Auto kopen, Opel Tigra

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Countrygurl

Auto kopen, Opel Tigra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 17:50

Hallo,

Ik heb eens een vraagje, weet niet of het hier goed staat.
Ik ben dus op zoek naar een Opel Tigra. Heb zo eens even rond geneusd op marktplaats en speurders. We zijn ook al aantal auto's af gegaan. Alleen gaan we dus nu zaterdag naar 2 Opel tigra's kijken maar dit is niet om de hoek. Ik woon in zuid limburg en we gaan in noord brabant en gelderland kijken naar 2 auto's.
Nou is mijn vraag, waar moet ik nu echt op letten bij die opel tigra's? Ik neem namelijk geen monteur mee, die de auto eens grondig na gaat kijken dus ik moet het doen met mijn eigen kennis (bijna niks dus) en de kennis van me vader en me oom.
Misschien heeft hier iemand wel een opel tigra, ik weet dus onder andere dat ze veel roesten en dat er vaak de koppakking van kapot gaat?

Waar moet ik op letten bij deze auto?

Groetjes!

Damber

Re: Auto kopen, Opel Tigra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:51

In mijn familie zitten automonteurs en die hebben mij de tigra afgeraden... hij is wel super mooi... maar ik ben daardoor naar een andere auto gaan kijken... De meeste zijn een inbreuk op je bankrekening qua onderhoud.

Countrygurl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 17:53

Damber schreef:
In mijn familie zitten automonteurs en die hebben mij de tigra afgeraden... hij is wel super mooi... maar ik ben daardoor naar een andere auto gaan kijken... De meeste zijn een inbreuk op je bankrekening qua onderhoud.

Jaa mij hebben ook al 3 auto monteurs de tigra afgeraden, maar hij is gewoon zoooo leuk :o

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:54

Opletten voor roest !
Veel oude Opels, (Tigra / Calibra) hebben veel roest op de plekken zoals bij de wielkasten, onder bij de deuren en bij het randje van het raam ;). Echt even op letten en friemelen om te kijken of er geen gaten zitten of dat het 'gespoten' is.

En idd.. Onderhoud is groot punt !!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:34

En goed kijken of het motorblok schoon is, hoe het staat met het profiel op de banden, distributieriem (wanneer is deze vervangen, is hij al aan het slijten) en inderdaad de roest. Oudere autootjes kunnen daar last van hebben :j

anita87ruud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:37

Idd....Goed kijken bij de dorpel of er roest ect is, onder de deuren/raamrubbers/wielophanging ect

Ligt er ook een beetje aan van welk jaartal je de opel tigra gaat bekijken.. Want voor een bepaald jaartal (weet het bouwjaar niet precies/kan er wel achter komen) heeft opel geen speciale lak erover heen gedaan waardoor het allemaal roestbakken worden.

swoeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:38

uitlaat, schokbrekers, roest (overal van onder tot boven en rondom) onder de motorkap kijken
Laatst bijgewerkt door swoeky op 07-05-09 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:38

Tigra's zijn ellende bakken, ook al zijn ze nog zooooo leuk, ze gaan zooooo'n pijn doen aan je portomonnee...

anita87ruud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:41

Dat is juist het probleem van Tigra's. Ze zien er oohhh zo leuk uit...totdat je bij de garage bent geweest dan zijn ze niet meer leuk!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:42

Ik heb zelf een tigra gehad. Mankementjes weet ik niet waar je naar moet kijken aangezien ik ook niet technisch ben aangelegd. Kijken naar het stuur of het erg afgesleten is. Erg afgesleten betekend meestal meer km's, moet dus in verhouding zijn met kilometerstand.
Kijk hoe de auto onderhouden is, hoe vaak een beurt.

Verder weet ik niet of je vaak mensen meeneemt die achterin de auto moeten zitten. Er mogen volgens mij geen mensen achterin die langer als 1.60 zijn ivm veiligheid. (tenminste dat was bij die van mij uit 95 toen). Daarbij vinden veel mensen het akelig om onder die glasplaat te zitten.
Verdere tip is let goed op krassen op. Die van mij heb ik vies gekocht (onder flinke regenstof) en zag daardoor de behoorlijke krassen op de auto niet).

swoeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:31

en.... hoe is het afgelopen?

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:34

Als de Tigra niets is voor je zou je eens kunnen kijken bij een ford Puma, erg leuke auto's en erg goed te doen in onderhoud.
Voordeel is ook dat er niet al teveel van rondrijden in Nederland.
Hebben ook een beetje het uiterlijk van een Tigra, Puma heeft alleen als nadeel de kleine kofferbak.
Hebben hem nu 5 jaar en het is een heerlijke auto.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:36

opels zijn gewoon slechte auto's kwa onderhoud zijn ze erg duur en ze roesten erg veel. ik zou dan ook aanraden om voor iets anders te kijken. een toyota scarlet zijn erg degelijke auto's volgens meerdere monteurs. het zijn niet de mooiste auto's maar een stuk goedkoper in onderhoud

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:36

Ik zou gewoon bij een erkend Opel dealer een 2de hands kopen, met garantie. Dan weet je onmiddellijk waar je aan begint.

Edit: vorige week zei onze computerman dat vriendlief een foutief merk verdeelt (Opel), omdat ze nooit mankeren :? Dus alles is subjectief, lijkt me!
Hij had zelf 2 Opels rondrijden, terwijl er in zijn familie 2 VW verdelers waren, omdat hij zo tevreden was.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:43

xxxmarexxx schreef:
opels zijn gewoon slechte auto's kwa onderhoud zijn ze erg duur en ze roesten erg veel. ik zou dan ook aanraden om voor iets anders te kijken. een toyota scarlet zijn erg degelijke auto's volgens meerdere monteurs. het zijn niet de mooiste auto's maar een stuk goedkoper in onderhoud

Wat een onzin zeg, om een heel automerk maar meteen slecht te gaan noemen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:46

TS hoe is het afgelopen met de opel tigra's waar je bent wezen kijken?

