informatie over hypotheek/lening etc

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CtjeLief

informatie over hypotheek/lening etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 13:23

Hoi allemaal..!

Misschien is er al een soortgelijk topic, maar die vond ik even niet zo snel. Ik zou eigenlijk wat informatie willen van mensen die verstand hebben van het volgende.

Ik wil graag over 1 a 2 jaar een huis kopen. (eerste keer). Ik ben nog alleen, dus in principe koop ik dan alleen ;) Ik huur nu namelijk, maar ik woon niet heel ruim en ben er tegen die tijd wel aan toe om groter te gaan wonen. Nu heb ik een flexibel krediet lopen bij de bank, omdat ik hier mn tandheelkundige operaties van moest betalen omdat ik deze voor het grootste deel niet vergoed kreeg, dat terzijde.
Betekent zo'n krediet dat je dan BKR geregistreerd staat? Ik heb naar mijn weten geen negatieve registatie, omdat ik nooit een betalingsachterstand heb gehad. Betekent het nou dat ik met zo'n flexibel krediet (dus in feite een lening bij mn bank) geen hypotheek zou kunnen krijgen? Of kun je zo'n lening onderbrengen bij een hypotheek? Ik heb op internet al wat informatie gezocht, maar er is zoveel!! Misschien kan iemand mij e.e.a. vertellen in 'menselijke taal' haha..
Erg benieuwd naar jullie kennis en ervaringen! Hoe beter ik ben voorbereid, hoe beter ik weet hoe ik dingen kan aanpakken!
alvast bedankt!

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:32

ik ga een dezer dagen een huis kopen... ik ben alleen en sta, door n paar tegenslagen, ook giga in het rood. ik sta niet geregistreerd bij t BKR en kan t zelfs zo regelen dat mijn kredit kan worden meegenomen in mijn hypotheek.
een goede oplossing dus ;) voor zover mogelijk dan....

CtjeLief

Re: informatie over hypotheek/lening etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 13:37

O wow! Dat is goed nieuws zeg..! (dit stemt mij wat positiever) Ik hoorde namelijk van heel veel mensen dat als je rood staat of een lening hebt lopen, je dan geen hypotheek kan krijgen.. Maar het heeft er dus vooral mee te maken dat je niet negatief staat geregistreerd?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:38

als je op je bankrekening rood mág staan en ook al sta je niet rood, krijg je al zo'n notitie bij BKR. Even je bank bellen en dat opheffen.

voor zo'n lening zou ik het niet weten

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 13:41

ja je hebt verschillende noteringen bij de BKR, maar die zijn niet altijd 'negatief' toch? Wel als je betalingsachterstand hebt, maar dat heb ik niet.. Ben erg benieuwd naar meer reacties/ervaringen..

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:14

Wij konden allebei 1000 euro rood staan, maar dat betekende dat we daardoor wel duizenden euro's minder konden lenen.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:19

odetteke schreef:
Wij konden allebei 1000 euro rood staan, maar dat betekende dat we daardoor wel duizenden euro's minder konden lenen.

dat geldt voor mij dus niet... ;) ik kan een zeer goede hypotheek krijgen, maar omdat ik gezegend ben met een paard :D ga ik niet tot mijn top.... ;)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:24

Wij moesten het wel op 1 inkomen doen, want een inkomen als [***] kan je niet in de hypotheek meenemen. Vandaar dus dat we redelijk op de max van 1 salaris zitten, maar nogsteeds geen tophypotheek hebben.

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 15:15

Waarom vraag je geen orienterend gesprek aan bij De Hypotheker?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 15:18

Idd je eens even goed laten adviseren. Als je rood staat of een lening hebt, sta je BKR geregistreerd, niet negatief, maar het staat er wel... Daardoor kun je veel minder krijgen aan hypotheek. Wij zijn nl ook bezig met een huis kopen en ik wou een lening aanvragen om een klein deel van mn motor te kunnen betalen (zou 3000 nodig hebben), dit werd mij afgeraden, want daardoor zouden we 15.000 euro minder aan hypotheek kunnen krijgen! Dus heb ik het nu zo geregeld dat ik die 3000 van mn ouders mag lenen.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 18:16

