het sloopt me, hoe moet ik het hem duidelijk maken..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

het sloopt me, hoe moet ik het hem duidelijk maken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 17:08

Hallo,

Al meer dan 2 jaar heb ik een hele lieve vriend. Hij is van marokkaanse afkomst en is moslim. In het begin dacht ik dat dit geen problemen op zou leveren, al helemaal omdat zijn ouders heel los waren en ik gewoon welkom was bij hem thuis.
Maar toch merk ik toch wel veel van die cultuur verschillen en mijn vriend snapt niet dat hij zich ook een beetje aan moet passen aan mij. Voor mij is de relatie al best wel serieus dus ik probeer echt mee te doen met zijn familie, ik houd altijd rekening met hem en probeer mijn dag altijd zo te plannen zodat ik hem ook nog even kan zien.
Mijn vriend doet voor mijn gevoel helemaal niks om zich aan mij aan te passen. Hij komt bijna nooit bij mij thuis en als hij komt wil hij alleen maar boven zitten en blijft het bij hoi en doei tegen mijn ouders. Ik moet dus iedere dag maar weer naar hem toe komen. Ook heeft hij best wel vaak dat hij plotseling van de 1 op de andere dag met zijn ouders weg gaat voor een paar dagen of dat ze ineens een tripje naar een pretpark hebben geplant voor de volgende dag en dan gaan ze er al vanuit dat ik mee ga terwijl ik gewoon moet werken of naar school moet..
Het zijn allemaal kleine dingetjes maar zo langzamer hand kan ik er gewoon niet meer tegen.. Iedere keer weer die teleurstelling dat hij weer niet naar mij toe wil komen of dat hij weer niet gezellig beneden wil zitten.
Ook lijkt hij totaal niet geintresseerd te zijn in mijn leven. Hij vraagt nooit hoe was het op school of bij m'n paard o.i.d en ook vergeet hij het dezelfde dag nog als ik zeg dat ik moet werken of iets speciaals heb. Terwijl ik van hem altijd weet wanneer hij moet werken en elke dag vraag hoe het op school was ofzo..
En dan durft hij nog te zeggen ook als ik weer volgens hem teveel naar mijn paard ga dat ik geen rekening met hem hou, terwijl ik mijn hele dag om hem heen plan.
Ik hou heel veel van hem en ik wil hem niet kwijt maar ik moet het hem op de een of andere manier toch duidelijk zien te maken, want het sloopt me gewoon..
Iemand tips??

Groetjes Hilde

Icecrystal

Re: het sloopt me, hoe moet ik het hem duidelijk maken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:15

Ik snap niet precies wat dit probleem met zijn moslim zijn te maken heeft?
Heb je het er al zo met hem over gehad hoe je het ons nu uitlegd?
Plan anders je dag eens niet zo in voor hem,vraag is een keer niet naar zijn dingen, gedraag je eigenlijk is net zoals hem. Misschien dat hij dan gaat merken wat je eigenlijk allemaal voor hem doet. Laat hem maar een merken wat geen rekening houden is!
De meeste mensen gaan pas iets missen als ze het niet meer hebben , hoogst waarscheinlijk dat hij jou ineens veel meer aandacht gaat geven en is uit zichzelf langskomt o.i.d !

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:16

Uit jouw verhaal blijkt dat jullie relatie niet echt gelijkwaardig is, waarom plan je in vredesnaam je dagen zodanig dat er altijd ruimte is voor hem?
Het is vrij gezond af en toe eens géén ruimte voor elkaar te hebben omdat je met je eigen ding bezig bent.
Confronteer hem met wat jou stoort, biedt hem de keuze aan en accepteer die.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:17

Tja, ik zou hem gewoon een sheel goed duidelijk maken hoe je er over denkt.

En dat ie vindt dat je te vaak naar je paard gaat: Jammer!!
dat dier kan zichzelf niet uitlaen en dat wist ie waarschijnlijk al voor dat ie een relatie met je kreeg...

En iki zou zowiezo stoppen met mn hele dag om HEM heen te plannen.
Dat is niet gezond!