Misschien te laat maar het kan nooit kwaad om nog een tip mee te geven.
Bij het kopen van mijn auto nam ik zowieso mijn vader mee, hij heeft niet alle verstand van auto's, maar weet er wel veel van. Het onderhoudsboekje hebben we grondig nagekeken en bij de proefrit hebben we naar de garage gebeld waar de auto altijd in onderhoud is geweest. De garage kon ons veel over deze auto vertellen. We hebben uiteindelijk besloten de auto te kopen, ik heb hem bij aankoop nog laten nakijken door de garage bij ons in de buurt en die was er zeer tevreden over.

Overigens heb ik mijn auto nog steeds.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:28

opel tigra rijdt zo stug!!!! echt niet fijn als je over drempels gaat etc. Ford poema vind ik dan wel weer een leuk bakkie :D

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:28

Heb je geen vriend die automonteur is, of handig is in het sleutelen aan auto's? Ik ben nu aan het kijken voor een vrachtwagen, maar 1 ding is zeker, ik neem echt iemand mee die er kijk op heeft. Er zijn toch altijd dingen die je zelf over het hoofd ziet, waar iemand die veel zelf sleutelt wel aan denkt etc.

Heb je nog wel kunnen slagen voor een auto?

Conquesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:40

volgens mijn vriend moet je bij tigra's die voor 1997 gebouwd zijn op de distibutieriem letten, deze willen voor de tijd nog wel eens los springen

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:47

Heb ook wel is gehoord dat opels dure auto s zijn in onderhoud. Wilde toen ook graag een opel corsa en toen zei me vader ook nee joh dure onderhoud (materiaal etc)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:14

joyce83 schreef:
Ik Kijken naar het stuur of het erg afgesleten is. Erg afgesleten betekend meestal meer km's, moet dus in verhouding zijn met kilometerstand.

Euhm...daar heb je de kilometerstand voor hoor ;)
Ik zou persoonlijk errug ver uit de buurt van zo'n bak ellende blijven, zijn genoeg betere auto's als je dan toch met geld smijten wil :D

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:17

Danielledm schreef:
Heb ook wel is gehoord dat opels dure auto s zijn in onderhoud. Wilde toen ook graag een opel corsa en toen zei me vader ook nee joh dure onderhoud (materiaal etc)

Nou ik heb dus een Opel Corsa en ben echt super tevreden. Rijdt ongeveer 1 op 15/16, goedkoop in de verzekering, goedkoop in de wegenbelasting, ik heb (even afkloppen) nog nooit problemen mee gehad en in het onderhoud is ie ook absoluut niet duur.

Ik wilde eigenlijk oorspronkelijk geen Opel maar vond wel dat ik bij een Opel voor hetzelfde geld veel meer opties kreeg dan bijvoorbeeld bij een Volkswagen. Voor nu doe ik het dus mooi even met mijn Corsa en ben ik super tevreden.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 16:10

Chiqa schreef:
joyce83 schreef:
Ik Kijken naar het stuur of het erg afgesleten is. Erg afgesleten betekend meestal meer km's, moet dus in verhouding zijn met kilometerstand.

Euhm...daar heb je de kilometerstand voor hoor ;)
Ik zou persoonlijk errug ver uit de buurt van zo'n bak ellende blijven, zijn genoeg betere auto's als je dan toch met geld smijten wil :D

En juist de kilometerstand kunnen ze op vandaag redelijk creatief mee omgaan. Bijvoorbeeld elk jaar 20.000 km rijden en dan steeds net voor de keuring 10.000 km terug laten draaien.

Nu kunnen ze dus ook een nieuw stuur erin zetten of een nieuwe pook dus ja echt zien kan alleen een autokenner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 16:29

joyce83 schreef:
En juist de kilometerstand kunnen ze op vandaag redelijk creatief mee omgaan. Bijvoorbeeld elk jaar 20.000 km rijden en dan steeds net voor de keuring 10.000 km terug laten draaien.
.

Denk dat jij iets op achter loopt qua autokennis die tijd van terugdraaien is uit de oudheid tegenwoordig hebben we NAP Dus sjoemelen is niet meer mogelijk gelukkig *D

Bovendien nieuw stuurtje of pookje is zo geregeld.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:55

nou die NAP is dus wel mogelijk te bezotten. Je km-stand word meestal alleen geregistreerd bij de keuring (daar is de km stand dus van af te halen voor de NAP) stel dat jij je auto dus bijvoorbeeld door je broer laat onderhouden dan heb je dus niet dat hij tussendoor bij een garage is geweest waar de km-stand is opgeschreven.

Stel dat ik op jaarbasis 20.000 met de auto doe rijden. Als ik die km-stand terug laat zetten en dan natuurlijk niet meer km terug laat zetten dan ik dat jaar gereden heb. Dus misschien 10.000 terug dan heb ik een niet al te rare aantal km's gehad dat jaar. Die 10.000 andere km's worden niet opgemerkt. Stel dat je die auto 5 jaar heb dan heb je al 50.000 km gefoeteld.

Dit gaat echter aangescherp worden en strafbaar gemaakt worden.

Ik zou het trouwens zelf niet doen, vindt dit echt oplichterij. Echter zie ik nog vaak genoeg advertenties die aansporen om de km-stand terug te zetten.