Help! Baan problemen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyJ

Help! Baan problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 11:53

Hallo,
Zal maar meteen met de deur in huis vallen, weet niet meer wat ik moet doen...Klinkt voor jullie misschien als een kleinigheid maar ben al eens bijna tegen het randje van overspannenheid aangegaan (volgens mijn vriend was en ben ik dat nog) maar heb doorgezet omdat ik goed mijn werk wil doen, dan liever thuis huilen, niet slapen enzo dan op het werk falen, probeer altijd door te zetten.

Er is zoveel aan de hand, collega's die hun werk niet doen, afschuiven enz. druk van alle kanten (monteurs, klanten, baas). Heb dit ook al aangegeven maar ze doen er niks mee (daardoor zelfs een slechter functioneringsgesprek terwijl de jaren ervoor ik in hun ogen "super"functioneerde. Dit komt ook doordat er zoveel nieuwe collega's zijn gekomen en die allemaal nog niet weten hoe het precies werkt of niet willen weten als jullie snappen wat ik bedoel. En als in het begin van de ketting iets niet goed gaat komt het op het einde helemaal niet goed. Kortom ik heb mijn collega's nodig wil ik ook mijn werk goed kunnen doen.
Ik werk al 6 jaar bijna 7 op het bedrijf. Dit heb ik alle jaren met plezier gedaan en was ook trots op mijn werk.
Nu is er in de loop van de jaren heel veel veranderd, veel mensen zijn opgestapt (zeker de helft van het bedrijf!) De directeur is ontslagen om onbekende redenen, heb al zoveel nieuwe bazen gehad. Maar ja, overal is wel wat.
Maar nu hebben ze dus mijn collega (we doen samen de planning, monteurs aansturen stuk administratie en materiaal bestellen, klanten te woord staan en storingen aannemen en geloof me in de winter is het super druk want werk bij een installatie bedrijf) een andere functie gegeven omdat ze zogenaamd niet voldeed. Ben heel eerlijk ze liet weleens steekjes vallen. Maar nu komt het;

Ik moet dit allemaal in mijn eentje gaan doen. Er komt geen vervanger, ook wordt van mij verwacht (ik kom elke dat al eerder omdat ik het niet af krijg anders en omdat ik doe carpoolen met mijn vriend, van 7.15 tot 16.30 en heb maar een half uur pauze) dat ik elke dag tot 17.00 uur moet blijven!

Ik ben al heel lang aan denken aan een andere baan maar nu gaat het zo slecht met de economie en heb nu ook een niet erg slecht salaris en dan komt er nog eens bij dat ik net een huis heb gekocht met mijn vriend.

Dus ben ten einde raad. Wat moet ik doen? Zo als nu gaat hou ik het niet heel lang meer vol maar wil ook niet opgeven eigenlijk omdat ik altijd met plezier mijn werk heb gedaan.

Sorry dat dit een beetje warrig klinkt ofzo maar moet het even van me afschrijven.

Iemand advies?

Anoniem

Re: Help! Baan problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:57

Dit klinkt idd een beetje warrig maar als ik het goed begrijp is jouw collega ontslagen en nu moet jij ook haar werk erbij doen? Zo werkt dat niet. Ik heb ook eens zitten tellen en jij werkt dus bijna 10 uur op een dag! En dat mag nu eenmaal ook niet. Ga nog eens rond de tafel met je baas en maak voor jezelf een lijstje met wat je allemaal kwijt wilt. Zeg dat niet het werk van 2 mensen kan doen en anders zou ik de arbo inschakelen.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:00

Plan in ieder geval een gesprek met je leidinggevende om dit aan te geven. Misschien heb je zelf ideeën om knelpunten te verbeteren? Leg ze voor!

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 12:01

Ja sorry van het warrige maar ik ben een beetje emotioneel hierdoor en ben gewoon eens beginnen te schrijven wat ik voelde.

Ik weet dat het niet mag maar ik heb ook het gevoel dat als ik ertegen in verzet ga ik straks ook op straat sta.
En heb al een aantal keer met mijn baas erover gesproken maar die vind gewoon dat ik dat moet redden.

