Variaties op simpele gekookte aardappels?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

Variaties op simpele gekookte aardappels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 20:21

Ik houd niet zo van gekookte aardappels. Ik eet het wel, simpelweg omdat het gezond is, en met een lekkere jus gaat het nog nét, maar anders krijg ik het met moeite weg ;)

Als alternatief kom ik zelf niet veel verder dan simpel in boter gebakken aardappeltjes en friet, dus ik was benieuwd of jullie bokkers nog lekkere variaties en recepten hebben voor de aardappeltjes!

Ik ben benieuwd!

_Noraly

Re: Variaties op simpele gekookte aardappels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:25

aardappeltjes met schil.. kun je met heel veel kruiden variëren. Je kunt ze in de winkel kopen, maar ook gewoon zelf doen met aardappels die je thuis al hebt. Even schoonmaken in partjes doen.
Ik wil ze wel eens in kruidenboter bakken, beetje basilicum en zeezout en peper erover heen. Heerlijk!

Ook ben ik gek op de nieuwe aardappeltjes, vers halen en die opbakken in olijfolie. Ook naar eigen smaak kruiden.

Je kunt ook altijd aardappelpuree maken.

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:50

puree met kruiden, gratin, geroosterde aardappelen met rozemarijn, gepoft,gekookt en gebakken in kleine blokjes met mosterd en dragon, aardappelsalade met verse kruiden en vinaigrette... keuze genoeg. Kijk bv. ook eens op AH.nl voor recepten en ideeën.

Wij eten zelf zo goed als nooit gekookte aardappelen. Ik vind dat zo goor! Als we aardappelen eten, is het op één van bovenstaande manieren.
Als variatie op aardappelen, kun je ook eens graansoorten nemen: tarwekorrels, rijst, gierst, quinoa, millet, bulgur, spelt... loads of possibilities. :)

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:26

Gepofte aardappel is ZO lekker, en vooral die met knoflooksaus! die zijn volgens mij van de celevita; zitter er twee in een bakje, 5min in de magnetron en klaar!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:33

Gestoomde aardappeltjes in schil.

Zakje ongekookte,schoongemaakte aardappeltjes,7 minuten bij 800watt in de magnetron.
Resultaat: heerlijke,gezonde,sappige en gare aardappels.

Hier kan je dan heerlijke salades mee maken met hele aardappels,of in partjes.Met simpele olijfolie en zeezout,of met knoflook-yoghurtdressing.

Je kan ze ook halveren en in 2 minuutjes op een hoog vuur roerbakken met een uitje en rozemarijn.Op het laatst verse spinazie erbij gooien en klaar is je volledige maaltijd!

Heerlijk,ik zweer bij stomen in de magnetron :D

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:36

400 gram krielaardappelen met schil!!!!
½ theelepel chilipoeder
2 theelepels gemalen geroosterd komijnzaad (komijnzaad roosteren in de pan en dan zelf malen)
sap van ½ citroen (veel mensen vinden het een rare combinatie maar het is zeer lekker)
1 eetlepel gehakte verse koriander
1 theelepel paprikapoeder
1 theelepel suiker
zout en peper naar smaak

bereiding:

De aardappelen moet je in schil gaarkoken, daarna afgieten en laten afkoelen. Wanneer ze koud genoeg zijn kan je ze tussen de handpalmen beetje plat duwen. Daarna olie verhitten in een wok voor het frituren en dan 10-15 minuten tot ze goudbrui zijn. Laten uitlekken op een stukje keukenrol en ze in een kom plaatsen. En de kruiden en citroen erdoor doen.

Heel lekker

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:37

gekookte aardappel in stukjes snijden en dan met spek en boontjes opbakken in de koekenpan

krieltjes zijn ook heel lekker :P

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:42

Een grote aardappel poffen in de magnetron, eerst van te voren wat doorprikken, op laagje keukenpapier in de mag aan beide zijden 3 minuten. Aan de bovenzijde opensnijden. Dan met een klont roomboter en een scheut maggi eten, jammie.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:46

Aardappel in partjes snijden met de schil er nog om. Kruiden erbij, wat knoflook, zout, peper. Olijfolie eroverheen en dan in aluminium folie een kleine 3 kwartier in de oven . Mmm!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:48

aardappel oven schotels :D
aardappel anders bijv. is echt jummie!
Vind het zo zonde dat ik geen oven heb!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:15

Aardappelpuree met crème fraîche en verse bieslook en peterselie erdoorheen gemengd.
Erg lekker!
In plaats van echte crème fraîche kun je ook de magere variant van Blueband (finesse voor verrijken) gebruiken, smaak blijft vergelijkbaar, maar minder vet. (ik doe ongeveer alles met Finesse voor koken en verrijken van blueband (kookroom en zure room, maar dan minder vet, smaak is echt heerlijk).

