Moet stoppen met school, en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arvensis

Moet stoppen met school, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 22:11

Hallo!

Ik was druk bezig met de opleiding PABO op het Windesheim in Zwolle. Deed de verkorte OA route van 3 jaar.
Alles verliep wel oké, was voor mij hard werken, maar ik kwam er wel doorheen.
Voor het overgaan naar het 2e jaar geldt dat we de reken en taal toets moet halen. ( bij de meesten wel bekend denk ik, vooral de rekentoets is regelmatig in het nieuws; pabo studenten kunnen niet rekenen)
Je hebt 3 kansen, als je het na de 3e kans nog niet haald, mag je niet over naar het 2e jaar. Je moet stoppen met de opleiding. Als je de opleiding opnieuw wil doen, moet je dat op een andere school doen.

Ik zag het meest tegen de rekentoets op, die heb ik de 2e keer gehaald. De taaltoets echter lukte mij niet. Nu heb ik altijd al wel een beetje last van stress tijdens toetsen enzo, de 1e keer was nog niet zo extreem, maar wel extra voorbereid op de 2e keer. Maar toen lukte het nog niet.
De derde keer heb ik zoveel geoefend en zoveel geleerd, thuis maakte ik de oefeneningen met een paar fouten.
Ik ben een halve week ervoor begonnen met het slikken van Plantival, dat schijnt te helpen tegen stress. Ik merkte wel dat ik thuis wat rustiger was, maakte me niet heel druk om de toets. Maar op de avond voor de toets was het al helemaal mis. De ochtend van de toets was het nog erger, tijdens de toets zaten ook nog eens 2 te overleggen die naast mij zaten, hierdoor werd het nog erger. Ik wist niks meer, de regels niet meer, niks meer van wat ik de vorige dag nog wel zo goed wist. Resultaat: weer gezakt.
Eerst drong het niet zo tot mij door, later mijn vader aan de telefoon, daar kwamen de waterlanders en de vragen; wat nu?

Ik ben inmiddels 2 weken verder, heb gesprek met mijn coach gehad. Met als resultaat nog een gesprek met mijn decaan deze week, die mij wat meer kan vertellen over de verschillen keuzes die ik eventueel zou maken.
Ik weet zelf nog niet zo goed wat ik wil, of dat ik de PABO overnieuw ga doen in bijv. Meppel of ik wil iets met paarden gaan doen.
Met paarden trekt mij nog het meeste, omdat ik samen met mijn vriend over een jaartje of 3/4 samen een boerderij met land en stallen willen kopen en dan verder willen gaan in de paarden. Maar ik vraag mij af of het niet verstandig is een vast inkomen te hebben, dus dat ik een aantal dagen op school werk. Dus dat ik dan toch de Pabo over zou moeten doen.
Ik heb wel een SPW en een OA diploma, dus ik zou eventueel als het nodig is wel hiermee aan het werk kunnen, maar is toch niet wat ik zelf graag wil; het zelf voor de klas staan.

Voor nu heb ik al wel werk gevonden, ik kan op de stal waar ik rijd bijverdienen en daarnaast werk ik in een champignonnenkwekerij.

Nu vroeg ik mij af, als jullie in deze situatie zouden staan. Wat zouden jullie doen? Overnieuw beginnen met de Pabo? of toch je hart volgen en met de paarden verder gaan?

Heeft iemand hier meer informatie over de paardenopleidingen? wat zijn de mogelijkheden, voor- en nadelen hiervan?

Iig alvast bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal, zou fijn zijn als je een berichtje achter liet :)

Groetjes Stacey

Utixo

Re: Moet stoppen met school, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:14

Je hebt als groot voordeel dat je al wat diploma's hebt waarmee je in geval van nood aan de slag kunt. Ik zou dus lekker dezen kans met beide handen aanpakken, studeren kan ook op latere leeftijd :j.

Succes met je keuze!

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:24

ik zou denk ik niet de pabo nog een keer gaan doen, wat als het zelfde weer gebeurt met die toets?
Je hart volgens is mooi als dat kan, maar heb je dan wel voldoende kans op een baan?
Of anders een baan in de zorg, je kan daar vaak een opleiding werken en leren doen. Je hebt dat gelijk een inkomen en later is het vrijmakkelijk om minder dagen te gaan werken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:25

STOAS hogeschool, docent dierverzorging gaan doen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:32

Pabo doen en dan als je weer die toetsen krijgt veel bijlessen volgen! (zo heb ik mij ook door statistiek heen gesleept :=).

Je weet nog helemaal niet zeker of je een boerderij kunt over 3 of 4 jaar uberhaupt kunt kunt betalen, zou ik daar echt niet al mijn kansen op in zetten!

Docent in die richting worden is wel een optie, heb je een vast inkomen. Het duurt namelijk lang voordat je echt geld kan verdienen met de paarden... tot die tijd moet je echt investering je bedrijf en daar heb je idd toch een vast inkomen voor nodig.

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 22:33

@ knuffeldier: Als ik idd naar een andere school zou gaan, bijv. in Meppel, dan moet ik voor ik het eerste jaar in ga de toets al doen. Heb dan maar 1 kans om hem te halen. Mocht ik hem dan niet halen, dan mag ik er volgens mij helemaal niet meer aan beginnen. Maar dat moet ik nog even navragen.

De zorg in heb ik al wel eens aan gedacht, maar dat is toch niks voor mij denk ik. Tis of kinderen, of dieren ;)

@ Arabesk: Heb je enig idee wat die opleiding precies inhoudt? je wordt dan dus docent van het vak dierenverzorging? ( klinkt beetje dom :o) heb je hier zelf ervaring mee?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:34

'iets' in de paarden is vooral hard werken en weinig geld verdienen. En een boerderij met stallen koop je ook niet zomaar 'ff'. Ook niet als je met een bedrijfsplan komt, het is allemaal heel erg lastig.

Of je moet een rijke vent hebben ;-)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:35

Frisianhorsy schreef:
@ Arabesk: Heb je enig idee wat die opleiding precies inhoudt? je wordt dan dus docent van het vak dierenverzorging? ( klinkt beetje dom :o) heb je hier zelf ervaring mee?

Ik ben zelf docent natuurscheikunde, maar op mijn school werken ook docenten dierverzorging, daar zit ook best veel 'paard' in.

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 22:36

@ Welscobfan, je hebt hier idd zeker gelijk in, daar zit ik dus ook idd mee..
Maar als de Pabo weer ga doen, dan heb ik dit keer maar 1 kans, die moet ik voor de school begint gedaan hebben.

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 22:38

@ arabdesk, we wouden naar duitsland verhuizen als het zo ver is, maar laten we het er op houden dat mijn vriend met het loon wat hij nu heeft, wel zoiets zou kunnen betalen, zelfstandig. Mijn aandeel moet daar dus nog bij komen.
Maar je hebt gelijk dat dat niet 1,2,3 er is, daarom twijfel ik dus heel erg.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:42

ja de huizen zijn daar goedkoop, maar kan je daar ook werk vinden En als je iets met paarden begint daar, waar zitten je klanten dan...

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 22:46

idd, het zal een tijdje duren voor je daar naam krijgt. Ik heb een kennis die is 2 jaar geleden daar heen verhuisd, met hetzelfde doel. Zij heeft het enorm druk met lessen en stalling. Dus er zit wel werk in ;)
Zegt niet dat het bij ons ook zo zou gaan, het is iig zeker iets om goed over na te denken.

Vandaar dus mijn dilemma, ik wil zo graag, maar er is zo weinig in de paarden.

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:46

volg je hart, je gevoel wat jij het liefste wilt, als je je echt 110% inzet in wat je wilt, gaat het je lukken!!! alles kent tegenslagen maar daar kom je ook wel weer uit. en daar word je sterker van. volg gewoon je hart dan zit t wel goed!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:47

Zul je net zien dat jullie geen cent verdienen aan de paarden :P

Mijn pony staat nu bij een vrouw die al 10 jaar goed bezig is, maar pas nu er enigzins van kan leven. Maar dan nog gaat alles wat over is in het bedrijf!
Dus nee, ga er maar niet vanuit dat jullie wel over 4 jaar een boerderij hebben én direct succesvol zijn :) Dat kan járen duren en dat kost tijd, veel tijd. (en je bent jong, dus over 4 jaar kan er veel gebeuren: ook in jullie relatie!! vergeet dat ook niet: kies nu eerst voor jezelf en niet voor jullie toekomst. want aan je opleiding heb je ook nog iets als je relatie volgend jaar bv wel stuk loopt.)
Je vriend is te optimistisch vrees ik :P

Je wilt graag voor de klas staan zo te merken, dan zou ik toch die kans wagen voor meppel! (en dan nu al bijles gaan volgen!) Want ik heb echt het idee dat je graag de pabo wilt doen :) en dat je spijt zal hebben als je het toch nog niet 1 keer hebt geprobeert.
Mocht je dat niet halen? dan kun je inderdaad altijd nog docent worden van bv diermanagement!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:49

zorg eerst dat je een boterham kunt verdienen buiten de paarden. Dan kun je geleidelijk naast je baan een bedrijf opstarten. Zeker in het onderwijs kan je makkelijk deeltijd werken.

Oja Rakni hier op bokt is docent biologie en studeert nu ook voor docent dierverzorging, ik denk dat je haar wel even kunt pb'en voor meer info

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:51

absoluut!

Je hart volgen alleen is onvoldoende, want je moet ook praktisch denken.

Eerst verdienen, dan investeren en dan zien of het rendabel is om de overstap naar de paarden helemaal te maken.
Zo niet? heb je altijd nog altijd iets om op terug te vallen!

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 22:54

je hebt een paar zeer sterk punten welshcobfan, en ja mijn vriend is vaak wat té optimistisch ;)
Hij zegt ook dat ik maar verder moet gaan in de paarden..
Maarja, wat als dat niet lukt?

