Bijhouden waar je geld naartoe gaat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Bijhouden waar je geld naartoe gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 13:56

Of het nu door de crissis komt, je gewoon een controle freak bent, of tot de ontdekking bent gekomen dat je geld wel heel erg hard gaat aan het einde van de maand, ik ben vast niet de enige die een kasboek bijhoudt.

Ik vroeg me af wie er hier allemaal nogmeer heel precies bijhouden waar hun geld naartoe gaat, en waarom je er ooit mee begonnen bent. Ook is het misschien wel leuk om te vertellen hoe je het bijhoudt? In een zelfgefabriekt excel bestandje, in een mooi online programma?

Ik ben er zelf 2 maanden geleden mee begonnen. Iedere keer als ik inlogte op mijn internet bankieren zag ik een hele rij met cijfertjes, en ik had eigenlijk geen idee wat ik nou precies aan het doen was. Ik ben toen begonnen met een heel simpel excel bestandje, zonder formules of weet ik veel wat bij te houden. Dat schept wel veel duidelijkheid.

Ik zou het alleen wel leuk vinden als ik een wat duidelijker bestand zou hebben, waar ik alleen maar dingen hoef in te vullen, en niet zelf uit hoef te rekenen, iedere keer met de hand. Dus als iemand een leuk bestandje voor me heeft, in hou me aanbevolen

Ik ben benieuwd!
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 20-04-09 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:02

Ik neem me ook elke keer voor dit te gaan doen voor mijn eigen geldzaken. Maar nu eerst maar eens de financien van de KPJ op de rit krijgen, daarna ga ik ook eens kijken waar mijn geld blijft :+.

Jolliegirl

Re: Bijhouden waar je geld naartoe gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:03

ik ga vanaf vandaag ook in excel een bestandje maken, excel rekent automatish uit :)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:05

Ik heb nu Banking Tools, het is zó enorm handig!
Het maakt grafieken en overzichten, en importeert automatisch de gegevens vanuit je internetbankieren!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:06

Alle vaste lasten (ook verzekeringen, telefoon ed) gaan bij ons automatisch en deze bedragen controleren we ook elke maand.

Mijn huishoudgeld pin ik elke week (of 2 weken) zodat ik in mijn portemonnee kan zien hoeveel ik nog heb.
Dan geef ik minder uit dan als ik maar kan blijven pinnen.

De kinderbijslag komt op een aparte rekening en daar haal ik het pas af als ik het nodig heb voor kleding ed voor de kids, of laatst voor een "onverwachte" da rekening.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 20-04-09 14:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:07

Ik ga binnenkort bij mijn ouders het huis uit, en ben van plan om dat dan te gaan doen :j

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:08

Doe dit zeker al 3 jaar structureel.
In een zelfgemaakt excel bestandje. Netjes kolommen met rubrieken (boodschappen, auto, paarden, hond, huis enz.)
aan het eind automatisch optel formule.
Ben er ooit mee begonnen omdat ik er kijk op wilde krijgen wat ik nu gemiddeld uitgeef, en waaraan.

Ja, nu ik er over nadenk ; toch wel beetje controlfreak ? :o

Ben denk ik onbewust altijd bang dat ik het niet red in mijn eentje met huis en paarden, en weet nu zo'n beetje waar ik elke maand aan toe ben.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:10

Ik ben ook een control freak :o

Ik maak een planning in Excel van ong. 3 maanden vooruit per maand. Dan weet ik hoeveel ik elke maand kan uitgeven aan leuke dingen (uit eten, weekendje weg, stappen, kleding etc.). Dit heb ik echt nodig omdat mijn vaste lasten eigelijk te hoog zijn voor mijn inkomsten :(

Ik heb drie kasboeken in Excel, eentje voor mijn rekening waar ik alles behalve mijn boodschappen van betaal, mijn huishoudrekening (boodschappen, diesel en dingetjes voor mijn huis) en van mijn spaarrekening. Aan het einde van de maand maak ik per post (huis, paard, etc.) een subtotaal, zodat ik precies weet waar ik wat aan uitgeef. Ik kan hierdoor goed zien wat ik nog kan uitgeven. Zoals nu staat mijn auto al een week stil, omdat ik geen geld heb voor diesel. Alles op de fiets doen dus :o

Ook heb ik een lijst met wat duurdere dingen die ik nog graag wil kopen, zoals een boekenkast, nieuwe paardrijlaarzen.

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:13

haha, dat van die planning herken ik ook !!
CONTROL FREAK !!!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:14

Ik heb geen flauw idee hoeveel ik waaraan uitgeef en het maakt me ook niet zoveel uit.
Zodra het geld binnen is worden alle vaste dingen en openstaande rekeningen betaald en gaat een deel naar de spaarrekening.
De rest geven we uit en we kijken gewoon dat we wel nog genoeg overhouden zodat we de maand doorkomen.

