Het concept 'nee'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Het concept 'nee'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 12:22

Ik maak me zo zo verschikkelijk kwaad. Ik moet het ff van mij af schrijven. Anders ga k tegen mensen schreeuwen

Ik woon in een studentenhuis. Vorig jaar was het super ongezellig, met een super asociale huisgenote. Dit jaar is het leuk en gezellig. We wonen hier met zijn 6en, wat een beetje veel is, maar we kunnen het goed met elkaar vinden. Helaas hebben ze de ideeën 'van mij' 'van jou' 'nee' 'niet doen' nog niet helemaal door. Ik ben heel precies op mijn spullen, en wil niet dat anderen ze gebruiken, omdat alles wat je hier laat staat of uitleent kapot teruggevonden kan worden. Helaas is het ook zo dat afwassen te veel moeite is voor veel mensen, en dat het dus allemaal tijden blijft staan.

Ik ben 2 weken weg geweest, lekker bij mijn ouders gewoont. Ik kom net terug en ik schrik me dood. De keuken is een slagveld, zoooo smerig. Al mijn pannen zijn weg, die heb ik uit de kastjes van andere huisgenotes getrokken. Op de overloop ligt het vol met troep, ik kan nouwelijks mijn trap meer op. Ik kom boven, is mijn licht kapot. Kan gebeuren, dus ik wil het peertje vervangen, zijn ineens al mijn peertjes op. Die lagen in mijn kast die ik tot nu toe onafgesloten hield. Daar bewaar ik ook mijn was en schoonmaak middel, wat duidelijk gebruikt is terwijl ik er niet was. Mijn schoonmaak emmer is kapot, helemaal in elkaar gedeukt. Mijn gereedschap is gebruikt, en smerig aan alle kanten. De driekwart van mijn wasknijpers is verdwenen, ze zijn er gewoon niet meer.

Ik HAAT dit zo. Waarom kunnen ze niet gewoon met hun fikken van mijn spullen afblijven. Ik pak NOOIT iets van een ander, nooit. En nu zijn mijn spullen kapot. Ik laat al expres niets in de keuken staan omdat ik weet dat het kapot gaat. Ik laat niets buiten mijn mandje in de badkamer staan, want ik weet dat het gebruikt gaat worden. Waarom waarom waarom is het zo moeilijk om van mijn spullen af te blijven.

Ik ben zoooo boos... :(

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:27

Hoi Vjestagirl,

Hier heb ik ook last van gehad toen er twee nieuwe huisgenoten kwamen. Het oude groepje was zo op elkaar ingespeeld. Wij hebben toen een huisvergadeering belegd (een schoonmaakrooster hadden we al, maar daar werd ook niet meer zo strikt mee omgesprongen... ik was er ook schuldig aan :o ).

Ik zou een agenda maken over de dingen die jij graag anders ziet (je huisgenoten ook) en dan gezellig een avondje praten over hoe het beter kan.

Probeer geen vingers te wijzen naar iemand, maar gewoon iedereen dezelfde richting op te laten kijken. Maak notulen en verspreid deze naar alle huisgenoten. Ophangen in de GR is ook handig.

Succes....

edit: Wij woonden met zijn zevenen

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:27

Dat is wel heel onbeschoft. Ik zou je huisgenoten er wel even op aanspreken en vragen waar je knijpers zijn gebleven en je pannen (eigenlijk had je ze nog even in hun kasten moeten laten liggen) En vraag ook even waar je lichtbolletjes zijn gebleven, want je wilt je bolletje vervangen.

Ben benieuwd naar hun reactie!

