Wie heeft er ook een SMART? (auto)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Wie heeft er ook een SMART? (auto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 13:20

Ik ben dus aan het rondkijken voor een zuiniger autootje, omdat ik nogal wat km's maak en mijn auto (peugeot 206) niet echt zuinig is (ongeveer 1:10 / 11) en ook al ouder begint te worden.

Nu is mijn oog op een leuke SMART passion gevallen, maar ik vraag me af in hoeverre zulke kleine autootjes ook comfortabel zijn.
Ik heb nu nl. heel snel last van mijn onderrug als ik langer dan 20 min. in de auto zit.

Verder zou ik graag wat ervaringen willen weten, hoe rijdt het, hoe zuinig is hij ongeveer en natuurlijk, de veiligheid is ook niet geheel onbelangrijk!

Dus..barst los!

Rianne_

Re: Wie heeft er ook een SMART?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:21

Is een VW Lupo of Seat Arosa niks voor je? Zijn hele zuinige auto's en ik vind ze echt schattig. :+: Wil er zelf ook een, haha.

Met de Smart heb ik geen ervaring, m'n opa en oma hebben er een tijdje in rondgereden. Maar 't zijn niet echt mijn auto's..

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:23

Ben zelf nog geen 18 dus kan niet goed praten over of ie lekker rijd. Maar op de autorai heb ik een heel zuinig autootje gezien was ook een kleintje met zeer weinig CO2 uitstoot. Ik ben alleen even vergeten hoe ie heet, persoonlijk vond ik die velemalen mooier dan een smart en hij was net even wat groter.
Wel was het geen super goedkope auto in aanschaf. Als je intresse hebt kan ik nog wel even aan mijn vriend vragen wat voor auto dat was.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 13:23

nee, qua hoe ze eruit zien voor mij ook niet hor! ;)
Maar ik moet nu alleen even kijken naar wat echt zuinig is (en dan ook nog veilig) Sommige van die koektrommels zijn volgens mij echt onwijze gevaren op de weg (of ligt dat alleen aan degene die erin rijden :P )

@ Micha: graag! :)

_Micha_

Re: Wie heeft er ook een SMART? (auto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:25

Ok ik zal het hem vragen, kan wel zijn dat dat pas vanavond is want hij is nu aan het werk.
Vond 'm trouwens wel erg prettig zitten

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:27

Ik denk dat Micha de Toyota iQ bedoelt.
In welke prijsklasse zoek je een zuinige auto? ;)

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:29

Jup die was het, maar die is prijzig is het niet :') heb daar niet naar gekeken omdat ik toch niet auto mag rijden

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:31

Ik heb een smart, een betere auto kan ik niet voorstellen! Veilig, leuk om te rijden, comfortabel meer kun je niet wensen.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 22-04-09 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Marsje_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:31

Hoi Hoi
Ik ben in het bezit van een smart en ben er echt helemaal blij mee :D
Ik rij ongeveer 1 op 16, maar het is mogelijk om 1 op 21 te rijden, heb ik ook wel eens gehaald, heb het in het begin bijgehouden maar het ligt er echt aan hoe hard je rijdt haha.
Ik rij best aardig door en dat merk je dan aan de zuinigheid.
De wegligging is goed, alleen bij hele sterke wind heb je er een beetje last van en dan alleen bij zijwind....
Wat wil je nog meer weten??

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:32

Jibbel schreef:
Ik heb nu nl. heel snel last van mijn onderrug als ik langer dan 20 min. in de auto zit.

Ik heb een smart en hij is iig super zuinig!! Daar heb ik hem dan ook op uitgezocht (de nieuwe tot 1/30 en ik red makkelijk 1/22 met mijn weliswaar oude dieseltje)

vind hem zelf niet vervelend rijden maar heel erg comfortabel is hij niet.
Vandaar ook mijn quote...de stoelen zijn heel minimaal verstelbaar, dus voor lange stukken ga je dat waarschijnlijk niet trekken. (is een smart trouwens ook niet voor bedoeld, is een stadsauto)

Veilig is hij zeker wel! Daar staat hij om bekend.

Dit zijn de antwoorden op je vragen, het onderhoud zou ik me wel even in verdiepen en een afweging maken voor je er 1 koopt.

Marsje_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:33

Wat betreft het krijgen van rugpijn kan je denk ik het beste een keer een proefrit maken en dan langer dan 20 minuten, dan weet je het gelijk. Ik zit heerlijk in mijn smart, heb nooit last van rugpijn oid.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:34

Jaa, hij is vrij duur. Rond de 15000 euro, nieuw, maar ik denk niet dat ze al 2ehands zijn de krijgen..
Smartjes zijn ook niet goedkoop, maar het zijn heeele fijne auto's. Ze zitten lekker, rijden soepel en snel. Wel echte stadswagens. Als je elke dag op de snelweg rijdt zijn ze niet geschikt. Tot 100km/h gaat het, maar daarna is het niet echt comfortabel meer.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:38

Charr_x schreef:
Smartjes zijn ook niet goedkoop, maar het zijn heeele fijne auto's. .

tweedehands smartjes zijn over het algemeem juist wel goedkoop vind ik zeker voor wat je er voor krijgt!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:38

Marsje_Bon schreef:
Wat betreft het krijgen van rugpijn kan je denk ik het beste een keer een proefrit maken en dan langer dan 20 minuten, dan weet je het gelijk. Ik zit heerlijk in mijn smart, heb nooit last van rugpijn oid.

