Oprotpremie accepteren of ontslag afwachten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Oprotpremie accepteren of ontslag afwachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 08:29

Afgelopen december ben ik aan een nieuwe baan begonnen. Eigenlijk bleek al vlug dat ik daar niet goed zat, maar ik weet het in het begin gewoon nog aan de nieuwigheid.

Afgelopen weekend heb ik voor mezelf de knoop doorgehakt. Ik kan in die omgeving gewoon niet werken en niet leveren wat ze van mij verwachten. Aangezien ik niet meteen de handdoek in de ring wil gooien wilde ik eerst nog een gesprek met mijn leidinggevende aangaan om mijn probleem aan te kaarten en te kijken of er nog iets aan gedaan kan worden. Eigenlijk al wetende dat hij veel te koppig is om zijn eigen fouten in te zien.

Maar terwijl ik moed aan het verzamelen was om dat gesprek aan te gaan bleek dat ik niet de enige was die van mening was dat het niet werkte en ze hebben me dus een ontslagpremie aangeboden.

En nu dus mijn dilema. Dat ik daar ook weg wil staat buiten kijf, maar wat is verstandig om te doen?
Als ik die oprotpremie accepteer heb ik een leuk appeltje voor de dorst wat heel erg welkom is. Maar mocht ik niet binnen die termijn een andere baan vinden dan maak ik geen aanspraak op een WW uitkering en dan gaat alles toch wel heel lastig worden om rond te breien.
Van de andere kant, als ik die oprotpremie niet accepteer gaan ze waarschijnlijk toch wel ontslag aanvragen en dan krijg ik waarschijnlijk een mindere ontslagvergoeding, maar dan maak ik weer wel recht op een WW uitkering.

Wat is nu verstandig om te doen?

Ik werk trouwens op een financiele administratie.

Moska

Re: Oprotpremie accepteren of ontslag afwachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:31

Probeer het zo te regelen dat je en oprotpremie krijgt en toch recht houdt op ww. Laat ze de ontslagprocedure maar starten, geld kost het ze toch al. En ondertussen hard op zoek naar wat anders!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:32

Ik zou even aan het rekenen slaan hoeveel WW je krijgt. Stel dat je oprotpremie evenveel is als een jaar WW, dan zou ik die premie pakken. Als het gelijkstaat aan twee maanden WW dan zou ik het niet accpeteren.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:32

dat is alleen maar goed te adviseren als we in kunnen schatten hoe groot of klein jouw kans is op een andere baan en hoe groot de oprotpremie is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:33

Hoezo zou je geen WW krijgen als je die oprotpremie accepteert?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:34

Volgens mij werkt het niet meer zo, als jij ontslag krijgt en je vecht het niet aan heeft het wel effect op je ww uitkering.
Krijg je die premie heeft het ook effect op je ww uitkering.

Op wat voor termijn zou je weg moeten van hun?
Is dat een redelijke termijn om een andere baan te vinden?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:35

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:36

Denk niet dat dat veel zin heeft, ze werkt er nog maar net een paar maanden. Veel meer dan 1 of 2 maanden zal ze niet krijgen. Normaal is (was) de regel een maandsalaris per gewerkt jaar.

Je krijgt geen WW als je vrijwillig akkoord gaat, wel als je formeel protest aantekend en het via de officiële kanalen doet.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:40

Mijn man heeft dit ook aan de hand gehad. Ze boden hem ook geld om te vertrekken, maar dit moet je never accepteren, omdat je dan inderdaad geen WW krijgt. Mijn man kreeg uiteindelijk het geld toch nog, omdat hij er een behoorlijke tijd gewerkt had, als je er pas vanaf december bent, zal het niet zoveel zijn (denk ik) en kun je beter maar zorgen dat je WW krijgt.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 08:45

De oprotpremie zijn 2 bruto maandsalarissen. Als je bedenkt dat mijn arbeidsovereenkomst daar goed en wel 6 maanden heeft geduurt mag ik volgens mij op dat gebied niet klagen.