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:29

Wat vervelend zeg! Ik zou zoiets ook echt niet leuk vinden (voel al plaatsvervangende irritatie haha }> ).
Heb je je huisgenoten al eens hierop aangesproken? Dat zij spullen van elkaar gebruiken is prima zolang de ander daar geen problemen mee heeft. Als je dit al wel eens hebt gedaan, is het des te vervelender, want dat betekent dat ze gewoon aan je spullen zitten ondanks dat ze weten dat jij dat niet wilt..
Laatst bijgewerkt door Utopiaatje op 06-05-09 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 12:30

@mo_van_dijk dat doen we al zo vaak. We hebben iedere maand een vergaderen, 1x in de 3 maanden met de huisbaas erbij, en anders gewoon met een bord eten allemaal op de overloop en tijdens het eten bespreken we dingen. Maar ik vind het gewoon echt niet kunnen dat mijn spullen nu weg en kapot zijn. Ik baal er zo gigantisch van, ik kan wel janken van woede...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 12:33

@Utopoiaatje: iedereen weet dat ik niet wil dat anderen mijn spullen gebruiken zonder het te vragen. Ik wil gewoon graag weten waar mijn spullen zijn, helemaal in de keuken omdat ik vegetarier ben, en de rest het dus niet zo nauw neemt met het afwassen van spullen (koud water, geen zeep). Ik vind het niet erg als ze dingen lenen, als ze het maar vragen. Ik voel me gewoon echt verraden, ik ga toch ook niet als iemand een weekje op vakantie is in hun spullen zitten rommelen?

Overgens ga ik vandaag nog een slot halen voor mijn kast. Zo eentje die je er aan 2 kanten op vastschroeft.

eempiej

Re: Het concept 'nee'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:35

Ik denk dat je het best de volgende keer als je even weg gaat, (heel kinderachtig) alles achter slot en grendel moet zetten als hun er niet af kunnen blijven. Dan weet je zeker dat het knap blijft!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:36

Hmm, dan wordt het moeilijk.

Ik zou in ieder geval je kamerdeur op slot doen als je er niet bent (of was je dit nu ook van plan?) Ik snap dat je ervan baalt dat andere mensen na het lenen van jouw spullen het niet in dezelfde orde terugleggen / schoonmaken..

Je vertrouwt mensen dat ze netjes met jouw spullen om gaan, maar dat kunnen ze dus blijkbaar niet ;(

Heb je al iets gezegd tegen je huisgenoten? Of zet het op papier en bespreek het tijdens het eten!!

Edit: Ik zag nu dat je het sowieso niet goed vind dat mensen je spullen lenen zonder het te vragen...
Laatst bijgewerkt door Mootje op 06-05-09 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 12:38

Mijn kamerdeur zelf zit altijd op slot, maar ik heb mijn eigen inloopkast, buiten mijn kamer (ik woon op zolder en het is het geiserhok, wat ik erbij huur), en dit kan nog niet op slot. Met nadruk op nog niet, ik ga straks overal sloten op zetten.

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:39

Ja inderdaad dan is de boel afsluiten de enige oplossing denk ik. Wat onbeschoft zeg, dat ze toch gewoon aan je spullen zitten terwijl ze weten dat jij dat niet op prijs stelt!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:42

Eigelijk is het te zot voor worden om overal een slot op te zetten. Ik deed mijn kamer wel op slot, in verband met mijn inboedelverzekering, maar de reservesleutel hing gewoon in de GR.

Wasmiddel had iedereen gewoon in het washok staan en ik durf bijna 100% zeker te zeggen dat niemand van een ander pakte. Hetzelfde met spulletjes in de badkamers... Als ik al iets leende, smste ik degene even om te zeggen dat ik tandpasta ofzo van haar had geleend.

Hetzelfde met eten en drinken. Als jij trek heb in chips en een huisgenoot had dat wel en de winkels waren dicht (en huisgenoot niet thuis).. Geen probleem, als er de volgende dag maar weer een zak chips in haar kastje lag.

Zo vind ik ook dat het hoort te gaan, maar jammergenoeg is daar niet iedereen het mee eens / volwassen genoeg voor.

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:46

Dit is toch een fenomeen dat je in heel veel studentenhuizen ziet. Ik ken eigenlijk maar twee oplossingen die werken:
1. Verhuizen, ofwel naar een wat netter huis (zie het maar te vinden) ofwel op jezelf
2. Alleen maar hele oude spullen op je kamer hebben, waarvan het niet zo erg is als ze kapot gaan, of geleend worden, of wat deukjes hebben. Als je die knop om kan zetten naar: het is niet erg als er iets misgaat, dan is het probleem ook weg.