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:03

Werk je bij een groot bedrijf? (met een ondernemingsraad?) Ben je lid van een vakbond? (Daar kan je vaak ook wel adviezen inwinnen over dit soort zaken)

En anders inderdaad met je leidinggevende rond de tafel (evt met iemand van personeelszaken als dat er is). Bespreek wat haalbaar is, waar je op beoordeeld wordt en zoek samen naar oplossingen. Je baas heeft er ook niets aan als jij straks overspannen thuis zit.

Ook kun je dit bij een bedrijfsarts aankaarten als je die mogelijkheid hebt, dan sta je wellicht ook sterker naar je baas.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:06

Je baas zal je toch echt heel serieus moeten nemen! Je zit wellicht tegen overspannenheid aan en voor je gevoel staat het water aan je lippen. Op deze voet doorgaan is geen optie en dat zal hij toch moeten inzien. Ik adviseer je een gesprek aan te gaan misschien met een collega erbij? Laat iemand hier een notitie van maken je zult het later (hoe vervelend dan ook) nog nodig kunnen hebben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:07

Waarom zou je geen 10 uur mogen werken op 1 dag :? Als je ervoor betaald krijgt maakt het niet uit hoor!

Ik vind het een lastige zaak, want als het wel werk is wat je in principe in die tijd af kunt krijgen (maar het jou misschien niet lukt omdat je tegen overspannenheid aan zit), dan snap ik de reactie van de baas (als het gaat om zakelijke aspect ;) ). Maar aan de andere kant... sja lastig.

Hebben jullie geen p&o man ergens zitten die je kunt lastig vallen?

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:25

[quote="Welshcobfan"]

Ik vind het een lastige zaak, want als het wel werk is wat je in principe in die tijd af kunt krijgen (maar het jou misschien niet lukt omdat je tegen overspannenheid aan zit), dan snap ik de reactie van de baas (als het gaat om zakelijke aspect ;) ). Maar aan de andere kant... sja lastig.
quote]

Als het werk eerst door 2 fte werd vervuld en het komt nu op 1 persoon uit, dan lijkt me dat niet het geval...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:27

Je weet het niet, kan ik vanaf hier niet zien :) Soms is het werk met 2 mensen net teveel en kan hetzelfde werk door 1 persoon worden gedaan (zie ik vaker gebeuren).

Maar goed, dat zou alleen de reactie van de baas verklaren.

Belangrijkste is dat je maar 1 lichaam hebt en daar moet je zuinig op wezen. Als er niemand is die er wat aan gaat doen, moet je het zelf doen. Je kan naar de dokter gaan en als hij/zij constateerd dat je overspannen bent, moet de baas zich houden aan het doktersadvies (dus voor jou even tijdelijk minder uren, minder opdrachten etc).

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:33

[LZP] > [STW]

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:36

Het beste wat je kan doen is toch een gesprek aangaan met je leidinggevende, dat is de enige manier om zaken veranderd te krijgen.

Voor je dat doet, zou ik eerst voor jezelf op papier zetten welke taken je allemaal uitvoert en hoeveel tijd je dat gemiddeld kost. Dan is het veel gemakkelijker hard te maken dat je deze werkzaamheden niet in je eentje uit kan voeren.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:40

Nou ik zou vanaf nu gewoon 8 uur werken dus van 8:30 tot 17:00 ook strikt je pauzes nemen. Ik zie het werken tot 5 uur geen probleem is vrij normaal bij kantoorfuncties waar je telefoon bij hebt. Ten eerste heb je er recht op en ten 2de en allerbelangrijkste je moet aan JEZELF denken.
Je loopt jezelf voorbij en daar doe je niemand goed mee. Neem even tijd voor jezelf desnoods meld je je even ziek om alles even te relativeren, even tot rust te komen.

Geen baan mag je kapot maken is dit wel het geval dan is het tijd om een deur verder te kijken.
Veel bedrijven maken misbruik van de inzet van hun personeel en doen moeilijk als jij een keer wat wil.

Werken is leuk maar ligt aan jezelf of het ook leuk blijft.

Succes

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 11:43

Ik heb een gesprek aangevraagd maar ga wel solliciteren want dit kan gewoon niet en vooral de manier waarop alles is gegaan.
Zeg niet dat ik meteen ontslag neem maar ga wel rondkijken wat er zoal te vinden is. Ik heb nu nog een baan dus kan rustig om me heen kijken en dan altijd een keus maken. Het is gewoon tegenwoordig heel moeilijk om een vaste baan te vinden dus wil niet iets weggooien voordat ik iets nieuws heb.