Ik zie het nut ook niet zo in van het bijhouden ik wil niet eens weten hoeveel ik uitgeef aan bijvoorbeeld mijn dieren.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:15

Ik vind het ideaal. Zeker als je een vriend hebt die van uit eten gaan houd en weekendjes weg. Nu weten we beide waar ik aan toe ben... Mijn broekriem is aangetrokken en die kan gelukkig weer iets losser eind mei (als het vakantiegeld er is) :+

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:17

zonnebloem18 schreef:
Ik zie het nut ook niet zo in van het bijhouden ik wil niet eens weten hoeveel ik uitgeef aan bijvoorbeeld mijn dieren.

Als je makkelijk/goed uitkomt met je geld is het mijn inziens ook niet zo nuttig (en zo te lezen kom jij goed rond :) ). Kom je wat minder makkelijk rond of wil je meer sparen dan je al doet dan kan het handig zijn om inzicht te krijgen. Soms kom je tot de conclusie dat je op bepaalde punten vrij makkelijk wat kunt bezuinigen.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:18

Ik houd alles wel bij, in een simpel excel bestandje. Maar wil het gaan scheiden in verschillende posten. Zag van de week moeders die een mooi bestandje had aangemaakt in Excel. Kan ik dat ook mooi overnemen :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:25

microsoft heeft ook een programma waarmee je dat heel handig kan doen. Money heet het,

Je hebt hele uitgebreide versies, maar ook goedkope simpele versies volgens mij en het is super handig. Het opzetten duurt even maar daarna wordt het simpeler.

Je kunt daar bijvoorbeeld ook automatische inkomsten en uitgaven inzetten. Bijvoorbeeld elke maand een bepaald bedrag uitgaven aan zorgverzekering ed. DAn hoef je dat niet elke maand opnieuw in te vullen en zo en het is makkelijk aan te passen.

Ook krijg je dan van die tabellen en grafiekjes en kun je catagoriën aanmaken.

Je kunt dan zien hoeveel procent van je geld je besteed aan welke catagoriën. Ook kun je in elke catagorie uitgave patronen bekijken en zo. (je bent de laatste tijd meer of minder gaan uitgeven aan deze catagorie vergeleken met eerst)

Super handig!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 14:28

Klinkt goed, eens zien of ik dat kan downloaden

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:29

Ik houd het niet bij zoals jullie dat doen. Maar ik heb een extra bankrekening waar ik mezelf zakgeld op geef.
Ik heb een rekening waar alles op gestort word. Stufi, salaris, zorg toeslag. En van diezelfde rekening worden mijn vaste lasten betaald. Mijn andere rekening is voor de andere dingen. Als dat geld op is.. Jammer dan.. Geen leuke dingen meer.
Dit doe ik omdat ik echt té veel geld uitgeef. Elke keer ben ik aan het eind van de maand blut terwijl het gewoon écht niet nodig is. Als ik nu niet leer omgaan met mijn geld.. Hoe moet dat dan als ik ga samenwonen/uit huis ga?

Ik doe het dus omdat ik een heeeeeeeeel groot gat in mijn hand heb..

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:30

ik maak gebruik van Mijn Huishoudboekje vanwege het internet bankieren. Ik heb niet veel los geld op zak en pin eigenlijk altijd alles zodat ik weet waar het heen gaat.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:39

Ik heb het nooit gedaan, mijn vriend houdt het wel bij, sinds we een gezamelijke rekening hebben. Volgens mij heet het programma 'Cashflow' en kan automatisch alle wijzigingen overnemen van je internetbankieren.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:39

Dat is handig! Denk dat ik het nu ook maar eens ga doen. Ik kom op zich wel makkelijk rond maar merk dat ik wel veel geld uitgeef en niet eens weet waar het blijft. Ik ga binnenkort een paard kopen en wil dan toch wel wat meer op mijn geld gaan letten.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:46

Vaak weet ik precies wat eruit gaat en wat erin komt. Ik schrijf niks op.
Verder pin ik alle bedragen en heb ik amper geld op zak, dit omdat ik dan precies kan zien wat ik heb betaald en waar en wanneer.
Als mijn salaris word gestort betaal ik gelijk het huishoudgeld met zorgverzekering naar onze gezamelijke rekening. Dan gaat gelijk het stalgeld eraf voor mijn paard. Verzekering voor mijn auto trailer gaat er ook gelijk vanaf, dan reken ik uit wat de vaste lasten zijn die er automatisch af gehaald worden, dus mijn wegenbelasting benzine ongeveer genomen telefoon e.d.. En van daar uit hou ik nog een klein stukje salaris over. Vandaar uit ga ik rekenen moet ik nog wormenkuren halen of artrose spul en bv hoefsmid. Maar dat haal ik pas weer aan het einde als ik bijna mijn volgende salaris word gestort.