Smart heeft inderdaad één van de meest ergonomische stoelen.

Ik rij elke keer 120 geen probleem hoor, nooit last van gehad en op lange stukken ook niet.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:39

katiavl schreef:
Marsje_Bon schreef:

Smart heeft inderdaad één van de meest ergonomische stoelen.

Ik rij elke keer 120 geen probleem hoor, nooit last van gehad en op lange stukken ook niet.

De tip van de proefrit lijkt me in dit geval erg verstandig dus, want ik ervaar dit totaal anders.
Ik ben heel tevreden met mijn auto, maar de stoel is niet favoriet :P

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:40

Misschien is het lichaamsbouw ook, wel spijtig lijkt me niet leuk als ze oncomfortabel worden.

Marsje_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:41

Ik rij elke dag op de snelweg en ik heb nooit ergens last van.. Ik rij elke dag 120 km/h per uur, gaat prima!!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 13:42

Hmm...tsja, ik maak dus elke dag ruim 100 km op de snelweg.

Budget, tsja, ik ga geen 20.000 euries ophoesten voor een hybride auto (wel echt ideaal overigens) en sowieso koop ik geen nieuwe.
Denk dat ik tussen de 5000 en 8000 euro ga zitten.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:43

1 op 10/ 1 op 11 is geen normaal verbruik voor een 206 trouwens ;)

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:44

geen stijl schreef:
Afbeelding
Die rode auto is een Mercedes C300, die doodskist is een Smart For Two. Frontaal tegen elkaar met alle twee 40 mph (=64,37 km/u) op de teller. Zegt u het maar. Groot of dood? Tenminste, als u het leven belangrijker vindt dan 1 op 22 rijden, 100 euro per jaar te besparen op benzine en politiek correct door het leven gaan in een te kleine auto. Drie smakelijke groot vs klein crashes in HQ bij Jalopnik http://jalopnik.com/5212046/iihs-small- ... ash-videos. BOEM!

Zou persoonlijk en zeker voor die prijs toch voor een wat grotere auto gaan.

Marsje_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:44

Mijn Smart was goedkoper, 4250 gekocht in 2007 en hij is uit eind 2002.
Voor die prijs zou je een leuke smart kunnen kopen.
Maar ik zou echt even een proefritje maken...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 13:45

nee..daar was ik al bang voor..
Toen ik mijn peus kocht reed ik ongeveer 1:15

Overigens hoeft het niet per se een smart te worden hor!
Alle andere zuinige auto's zijn ook prima, maar het moet dus wel
zuinig én veilig zijn.
Laatst bijgewerkt door Jibbel op 22-04-09 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:46

Marsje_Bon schreef:
Ik rij elke dag op de snelweg en ik heb nooit ergens last van.. Ik rij elke dag 120 km/h per uur, gaat prima!!

Het zal ook wel zijn wat je gewent bent. Ik ben een heel ander soort auto's gewent
Ik vond het onconfortabel, beetje regen en een vrachtwagen en ik vind het zelfs eng. Hij is zo licht en klein.
Natuurlijk kan iemand anders dat heel anders ervaren.
Proefrijden, snelweg en stad, dan weet je het snel genoeg.

Ik denk dat elke dag 100 km met een smart op de snelweg geen goed idee is...
Een volkswagen polo misschien? Ik heb een golf (groter en duurder) en rij ongeveer 1/15 (stad/snelweg) en ik vermoed dat een polo nog zuiniger is. Die ga je in jou prijsklasse zeker vinden.
Degelijke en confortabele auto's.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:46

ik rijd nu een peugeot 107. haalt met gemak 600 km op 33 liter benzine. Mijne kostte net geen 11.000. Dan zit er airco in en een radio/cd speler. Ze zijn er vanaf 8895. En wie weet 2e hands voor een leuke prijs. Ik rijd per dag minimaal 2 uur erin, en nooit last van rugpijn, en dat heb ik wel vrij snel.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:47

Marsje_Bon schreef:

Heb je het nu over de stoel?
Daar heeft de snelheid niet echt invloed op hoor, doorrijden doe ik ook graag, alleen geen 200km achter elkaar door
(het is ook niet vreselijk met mijn stoel, ik zit prima, maar ik heb ook geen slechte rug, mijn moeder daarintegen moet ik er geen 100 km inzetten (zelfde postuur, heel gemiddeld))

Maargoed voor 5/6000 eu kom je een heel eind hoor en ik zou het zitten gewoon eens uitproberen.
De veiligheid is relatief, er zit een mooie kooi in, maar je zit natuurlijk wel zonder kreukelzone voor je, dat moet je wel overwegen!

Edit Ik ben het trouwens mee eens dat een smart ook niet bedoeld is voor snelweg en lange afstanden.
Het KAN zeker, maar hij is er echt niet voor bedoeld.
Laatst bijgewerkt door lejo op 22-04-09 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt