vliegangst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ninaricci85

vliegangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 13:26

ja ja, over 2 dagen ga ik natuurlijk naar tsjechie op vakantie voor 3 weken ,maar helaas heb ik echt wel last van vliegangst. zodra ik t vliegtuig zie staan gieren de zenuwen al door mijn keel, laat staan dat ik er in zit. ik heb in mijn leven al een keer of 6 gevlogen maar elke keer dat ik instap ga ik weer janken.het is echt zo erg, als t vliegtuig maar een béétje turbulentie heeft zie ik mezelf al neerstorten. ik weet het, een autoongeluk gebeurt vaker dan een vliegtuigongeluk, maar helaas werkt dat voor mij niet zo.ik verplicht mezelf toch elke keer weer om toch te gaan vliegen want anders zie je niks van de wereld. maar makkelijk is het niet. het helpt niet om een boekje mee te nemen in t vliegtuig want ik wil alleen maar naar buiten kijken om te zien of de vleugel het wel houdt. het is bijna een fobie geworden, gelukkig vlieg ik niet zo heel vaak maar t blijft lastig. wie herkend dit?

Schuur_

Re: vliegangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:29

kan je geen geen pilletje inpakken dat een beetje kalmeert of Rescue spray.
Dan kan je je nog wel onrustig voelen maar het hysterische is er dan grotendeels vanaf.
en voor de rest, Tsjechie is ook goed te doen met de auto, net als Kroatie, Duitsland, Italie, Denemarken, Noorwegen,...

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:30

Ik heb precies hetzelfde. Ik moet ook echt bij het raam zitten en als ik iets voel of een raar geluidje hoor stress ik 'm. Het echte stressen begint al als ik die slang in moet lopen zeg maar in het begin.. Drama..
Er is niks aan te doen volgens mij,of je moet echt zo'n cursus gaan doen. Maar het is gewoon poedersuiker.. en ik kan wel gaan zeggen van ; Niet te veel nadenken, afleiding enzo.. maar ik weet dat dat toch niet helpt ;)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:32

Hoe lang is het geleden dat je voor het laatst gevlogen hebt?
Ik had ook altijd vliegangst, terwijl ik meerdere keren per jaar vloog. Viel me de laatste paar keren op dat het minder werd....

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:33

Lastig probleem... goed van je dat je toch steeds door zet. Misschien kan de HA je iets voorschrijven om je een beetje te kalmeren? Verder helpt het misschien om jezelf een beetje af te leiden, mooi boek lezen, mp3 speler met je favoriete muziek, om maar iets te noemen :)

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 13:45

Silvaantje schreef:
Ik heb precies hetzelfde. Ik moet ook echt bij het raam zitten en als ik iets voel of een raar geluidje hoor stress ik 'm. Het echte stressen begint al als ik die slang in moet lopen zeg maar in het begin.. Drama..
Er is niks aan te doen volgens mij,of je moet echt zo'n cursus gaan doen. Maar het is gewoon poedersuiker.. en ik kan wel gaan zeggen van ; Niet te veel nadenken, afleiding enzo.. maar ik weet dat dat toch niet helpt ;)

dat herken ik dus echt. zodra ik de slurf inloop beginnen de tranen al te komen. ik denk dat ik voor de zekerheid even wat inneem (ik slik oxazepam) weet niet of dit helpt, want misschien ga ik daar gewoon doorheen, maar kan het altijd proberen. gelukkig ga ik op de terugweg waarschijnlijk met de auto omdat die man waar ik heen ga naar nederland moet om zijn gedekte paarden op te halen.
@ mas: ik heb 2 jaar geleden voor t laatst gevlogen. dat was ook geen succes want ik had veel turbulentie. maar ik vertik het om mijn angst mij de baas te laten zijn, anders kan je overal wel bang voor worden.