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:20

Uit jouw verhaal blijken niet zozeer cultuurverschillen, maar gewoon het karakter van jouw vriend dat je een beetje op gaat breken :(:) Ik zou gewoon eens heel goed gaan praten en duidelijk aangeven dat een relatie van twee kanten moet komen: als jíj behoefte hebt aan dat hij ook eens wat vaker bij jou over de vloer komt en zich dan ook een beetje gezellig gedraagt, mag hij daar best een beetje zijn best voor doen :j

Schrijf anders een brief waarin je alles op een rijtje zet. Mijn ervaring is dat in een gesprek de emoties hoog op kunnen lopen waardoor jij dingen vergeet en hij geen kans krijgt na te denken over zijn gevoel en standpunt. In een brief kun je alles zetten, kan hij het rustig lezen en erover nadenken en vervolgens kun je er samen over praten :j

Het zou heel goed kunnen dat hij zelf niet door heeft hoe jij je hieronder voelt, vergeet ook niet dat je er zélf voor kiest om jouw hele leven om hem heen te plannen. Dat is heel lief, maar voor veel mannen ook heel makkelijk, die leren het dan een beetje af om zelf nog initiatieven te nemen ;) Probeer dus soms gewoon eens een stapje terug te doen en geef ook duidelijk aan dat actie van zijn kant gewenst is: laat hem eens beslissen waar jullie afspreken en wat jullie gaan doen :) Dit kan zo verfrissend werken voor je relatie en zo krijgen de mannen ook weer eens de kans zich te bewijzen! :(:)

Succes!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:24

Ik denk dat het cultuurverschil hier wel degelijk aan kán bijdragen, het hoeft natuurlijk niet.
Feit is dat sommige moslim opgevoede jongens nonchalanter naar meisjes zijn en verwachten dat er voor hun gerend wordt.
Het feit dat de TS in haar openingspost duidelijk aangeeft dat het een moslim jongen betreft geeft al een heleboel aan....

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:25

Is niet zo zeer karakter hoor ik hoor dat vaker van mensen met die cultuur.Een vriendin van mij heeft een vriend is ook moslim,en ze denken gewoon anders.Hij zegt bv ik bel je vanavond op en dan belt hij niet en laat een paar dagen niks horen, als zij het er over heeft snapt hij niet waaar ze het over heeft?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:30

Ach, het is soms ook het mannelijke geslacht die zo (makkelijk) denkt.
Dus niet echt cultuur gebonden.
heb meer vriendinnen die hier tegen aan lopen (en hun vriendjes zijn echt Hollandse jongens.)

Juul_sintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:32

Wat een vervelende situatie voor je, maar ik zou er echt met hem over gaan praten want zoals je zelf al aangeeft dit houd je niet vol. En ik lees ook dat je jullie relatie erg serieus neemt dan kun je nagaan dat het je nog meer sloopt als je er niets aan doet. Veel succes ermee!

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:35

Voel jij je wel gelukkig in je relatie? In jouw verhaal zie ik totaal niet dat jouw vriend ook echt je "maatje" is. Hoe kan iemand nou je maatje zijn waar je alles mee kan delen, terwijl hij niet eens interesse toont in jouw bezigheden ! In een relatie is het nemen en geven, dus het is echt niet meer dan normaal dat hij interesse toont in jouw hobbies en zo nu en is mee gaat naar je paard. Het komt nu allemaal van jou kant en zo hoort het niet !!
Ik zou echt eens goed nadenken of jij hier wel een toekomst in ziet, want je bent nog ontzettend jong en zie jij je wel je hele leven op deze manier door gaan?

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:36

Misschien toch niet echte liefde? Het moeten van beiden kanten komen.
Maar, praten is naar mijn mening the key. Praat samen over jullie problemen.
Ook al betekend dat, dat je erover moet beginnen.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 17:53

