I.Q.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

horselove154

I.Q.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 14:58

Hoi allemaal,

Ik heb pas een I.Q. test gehad en nu was ik stiekem wel benieuwt naar jullie resultaten.
Zelf heb ik een gemiddelde van 80, dit zit iets onder het gemiddelde!
Ik ben wel (een beetje) bang dat dit problemen gaat geven als ik over 2 jaar ga verder studeren...

Betekenis van de score volgens wikipedia:
> 130 Hoogbegaafd
121 - 130 Begaafd
111 - 120 Boven gemiddeld begaafd
90 - 110 Gemiddeld
80 - 89 Beneden Gemiddeld
60 - 79 Moeilijk lerend
50 - 59 Zeer moeilijk lerend

Laat jullie maar horen.... (houd het wel netjes!)

Groetjes Raänne (horselove14)

Eeffii

Re: I.Q.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:59

waar kan je zo'n test doen?

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:00

Ik heb toen ik twaalf was een keer aan 'de nationale IQ test' meegedaan,
toen had ik een score van 134.. :P
Maar goed, het blijft een momentopname natuurlijk..

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 15:01

Ik heb het gedaan bij een psycholoog (ivm een ander onderzoek) maar ik denk dat je het op andere plekken ook kunt doen. Op internet staan er ook verschillende maar die komen natuurlijk niet overeen met de orginele!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:03

IQ testen.. ik vond het niks om te doen, wat duurt dat lang zeg. := Ik kwam uit op een score van 136. :)

Edit: toen was ik een jaar of 13.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 17-04-09 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:04

Ik weet niet hoe oud je bent? Maar een iq test wil niet altijd zeggen hoe je er over een paar jaar voor staat :) Wanneer je ouder wordt leer je namelijk anders naar dingen te kijken waardoor je vaak ook dingen beter gaat begrijpen :) Je zou eigenlijk over een paar jaar wanneer je gaat studeren nog eens zo'n test moeten doen (wanneer je volwassen bent) want dan ben je ook weer verder in je ontwikkeling :)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:29

IQ-test is heel bedrieglijk: het is heel moeilijk om een goede test te doen. Ik weet niet of je een testje in een blad hebt gedaan of een serieuze test bij een psycholoog, dat maakt al heel veel uit.

En zelfs als je een goede test hebt gedaan, dan is het nog een momentopname van bepaalde vormen van aanleg. Als je leuk scoort op taal en 3D-vormpjes, dan scoor je al heel aardig. En dat zegt weer niks over je vermogen te leren.

Niet te veel van aantrekken dus: als jij wil gaan studeren, dan kan dat heel goed gaan. Niet iedereen zit hetzelfde in elkaar, en niet iedereen komt op dezelfde manier op de plek waar die wezen wil. Zo'n test verandert daar niks aan...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:33

Hoi, heb ooit de WAIS test gedaan en had een score van 132.
Waarbij vooral naar voren kwam (ik scoorde performaal 142) dat ik zeer goed zou zijn in het oplossen van logische vraagstukken en wiskunde. :')
Ik heb toen dubbel gelegen van het lachen, want dat is mijn ding helemaal niet. :+

Deze test werd trouwens afgenomen door een psycologe en is test die drie uur duurt en landelijk veel wordt gebruikt.
Hoe betrouwbaar ze is weet ik echter niet en het verbale gedeelte ( kennis) vind ik sowieso vaag. Wat heeft dat met je IQ te maken? :\

Homerus heeft bv de Ilias geschreven. Dat wist ik omdat ik drie jaar kunstgeschiedenis heb gestudeerd.
maar als je bv iets anders hebt gestudeerd en het gymnasium met de kalssieke talen niet hebt gevolgd, maar de HAVO bv, moet je dat maar net weten , etc. dat maakt je toch niet minder intelligent?!? }:0

Daarom neem ik het uiteindelijk met een korreltje zout. ;)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:44

Ja precies detour :)

Als je nu iets gaat studeren wat je echt leuk en interessant vind ga je dat veel beter doen dan een studie die je totaal niet ligt :) zoek gewoon iets dat bij je past en dan komt het helemaal goed :)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:46

Idd, volgens mij weegt motivatie minstens nét zo zwaar! :j
TS, misschien scoor je op een andere test weer anders, geen idee, maar al ben je Einstein de tweede, als je niet happy bent en niet ergens voor wilt gaan dan is een IQ maar zó relatief..