Hoe mijn kansen zijn op de arbeidsmarkt kan ik serieus niet inschatten. Ik werk nu als assistent controller, maar eigenlijk alle (HBO) functies op een financiële administratie zijn goed. Bij voorkeur regio Eindhoven/Den Bosch/Tilburg. Als ik naar de diverse vacature site kijk heb ik het idee dat het aanbod nu wel minder is dan een half jaar geleden, maar er staat nog genoeg.

Je krijg inderdaad geen WW als je instemt met ontslag. Als ik die oprotpremie accepteer stem ik dus eigenlijk in met het ontslag en verspeel daarmee mijn recht op een WW uitkering.

Het contract zou dan per 31/5 beëindigd worden dus met die oprotpremie erbij zou ik (financieel gezien) een 3 maanden hebben om een andere baan te zoeken. Voorheen heb ik nooit moeite gehad met een andere baan te vinden, CV op internet en die W&S bureaus doen de rest, maar ik wil niet alleen daar op inzetten en ik heb geen idee wat de huidige economische situatie er voor invloed op heeft gehad. Ik heb al wel de eerste reacties binnen terwijl ik mijn CV gisteren avond online heb gezet.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:50

Je moet zeker niet zomaar dit accepteren. Anders heb je inderdaad geen recht op een ww. Maar ik zou de bal bij je baas neer leggen. Laat hem een jurist in de hand nemen die het ontslag regelt maar er wel zorg voor draagt dat jij recht blijft houden op de ww. Is niet zo heel moeilijk en ongewoon hoor. En natuurlijk daarboven op die ontslagpremie.
Ben je al wel aan het solliciteren naar andere functies? Sta je al ingeschreven bij uitzendbureau's?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:52

Hoe lang heb je recht op ww?
Als dat ook maar 3 maanden is dan zou ik de oprotpremie nemenl.
Heb je langer recht op ww zou ik in deze onzekere tijden daar toch voor kiezen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:54

De bedrijven zijn allemaal erg voorzichtig geworden door de huidige berichten en cijfers.
Het vinden van een vaste baan zal idd wel een stuk moeilijker zijn. Een buffer van 3 maanden is wel redelijk maar die zijn ook zo voorbij!
Kan je eventueel wel per direct weg als je bijvoorbeeld over 2 weken al ergens zou kunnen beginnen?
Hoor om me heen dat het langer duurt bij diegene die aan het solliciteren zijn, maar dat zal wel per regio verschillen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:55

Ik heb pas een cursus arbeidsrecht gedaan (jaja :+ )

Maar volgens mij is er een overeenkomst mogelijk waarbij je toch uit elkaar gaat en jij je recht op WW behoud, weet zo even niet hoe het ook weer heet. Ik zou even rechtshulp inroepen, ik snap wel dat het een aantrekkelijk aanbod is, maar de arbeidsmarkt is niet heel ruim volgens mij op het moment. Ik vind 3 maanden wel kort om persé een andere baan te moeten vinden!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 08:57

Uiteraard ben ik al op zoek naar een andere functie, ik heb al op enkele functie van internet gereageerd en heb in het eerst werkuur van deze dag ook al reacties van 3 verschillende wervings bureau's gehad.

Ik sta niet ingeschreven bij een uitzendbureau en dat is ook niet het eerste wat ik ga doen. Ik heb nog even de tijd en wil eerst kijken of ik via andere wegen nog ergens kan komen. Mijn ervaring met uitzendbureaus is dat ze weinig tot geen HBO functies hebben en ik weet van mezelf dat ik me snel ga vervelen op een MBO functie en dat in combinatie met het feit dat een nieuwe omgeving en nieuwe mensen mij erg veel energie kosten wil ik proberen het in één keer goed te doen.

