MBO -> HBO of Havo -> HBO?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

MBO -> HBO of Havo -> HBO?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 10:25

Heej,

Mijn vraag, wat is nou eigenlijk de beste weg om op het HBO te komen?
Wat zijn jullie ervaringen?

Ik heb mijn VMBO-TL eigenlijk niet heel hard aan gewerkt, plan was om gewoon via het MBO naar HBO te gaan. Dat zou beter zijn omdat je dan meer praktijkervaring hebt. Echter merk ik dat op het MBO ik het niveau gewoon te laag voor mij vind. Doe een MBO-4 opleiding. En weet dat ik, had ik meer aan m'n huiswerk gezeten, ik na het VMBO-TL gewoon naar het Havo had gekund.

Echter nu ik bijna het 1e jaar van het MBO heb afgerond kom ik dingen tegen waarvan ik denk, dat is toch geen lesgeven? Ik doe bar weinig, vind het niveau veel te laag, en raak daar door best wel gedemotiveerd. Echter is er ook weinig echt les, en (naar mijn idee) teveel klasikaal. Je moet je eigen aantekeningen maken, prima. Maar ik krijg dan gelieve ook opdrachten/werkboeken waarin ik m'n werk moet doen. Talen op de computer? Gewoon aanklikken wat het juiste antwoord is. Niks geen boeken of stampwerk (terwijl talen juist moeilijk voor mij zijn, en ik hier het beste van leer uit boeken). Ook heb ik gehoord van m'n buurjongen die een soortgelijke opleiding heeft gedaan, en via het MBO naar HBO is gegaan dat hij enorm veel theorie mist wat de HAVO-studenten wel hebben.

Maar goed, nu mijn vraag dus, is het verstandig om alsnog naar het HAVO te gaan (volwassenopleiding dan). Of gewoon m'n MBO doorzetten?

Groetjes,,

Karin

Re: MBO -> HBO of Havo -> HBO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:29

Volgens een recent onderzoek van de hbo-raad (gisteren gepubliceerd op hun website) is er een grotere uitval aan mbo'ers op het hbo dan aan havisten:

http://www.hbo-raad.nl/component/content/article/29/473

Maar dat gaat om het grote geheel, het is natuurlijk niet zo dat je gedoemd bent te mislukken op het hbo als je van het mbo komt.

Maddox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:45

Volgens mij is nu havo -> hbo toch ook een jaartje sneller?

Weet je al wat voor opleiding je wilt doen op het HBO? Want als het goed aansluit met je MBO opleiding (b.v. Onderwijsassistente - MBO, Pabo, HBO) dan kan je vaak een HBO opleiding versneld in 3 jaar doen ivp 4 jaar.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 10:50

Ik doe nu MBO-4 middenkaderfunctionaris bouw&infra.
Dan wil ik dus een HBO Bouwkunde doen, en na het HBO de academie ;)

Karin schreef:
Volgens een recent onderzoek van de hbo-raad (gisteren gepubliceerd op hun website) is er een grotere uitval aan mbo'ers op het hbo dan aan havisten:

http://www.hbo-raad.nl/component/content/article/29/473

Maar dat gaat om het grote geheel, het is natuurlijk niet zo dat je gedoemd bent te mislukken op het hbo als je van het mbo komt.

Bedankt!

Even een quote:
Citaat:
Daarom moet er ook op het MBo veel aandacht zijn voor het aanleren van de vereiste basiskennis, zoals taal en rekenen, om het later op het HBO te kunnen redden.

Wij krijgen dit dus bar en bar slecht niet, of in veel te slechte mate..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:54

Ik denk dat een en ander ook erg afhangt van de richting van je opleiding.

Is het een idee om eens te informeren bij de hbo-instelling waar jij je vervolgopleiding wilt gaan doen? Ik denk dat ze daar wel gerichte informatie kunnen geven.

De weg mbo > hbo > universiteit is niet onmogelijk, maar je hebt het dan wel over drie heel verschillende onderwijsinstellingen met ieder hun eigen aanpak en knelpunten.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:56

Zelf ben ik vanuit MBO op het HBO gekomen, had echt veel meer bagage dan de Havisten die kwamen. Daardoor heb ik een hele makkelijke start gehad en me zelfs verveeld op het HBO in het eerste en tweede jaar.

