De eerste keer ....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Musjes

De eerste keer ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 15:49

(ik hoop dat het goed staat. En dat er niet al een onderwerp over is, heb wel de zoekfunctie gebruikt)

Scooter rijden :+

Ik krijg deze week een scooter (officieel een 25 k/m 8-) ). Nou zijn er heel veel bokkers die scooter rijden, dus wie heeft er tips voor het rijden?

Ik heb gisteren een proefritje gereden en had een klein probleempje met de bochtjes. (de berm aan de andere kant was steeds erg dichtbij zeg maar :o ) Voor het keren was ik even afgestapt, scooter omgekeerd en toen weer terug. Ojeeh, dit klinkt heel erg :o Ik kijk er erg naar uit maar vind het ook wel wat spannend. Het gaat puur om rijtips. (de verkeersregels etc zijn me bekend :D

Hopelijk kan iemand me even vertellen dat het inderdaad zo simpel is als het lijkt :Y)

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:52

je moet in de bochten iets naar buiten hangen ipv naar binnen :D klinkt gek maar is echt zo ;) beetje met je zit sturen zeg maar

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:54

Het is net zo simpel als het lijkt! Je moet het alleen ff door hebben! :)

Gewoon lekker veel rondrijden, en het zal steeds beter gaan!
Maar je hebt dus geen "praktijk"lessen gehad? Die heb ik dus wel gehad, en dat was gewoon op een parkeerplaats, veel kleine bochtjes (8-jes) gaan rijden, slalommen, tennisbal van pion pakken stukje rijden op andere pionneerleggen, om een pion heen draaien tussen een smal hekje door etc. Miss ideetje om dus te oefenen op een parkeerplaats, en met beetje creatieviteit heb je daar niet eens pionnetjes, tennisballetjes en hekjes etc. voor nodig :D

Caesar

Re: De eerste keer ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:55

Als je stopt; benen aan de grond!

Klinkt gek, maar mijn nichtje viel om met scooter en al omdat ze dat vergat!

_Marinke_

girlyggirl schreef:
je moet in de bochten iets naar buiten hangen ipv naar binnen :D klinkt gek maar is echt zo ;) beetje met je zit sturen zeg maar

Ik leun juist naar binnen en kijk met de bocht mee, die van mij loopt overigens 70....

Anoniem

zorgen dat je vanuit buitenbocht naar binnenbocht gaat en veder gewoon veel oefenen, veel rotondes rijden etc. en niet te hard door de bocht kan ook helpen;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:56

@ marinke, ik leun ook met de bocht mee, als ik tegen ga hangen gaat me scooter echt niet de bocht om.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:57

@ Maroescha, idd ik doe ook veel met m'n gewicht/zit.. Anders gaat ie zo rechtdoor of ga ik onderuit O:)

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:59

ik ga zelf met regen altijd wat langzamer door de bocht, kan nog weleens glad zijn, ben paar x onderuit gegaan in de regen!

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 16:02

Leuk jullie reacties!

@Marinka, ik heb heb mn rijbewijs dus geen praktijklessen (in de auto cross ik wat rond maar scooter is toch even anders)

@Caesar, dat is best erg (grappig)

Oefenen op een parkeerplaats vind ik een heel goed idee. Dan ga ik gewoon proberen wat beter werkt naar buiten of naar binnen hangen. En figuren rijden :D En inderdaad erom denken dat ik niet teveel gas geef!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:03

zowieso voor de bochten beetje afremmen (tenminste, als je 50/60 rijdt).
en ik weet niet wat voor scooter je hebt?

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 16:05

De scooter mag 25, maar ik heb gevraagd of ze hem iets harder kunnen afstellen voor de veiligheid (inhalen oid)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:16

helaas heb ik geen tips voor je omdat het bij mij na 5 x gasgeven prima ging (Mijn scooter reed zoon 90 a 100 km per uur en zat daar in no time) dus hij trok giga op dat heb ik in mijn straat dus ff paar keer geprobeert tot ik wist hoe ver ik het gas moest inhouden... erna prima mee kunnen rijden 2 weken later hem weer eerlijk gemaakt daar ik geen boetes wou EN het gewoon bijna niet mogelijk was lachzaam te rijden...daar hij zo snel optrok...
Helaas hebbe de mannen ervoor (voor mn koop) nogal mee gekrost, de bedoeling was hem opschuren en spuiten in 2 of 3 kleuren (orgineel) en dan was hij goed..hij reed met de verkoop namelijk prima (mn buurman is extra mee gegaan om te testen daar het zijn beroep is ze te maken) maar helaas na 2 dagen vertoonde hij problemen en heb altijd problemen met hem gehad. nu heeft mn buurman dit allemaal gratis gemaakt zolang ik de matrialen maar kocht (en als hij die nog had liggen) was het gratis LIEF HE!! verder ben ik erna 1 x gevallen op de scooter van een vriendin van me omdat het geregent had/blaasjes op de grond lagen en zij idioot zat te doen waar ik dr al 4x had gevraagt mee op te houden... en toen was mn schouder gebroken..minder