Wat ga je trouwens studeren? *D

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:49

Leuk al die hoogbegaafde mensen hier op bokt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:26

ik durf het bijna niet te zeggen. :o

had altijd van 92 laatst getest door jeugdzorg enzo en nu is het 70

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:30

Als je problemen verwacht of gewoon vragen hebt, kan je terecht bij MEE, zij kunnen je ook verder helpen met school/opleiding ed.
edit: ik zie dat je in Belgie woont, daar zullen ze vast ook wel iets hebben als MEE. (Jeugdzorg is voor IQ boven 85, MEE voor eronder)

Overigens mag een IQ-test dan wel een momentopname zijn, als er geen bijzondere omstandigheden zijn (ziekte, stress etc) dan is je IQ de volgende keer ongeveer even hoog. (er is altijd een marge van een aantal punten)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:31

Ik heb jaren geleden een test gedaan bij de psychotherapeut. Was toen 16 en haalde 57.
Heb bij de psychiater op 34 jarige leeftijd weer zo'n test gedaan en had toen 136!

Dus geen paniek ligt ook aan de staat waarin je verkeerd. hahaha dat klinkt heel raar.
Maar dat is 16 was heb ik mijn vader verloren. Daardoor was ik zo verward dat ik niet normaal kon denken!

Schijnt ook dat als je ongesteld bent je anders scored!

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:32

Ik had 124 :+

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:37

Dat is toevallig, ik heb vandaag de Nio toets moeten maken op school (I.Q test)
Volgende week uitslag, want zit in de 2e, en mijn I.Q test was nog van 3/4 jaar geleden van de basisschool en had maar 81 := En nu moet ik voor in de derde een advies krijgen waar ik heen ga (die heb ik al) maar nou moest ik dus een I.Q test afleggen of ik niet hoger kan?!
Maar dat van 81 klopt niet meer :(:) gelukkig maar, want ik ben helemaal geen dom varken hoor :P Maarja tis natuurlijk maar een moment opname.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:41

ik geloof die tests niet zo, ik heb er ooit eens 1 gemaakt, maar die viel echt laag uit, dat kan gewoon niet!
en als jij wilt gaan studeren, moet je dat gewoon doen, weet niet wat voor opleiding je nu doet?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:43

Ik had geloof ik tussen de 120 en 125... Die rekensommen haalden het allemaal naar beneden :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:43

Heb dit jaar meegedaan aan de Nationale IQ-test, alleen toen waren die uitslagen op tv niet goed bleek later, en toen had ik op teletekst gekeken, en ik had 128. Was toen 14, nu ook maarja. xD

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:49

YankeeBoy schreef:
ik geloof die tests niet zo, ik heb er ooit eens 1 gemaakt, maar die viel echt laag uit, dat kan gewoon niet!
en als jij wilt gaan studeren, moet je dat gewoon doen, weet niet wat voor opleiding je nu doet?

idd bij mij viel die ook laag uit (en ik weet 100% zeker dat ik een hoger I.Q heb dan 81 dat toen ik had!! Maarja tis een momentopname ...)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:52

Ik heb 124. :)
Vorig jaar eens op internet had ik 132, klopt niks van. :+

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:52

Als je een echte test hebt laten doen zoals rakit wais of wisc, dan kun je er aardig van op aan. Deze score zal ook niet bijster veel veranderen naarmate je ouder bent, tenzij je erg ondergestimuleerd bent of erg veel moeilijkheden om je heen ervaart op dit moment.

Of je zult kunnen studeren kan je natuurlijk niet teveel over zeggen behalve dan dat er op hoger of wetenschappelijk onderwijs doorgaans weinig tot geen mensen zullen zitten met een iq van 80. Uitzonderingen maken de regel zou ik zeggen en laat je niet van je plan brengen, maar wees ook niet te teleurgesteld als het niet lukt.

Je hele leven op je tenen lopen en gefrustreerd worden omdat je iets heel graag wilt wat echt niet kan wordt je ook echt niet gelukkiger van hoor!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:19

Wat een onzin zijn die testen ook...
Net zoals die stomme CITO-toets, daar kwam bij mij VBO uit (toen had je nog VBO, MAVO, HAVO e.d.)
Ik ben door mijn leraar gewoon naar het mavo/havo gestuurd en nu heb ik zowel een mavo als een havo diploma.
Ook bijna een HBO diploma. Wat nou VBO...

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 19:30

Ik ben nu 15 jaar maar in mei wordt ik 16*D.
Ik heb de test in het ziekenhuis (UZ Gent) gemaakt bij een psycholoog.

Ik doe nu al 2 jaar de richting STW (Sociaal Technische Wetenschappen) met veel voeding en wetenschappen maar omdat ik dat niet meer zo leuk vind ga ik volgend jaar de richting JGZ (Jeugd- en Gehandicapten Zorg) doen. Daar staat meer info over op de site: http://www.lyceumgent.be , dan klik je op studieaanbod en dan onderaan op 5de-6de jaar JGZ
Na die 2 jaar weet ik het nog niet precies... Ofwel ga ik werken als opvoedster ofwel verder studeren.

Ik wil niet mijn hele leven op mijn tenen moeten lopen, daarom ben ik wel blij dat ik het tenminste weet dat het moeilijk kan worden en waarom!

In ieder geval bedankt voor jullie leuke reacties!

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:08

Ik heb een test gedaan en kwam uit op 126.