Bedankt voor de reacties :)
Het komt inderdaad niet allemaal uit de cultuur, maar voor een deel wel, bijvoorbeeld dat ze de dag laten komen zoals die komt en nooit een vaste planning hebben en dus soms plotseling besluiten een paar dagen naar zijn zus te gaan aan het andere kant van het land.
Praten heb ik al een aantal keer geprobeerd maar het lijkt niet echt te werken. Hij zegt dan dat hij zich wel aan mij aanpast en als ik dan vraag hoe dan dan komt hij met dingen als ik laat je toch naar je paard gaan enzo dus dat slaat nergens op. De laatste keer dat we het er over hadden zij hij dat hij nu nog niet met mijn ouders wou praten dat kwam later wel, ik heb toen tegen hem gezegd dat later al te laat was want dan waren we al niet meer bij elkaar, maar dat is blijkbaar ook niet tot hem door gedrongen. Mijn ouders zien ook dat ik er echt onder leid en proberen me ook vaak duidelijk te maken dat ik het hem maar een keer moet laten voelen maar als hij dan weer met een smoesje komt als ik hem vraag naar mij te komen dan ga ik toch weer naar hem toe.
Hij is zowieso iemand die zich niet zoveel van mijn mening aan trekt want ook als ik hem iets probeer duidelijk te maken met betrekking tot school o.i.d dan luistert hij ook niet..

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:54

Na 2 jaar lijkt me het toch niet meer dan normaal dat hij een gewoon gesprek met jouw ouders kan hebben.
Ik zou me iets harder en vooral onafhankelijker opstellen als ik jou was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:57

Dat lijkt me geen cultuurverschil, eerder gewoon een jongen die in zijn eigen wereldje leeft. :D En snapt hij je niet, dan lijkt het me einde verhaal. Elkaar begrijpen is toch wel erg belangrijk. En als jij je er niet goed bij voelt en hij dat niet wil snappen, naja, dan weet je het wel.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 18:08

Tsjaah ik denk er soms wel eens over na om het uit te maken maar iets in me houd me tegen. Ik hou gewoon heel veel van hem en ik weet dat hij ook van mij houd. Daarbij heb ik verder ook niet echt vrienden bij wie ik kan uithuilen of waarmee ik lekker de stad in kan gaan.. Wat het voor mij dus nog moeilijker maakt..

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:12

Wat jij als eerste eens moet doen, is lekker geen rekening met hem houden. Zoals hij ook niet met jou doet... laat hem maar eens moeite voor jou nemen. Tuurlijk, hij vind het allemaal prima zo, hoeft niet eens moeite voor zijn vriendin te doen want hij weet toch al dat jij dat altijd voor hem doet. Maar zo werkt het niet in een relatie!! En laat het zo ook niet doorgaan, je geeft zelf al aan dat je er aan onderdoor gaat.
En waarom zegt die dat die later pas met je ouders gaat praten!? Jullie hebben al 2 jaar.. dat moment van praten zou die allang moeten hebben gehad. Denk dat je ouders ook wel hartstikke benieuwd zijn naar jou vriend, en dat zou andersom ook moeten zijn.
Dit geeft weer aan dat ie geen interesses toont... Ik was na een paar weken al heel nieuwsgierig naar de ouders van mijn vriend, ouders zijn namelijk ook zijn leven en dat wil ik allemaal te weten komen. Dat heet interesses.

Stop eens met vragen aan hem hoe het was op school, stop met tijd voor hem plannen, jijzelf komt op de eerste plaats! En al helemaaal als hij ervan profiteert. Stop eens met altijd naar hem toegaan omdat ie geen zin heeft om naar jou te gaan.
Meid toch, zo laat je toch niet met je omgaan!? En ik weet, liefde maakt blind.. ik heb ook in zo'n soort situatie gezeten met me ex. Hij wou me ook niet naar huis brengen of ophalen omdat dat tever was en teveel benzine koste (dit was aan het einde, 2 jaar wat met elkaar gehad).
En zo zijn er nog veel meer dingen op te noemen maar dat doet er even niet toe, ik weet dus ongeveer wel hoe het is.
Op een gegeven moment hebben mijn ouders en ik gepraat, zij snapte niet waarom ik dit allemaal pikte en ze vonden dat ik er wat aanmoest doen want ze zagen ook dat ik er niet gelukkiger van werd.