Volgens mij heb ik bijna maximaal recht op WW. Als ik het goed heb, heb je 10 jaar arbeidsverleden nodig voor maximale WW en ik zit op 9 jaar.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:00

Laat je voorlichten via de rechtshulp.
Ik heb het ook gehad, ontslag aanvechten anders heb je geen recht op ww. ( kan gewoon op papier ) dan behoud je namelijk ook het recht op de premie en je WW.
Dus dubbelop zeg maar

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:58

Je hebt gewoon recht op WW als je niet zelf ontslag neemt.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 10:05

Helaas is dat niet zo zwart/wit.
Je hebt alleen recht op WW als je buiten je eigen schuld ontslagen wordt. Het accepteren van een oprotpremie zonder tussenkomst van het UWV of de kantonrechter wordt gezien als instemmen met het ontslag en dus eigen schuld. Hier is zelfs jurispridentie over.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:43

Apple schreef:
Je hebt gewoon recht op WW als je niet zelf ontslag neemt.

Maar als ze een premie accepteert, is ze dus niet geheel onvrijwillig werkloos geworden en krijg je dus geen (of minder) WW.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:49

Dat valt wel te regelen meestal. Ik zou aansturen op de officiële ontslagprocedure, dan heb je iets meer zekerheid. Het is in deze tijd idd moeilijker om een andere baan te vinden.

Ik ben zelf bv vanaf begin december aan het zoeken geweest (omdat ik aanvoelde dat ik door de veranderingen binnen het bedrijf weleens buiten de boot zou kunnen vallen per 1 mei) en heb 31 sollicitaties gedaan, diverse gesprekken gevoerd, tot ik uiteindelijk twee weken geleden (dus met nog slechts 1 maand te gaan) een nieuwe baan vond (de 32e poging!). Weliswaar in Friesland, maar er zijn hier minder banen dan in het midden en zuiden van het land.

Maar je hebt al diverse reacties gehad op je cv, dus ik denk dat je snel genoeg een andere baan kunt vinden, altijd beter dan WW!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 11:18

@WA: Bedankt voor je e-mail. Zoals ik vermoedde heb je dan dus tussenkomst van de kantonrechter nodig. Ik denk dat ik straks een ga bellen om dat voor te stellen ivm WW uitkering.

Ik begin trouwens steeds meer het idee te krijgen dat ik op korte termijn wel iets ga vinden. In een halve dag heb ik al 4 afspraken gepland staan waarvan één mij heel graag vandaag al wilde zien en ik heb nog wat mail met vacatures waar ik nog over aan het nadenken ben.
En ik ga toch nog maar eens nadenken over een functie in de accountancy, waarom ik toentertijd besloten heb dat niet te willen en of dat nog relevant is. Er is namelijk heeeeel erg veel werk in de Accountancy.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:20

Ja, maar volgens mij hoefde je dan niet de hele normale procedure te doorlopen, maar je legt dus wel vast dat jij dan nog recht hebt op WW. Wel prettig dat het er zo goed uitziet voor je!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:28

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:32

De regels zijn in 2007 veranderd. Ook bij ontslag met wederzijds goedvinden kan je tegenwoordig gewoon WW krijgen:

http://www.uwv.nl/particulieren/werkloo ... index.aspx

Citaat:
Is het niet uw eigen schuld dat u werkloos bent? En heeft uw werkgever u gevraagd om akkoord te gaan met uw ontslag? Dan heeft dat geen nadelige gevolgen voor uw eventuele WW-uitkering. U hoeft dus ook niet te protesteren tegen uw ontslag om een WW-uitkering te krijgen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 11:58

Ow, dat is erg goed om te weten. Mijn studie stamt nog uit een vroeger tijdstip en toen kon het nog niet (heb vanochtend mijn studieboeken er nog op nageslagen). Dat maakt het voor mij een stuk makkelijker om gewoon die handtekening te zetten en dan verder te kijken.

Ik ga maar eens op pad, kijken wat die meneer die mij persee vandaag wilde zien te bieden heeft.

Bedankt voor alle informatie tot nu toe en ik houd jullie op de hoogte.