Ik wil zeker graag de Pabo doen, maar ik ben bang dat ik misschien niet helemaal gemotiveerd meer zal zijn, omdat ik weer helemaal overnieuw moet beginnen.
Misschien zal het allemaal wel mee vallen als ik eenmaal begin.

Ik ga me iig sowieso eens verdiepen in de mogelijkheid om naar meppel te gaan, en de mogelijkheid voor de paarden ook wel even ;)

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 22:56

Mijn idee was altijd: Eerst de Pabo afronden, werk vinden en dan als het lukt daarnaast de ORUN cursus gaan volgen.
Maar ben zo gaan twijfelen nu ik deze opleiding niet af mag ronden, van wil ik dit nog wel overnieuw doen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 23:01

Ik kan mij echt heel goed voorstellen dat je echt er tegen op ziet :)
Ik heb zelf een studie blokkade opgelopen door statistiek, dus je wilt niet weten hoe ik het eerste statistiek tentamen weer in ben gegaan na een jaar :=
Daarom zei ik al: volg bijlessen, dat geeft echt zo vreselijk veel rust én zelfvertrouwen erin. Dat motiveert dan ook weer.

Want ik voel dat je het wel graag wil :) Want je bleef toch doorproberen na slecht resultaat.

Paarden zijn echt heel leuk, maar de praktijk wijst toch uit dat er teveel zijn die het willen en te weinig zijn die het lukt. Dat zie je zelf ook in, dus laat je niet teveel leiden door je vriend en zeg maar: dan doe jij toch lekker die opleiding! :D

Mocht je nu de pabo niet kunnen doen? zoek dan een andere opleiding die bij je past :) maar wel 1 waar het toekomstperspectief wel goed is. (dus niet je hobby paarden :P) Zijn zoveel opleidingen! sph (of het dat nu agogische dinges? :+ ) zou je ook nog kunnen doen (en dat zelfs later combineren als maatschappelijk werkster die ook met paarden werkt voor haar clienten!)

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 23:08

Als je echt graag voor de klas wilt gaan staan, zou ik als ik jou was toch de pabo gaan doen. Ook al heb je maar één kans voor die toets, als je die dan niet haalt kan je altijd iets anders gaan doen. Haal je het wel, dan ben je gelijk stukken gemotiveerder dan bijv. nu. En met het hele jaar overnieuw doen zal wel meevallen; je zal best behoorlijk veel vrijstellingen krijgen. Die extra tijd kun je dan weer gebruiken voor vakken uit jaar 2, of voor werk. Ik zou me iig niet blind staren op het idee om over 3 / 4 jaar met mn vriend op een boerderijtje te gaan zitten en de paarden in te gaan.. Wat nou als de relatie uitgaat? Als jullie geen betaalbaar boerderijtje kunnen vinden? Als je geen enkel paard verkoopt? Als één van jullie ziek wordt en niet meer actief kan werken? Bovendien, als het wel allemaal lukt en goed gaat, wat ga je dan de komende 3 /4 jaar doen?

Ik zou dus zeker wel de pabo opnieuw proberen te doen, als je dat echt leuk vind om te doen. Ik zou iig niet zo snel opgeven om zo'n stomme taaltoets. Het is haalbaar, ook voor jou! Je hebt het voordeel dat je al diploma's hebt, dus werk vinden zal je ook wel lukken. Maar als je dat niet zo leuk vind, kan je beter gaan doen wat je wel leuk vind én waar je een goede kans op een baan hebt.

Succes iig met je beslissing!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 23:10

Richt je eerst op jouw toekomst en niet op jullie toekomst :)
Wat wil ik? wat kan ik? wat wil ik bereiken? waarmee kan ik straks in mijn eigen onderhoud voorzien?

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 15:38

idd, een opleiding wil ik sowieso weer gaan doen. Nu moet ik nog zorgen wat de beste keuze zal zijn.
Ik ga me er eens even in verdiepen welke opleidingen er zijn en welke mogelijkheden erin zijn. :)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:02

mocht je er niet uitkomen dan kun je altijd nog medische beeldvormende en radiotherapeutische technieken gaan doen :D
Geweldige studie (alleen wil je in dat werk geen kinderen tegenkomen)

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:08

Met de Stoas krijg je een bevoegdheid voor dierenhouderij/paardenhouderij/veehouderij (hangt er vanaf wat je kiest) voor het mbo en Bio/Na/Sch in het VMBO. Vrij breed dus.

Maddox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 06:33

Als de de Pabo gaat doen hoef je niet helemaal overnieuw te beginnen neem ik aan?

Ik bedoel de vakken die je WEL hebt gehaald daar kan je toch vrijstellingen voor krijgen?

Neem eventueel contact op met een studieadviseur voordat je begint: dan kan je eventueel een traject uitstippelen misschien dat je al latere jaarsvakken doet omdat je al bepaalde dingen hebt gehaald? Dat kan namelijk ook op de universiteit ;)

Veel succes in ieder geval!