Heb me ook verveeld tijdens MBO maar juist daar wat extras gedaan. Heb veel paard gereden in die tijd en wat cursussen voor het werk gedaan.

Denk dat het wel uitmaakt welke MBO en HBO je gaat doen. Kun je daar iets meer over vertellen?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 11:02

Ik heb me nu niet super verdiept in welke HBO opleidingen er zijn etc.

Wel is het de richting bouwkunde, wil namelijk uiteindelijk als ik helemaal klaar ben met school architect zijn.

Zit nu op het Roc van Twente, MBO-4, Bouw&Infra.
HBO bouwkunde zou ik waarschijnlijk op het Saxion of Windesheim gaan doen dan.. :j

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:06

Ik zou in jouw geval dan informeren bij het Saxion, en dan specifiek bij iemand die zich bezighoudt met studieadvies aan hbo-bouwkundestudenten. :j

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:44

Opvallend onderzoek van de hbo-raad. Mijn ervaring is juist omgekeerd. Maar ik zit ook met maar een paar ex-mbo-ers in de klas en ben begonnen in het tweede jaar.

Absoluut niet dat je gedoemd bent te mislukken als je via mbo gaat. Het ligt er ook aan of je mbo aansluit op de hbo en aan je eigen motivatie. Als je mbo aansluit of een goede aanvulling zou zijn op je hbo, dan zou het juist een voordeel zijn. Is dat niet zo, dan kan je beter havo doen. Havo is soiweos korter, maar dan mis je misschien wel weer de nuttige aanvulling. Maar dit zou je per opleiding moeten bekijken. Als je je verveeld op het mbo en gedemotiveerd raakt, zou ik eerder naar de havo gaan. Het is moeilijk nog 3 jaar door te gaan als je gedemotiveerd bent.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:55

Ik werk op het hbo en ben verantwoordelijk voor de studieloopbaancoaching van de eerste jaar studenten.

Inderdaad vallen er relatief meer mbo-ers uit, maar dit komt bij ons door verschillende oorzaken waarvan de grootste is dat ze gewoon willen gaan werken en geld verdienen. Bij een heel klein aantal is het dat de opleiding te moeilijk is. Uitval onder havisten is iets minder, al vallen er daar vaak een hoop uit omdat ze de verkeerde studie hebben gekozen of niet om kunnen gaan met de eigen verantwoordelijkheid: tentamens moeten gemaakt worden en daar moet je wel iets voor doen.

Een gerelateerde mbo opleiding kan je helpen wat makkelijker het hbo door te komen. Vaak zijn voor die combinatie ook verkorte trajecten die worden aangeboden bij hbo instellingen. Dit kan je een voordeel opleveren.

Of je slaagt op het hbo ligt ook bij jezelf: als je er voor wilt knokken lukt het altijd wel, je moet niet te snel de handdoek in de ring gooien. Mbo-ers hebben vaak een iets mindere taal-en rekenvaardigheid, al heb ik ook havisten in de klas die nog rustig werdT schrijven.. En niet kunnen spellen. Bijspijkerklasjes wiskunde en Nederlands zitten net zo vol met mbo-ers als met havisten..

Wat voor jou de beste manier is om op het hbo te komen? Ik zou het mbo blijven volgen en afronden. Waarom? Met een mbo diploma heb je iig een beroepsdiploma op zak. Ook is het volwassenonderwijs havo pittiger dan de 'gewone' havo. Ze gaan onwijs snel door de stof heen en er is minder les (je hebt maar een avond per week les). Je moet dan wel een enorme discipline hebben om dat met goed gevolg af te leggen. Geniet gewoon lekker nog van je schoolleven, het is zo voorbij :)

Ps. onthoud dat het hbo niet heilig is, ook daar gaat niet alles 100% goed en moet je echt je eigen aantekeningen maken en voor je eigen spullen zorgen :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 13:29

Oké bedankt :) Ja, maar goed hoe er nu hier les wordt gegeven is gewoon echt minimaal op het MBO, lijkt me sterk dat het op het HBO net zo minimaal.

