Ik was druk bezig met de opleiding PABO op het Windesheim in Zwolle. Deed de verkorte OA route van 3 jaar.
Alles verliep wel oké, was voor mij hard werken, maar ik kwam er wel doorheen.
Voor het overgaan naar het 2e jaar geldt dat we de reken en taal toets moet halen. ( bij de meesten wel bekend denk ik, vooral de rekentoets is regelmatig in het nieuws; pabo studenten kunnen niet rekenen)
Je hebt 3 kansen, als je het na de 3e kans nog niet haald, mag je niet over naar het 2e jaar. Je moet stoppen met de opleiding. Als je de opleiding opnieuw wil doen, moet je dat op een andere school doen.
Ik zag het meest tegen de rekentoets op, die heb ik de 2e keer gehaald. De taaltoets echter lukte mij niet. Nu heb ik altijd al wel een beetje last van stress tijdens toetsen enzo, de 1e keer was nog niet zo extreem, maar wel extra voorbereid op de 2e keer. Maar toen lukte het nog niet.
De derde keer heb ik zoveel geoefend en zoveel geleerd, thuis maakte ik de oefeneningen met een paar fouten.
Ik ben een halve week ervoor begonnen met het slikken van Plantival, dat schijnt te helpen tegen stress. Ik merkte wel dat ik thuis wat rustiger was, maakte me niet heel druk om de toets. Maar op de avond voor de toets was het al helemaal mis. De ochtend van de toets was het nog erger, tijdens de toets zaten ook nog eens 2 te overleggen die naast mij zaten, hierdoor werd het nog erger. Ik wist niks meer, de regels niet meer, niks meer van wat ik de vorige dag nog wel zo goed wist. Resultaat: weer gezakt.
Eerst drong het niet zo tot mij door, later mijn vader aan de telefoon, daar kwamen de waterlanders en de vragen; wat nu?
Ik ben inmiddels 2 weken verder, heb gesprek met mijn coach gehad. Met als resultaat nog een gesprek met mijn decaan deze week, die mij wat meer kan vertellen over de verschillen keuzes die ik eventueel zou maken.
Ik weet zelf nog niet zo goed wat ik wil, of dat ik de PABO overnieuw ga doen in bijv. Meppel of ik wil iets met paarden gaan doen.
Met paarden trekt mij nog het meeste, omdat ik samen met mijn vriend over een jaartje of 3/4 samen een boerderij met land en stallen willen kopen en dan verder willen gaan in de paarden. Maar ik vraag mij af of het niet verstandig is een vast inkomen te hebben, dus dat ik een aantal dagen op school werk. Dus dat ik dan toch de Pabo over zou moeten doen.
Ik heb wel een SPW en een OA diploma, dus ik zou eventueel als het nodig is wel hiermee aan het werk kunnen, maar is toch niet wat ik zelf graag wil; het zelf voor de klas staan.
Voor nu heb ik al wel werk gevonden, ik kan op de stal waar ik rijd bijverdienen en daarnaast werk ik in een champignonnenkwekerij.
Nu vroeg ik mij af, als jullie in deze situatie zouden staan. Wat zouden jullie doen? Overnieuw beginnen met de Pabo? of toch je hart volgen en met de paarden verder gaan?
Heeft iemand hier meer informatie over de paardenopleidingen? wat zijn de mogelijkheden, voor- en nadelen hiervan?
Iig alvast bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal, zou fijn zijn als je een berichtje achter liet
Groetjes Stacey
.
).
) heb je hier zelf ervaring mee? 

) zou je ook nog kunnen doen (en dat zelfs later combineren als maatschappelijk werkster die ook met paarden werkt voor haar clienten!)