geen contract verlening gekregen en dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PrinsesJ

geen contract verlening gekregen en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 19:01

ik hoop dat ik het verhaal kort kan houden maar het zit zo..

Ik december kochte vriendlief en ik een huis. Op die dag moest ik van mijn zus bij haar werk langskomen.. Ik kreeg een baan aangeboden en ze wouden mij dolgraag hebben. Allemaal mooie beloftes en ga zo maar door. Dus ik heb ja gezegd. Bij mijn andere baan opgezegd. En de week erop bij mijn nieuwe baan begonnen. Tot en met februari bleven de beloftes komen. Ze waren vanalles met mij van plan. En nee ik zou ik waanzinnig contract krijgen al ik mijn tijdelijke contract erop had zitten.
Maar ik maart werd het helemaal anders. Ik werd overgezet naar een ander filiaal.

Ik kon/kan absoluut niet met de ''bedrijfleidster'' daar. Ze had veel vooroordelen naar mij toe omdat ik 2 jaar geleden haar neefje heb gedumpt.(Wat wil je als die vent die handen op je keel zet).
Maar ze wou geen kennis afgeven en alles wat ik fout deed (was nog lerende) werd meteen opgeblazen en doorgebeld naar de bazin.
Nooit werd er doorgegeven wat ik goed deed.

Omdat ik daar de telefoon opneem (de ''bedrijfleidster'' heeft rooklongen tot en met, dus raad maar hoe dat klinkt) Heb ik al een paar keer voor l*l gestaan bij de bazin als zij mij iets vroeg hoever we waren ofwat dan ook. En elke keer heb ik toch mijn ''bedrijfleider'' in bescherming genomen. Want ze was al wat ouder en vergat dingen.

Maar nou kwam om half 6 in een keer de bedrijfleidster van het andere filiaal (is ook rechterhand van bazin). Ze moest een gesprek met mijn hebben op kantoor (dat zegt al niks goed). En ja hoor mijn contract die 27 mei afloopt word NIET verlengd. En daar zit je dan.....
Meteen spookte het door mijn hoofd...: Al die beloftes.. En ik moet mijn hypotheek betalen?!?!..

Is dit normaal dat die zo ''laat'' pas word gezegd?? Ik heb nou dus 3 weken om een nieuwe baan te vinden..
En zijn er hier nog meer bokkers die zulke ervaringen hebben?

Ik ben nou al de hele tijd inet aan het afpluizen naar vacatures en dat soort dingen ..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: geen contract verlening gekregen en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:05

Het moet in je contract staan in welke periode zij moeten opzeggen, dit is minimaal 1 maand maar vaak 2-3 maanden.
Neem anders voor de zekerheid contact op met de rechtsbijstand of als je dat niet hebt met de rechtswinkel en vraag advies.
Heb je ook jouw kant van je verhaal uitgelegd de bedrijfleidster van de andere vestiging of jouw bazin? En waarom heeft de bedrijfleidster van de andere vestiging met je gepraat ipv je bazin of directe bedrijfleidster?

nooralie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:08

jee wat een vervelden situwtie zeg
ik heb een klein beetje het zelfde mee gemaakt
ik heb gelukig geen hypoteek
maar was ook over gestapt van baan omdat ze me graag wilde hebben ja en nu zit ik ook zonder werk
(ik zat met een zware knie blesuure wat bij me telde bij het niet verlengen van contract)

Maflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:09

Normaal gesproken is een opzegtermijn minimaal 1 maand. Maar dit moet ook in je contract staan.

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 19:09

in mijn contract staat er niks over. 2 maanden geleden ben ik er ook achtergekomen dat wij geeneens een CAO hebben. Heel raar allemaal. Ik had niks om uit te leggen want het werd gegooid op : ''de crisis'' en dat terwijl wij als 2 maanden aan het overwerken zijn.. en die bedrijfleidster heeft het verteld omdat(heb haar dit ook gevraagd): Want ik ben de rechterhand van de bazin.
Dus oftewel de bazin had er zelf geen zin in

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:12

Staat er niks in de contract over de opzegtermijn van jou en hun kant?? Dat vind ik erg raar.
Wat staat er dan wel in? De hoeveelheid uren per week en wat je taken/verantwoordelijkheden zijn?

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:13

Volgens mij mogen ze met een tijdelijk contract het zelfs een dag van te voren zeggen. Netjes is anders maar het gebeurt wel. In welke omgeving zoek je werk? en wat voor werk?