Ik kan er ook niet tegen hoor, maar daarom ben ik ook maar niet in een studentenhuis gaan wonen, maar op een zelfstandige unit.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:36

En daarom ben ik zo blij met mijn eigen huisje :=.
Heb ook anderhalf jaar in een studentenhuis gewoond, en dit komt me allemaal bekend voor. evenals het niet schoonmaken (en dan wel een kruisje zetten op het schoonmaakrooster) elkaars spullen 'jatten', en als je het dan jat leg het dan iig terug en doe er voorzichtig mee...

Bespreken/zeggen had bij ons ook weinig kans, het was gewoon allemaal redelijk kansloos en vooral verschrikkelijk kinderachtig. Ik zou iig een slot op je kast doen, en een (sacastische) briefje ophangen om iedereen te bedanken voor het netjes lenen van je spullen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:42

@ Kristie

Haha, met dat schoonmaken heb je een punt. Alleen mijn standaard van schoonmaken is best wel hoog! Andere huisgenoten vonden kijken en de vieze vlekken wegpoetsen met een koude doek zonder schoonmaakmiddel schoonmaken.

We hebben toen een soort schoonmaakstandaard gemaakt, wat je waarvoor gebruikt en wat je precies schoon moet maken :+

dicenbalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:45

Verschrikkelijk, ik heb ook in zo'n gezamelijk huis gewoond. Echt te vies voor woorden, ik durfde daar niet eens op mn blote voeten te lopen zo vies was het. Terwijl ik altijd heel netjes ben van me zelf, het was een verschrikking. Uiteindelijk trok ik het echt niet meer en besloot toen dat het me niet uitmaakte hoeveel het zou kosten maar ik ging in mn eentje wonen :Y) Maar doe idd je spullen maar goed wegbergen. Het is niet normaal, maar ja schijnbaar kunnen heel veel mensen hun spullen niet onderscheiden van die van andere mensen :=

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:45

Asociale huisgenoten heb jij zeg! Dit is nu precies de reden waarom ik nóóit in een studentenhuis wil wonen. De hele boel in het vervolg maar op slot doen. Het lijken wel een stel onopgevoede kleuters. Sterkte...

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:54

mo_van_dijk schreef:
@ Kristie

Haha, met dat schoonmaken heb je een punt. Alleen mijn standaard van schoonmaken is best wel hoog! Andere huisgenoten vonden kijken en de vieze vlekken wegpoetsen met een koude doek zonder schoonmaakmiddel schoonmaken.

We hebben toen een soort schoonmaakstandaard gemaakt, wat je waarvoor gebruikt en wat je precies schoon moet maken :+

Als mijn huisgenoten vieze vlekken weg zouden poetsen met een schone doek dan zou ik dat al heel wat vinden :=, ze maakte gewoon helemaal niets schoon maar zette wel een kruisje op het schoonmaakrooster... (en ik maar netjes iedere week schoonmaken)

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:05

[quote="Naomi_Azzet"]
1. Verhuizen, ofwel naar een wat netter huis (zie het maar te vinden) ofwel op jezelf
2. Alleen maar hele oude spullen op je kamer hebben, waarvan het niet zo erg is als ze kapot gaan, of geleend worden, of wat deukjes hebben. [quote]

Dat laatste hoop ik binnenkort te kunnen doen......
Ik zet gewoon geen van 'mijn' spullen buiten mijn kamer als ik er niet ben.
Maarja als je een eigen keukenkastje hebt kun je moeilijk dat allemaal in je kamer zetten.
Het afwassen en schoonmaken is bij ons goed geregeld. Niet iedereen heeft er altijd zin in, maar het is goed te doen. (ik ben hoofd douche :') )

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:23

Ik woon dan wel niet in een studentenhuis, maar ik herken je ergernis hoor!