Je moet tegenwoordig steeds langer werken en ik wil het ook volhouden tot aan mijn pensioen maar op deze manier gaat me dat echt niet lukken.

Ik hou jullie op de hoogte hoe het gesprek verlopen is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:52

Wat goed van je :) ben benieuwd hoe het af gaat lopen :)

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 11:54

Ik ook... weet alleen nu dat ik me niet happy voel in mijn job en er moet dus iets veranderen heb te lang alles zomaar gepikt en alles over me heen laten komen
Laatst bijgewerkt door LadyJ op 08-05-09 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:54

De tip die eerder is gegeven vond ik ook erg goed, gewoon je normale tijden werken met je normale pauzes en op tijd naar huis gaan, als je daar gedonder mee krijgt maakt het niet uit want dan zeg je, dit zijn mijn tijden.

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 11:58

breezy302 schreef:
De tip die eerder is gegeven vond ik ook erg goed, gewoon je normale tijden werken met je normale pauzes en op tijd naar huis gaan, als je daar gedonder mee krijgt maakt het niet uit want dan zeg je, dit zijn mijn tijden.

Ja. zou heel fijn zijn als dat kon maar bij ons is dat niet gewoon. Als de baas dat van je verwacht dan moet je het maar doen, is in de loop der jaren erin geslopen, en is nu een beetje vanzelfsprekend en niemand is er tegenin gegaan. Dus is onze eigen schuld denk ik dan he. (durf me ook niet al teveel te verzetten omdat ik anders denk ook op straat te staan en als ik nog niks anders gevonden heb moet ik me nog maar even rustig houden, ben sowieso niet iemand die overal tegenin gaat, meestal laat ik het een beetje over me heen komen.)

Ik ga in ieder geval eens op gesprek en eens kijken wat ze te zeggen hebben.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:04

Karl66 schreef:
Voor je dat doet, zou ik eerst voor jezelf op papier zetten welke taken je allemaal uitvoert en hoeveel tijd je dat gemiddeld kost. Dan is het veel gemakkelijker hard te maken dat je deze werkzaamheden niet in je eentje uit kan voeren.

Ik zou dit in ieder geval meenemen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:56

Ik zou inderdaad even verder kijken zodat je vast wat achter de hand hebt.

Maar je klinkt idd. wel alsof je tegen een burn-out aanzit ;)

Tijd voor een eerlijk en openhartig gesprek met je baas dus. Een gesprek waarin je aangeeft dat je best een stapje harder wilt lopen dan normaal , maar waarin je ook je grenzen aangeeft.

En een stapje harder lopen dan normaal dat bekijk je dan niet vanaf de uren die je al maakte , maar vanaf de uren waarvoor je aangenomen bent.

Ligt natuurlijk ook aan de afspraken en je contract , ben je heel duidelijk voor bvb. 40 uur in de week aangenomen en verwacht iedereen nu maar dat je er geen probleem mee hebt om er 50 te maken , ga dan niet accoord met die 50 als je dat niet trekt.
Als het te veel uren voor je zijn met een te hoge werkdruk omdat je alles alleen moet doen , dan moet je dat heel duidelijk aangeven want veel bazen wuiven wat hints maar al te makkelijk weg , ze beseffen dan niet dat het ècht serieus is.

Maar toon je goede wil door bvb. voor te stellen dat je gerust elke dag een uurtje langer wilt blijven dan normaal , maar dat daar ook echt de grens ligt.

Dat je graag je best wilt doen en jezelf wilt inzetten voor het bedrijf , maar dat de druk nu te hoog wordt en er ècht iets aan moet veranderen omdat iedereen de dupe is als je overspannen raakt. Je prestaties en humeur zullen daardoor namelijk niet verbeteren ;)

Breng het niet als een zeurende eis , maar als een teken van goodwill.

Je probeert de baas op die manier te beschermen zodat hij straks niet met een zieke werknemer zit.

Je werkt nu dus van 7:15 tot 16:30 uur , wat zijn je officiële werktijden dan ?