iig gewoon proberen :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:17

Voor de bochten afremmen en tijdens de bocht iets meer gas geven, dan trek je m mooi de bocht door...tenminste, zo heb ik het met de motor geleerd :P
Mijn zus reed in het begin ook wat onzeker/onhandig op haar scooter, maar met wat oefening gaat t steeds beter hoor :j

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:19

Ja auto rijden lijkt mij inderdaad ook net ff wat anders haha :D

Owja nog een tip, niet remmen IN de bochten ;)

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:21

Je moet ook vooral niet gas geven en remmen tegelijk :o En idd niet remmen in de bochten.

Ik weet nog goed toen ik 16 was en mijn nieuwe scooter ging ophalen. Ik was heel zenwachtig en was bang dat ik nooit heelhuids thuis zou komen. Nou het viel reuze mee. Gewoon zachtjes rijden (gaat heel goed met een 25kmpu scootertje) en veel doen.

Veel plezier! je boft wel met dit mooie weer.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:21

ik moest bij de eerste keer aan zoenen of sex denken :+

geen ervaring met scooters trouwens :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:22

@musjes: bedoelde meer t type of merk?

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:23

Cleo_ schreef:
ik moest bij de eerste keer aan zoenen of sex denken :+

geen ervaring met scooters trouwens :P

Lol daarom keek ik ook in dit topic... Ik dacht we gaan op bokt wel heel erg diep :D Beetje offtopic mijn excuses :D

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:23

Aan mijn advies zal je niet zoveel hebben, heb namelijk een paar weken geleden een ongeluk gehad...
Maar dat was niet mijn fout dus ik zal toch wat advies geven :D

In het begin: heeeel veeel rijden, maar dan ook echt vaak! Hoe sneller krijg je het onder de knie.
Mijn scooter loopt 55 ongeveer, maar ik had in het begin geen controle over dat ding als ik zo hard ging.
Later gaat dat veel beter! Nu heb ik hem driekwart jaar ongeveer en heb er veel gezeik meegehad (vaak kapot, ongeluk)
maar een scooter is ontzettend handig! :D

Oh ja nog iets, rem nooit alleen met je rechterrem! Dan heb je kans dat je voorwiel blokkeert en dan lig je naast je scooter.
Heeft een vriendin van mij gehad in een bocht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:28

gewoon eerst zoveel mogelijk remmen door gas los te laten en evt bijremmen met beide remmen. (en dan niet in 1x vol inknijpen.)

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 16:29

Ik heb expres voor deze titel gekozen. Dacht daar komen wel bokkers op af :')

Remmen en gas geven tegelijk lukte mij ook al erg goed :D Als je remt in de bochten, wat gebeurt er dan? Veel rijden zal wel lukken, fiets nu elke dag 25 km. Ben ik zo lekker vanaf *\o/*

@Rapido, hopelijk ben je niet al te erg geblesseerd? Wel fijn om te lezen dat meer mensen in het begin wat onzeker zijn.

@ Maroescha, het is een santini. Ik wilde eigenlijk een retro scooter, was helemaal verliefd, maar denk dat ie onder mn kont vandaan gejat wordt. Dus voor een degelijk scootertje gekozen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:35

Ik heb laatst een keer achterop gezeten, dus als je binnenkort mensen achterop mee wilt nemen zal ik daar ook even tips voor geven.

1: Niet te snel optrekken. Dan ligt je vriend/vriendin namelijk op de straat. :+
2: In de bochten zorgen dat ze niet helemaal meebewegen, da's niet handig. Gewoon rechtop zitten.

Sucses ermee hé!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:35

@musjes: santini die ik vind is toch ook retro, of bedoel je echt een oude retro?
als je remt in de bochten wil je wel is gaan glijden.
heb je anders plaatje van welke santini je hebt? want die ik vind heeft een behoorlijk breed stuur en die zijn zowieso al moeilijker om te sturen (zelf op een eagle wing gezeten met breed stuur maar was blij dat ik toch de mio heb gekozen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:36

@Miss_Malfoy: zowieso is het aan te raden om iniedergeval de eerste 100km alleen te rijden, maar als het kan is de eerste 500km nog beter.