Praten, praten en nog eens praten. Zo blijft je relatie goed. Maar als er niet met hem te praten valt.. tjah dan denk ik ook niet dat dit de jongen is waar je je leven mee wilt delen als ik zo eerlijk mag zijn.
Miss kun je idd eens een brief aan 'm schrijven, als je eenmaal aan het schrijven bent komen er altijd heel veel dingen in je op die je nog wou vertellen.. het lucht ook heel erg op omdat je het even lekker van je af kan schrijven. Schrijf alles wat je voelt en hoe je erover denkt heel eerlijk op, neem er de tijd voor. Lees de brief als die af is zelf nog goed door, en laat hem daarna door je vriend lezen. Als hij hier de moeite niet voor wilt nemen, of als hem dit niks interesseert.. dan zou ik zeggen: Dan weet je genoeg.
Je kunt wel zoveel van iemand houden dat je dit allemaal maar pikt, maar pas als je van jezelf houd kan je van andere houden.
Hier bedoel ik mee dat je ook eens meer aan jezelf moet denken, en niet altijd rekening met hem moet/wilt houden terwijl hij er geen fiets omgeeft.

Laat jij maar eens een week niks van je horen, geen smsjes, geen telefoontjes niks. Hoeft niet perse een week te zijn, kan ook een paar dagen. Eens kijken hoe hij hierop reageert!!

Succes ermee!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:13

Maethoriel schreef:
Uit jouw verhaal blijken niet zozeer cultuurverschillen, maar gewoon het karakter van jouw vriend dat je een beetje op gaat breken :(:) Ik zou gewoon eens heel goed gaan praten en duidelijk aangeven dat een relatie van twee kanten moet komen: als jíj behoefte hebt aan dat hij ook eens wat vaker bij jou over de vloer komt en zich dan ook een beetje gezellig gedraagt, mag hij daar best een beetje zijn best voor doen :j

Schrijf anders een brief waarin je alles op een rijtje zet. Mijn ervaring is dat in een gesprek de emoties hoog op kunnen lopen waardoor jij dingen vergeet en hij geen kans krijgt na te denken over zijn gevoel en standpunt. In een brief kun je alles zetten, kan hij het rustig lezen en erover nadenken en vervolgens kun je er samen over praten :j

Het zou heel goed kunnen dat hij zelf niet door heeft hoe jij je hieronder voelt, vergeet ook niet dat je er zélf voor kiest om jouw hele leven om hem heen te plannen. Dat is heel lief, maar voor veel mannen ook heel makkelijk, die leren het dan een beetje af om zelf nog initiatieven te nemen ;) Probeer dus soms gewoon eens een stapje terug te doen en geef ook duidelijk aan dat actie van zijn kant gewenst is: laat hem eens beslissen waar jullie afspreken en wat jullie gaan doen :) Dit kan zo verfrissend werken voor je relatie en zo krijgen de mannen ook weer eens de kans zich te bewijzen! :(:)

Succes!

dat vind ik nu eens mooi advies ! ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:14

meisje, meisje, meisje........... wat haal je je op je hals...........

iemand die niet geintresseert is in jouw leven is niet geintresseerd in jou.........

en wat moet je in hemelsnaam met iemand die niet geintresseerd is in jou?????

gewoon lekker dumpen die handel.

En natuurlijk heb je verdriet daarvan, maar je moet je een ding realiseren, beter een jaar verdriet dan dit je hele leven lang...... want dit gaat niet veranderen, nooit

dit is wie hij is, wat hij is en wat hij wil zijn......... je kan twee dingen doen... ophouden met janken en dit aanvaarden OF vinden dat je meer waard bent en gaaaaaan.

aan jou de keuze :)

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:15

feliciaa schreef:
Tsjaah ik denk er soms wel eens over na om het uit te maken maar iets in me houd me tegen. Ik hou gewoon heel veel van hem en ik weet dat hij ook van mij houd. Daarbij heb ik verder ook niet echt vrienden bij wie ik kan uithuilen of waarmee ik lekker de stad in kan gaan.. Wat het voor mij dus nog moeilijker maakt..