Echter is die opleiding Havo gewoon overdag trouwens, en niet de avonden. Het valt onder volwassenonderwijs maar is vooral voor mensen die net wat later naar dat onderwijs gaan (groep van tussen de 18/21 ong.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:35

Als jij zelf ontzettend gedemotiveerd raakt van je MBO opleiding dan zou ik overstappen naar de HAVO. Het risico lijkt me anders dat je na nog een jaar MBO zo gedemotiveerd bent dat je er helemaal mee stopt en zonder diploma zit.

Als je de motivatie wel kan opbrengen dan zou ik de MBO opleiding wel afmaken, omdat je dan in elk geval dat diploma op zak hebt.

Nog een andere tip: kan je niet eens met een studiebegeleider op je opleiding praten en aangeven dat je het te makkelijk vind? Misschien kan je wel wat extra vakken volgen, of hebben ze extra stof om het wat interessanter te houden voor je?

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:37

Als je het echt wilt zou ik het wel proberen. Maar ik moet zeggen dat ik soms toch wel hoofdpijn krijg van het niveau bij
mij op de opleiding. Dan krijg ik echt de neiging om mijn groepswerk neer te gooien en het iedereen zelf uit te laten zoeken. Ik zal even nader toelichten: geen eigen iniatief tonen en ook matig werk leveren. Haalt het bloed onder mijn nagels vandaan :o
Maar als je echt wilt dan moet het toch geen probleem zijn? Ik denk dat jezelf het beste weet of je zoiets aan kunt of niet.
Ik ben even vergeten te kijken hoelang je nu mbo doet, anders is het misschien zonde om die jaren te vergooien en naar de HAVO over te stappen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:43

Ik denk dat het ook erg ligt aan de richting. Ik vind zelf juist dat MBO-ers Onderwijsassistent een streepje voor hebben, zij hebben veel al gehad en ook praktijkervaring in de klas en dat verschil zie je goed terug!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:49

_Marinke_ schreef:
Oké bedankt :) Ja, maar goed hoe er nu hier les wordt gegeven is gewoon echt minimaal op het MBO, lijkt me sterk dat het op het HBO net zo minimaal.

Wat minimaal is kan ik niet beoordelen over jouw opleiding :) Ik wil je alleen duidelijk maken dat het gras ergens anders altijd groener is.. Mijn studenten kunnen ook zo klagen over 'het niveau' terwijl wij door de hbo raad als beste uit de bus komen. Niet dat ik je niet geloof, maar vaak als iets je tegen gaat staan dan ga je alles negatief zien.

_Marinke_ schreef:
Echter is die opleiding Havo gewoon overdag trouwens, en niet de avonden. Het valt onder volwassenonderwijs maar is vooral voor mensen die net wat later naar dat onderwijs gaan (groep van tussen de 18/21 ong.)

Dat klinkt wel goed :) Zie je dat zitten?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:55

@Urielle: wat apart, ik heb deze ervaring juist helemaal niet.
Ik heb pabo deeltijd gedaan en in het begin keek ik ontzettend op naar al die mensen die al jaren hun eigen klas hadden, helaas heeft niemand het eerste jaar gehaald van de klassenassistenten.
Een gedeelte deed het in de praktijk best goed, maar ze kwamen theoretisch niet mee, ook heeft een aantal de taal- en of rekentoets niet gehaald.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:58

@avaluna: het verschilt echt per jaar. Het ene jaar hebben we toppers er tussen zitten en het andere jaar totaal niet.