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:13

Opzegtermijn geldt alleen bij contracten voor onbepaalde tijd voor zo ver ik weet.
Contracten voor bepaalde tijd lopen gewoon tot een bepaalde datum. Dus ze kunnen bij wijze van spreken de dag van te voren nog zeggen dat ze je niet meer nodig hebben.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:16

Ik was in de war met een onbepaalde tijdcontract. Had niet goed gelezen, sorry.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:16

Paan schreef:
Volgens mij mogen ze met een tijdelijk contract het zelfs een dag van te voren zeggen.

Jep dat is zo! Heel vervelend dat wel, maar het mag wel!

TS super vervelend dat het zo is gebeurt, maar ik zou nu snel op zoek gaan naar een andere baan! Je hebt wel recht op ww, maar dat is ook geen vetpot :(:)

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:23

C_arola schreef:
Het moet in je contract staan in welke periode zij moeten opzeggen, dit is minimaal 1 maand maar vaak 2-3 maanden.

Dat is helaas niet waar :) .

De meeste arbeidscontracten voor bepaalde tijd eindigen van rechtswege op de laatste dag van het contract, tenzij de werkgever je de dag erna weer laat werken. Theoretisch gezien is opzeggen niet nodig, de werkgever mag jou op de laatste dag van het arbeidscontract laten weten dat je de eerstvolgende werkdag niet meer hoeft te komen. De TS heeft het over een contract dat niet verlend wordt, dus ik vermoed dat het inderdaad om een contract voor bepaalde tijd gaat, ze werkt er ook nog maar relatief kort.

Soms, zoals bij mij het geval was, is er contractueel afgesproken dat je een bepaalde termijn voor de eventuele verlenging/beëiniging van het contract een voortgangsgesprek krijgt, bij mij was dat een maand tevoren. Maar zelfs als ze dat gesprek overslaan mogen ze het contract toch laten eindigen op de laatste dag van de maand.

Staat er echt helemaal niks over het einde van je contract, Princes? Staat er niet dat je contract dan en dan van rechtswege eindigt, en wat voor contract je eventueel zou krijgen als het wel verlengd zou worden? Staat er iets over de termijn van je contract?

Bij een arbeidscontract voor onbepaalde tijd is dat anders, dan geldt er wel een opzeggingstermijn, en de werkgever moet nog aan wat andere voorwaarden voldoen. Dat is hier helaas niet van toepassing.

Edit: Ah, Carola, je had het inmiddels al gezien :)) .
Laatst bijgewerkt door Gwen op 06-05-09 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:24

Gwen schreef:
C_arola schreef:

Dat is helaas niet waar :) .

De meeste arbeidscontracten voor bepaalde tijd eindigen van rechtswege op de laatste dag van het contract, tenzij de werkgever je de dag erna weer laat werken. Theoretisch gezien is opzeggen niet nodig, de werkgever mag jou op de laatste dag van het arbeidscontract laten weten dat je de eerstvolgende werkdag niet meer hoeft te komen. De TS heeft het over een contract dat niet verlend wordt, dus ik vermoed dat het inderdaad om een contract voor bepaalde tijd gaat, ze werkt er ook nog maar relatief kort.

Soms, zoals bij mij het geval was, is er contractueel afgesproken dat je een bepaalde termijn voor de eventuele verlenging/beëiniging van het contract een voortgangsgesprek krijgt, bij mij was dat een maand tevoren. Maar zelfs als ze dat gesprek overslaan mogen ze het contract toch laten eindigen op de laatste dag van de maand.

Staat er echt helemaal niks over het einde van je contract, Princes? Staat er niet dat je contract dan en dan van rechtswege eindigt, en wat voor contract je eventueel zou krijgen als het wel verlengd zou worden? Staat er iets over de termijn van je contract?

Bij een arbeidscontract voor onbepaalde tijd is dat anders, dan geldt er wel een opzeggingstermijn, en de werkgever moet nog aan wat andere voorwaarden voldoen. Dat is hier helaas niet van toepassing.

Ik had er al op gereageerd dat ik verkeerd had gelezen en dat ik dacht dat het om een onbepaalde tijd ging ;)

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:25

Toen was ik nog aan het typen ;) .

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:25

Ik zag het net ja ;)

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 19:28

Paan schreef:
Volgens mij mogen ze met een tijdelijk contract het zelfs een dag van te voren zeggen. Netjes is anders maar het gebeurt wel. In welke omgeving zoek je werk? en wat voor werk?

Eigenlijk maakt mij dat niet zoveel uit. Zolang ik maar het mijn handen kan werken..
Heb horecaopleiding gehad. Heb ik een wasserij gewerkt. En dus een reconditinorings bedrijf..
Ik vind alles leuk zolang ik maar mijn ei kwijt kan (bewegen dus) haha ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:33

Ik hoor vaak zat van mensen die een baan opzeggen, ergens aan een nieuwe baan beginnen en of ontslag krijgen, soms al na 2 maanden of geen verlenging, allemaal in het kader van de crisis. Het is een rare en nare tijd.

