vind ik iets anders.

Nu heb je idd vaak Co-ouderschap en dan vervalt die alimentatie, omdat ieders zelf dus verantwoordelijk is volgens de overeengekomen regeling.
Meestal om de week ofzo.

Vroeger zag je vaak dat kinderen dan bvb tijdens het weekend of vakantie bij de andere partij waren.

Dus in jouw geval, als het kind erkent is door hem, maakt hij hierop aanspraak. Vind dat trouwens echt iets waar een vrouw een smerige slag mee kan halen. Een Nederlandse collega op het werk, heeft hiervoor een zelfmoordpoging voor ondernomen. Vaders zien hun kinderen ook graag, een kind is altijd van twee personen dus een scheiding mag niet de oorzaak zijn dat de ene het kind volledig opeist.

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:06

bulck schreef:
@mama suus

dat is dan wel verschillend met belgie, want hier geld niet meer de regel van schuld bij een scheiding.
Vroeger kon men laten aantonen wie de schuldige was, en die moest dan alimentatie betalen voor zowel het kind als de moeder. Alimentatie voor het kind vind ik niet meer dan logisch, voor de andere partij vind ik iets anders.

Dat zal dan nog niet zo heel lang zijn aangezien mijn vriend officieel in BE pas anderhalf jaar gescheiden is van zijn belgische ex-vrouw.
Huwelijk is voltrokken in NL, de scheiding aangevraagd in BE.

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 13:18

Suzanne F. schreef:
Co ouderschap kan je niet zomaar afdwingen hoor. En bij een hele jonge baby beslist de rechter altijd in het voordeel van de moeder. Een baby moet bij de moeder zijn.
Pas als het kind ouder is worden ze wat milder maar dan nog: Ook al besluit de rechter dat hij het kind mee mag nemen; als de moeder dan niet thuis is of haar kind niet afstaat begint hij niks...

ik heb vernomen dat rechters ook voor co ouderschap is als dat valt te regelen.
der rest ik hoop dat het voor hem goed uitpakt hij is er echt kapot van

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 13:19

Mama_Suus schreef:
Het is niet zo dat alimentatie gekoppeld is aan het zien van een kind. Alimentatie word betaald voor het onderhoud van het kind, dus kleding, voeding en dergelijke. Een bezoeksregeling staat daar compleet los van.

Zo heeft de ex van mijn partner namelijk geprobeerd om van 4 jaar alimentatie te ontvangen, in die 4 jaar heeft hij ook zijn zoontje nooit gezien. De reden dat zij dat niet voor elkaar heeft gekregen was omdat zij degene is geweest die niet trouw is geweest in die relatie, wat ook aantoonbaar was. Was bv mijn vriend degene geweest die vreemd was gegaan had ze meer kans gehad om dat geld alsnog te ontvangen.

pff ok ja daar zit wel wat in natuurlijk
ppfff das ook een gedoe geweest dan gelukkig dat dat goed is afgelopen

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 13:21

bulck schreef:
@mama suus

Nu heb je idd vaak Co-ouderschap en dan vervalt die alimentatie, omdat ieders zelf dus verantwoordelijk is volgens de overeengekomen regeling.
Meestal om de week ofzo.

Vroeger zag je vaak dat kinderen dan bvb tijdens het weekend of vakantie bij de andere partij waren.

Dus in jouw geval, als het kind erkent is door hem, maakt hij hierop aanspraak. Vind dat trouwens echt iets waar een vrouw een smerige slag mee kan halen. Een Nederlandse collega op het werk, heeft hiervoor een zelfmoordpoging voor ondernomen. Vaders zien hun kinderen ook graag, een kind is altijd van twee personen dus een scheiding mag niet de oorzaak zijn dat de ene het kind volledig opeist.

het is echt een smerige slag dat kan je wel zeggen
zo dat is heel erg zeg van jou collega.