Het is ook niet alleen het intellect van de student zelf, er spelen ook nog veel andere factoren mee zoals hoe de klas is, motivatie, verantwoordelijkheidsgevoel etc.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:11

Ik ben vorig jaar geslaagd voor mijn MBO niv. 4 opleiding en ik ben verder gegaan op het HBO.
Omdat de HBO opleiding aansluit op mijn MBO opleiding kan ik de studie in 3 jaar afronden. Mijn ervaringen tot nu toe zijn goed, we doen het 1e en 2e jaar tegelijkertijd. Bepaalde cursussen hoeven wij niet meer te doen en daarvoor zijn er 2e jaars cursussen in de plaats gekomen. Verder merk ik het verschil in praktijkvaardigheden erg goed, de havisten zijn nog erg onhandig terwijl de MBO'ers al 1,5 jaar stage achter de rug hebben en dus veel vaardiger zijn in de labzaal.
Daarentegen lopen de MBO'ers weer achter bij de wiskundige vakken, we missen de havo wiskunde kennis waarop verder gegaan wordt.
Maar goed, ik ben blij dat ik het zo gedaan heb. Het MBO was idd een eitje, daar heb ik weinig voor hoeven doen. Die tijd heb ik gebruikt om andere dingen te doen waar ik nu weer minder tijd voor heb (helaas).

Er vallen ook wel wat MBO'ers af ja, we zijn aan het begin van het schooljaar begonnen met 9 studenten en we zijn nu nog met 7 studenten over. Allebei de afvallers zijn gestopt omdat ze toch liever geld wilden gaan verdienen. Dat is wel een nadeel, als het even tegen zit is het makkelijker om te stoppen omdat je toch al een diploma hebt. Maar ja, nog maar 2 jaar doorwerken en dan is deze opleiding ook weer afgerond ;)

Ik volg trouwens de opleiding Applied Science aan de Fontys in Eindhoven. Voor de mbo-doorstroom is een speciale VKL-route(verkorte leerweg) samengesteld.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:19

Ik kom zelf van een nog lager niveau kb, heb toen spw niveau 3 en daarna 4 gedaan. Na een jaar werken besloten om HBo paardenhouerij te gaan studeren. Het is veel schoolwerk maar qua verslagen magen, stage lopen etc heb ik veel voordeel vergeleken bij de havisten. Ik moest wel mijn theoretische vakken halen waar ik meer van de helft nu heb gehaald. Bij mijn school is het het voordeel dat ik 2 jaar over mijn propedeuse mag doen. Ik mag ook 2 jaar doen over de theoretische vakken.

Als ik jou was zou ik wel doorgaan met het MBO dan wat makkelijker maar je hebt veel praktijk ervaring opgedaan en mocht je HBO om wat voor reden dan ook niet lukken heb je in ieder geval kans op een baan.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:42

Minimaal aantal lesuren op het MBO? Kom dan maar eens op mijn HBO-opleiding kijken. Om te huilen!
Nee, daar zul je waarschijnlijk weinig ovestap problemen aan ondervinden. Al verschilt dit natuurlijk
per opleiding. (Mag ik hopen, dat het niet overal zo teleurstellend is).

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:45

@Nursie: Bij ons wordt de norm van lesuren (contacturen) volgend jaar opgeschroeft naar 580 uur per jaar. Dit komt neer op ongeveer 20 uur les per week. Momenteel hebben de eerste jaars zo'n 14 contacturen per week.

Moesten de studenten eerst zelfstandig werken, nu willen we ze weer terug de schoolbanken in hebben :') En zo blijven we lekker bezig..

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:46

licht eraan welke opleiding je doet. Ik heb MBO laboratroium techniek gedaan en dat is niet niks.

Ikzelf was ook VMBO TL en had ook echt jeetje wat doe ik hier, had mij ma de havo gegeven.
BEn toch blij dat ik dat niet gedaan heb, want stel nou dit, stel nou dat. Ik heb nu wel mooi een MBO diploma en als het HBO niet lukt heb ik iig iets.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:14

Marieke_K schreef:
@Nursie: Bij ons wordt de norm van lesuren (contacturen) volgend jaar opgeschroeft naar 580 uur per jaar. Dit komt neer op ongeveer 20 uur les per week. Momenteel hebben de eerste jaars zo'n 14 contacturen per week.

Moesten de studenten eerst zelfstandig werken, nu willen we ze weer terug de schoolbanken in hebben :') En zo blijven we lekker bezig..