Ik zou mij melden voor een ww en daarna naar het uitzendbureau stappen, gewoon tijdelijk gaan werken, doe ik ook, ondertussen wat solliciteren. Ik had bijna een baan, kreeg een telefoontje dat ze de vacature hadden ingetrokken ivm crisis tot na de zomervakantie. S*hit happens.

En als je niet met je bedrijfsleider kan op schieten, dan gewoon lekker weggaan, zat leukere banen die er ook nog zijn.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:49

phoe.. voor zover ik weet is het ook bij een tijdelijk contract zo dat je een maand van te voren aan moet geven of het wordt verlengd of niet anders wordt het slilsweigend verlengd, maar ik zal het even opzoeken. bij ons is het dus wel zo.. ook bij bepaalde tijd.

bij onbepaalde tijd komt er aardig wat meer bij kijken dan alleen maar een maand opzegtermijn. of een heeeele grote zak met geld. of een ontzettende goede reden,

hmmmm, ik zoek op internet, ik denk dat het bij ons een CAO kwestie is dan

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:00

Joltsje, het moet heel nadrukkelijk in het contract vermeld staan als het anders is dan standaard, of er zou inderdaad iets per CAO afgesproken moeten zijn, anders is er zeker geen maand opzegtermijn verplicht. Helaas :\ .

Contractsbeëindigingen worden doorgaans niet per CAO geregeld voor zover ik weet, dat is per individueel bedrijf anders geregeld.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:04

edit: mijn excusus. staat in onze cao. en bij een half jaar hoeft het niet eens. jammer

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:10

Nou, ik heb iig weer geleerd dat zoiets dus wel per CAO geregeld kan zijn :) .

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:12

Joltsje schreef:
@ts,.. ik werk op de P&O afdeling en ik blijf erbij dat het wel een maand is. als je er behoefte aan hebt, kan ik het vrijdag eventueel vragen

Ik heb jaren op PZ gewerkt, ook doe ik nog de salarisadministratie voor een bedrijf die veel met tijdelijke contracten werkt.
Je hebt wettelijk geen opzegtermijn bij het aflopen van een tijdelijk contract.
Is wel netjes als je het eerder verneemt, maar is niet verplicht.
Een opzegtermijn geld dan alleen als men je voor het einde van het contract wilt ontslaan.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:44

Klopt, Brainless, als je een halfjaarcontract hebt en ze willen je na drie maanden al ontslaan dan hebben ze zich wel een de termijn te houden en aan nog wat andere voorwaarden. Maar goed, dat is bij de TS niet aan de orde, ik ga offtopic nu.

Ik hoop dat je gauw een andere baan vindt, Princes. Bij het UWV kun je informatie aanvragen over wat je moet doen als dat niet meteen lukt, op hun website staat ook al heel veel info :) .

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:47

Een tijdelijk contract kan gewoon aflopen inderdaad :-) Helaas, geen opzegtermijn voor nodig.

Even naar www.uwv.nl gaan en zsm een ww uitkering aanvragen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:48

Brainless schreef:
Joltsje schreef:
@ts,.. ik werk op de P&O afdeling en ik blijf erbij dat het wel een maand is. als je er behoefte aan hebt, kan ik het vrijdag eventueel vragen

Ik heb jaren op PZ gewerkt, ook doe ik nog de salarisadministratie voor een bedrijf die veel met tijdelijke contracten werkt.
Je hebt wettelijk geen opzegtermijn bij het aflopen van een tijdelijk contract.
Is wel netjes als je het eerder verneemt, maar is niet verplicht.
Een opzegtermijn geld dan alleen als men je voor het einde van het contract wilt ontslaan.

had het inderdaad al veranderd.. omdat er bij ons erg op wordt gehamert dat het tijdig wordt opgezegd... maar is nu inmiddels duidelijk

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:52

Ik heb precies hetzelfde. mijn contract loopt ook af, wist ik al een tidje dus niet zo kort als jou, en ben direct begonnen met solliciteren. maar vind maar eens wat.. het valt me zo vies tegen!! Voor mijn gevoel kiezen ze nu echt de allerbeste mensen uit omdat er nu zoveel mensen op zoek moeten naar werk.Dus een ruime keus voor de werkgever.
ik heb igg al een ww uitkering aangevraagd maar het liefst heb ik zo snel mogelijk een nieuwe baan.

ik wil jou iig ook veel succes wensen..