Ew_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:57

Ik herken dit ook allemaal.
Heb al zes gevlogen naar Canada (9,5 uur, een hel dus), daar kun je helaas niet heen met de auto :(.
Ik word altijd zo ziek dan en ik vind het gewoon zo eng!
Ik ben ook nog op zoek naar een oplossing, dus ik blijf dit topic ff volgen.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 17:14

het is bij mij gelukkiig maar 1,5 uur vliegen, maar toch....
hoe vaak men het ook tegen me zegt dat vliegen het veiligste vervoermiddel is, ik blijf bang om te crashen. ik heb geen last van misselijkheid tijdens het vliegen maar gewoon die angst dat er wat kan gebeuren...

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 17:18

Ik heb ook ontzettende vliegangst! Moet van de zomer ook naar griekenland vliegen. Idd je moet wel, anders zie je niets van de wereld.

Ik zit te denken om naar de huisarts te gaan voor iets kalmerends. Alhoewel ik dat ook best eng vind, omdat ik werkelijk waar nooit medicatie slik. Als ik er straks heel heftig op reageer voel ik me misschien nog wel angstiger in het vliegtuig. Ik blijf dit topic ook even volgen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 17:21

ik heb ooit 2x acht minuten gevolgen, meer dan genoeg, ik durf echt niet in een gewoon vliegtuig. Het idee dat je 1,5 uur opgesloten zit overleef ik niet :+

Ga maar even langs de HA die kan je wel wat kalmerends geven ;-)

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 17:30

ik heb ooit een keer in zo'n sportvlietuigje meegevlogen als cadeuatje voor mijn ex man op vaderdag. meeeeeen wat was dat eng. dan maar liever zo''n groot bakbeest. zo'n klein vliegtuigje hobbelt enorm en het landen en stijgen is alles behalve prettig. ik krijg van t ggz waar ik in behandeling ben oxasepan, wat ik nu eigenlijk niet meer gebruik omdat het gewoon niet nodig is. maar ik weet zeker dat ik in ieder geval wel een tabletje inneem voor ik ga vliegen.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:57

Je kan je ook gewoon een dag van tevoren helemaal klem zuipen om het even plat te zeggen.. klinkt heel stom maar als ik een kater heb vind ik dingen meestal iets minder erg. Dan ben je vooral bezig met brak zijn haha.. alleen wat minder voor de rest van de dag ;)

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 08:04

Silvaantje schreef:
Je kan je ook gewoon een dag van tevoren helemaal klem zuipen om het even plat te zeggen.. klinkt heel stom maar als ik een kater heb vind ik dingen meestal iets minder erg. Dan ben je vooral bezig met brak zijn haha.. alleen wat minder voor de rest van de dag ;)

dan slik ik liever op de dag zelf een paar pilletjes om rustig te worden. ik hou niet van alcohol. ;)

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:27

Ik beken....
Ik durf ook niet in een vliegtuig :o

Gewoon het idee dat ik opgesloten zit en er niet uit kan.
In noodgevallen zal ik er heus wel instappen, maar anders echt niet.

Ew_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:22

lonneke schreef:
hoe vaak men het ook tegen me zegt dat vliegen het veiligste vervoermiddel is, ik blijf bang om te crashen. ik heb geen last van misselijkheid tijdens het vliegen maar gewoon die angst dat er wat kan gebeuren...

1,5 uur is toch maar mooi anderhalf uur in een VLIEGTUIG!
Tegen mij zeggen ze ook altijd: 'met de auto gebeuren veel meer ongelukken,' bla bla bla dus.
Bij een auto ben je dicht bij de grond, in een vliegtuig ben je weet ik veel hoe veel km boven de grond.
Nogal een verschil...
Ik word altijd misselijk (en ziek) van de angst. Al helemaal als je 9,5 uur moet vliegen. (1,5 uur vind ik ook al erg).
Ik ben altijd zooo blij als ik weer veilig land in Nederland!

