Hoe krijg ik geel gerookte muren weer schoon???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

shadowflower

Hoe krijg ik geel gerookte muren weer schoon???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 10:47

Ik heb eindelijk een appartement aangeboden gekregen via de RWS. Enig nadeel is dat door roken binnenshuis en de gaskachel die goed slecht was alles bruin is. Met alles bedoel ik ook de kozijnen en de plinten en de deuren en ga zo maar door.

Wie weet een goedkope en snelle manier om al deze troep van de muren en dergelijke af te krijgen. Er zit dus ook echt roet op de muren van de gaskachel.

wie o wie kan mij hiermee helpen. Ik had al gehoort dat amoniak goed zou helpen ??

Coot

Re: Hoe krijg ik geel gerookte muren weer schoon???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:48

Ik denk dat je de muren alleen écht wit kan krijgen door ze opnieuw te witten.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:48

kan je niet van de woningstichting vragen of zij de boel witten?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:49

je krijgt het niet schoon. je kozijnen kan je schoonmaken met amoniak, maar dat ligt aan de ondergrond. wanneer het geschilderd hout is kan het al niet.
bij de bouwmarkt kan je speciale verf kopen die ervoor zorgt dat nicotineaanslag en roetaanslag niet door je verf heen slaat. met gewone verf heb je dit na enige tijd namelijk wel.
dit is wel duur spul

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:49

Onze muren werden wit door bleekmiddel, goed schrobben. Het heeft wel een week geduurd en toen hebben we ze overgeschilderd.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 10:51

Nee, de rws doet dat niet. Ze komen alleen de muren rechttrekken en de vochtplekken behandelen. IK wil ze ook opnieuw witten maar dan zal eerst die troep van de muren af moeten omdat de verf anders niet houd. Het huis is gewoon echt heel vies. Helemaal grouw .... en het grote nadeel ervan is nog dat het een herstructureringswijk is en deze dus helaas over 2 jaar plat gaat ... (vandaar dat t ook een beetje goedkoop moet wezen )

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:51

Alleen witten zal niet helpen. Als er roet in de muren zit zal dit door gaan trekken.

Als je het echt zelf netjes wilt hebben is de beste oplossing om de roetplekken over te spuiten met de verf waarmee ze de belijning op de weg maken (weet zo niet hoe de naam is). Daarna kun je gaan sauzen.

Muren met rookkleur moet je eerst afnemen met water en ammoniak. Let op dat je dit niet te veel inademd want daar kan je goed beroerd van worden. Niet puur gebruiken.
Daarna kan je het gewoon sauzen.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:53

of een mooi behangtje er tegen, dan ie je er ook niks meer van.
schoonmaaktips zijn al gegeven

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:54

Je kan ook schoonmaken met St Marc's, kan je bij de bouwmarkt kopen, in plaats van ammoniak. Daarna inderdaad oververven, met niet te goedkope, dubbeldekkende latex.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:55

Je hebt van HG spul voor sierpleister, je behandeld je muur met dit spul ( met een roller ) en het trekt weer super mooi op.
Ik heb het pas ook gedaan, wel regelmatig je roller wisselen.
Het is geen zwaar werk

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 10:55

ik heb al latex gehaalt die super dekkend is dus dat moet goedkomen hoop ik ^^ Waarom konden die mensen niet gewoon lekker buiten roken ... Ik rook ook hoor maar wel altijd buiten

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:02

shadowflower schreef:
ik heb al latex gehaalt die super dekkend is dus dat moet goedkomen hoop ik ^^ Waarom konden die mensen niet gewoon lekker buiten roken ... Ik rook ook hoor maar wel altijd buiten

Gelukkig mag je in je eigen huis nog zelf bepalen of je binnen rookt of niet :7
Onze woonkamer ziet er ook niet uit, mede door een houtkachel, zodra ik het echt niet meer aan kan zien, gaat de roller erover :P .