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 21:10

Pmarena;
mijn officiele werktijden zijn van 8.00-16.30 en daar zit een half uur pauze bij.
Maar alles was geregeld dat ik om 16.30 naar huis kon en daarom vond ik het ook niet erg dat ik al om 7.15 daar was want zo kan ik namelijk carpoolen (scheelt best veel geld)en krijg ik wat meer gedaan op mijn werk. Maar nu mijn collega er niet meer is, zal dit allemaal anders gaan worden en zal ik tot 17.00 uur moeten blijven. Als je het zo hoort denk je natuurlijk ook dat ik zeur over een half uur, maar is gewoon de manier waarop alles gaat en dat ze zomaar alles doen zonder overleg, en hoe ze met mensen omgaan. En dan komt er ook nog eens bij dat ik er zoveel taken bij ga krijgen. In de zomer moet het misschien lukken maar in de winter wordt ik overspoeld door telefoon met mensen die in de kou zitten. Deze winter kreeg ik mijn eigen taken nog niet eens geregeld door het aantal telefoontjes wat binnen kwam (nu hadden we wel een extreme winter maar ja) dus ga me nu al zorgen maken over de volgende winter en er hebben bij ons altijd 2 of zelfs 3 mensen aan de telefoon gezeten. Maar ja zoals ik al zei ga een gesprek aanvragen en ik zie het wel... heb er ook met vriend over gehad en die zegt ook... je moet maar doen wat je kunt maar denk ook aan je gezondheid want als je thuis bent moet je kunnen afschakelen. En dat is mijn probleem dat kan ik niet, blijf maar huilen denken en malen in mijn hoofd. Maar wil me gewoon niet ziek melden ook al lijkt het iedereen in mijn omgeving het verstandigst.
Ook ben ik bang dat het een manier van ons bedrijf is om mij eruit te werken ze zeggen dan gewoon dat ik niet functioneer als ik dit niet ga trekken (al die taken erbij) en ontslaan me dan misschien (is in het verleden al bij een aantal mensen gebeurd) en aangezien we net een huis hebben gekocht maak ik me daar ook ontzettend zorgen over.

Maar ga proberen me rustig te houden aan leuke dingen te denken en te doen, misschien helpt dat... we gaan morgen een lekkere lange buitenrit van 5 uur maken, kan ik even ontspannen :-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 21:20

Poeh als je al zover bent dat je zo gaat huilen en malen en zorgen maken enzo , dan zit je toch echt al aan de verkeerde kant van het randje ben ik bang :=

Of ben je altijd wel een beetje gevoelig geweest , dan is het geen rare ontwikkeling :P

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 21:27

LadyJ schreef:
Ook ben ik bang dat het een manier van ons bedrijf is om mij eruit te werken ze zeggen dan gewoon dat ik niet functioneer als ik dit niet ga trekken (al die taken erbij) en ontslaan me dan misschien (is in het verleden al bij een aantal mensen gebeurd) en aangezien we net een huis hebben gekocht maak ik me daar ook ontzettend zorgen over.

Ziekmelden is onder die omstandigheden toch een optie die je moet overwegen. Van wat je schrijft krijg ik de indruk dat je teveel wil, maar eigenlijk al het gevoel hent dat je dat niet (meer) aankan.
Ik zie meer en meer bedrijven die meer van mensen vragen dan er eigenlijk mogelijk is. In economisch goede tijden is dat minder erg, dan is er makkelijker een andere baan te vinden die lichter is. Nu is het risico groter en de stress daarvan helpt ook niet.

Ik heb me bij mijn oude baas eruit laten werken, en zit nog steeds met de ellende ervan ruim 1,5 jaar later en dik 15.000 euro lichter. Was ik gewoon 2 jaar in de ziektewet blijven zitten was ik nu (gedeeltelijk) afgekeurd en dat was zeker financieël veel prettiger geweest. En een hoop minder stress.

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 23:02

Pmarena;
Ben altijd wel gevoelig geweest, maar zo erg als nu... nee dat nooit. Maar ben gewoon niet het type dat snel op wilt geven of me ziek wilt melden, zelfs tegen beter weten in. Denk dat ik daar te "braaf"voor ben. Is altijd zo geweest pas als ik echt ziek ben of in ziekenhuis lig dan blijf ik thuis (pak eerder een verlof dag als ik me ziek voel, erg he)

Tamary;
Hoe kan het dan dat je daardoor 15.000 euro lichter bent als ik dat mag vragen?