Van onze gezamelijk rekening betaal ik de boodschappen en weet ik dat ik ruim voldoende heb, soms is het wel eens peentjes zweten als ik bv naar de makro ben geweest, maar red het altijd met gemak. Dan maar iets minder luxe eten aan het einde van de maand.

Maak er ook een soort van sport van om zoveel mogelijk weg te zetten op de spaarrekening. In de eerste paar maanden lukte me dat niet, want toen moest er nog veel gekocht worden voor het huis, maar nu gaat dat steeds iets beter.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:48

Ik probeer al tijden een overzicht bij te houden van wat er allemaal in komt en uit gaat, maar het komt er iedere keer niet van om het bij te werken.

Ik gebruik er zelf een MS DOS boekhoudprogrammatje voor. Zou redelijk simpel moeten zijn, maar zelfs ik als financial met een voorliefde voor MS DOS had moeite om het te doorgronden. Ik zou het dus niet adviseren tenzij je graag met MS DOS werk èn enig vestand hebt van dubbel boekhouden.

Het makkelijkste is alles gewoon in Excel bij te houden en dat kan heel simpel op een tabblad. Op iedere regel schrijf je een rubriek (salaris, telefoonkosten, huur/hyptheek, gas/water/licht, boodschappen, etc) en boven iedere kolom een maand. En dan maar invullen. Je krijgt dan wel totalen per rubriek te zien.
Het kan iets gedetailleerder maar dan heb je twee tabbladen of meer nodig. Zou daar even goed over moeten nadenken hoe dat precies in te richten.

Jolliegirl schreef:
ik ga vanaf vandaag ook in excel een bestandje maken, excel rekent automatish uit :)

Alleen als je de juiste formules op de juiste plek weet te zetten ;) Niet iedereen is handig met Excel.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:49

Ik doe het op het moment niet, maar ik woon ook nog bij mijn ouders thuis, heb geen vaste lasten en kom altijd goed uit met mijn salaris en stufi. Maar ik denk dat wanneer ik op mezelf woon wel zoiets wil gaan doen, zeker de eerste tijd, toch fijn als je precies weet waar je geld blijft. :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:51

Dat heb ik ook blackstar. Ik heb een nieuwbouw huis en wil nog allemaal spulletjes kopen. Ook krijg ik van vorig jaar nog een sloot geld terug van de belastingdienst. Doordat ik er in november ging wonen kreeg ik in één keer alle te betalen dingen (WOZ, waterschap, rioolheffing e.d) voor twee jaar. Dat was een domper waar ik niet op had gerekend, aangezien ik er pas vanaf november woon....

Door het vakantiegeld wat eraan komt, alsmede de teruggave van vorig jaar kan ik de boel rechttrekken, de laatste dingetjes voor mijn huis kopen en een start maken met sparen.

Hierna komt er gelukkig meer lucht in mijn planning van uitgaven... :o

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:13

Ik ben ermee begonnen toen ik op buitenlandse stage ging met een zéér beperkt budget. Toen ik alleen ging wonen ben ik het blijven doen. Ik heb een jaar in een schrift gewerkt ( :') ) en nu al enkele maanden in excel. Hier noteer ik:

- wat is er over van vorige maand?
- loon deze maand
Dan de vaste kosten eraf:
- huur
- telefoon
- internet
- autotaks en verzekering (zet ik elke maand preventief opzij op de kostenspaarrekening
- sparen voor water, elektriciteit en verwarming op de kostenspaarrekening
- sparen op de echte spaarrekening
- autolening

Dan zie ik wat ik die maand overkom. Vanaf dan kopieer ik eigenlijk gewoon mijn internetbankieren erin, ik haal weinig af en betaal ook meer met de kaart.

Op deze manier houd ik het heel goed bij en weet ik wat ik écht te spenderen heb, en wat ik aan de kant moet houden.

De kostenspaarrekening is makkelijk omdat daar dus al het geld klaarstaat voor grote facturen.

De echte spaarrekening kom ik nooit aan, tot nog toe. En die groeit gestaag maar heel zeker :D

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:17

Ik heb het ook weleens gedaan maar het rare is dat als ik het niet bijhield ik geld over had aan het einde van de maand.
En als ik het bijhield niet, erg vaag :+