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 10:32

Ew_love schreef:
lonneke schreef:

1,5 uur is toch maar mooi anderhalf uur in een VLIEGTUIG!
Tegen mij zeggen ze ook altijd: 'met de auto gebeuren veel meer ongelukken,' bla bla bla dus.
Bij een auto ben je dicht bij de grond, in een vliegtuig ben je weet ik veel hoe veel km boven de grond.
Nogal een verschil...
Ik word altijd misselijk (en ziek) van de angst. Al helemaal als je 9,5 uur moet vliegen. (1,5 uur vind ik ook al erg).
Ik ben altijd zooo blij als ik weer veilig land in Nederland!

ja dat zeggen ze tegen mij ook altijd dat een vliegtuig veiliger is. maar inderdaad, je zit opgesloten in zo'n hobbelende kist ruim 5 km boven de aarde. brrr niks voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:34

Vooral heeeeeel vaak voor jezelf herhalen hoe eng het allemaal is, daar wordt het beter van ;)
}>

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:34

Ik heb er geen problemen mee om te vliegen, vind het eerder saai eigenlijk.Heb een paar jaar terug op een vliegreis wel erge tubulentie gehad...toen zat ik de rest van de vlucht niet meer lekker.

Je kunt idd wat innemen om rustiger te worden.Misschien helpt het je ook wat om op je ademhaling te letten tijdens de vlucht.

Een vliegtuig vliegt gemiddelt op zo'n 11 km hoogte met een snelheid van ongeveer 800km per uur

Ew_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:36

[/quote]
ja dat zeggen ze tegen mij ook altijd dat een vliegtuig veiliger is. maar inderdaad, je zit opgesloten in zo'n hobbelende kist ruim 5 km boven de aarde. brrr niks voor mij.[/quote]

Helemaal mee eens!

Ew_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:41

marlies85 schreef:
Ik heb er geen problemen mee om te vliegen, vind het eerder saai eigenlijk.Heb een paar jaar terug op een vliegreis wel erge tubulentie gehad...toen zat ik de rest van de vlucht niet meer lekker.

Je kunt idd wat innemen om rustiger te worden.Misschien helpt het je ook wat om op je ademhaling te letten tijdens de vlucht.

Een vliegtuig vliegt gemiddelt op zo'n 11 km hoogte met een snelheid van ongeveer 800km per uur

ELF KM??? Dat is echt hoog!
Ik dacht eerst 5/6 km ofzo.
Oh, nou is het helemaal eng!

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:42

Als het goed is geeft de piloot tijdens de vlucht ook wat informatie over de hoogte en de snelheid etc :) .

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:47

Hou op, schei uit. Ik ben een aantal keren (6 of 8) in 1 jaar op en neer gevlogen naar Singapore (14 uur). Wat een absolute hel.
Ik ben wel naar de huisarts gegaan en heb Xanax gekregen. Dit heeft gedeeltelijk geholpen. Verder moet je het gewoon melden bij de steward(s)essen. Ik heb dit de eerste paar keer niet gedaan en daar achteraf vreselijk veel spijt van gehad.

Als je meld dat je vliegangst hebt, komen ze iets vaker bij je kijken en even een babbeltje maken. Op de vluchten naar Singapore mocht ik vaak in de pantry zitten en babbelden we daar over vanalles. Dankzij die meiden heb ik later altijd een redelijk rustige vlucht gehad.

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:52

Silvaantje schreef:

Nou dat werkt bij mij averechts... als ik een kater heb zie ik overal spoken _O-
Dan kan je beter vlak voor je gaat vliegen een glaasje nemen (niet klem zuipen) werkt bij mij altijd perfect 8-)
Verder gewoon nadenken aan alle leuke dingen die gaan komen op de plaats van bestemming.
En oefening baart kunst ;-)
Ik ben absoluut geen vliegfan, maar vorig jaar heb ik ±8 keer in m'n eentje gevlogen, op het laatst zag ik het als treinreisje.

Ew_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:54

marlies85 schreef:
Als het goed is geeft de piloot tijdens de vlucht ook wat informatie over de hoogte en de snelheid etc :) .

Eh, denk je dat ik dat ga vragen? :Y)

Ew_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:55

Btw; ik haat het ook dat het zo koud is in een vliegtuig.
Nogal logisch, maar ja, ik haat kou gewoon :P.