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:04

Amonia helpt, en ik lees dat je latex hebt gehaald, dat scheelt ook een stuk :j
Voor de geur; veel heel veel luchten :D

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:06

Hmm je kunt ook nog met een stoomreiniger proberen, dat scheelt vaak ook al echt enorm. Hebben wij thuis ook gedaan voordat we het plafond gingen witten (mijn moeder rookte binnen) en het is verbazingwekkend hoe schoon het daar al van werd!

Even kijken of je er eentje kan lenen van iemand!

Succes!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:08

onne schreef:
Je hebt van HG spul voor sierpleister, je behandeld je muur met dit spul ( met een roller ) en het trekt weer super mooi op.
Ik heb het pas ook gedaan, wel regelmatig je roller wisselen.
Het is geen zwaar werk

Klopt, Hagesan Rood moet je daar voor gebruiken geloof ik.
Spul werkt super!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:05

Vanish. Gewoon van het eigen merk van de supermarkt.
Daar kun je de luxaflex, lamellen, verwarming, tegels, zelfs je deuren mee schoon poetsen.
Pas wel op met geverft spul, niet al te veel vanish en ook goed na poetsen.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:24

Stoomreiniger inderdaad :j

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:27

Ik ben twee maanden geleden ook in een huisje getrokken waar altijd veel gerookt was, de muren waren erg geel evenals de kozijnen.

Amoniak mengen met water volgens de beschrijving op de fles. De muren worden daarmee ontvet en hebben we gewoon gewit, twee lagen en niets meer te zien van de rook. De houten kozijnen die geverfd zijn ook goed met amoniak mengsel schoongemaakt en die zijn ook weer netjes!

Was een goedkope en snelle oplossing!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:29

De beste remedie is inderdaad de muren opnieuw witten. Als voorwerk kan je voor twee opties gaan.

Eerste optie is voorlijmen. Dat is een goedje dat je erop verft en dat 24 uur moet drogen voordat je de verf erop zet wat ervoor zorgt dat de verf beter hecht.

Tweede optie is de muren eerst goed afwassen, dit kan met amoniak of met St. Marc. Die laatste is ook erg goed om de kozijnen en deuren mee af te doen, die hoef je dan misschien niet eens meer opnieuw te verven.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:34

Eerst een impregneer middel (de bouwmarkt weet wat dat is)
Dat "schilder" je op je muur en dat zorgt ervoor dat het niet door de verf komt.
En daarna 1 tot 2x witten (met idd een wat duurdere latex)
En je muur is weer zo goed als nieuw ;)

Ps: St Marc is sowieso een onwijs goed middel om in huis te hebben! Werkt geweldig! :D

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:26

..................en stoppen met dat gore roken! :P Dan hoef je ook geen bleekluchten in te ademen en geen rook meer :r

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:05

@Zoezi: Als je goed leest is het een appartement dat ze net aangeboden krijgt en de vorige bewoners rookten en een gaskachel hadden.
Als ze zoveel zou roken denk ik wel dat ze zelf een oplossing zou weten ;)

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:08

Een huismiddeltje wat ook goed helpt is bruine zeep met soda, en dan alles afschrobben / poetsen. Heb ik hier thuis ook met alle muren / deuren / kozijnen ed. gedaan.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:11

Wij hadden het ook in het huisje dat we nu huren. Onze oplossing was witten met speciale verf voor nicotine. als je andere verf gebruikt kun je verven wat je wilt, maar blijft het er doorheen komen. Je moet dus echt die speciale nicotine dekkende verf gebruiken! Kun je bij elke bouwmarkt halen. Wat betreft de kozijnen ed zou ik niet weten wat je het beste kunt doen, die van ons zijn van hout en hebben we gewoon even grondig schoongemaakt, maar je ziet daar dus geen rooksporen op zitten!

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:22

St. Marc! Werkt echt super, wij hebben bij mn opa en oma in het nieuwe huis daar de muren, kozijnen en deuren weer netjes van gekregen. Zelfs dusdanig dat je met gewone tex er weer overheen kon.