Iets hield mij ook altijd tegen om het uit te maken met mijn ex, omdat ik diep van binnen nog steeds van hem hield. En dat is logische na 2 jaar, maar houden van kan op verschillende manieren, als je begrijpt wat ik bedoel. Weet je zeker dat hij ook zoveel van jou houd als jij van hem?
Een relatie moet van beiden komen, anders werkt het niet.
Je ouders steunen je toch wel neem ik aan, en anders kan je natuurlijk altijd hier steun krijgen van ons!!
Dat moet echt niet de reden zijn om het niet uit te maken, als dat de reden is dat je bij hem blijft is dat ook niet goed.
Ik was daar ook bang voor, maar ik heb mijn vriend ontmoet toen ik nog met me ex had en dankszij hem heb ik dit allemaal kunnen doorzetten.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:27

Wat jammer dat je je in je relatie nog zo eenzaam voelt, tenminste zo komt het over als iemand niet echt geïnteresseerd is in jouw leven.

Als deze meneer zo weinig initiatief neemt zou ik als ik jou was het advies wat al eerder gegeven is, opvolgen: ook geen initiatief meer nemen zijn richting uit. Dus lekker je eigen leven plannen zonder dat van hem als middelpunt te nemen, naar je paard, lekker kletsen met je ouders, boek lezen, tv kijken, weet ik veel als je maar geen contact met hem opneemt. Als hij vervolgens wel contact met jou opneemt vindt hij je blijkbaar wel de moeite waard. Als ie geen contact opneemt, dan heb je even pech gehad maar op de lange duur geluk.

Als hij wel contact met je opneemt is dat een goed moment om hem te vertellen wat je ons hier hebt verteld, namelijk dat je wilt dat hij echte interesse in je heeft en dat het anders wat jou betreft niet meer hoeft.
Dat dat moeilijk is, weten we ...

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:09

Tip: lees het boek 'De ideale vrouw is een bitch' :)
Je bent veel te lief voor die gozer! Probeer is een weekje of 2 niet om hem heen te plannen en laat t m lekker uitzoeken, is even hard maar wel beter :)

Edit; was wel even heel kort door de bocht.
In dat boek wordt het verschil besproken tussen een te lieve vrouw en een 'bitch'. Niet in de zin van dat je gemeen moet zijn, maar gewoon je eigen ding blijven doen en niet altijd maar tijd voor hem vrij maken. En vooral duidelijke communicatie.
Hij moet voor je blijven vechten en dat maakt dat hij je interessant blijft vinden.
Oftewel ga eerst een goed gesprek met m aan over hoe jij je er onder voelt en dat je daar graag samen aan wilt werken (niet alleen maar jij moet dit en jij moet dat, want dat werkt natuurlijk niet).
En dan kijk je gewoon even aan of hij er daadwerkelijk ook iets voor wil doen, zo niet zou k toch nog is even flink ga nadenken of je wel met m verder wil.
Laatst bijgewerkt door WillemYntJee op 07-05-09 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:26

Ik zou hem eerst het verhaal laten lezen wat je net hier neer hebt gezet. Dan zou ik hem nog 1 kans geven om te veranderen en als dat niet werkt dan moet je maar eens heel goed nadenken of je wel met deze jongen verder wil. Het klinkt alsof hij helemaal geen rekening met je houdt, terwijl jij je hele leven om hem heen moet plannen.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:52

ik wil nog 1 ding toevoegen aan bovenstaande, je zult zijn houding nooit kunnen veranderen. Het enige wat je kan is je eigen houding veranderen.....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 07:11

Er is volgens mij zeker sprake van een cultuurverschil, gezien het feit dat hij zegt dat hij 'je naar je paard laat gaan'. Blijkbaar betekent dit dat je hiervoor een soort toestemming van hem moet hebben?
Ik ben het helemaal eens met het bericht van KiWiKo. Als je nu al zo ongelukkig bent in je relatie dan moet je maar eens goed overdenken of je zo verder wilt. (volgens mij weet je het al wel maar heb je de moed nog niet om het te beeindigen)

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 08:31

@ kinke: nee, het is niet echt toestemming. Het is meer dat hij het niet snapt dat ik zoveel tijd aan mijn paard besteed en dat ik meer tijd aan hem moet besteden. Hij accepteert het wel en ik ga hoe dan ook elke dag naar mijn paard, ook al betekent dat dat ik dan mijn vriend even niet kan zien.