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:19

Ik ben zelf ook niet zo van de aardappelen, maar ik zit nu in Nieuw-Zeeland en hier hebben ze aardappeldingen, lijken een beetje op schnitzels, met krokante buitenkant. 'hashbrowns' heten ze. Ik weet niet of ze in NL te koop zijn, maar ik hoop het wel want ik vind ze erg lekker!

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Hash_browns
Edit2: En persoonlijk vind ik aardappelpuree dan wel weer heel lekker
Laatst bijgewerkt door imd op 13-05-09 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:20

Aardappels schillen en in blokjes snijden, mengen in een kom met wat olijfolie en rozemarijn en dan de oven in. Erg lekker!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:29

EvaLuna schreef:
Aardappels schillen en in blokjes snijden, mengen in een kom met wat olijfolie en rozemarijn en dan de oven in. Erg lekker!

Hier zou ik persoonlijk nog een uitgeperst teentje knoflook aan toevoegen, dat heb ik toevallig gisteren nog gegeten :Y)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:03

Marije_jiplover schreef:
EvaLuna schreef:

Hier zou ik persoonlijk nog een uitgeperst teentje knoflook aan toevoegen, dat heb ik toevallig gisteren nog gegeten :Y)

Bij een mooie schil, lekker erop laten zitten. Voorkoken scheelt overigens oventijd.
Salie ipv rozemarijn is ook erg lekker. En paprikapoeder, versgemalen peper en beetje zout en wat citroensap door de olie mengen als frisse tegenhanger.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:28

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:06

Rosie_Posie schreef:
aardappel oven schotels :D
aardappel anders bijv. is echt jummie!
Vind het zo zonde dat ik geen oven heb!

Je kunt het ook in een pan maken!!! Is ook lekker! Niet zooo lekker als echte aardappelanders uit de oven maar wel lekker!

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:09

aardappelsalade, heerlijk!

gekookte blokjes aardappel, niet te gaar.
met appel, zilveruitje, augurkje, frietsaus & kerriepoeder
eventueel nog een gekookt eitje, maar dat eet ik zelf niet.

Heerlijk!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:04

Kruimige aardappel goed koud laten worden in de koelkast en dan eten met olijfolie, balsamico azijn en een beetje grof zeezout :+:

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:52

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 11:18

Oehh er komen echt lekkere dingen voorbij! Wat een mogelijkheden zeg! Ga ze zeker uitproberen allemaal! :9

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:14

aardappel poffen in een bakje met klein laagje water en 7 à 9 min in de magentron (met lekker philidelfia tuinruiden er op of.......) en dan met schil in stukjes snijden en even op bakken in de koekenpan met olijfolie en met aardappelkruiden en aromat.

of aardappel partjes met schil in de oven met knoflookteentje, beetje olijfolie, zeezout en rozemarijn.

gekruidde wedge's uit de oven zijn trouwens ook erg lekker :P

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:17

Je kunt er ook salades mee maken :P Aardappel in partjes, verse erwtjes koken, eventueel uitje erdoor en dan alles met wat olie, azijn en kruiden op smaak brengen, de salade kan je warm of koud eten ;)

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:20

Marije_jiplover schreef:
EvaLuna schreef:

Oeh, op de manier van EvaLuna doe ik het ook altijd, maar de volgende keer ga ik er ook knoflook doorheen gooien, goeie! Bij mij gaat er ook nog geraspte kaas overheen.

Aardappelsalade maak ik met gekookte aardappels, een bakje zure room, olijfolie en een uitgeperste citroen. Daarbij gooi ik in stukjes gehakte radijs, munt en peper en zout en eventueelwat augurk. Hmmmmh, heerlijk :j

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:12

imd schreef:
Ik ben zelf ook niet zo van de aardappelen, maar ik zit nu in Nieuw-Zeeland en hier hebben ze aardappeldingen, lijken een beetje op schnitzels, met krokante buitenkant. 'hashbrowns' heten ze. Ik weet niet of ze in NL te koop zijn, maar ik hoop het wel want ik vind ze erg lekker!

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Hash_browns
Edit2: En persoonlijk vind ik aardappelpuree dan wel weer heel lekker

Röstirondjes, te vinden in de diepvries.

@TS; loop eens door de supermarkt, de keuze is reuze.