Ik heb dat probleem op stal. Mijn spullen worden ongevraagd gebruikt en in de regel smerig of kapot teruggezet in het beste geval. Ook kan ik regelmatig over het hele terrein naar mijn eigen spullen op zoek. Als er stroomdraden door paarden gesloopt zijn doet niemand iets en wacht net zolang totdat ik het maar weer ga maken; ze schijnen te denken dat ik de 'klusjesvrouw' ben.
Voor het verdwijnen van mijn zwarte emmers heb ik inmiddels een oplossing: ik heb alleen nog maar knalgele emmers (Gamma). Dat helpt, dat durven ze toch niet aan schijnbaar.
Ook kan ik nog eens lekker uit eten gaan met mijn gezin als iedereen die mij geld schuldig is (mag ik van jouw wat hooi?) nog eens betaalt. Helaas zijn ze inmiddels allemaal vertrokken :( .
En de goede moeten onder de kwaden lijden, want nee, ga maar achter je eigen hooi aan tegenwoordig en blijf met je takken van mij spullen af. >;)

Ik ben altijd weer blij als het winter is en ik weer met mijn buurman samen op stal ben en iedereen opgehoepeld is. :j

Je ziet, je bent niet de enige die zich mateloos ergert :D .

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 14:25

Zo, ik heb net een slot en de ophanging gekocht, kost samen een tientje, maar dat kost al het gestolen wasmiddel waarschijnlijk ook.

Ik snap het echt niet, waarom ze nu weer mijn spullen gebruikt en gesloopt hebben. Overgens kun je hier niets in de keuken laten staan, van weegschalen tot koffiezet apparaten, van waterkokers tot tosti ijzers, ALLES is binnen 2 weken tot 2 maanden kapot, en niemand heeft het gedaan...

We hebben trouwens ook al ruim een maand mieren. Dus ik alles schoongemaakt, opgeruimt enz. Maar ja, als je de krat voor oud papiér gaat vullen met lege pakken van vruchtensap, die natuurlijk nooit helemaal leeg zijn, ja, daar komen wel mieren op af.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:31

Haha, opzich netjes dat ze het oud papier willen scheiden, maar je kan ook doorslaan ;) Inderdaad niet heel erg handig, al die zoetigheid!

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:31

Hihi Vjesta bij jou is het geloof ik wel heel erg extreem :=, bij mij was het ook wel vies maar het was (over het algemeen) wel heel. Heb je enig idee wie de hoofdsloper is?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 14:38

Ik heb geen flauw idee, wist ik maar wie het deed..

En mo: het probleem is dat oud papier bij ons apart opgehaald wordt. We kunnen het wel in de gewone kliko gooien (net als groenten afval) maar als we betrapt worden krijg je een boete. Maar om een of andere reden denken ze dat pakken van het vruchtensap karton is, terwijl het gewoon plastic is..

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:41

tjah, typisch beeld van een studentenhuis als je het mij vraagt...
Het eerste jaar heb ik me ook doodgeergerd, maar nu weet je gewoon dat je geen waardevolle spullen in dat huis moet hebben.
Als je iets nog heel terug wilt, dan moet je het bij je ouders laten :)
en het schoonmaken... tjah kun je niet afspreken dat jullie een schoonmaakster inhuren een dag in de week??
Of anders indd verhuizen naar een ander studentenhuis, want je kan wel proberen je huisgenoten te veranderen, maar dat lukt niet, weet ik uit ervaring ;)
succes ermee!!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:42

En mensen mij maar vragen waarom ik niet op kamers ga, want dat is zo leuk! Nou precies om bovenstaande redenen. Want ik ben ook erg ordelijk en netjes op mijn spullen.

Maar jeetje meid, dat is wel flink balen voor jou zeg! Echt asociaal gewoon. Ik denk dat je gewoon eens even een vergadering in moet lassen en dan erover moet praten.

Ook vind ik dat ze spullen die kapot of kwijt zijn gewoon vergoed moeten worden. Als ik iets leen van iemand, en ik sloop het of raak het kwijt, dan zal ik meteen voor iets vervangends zorgen. Dat lijkt me heel redelijk.
Ik vind dus ook dat jij dit best van je huisgenoten mag verwachten.

De sfeer wordt er misschien niet beter op, maar het is wel belangrijk dat je grenzen stelt. Gewoon echt een keer flink kwaad worden is het enige dat bij sommige mensen de ogen opent. Ik wens je véél succes!