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 08:28

Ik zou gewoon mijn werkzaamheden doen in het tijdsbestek dat ik heb, de dingen met een lage prio als laatste en na een week kan je je baas al laten zien dat je daar niet aan toen komt.
En als ze je op straat zetten, dan kun je een 'oprot'premie verwachten aangezien je een fulltime onbepaalde tijd contract hebt (mag ik vanuit gaan na 7 jaar) en ze je dan niet zomaar kunnen/mogen ontslaan.
Dus ga op je strepen staan en bepaal voor jezelf een grens en hou je eraan.
En als je denkt dat kan ik niet, ga dan heel goed nadenken wat je zelf WIL.
Want in deze situatie is het kiezen tussen je toekomst (fysiek en mentaal) en je over je angsten heenzetten (mbt grenzen stellen)

En ik werk ook in een onderneming waar ik niet kan zeggen "jongens ik heb 8 uur gewerkt, ik ga." (waardetransport) dus ik weet wat het is, maar ik kan wel zeggen als het me even te zwaar word en dan denken ze mee en krijg ik een rustigere dienst, maar ik moet wel zelf mijn grenzen stellen en hard maken.

Succes ermee!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:02

LadyJ : juist met zo'n instelling van alles goed willen doen , niet op willen geven , altijd een stapje meer willen zetten en het vaak ook leuk vinden om alles goed geregeld te hebben , dan heb je juist extra kans om overspannen te worden omdat de boog altijd gespannen staat. Op het moment dat het je teveel wordt merk je dan dat je een beetje overgevoelig wordt , niet meer goed tot rust kan komen , niet meer echt kan genieten van dingen waar je eerst wel van genoot , en dat je je zorgen maakt , constant onrust in je hoofd hebt , vaak ook constant een vermoeid gevoel hebt enzo. Op een gegeven moment kun je er zelfs verkleerd van gaan ademhalen , allerlei maagklachten en spierpijnen krijgen , paniekaanvallen.... en dat is niet grappig. Je zit er (lijkt het) echt heel dicht tegenaan , je zou de eerste niet zijn die als het zo doorgaat ineens huilend op kantoor zit of 's ochtends van misselijkheid / hoofdpijn niet de deur uit kunnen , dat moet je zien te voorkomen.

Dus echt even heel duidelijk aangeven dat je echt je best wilt en zult doen , maar dat de werkdruk te hoog is en dat je niet daaraan onderdoor wilt gaan.

Dat je vantevoren even je baas waarschuwt dat je je best gaat doen , maar wel je grenzen aangeeft. Let op dat je je goed aan je pauzes houdt , goed de hele dag blijft eten en drinken , en niet te haastig gaat werken. Als je niet alles alleen kunt doen dan moet je het niet doen ook , als je heel spastisch van hot naar her moet vliegen de hele dag ga je er zelf aan onderdoor en wordt de kans ook steeds groter dat je fouten gaat maken.

Als je maar aangeeft aan je baas wat je wel en niet af kunt maken dan heb je hem in ieder geval gewaarschuwd en dan is het aan hemzelf wat hij doet met die zaken die niet afkomen.

Als je nu een keertje moppert en daarna jezelf helemaal voorbij gaat lopen en alles toch af hebt aan het eind van de dag dan denkt je baas alleen maar : zie je wel , het kan prima door 1 persoon gedaan worden en ze zat alleen maar te piepen.

In plaats van dat je dan waardering krijgt voor je extra inspanning , krijg je dan juist nog zo'n tegengestelde gedachtengang bij je baas , dat je een luie pieperd bent !

Dan kun je echt beter voor jezelf kiezen en laten zien dat je goed je best doet , een stapje harder zet , aangeeft wat er wel en niet gaat lukken en hem goed op de hoogte houdt zodat hij echt ziet dat hij niet kan en mag verwachten dat je alles afhandelt.

Vraag hem even in het gesprek welke zaken dat hij wilt dat je laat liggen , want er zullen ongetwijfeld dingen zijn die je niet af KAN krijgen. Met zo'n vraag wordt het serieus voor hem.

Maak hem er ook op attent dat een veels te hoge werkdruk echt problemen kan geven en dat je dat vanuit bedrijfsbelang niet wilt , dat je fouten gaat maken / niet alle telefoontjes kunt beantwoorden of zelfs ziek wordt van de werkdruk.