Inderdaad. "Onze" eerste jaars worden nu weer in de schoolbanken gezet. Terwijl ik hoogstens 1 keer per week les heb.
Dit is eigenlijk niet bepaald motiverend. Ik kan er over het algemeen wel mee omgaan, thuis werken. Maar nu hebben
we zo belachelijk weinig college dat ik toch ook gedemotiveerd raak. (Mijn paardrijsskills gaan er erg op vooruit dit jaar :+ ).

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 17:19

@ Brigitta1987: Ik wil sowieso NIET gaan werken na het MBO, ik wil minstens mijn HBO en daarna dolgraag nog verder studeren. Hoe ik bij het HBO kom, zit ik dan niet zo mee. Ik ben nu alleen heel erg gaan twijfelen of via het HAVO alsnog een optie is. Gezien het MBO mij ontzettend tegen valt. En dan raak ik gedemotiveerd. Heb dit ook meerdere malen met m'n SLB'er over gehad, of ik evt. extra werk kon doen ofzo maar dit hebben ze gewoonweg niet. We werken in groepjes en dan projecten, je kunt ook niet goed vooruit werken. En ik merk nu gewoon dat ik geen zin meer heb om zo nog hard voor school aan de slag te gaan, ik heb geen uitdaging en het wordt gewoon echt een sleur.

Ik heb hier voor trouwens VMBO-TL gedaan. Bij ons in de klas zitten overigens ook kader-leerlingen, wat het niveau natuurlijk omlaag haalt voor de TL-leerlingen, en dat is heel jammer want dat verschil is best groot.

@ xNursiex: Welke opleiding doe jij nu dan? En over dat geen iniatief tonen, matig werk inleveren etc. kan ik ook niet tegen. Dan wil ik het liefst allemaal maar in m'n eentje doen. :+ Ik doe nu trouwens 1 jaar MBO, ga dus na de zomervakantie naar het 2e leerjaar.

Hmm over die lesuren daar val ik dan wel over, bij ons is de helft al weggevallen en daar nog eens de helft van doe ik ook echt wat (de rest van de tijd is ' overige ' waar ik dus niks in kan doen want kan niet verder werken i.v.m. projecten)

@ Marieke_K: Zoals ik al aangaf kunnen ze het niveau niet hogerop gooien i.v.m. de kaderleerlingen, maar er wordt niet voldoende lesgegeven. Veel lesuitval alleen al, en als er wel les wordt gegeven is het klasikaal en alles wordt dan in je schoot geworpen. De helft maakt geen aantekenig, en gaat lopen herrie schoppen. Hier wordt dan echter niks van gezegd. Opdrachten maken? Nee nog nooit van gehoord hier. Alleen de dingen die je in je project moet maken.

Ik zie dat opzich wel zitten ja :)
En terug de schoolbanken in? Zoals er zo ong. op het VMBO/HAVO/VWO (op het voortgezet dus) les wordt gegeven? Dat is iets wat ik dus echt het liefste heb, niet dat ik niet zelfstandig kan werken, juist wel.

@ xxappiexx: Oke, zo klinkt het om het via het MBO te doen veel beter! Maar dat heeft denk ik te maken met de doorstroom. En ik weet niet of er hier ook mensen bekend zijn van de doorstroom MBO-Bouw&Infra naar HBO-Bouwkunde?? Op school zijn ze bezig om dit beter te maken, en dat zegt denk ik wel wat over hoe het nu is. Echter zijn ze daar niet duidelijk in helaas.

@ Wouterpaard: Daar heb je gelijk in, maar goed mocht ik met m'n MBO diploma aan de bak gaan dan ben ik bouwtechnischtekenaar, of iets van uitvoerder. En dat is iets wat ik toch niet echt wat vind, wil dan juist veel liever verder. Dus zou er iig alles aan doen om toch m'n HBO te halen mocht het tegen zitten :)

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:36

Ik doe de opleiding verpleegkundige in Vlissingen. Geen aanrader dus :P (snap ook niet waar ze al die prijzen vandaan slepen. En ben niet de enige hoor haha. Voor jullie denken dat ik gewoon een zeur ben :o . Al schijnen de eerste jaars al meer tevreden te zijn :)).