MiiGurl, ja dat wil ik uiteindelijk ook zeker doen hoor! Maar ik ben nog vrij blanco qua kennis, wil een beetje orienteren over hoe en wat, ervaringen van anderen horen, en als toch blijkt dat ik mogelijk een hypotheek kan krijgen ga ik zeker eens op gesprek! bedankt voor de tip

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:37

Een familielid is onlangs bij de hypotheker geweest voor een nieuwe hypotheek.
Wanneer ze een nieuwe hypotheek wilde moesten zij de lopende lening aflossen en laten opheffen.
Je kan dan meer lenen dan wanneer je je lening (persoonlijke lening, doorlopend krediet, etc) niet opheft.

Verstandig is het om even langs een onafhankelijk hypotheekadviseur te gaan.

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:48

de laatste tijd zijn er heel veel mensen die graag een orienterend gesprek willen :j en zo'n gesprek kost niks, tenzij je natuurlijk een Hypotheek neemt :P

Ik werk bij De Hypotheker O:)

Maar wat Luuntje zegt klopt wel

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:24

Ik heb zelfs het rood mogen staan op mn lopende bankrekening moeten opzeggen voor mn hypotheek. Had volgens mij voornamelijk met het kunnen krijgen van NHG te maken. Ik had het wel zo met de bank geregeld dat ze het een dag na de koop meteen weer terug hebben gezet.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:35

Ik heb het rood staan ook moeten opzeggen en 2 creditcards moeten opzeggen. Vervolgens de bank en creditcardmaatschappijen moeten vragen met spoed de veranderingen door te geven aan het BKR en toen konden we een hypotheek krijgen.

Als je een hypotheek afsluit bij dezelfde bank als waar je je flexibele lening hebt, is er meer mogelijk denk ik, maar op het moment dat je een lening hebt en ergens ander een hypotheek afsluit, dan wordt het moeilijker.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:21

Dat van die creditcard is ook vreemd.. Ik heb puur voor af en toe (vakantie, ticket bestellen) een creditcard, gewoon van de SNS, met een lage standaardlimiet, en als ik er iets mee heb betaald wordt t standaard aan t eind van de maand van mn rekening gehaald (en dat kan dan ook, sta nooit rood). Omdat ik een volkomen verantwoorde gebruiker ben van een creditcard zou ik dan geen hypotheek kunnen krijgen? tsss... Kijk dat je mensen met een betalingsachterstand of schuldenverleden eruit wil pikken, prima, maar dát vind ik eigenlijk júist nergens op slaan... Je geeft immers door correct gebruik van zo'n ding alleen maar aan dat je juist wél verantwoord met je geld om kan gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:23

MiiGurl schreef:
Waarom vraag je geen orienterend gesprek aan bij De Hypotheker?

En wip dan ook even langs bij de Hypotheekshop, en diverse banken bij je in de buurt. Heb ik ook gedaan en gemerkt dat er behoorlijk verschil in kan zitten. Zeer leerzaam trouwens ook.

Dat van het rood kúnnen staan wist ik trouwens niet eens, raar dat mijn bank me dat niet verteld heeft. Moest toen in dat oriënterend gesprek nl mijn studentenrekening ook naar gangbaar omzetten. En toen adviseerden ze ook de optie om rood te kunnen staan. Gelijk maar weer terug opheffen dus.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:28

Je zou ook kunnen proberen om in die 2 jaar je lening af te lossen ;)
Ik zou me op dit moment helemaal nog niet druk maken om die BKR-toetsing.
Je weet ook niet wat je over 2 jaar verdient en hoe ze dan de berekeningen maken, probeer gewoon zo snel als mogelijk die lening te hebben afgelost.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:40

Als je bij een financiële instelling een kredietregeling hebt, zoals een doorlopend krediet of persoonlijke lening, dan wordt dit geregistreerd bij de BKR. Dat hoeft helemaal geen belemmering te zijn om nog een extra lening te krijgen, of een ypotheek af te slutien. Het wordt pas een probleem als je je eerdere lening niet betaalt of als je er grote achterstanden bij hebt - dan komt er bij de registratie een code te staan die aangeeft dat je een onzorgvuldige aflosser of zelfs een wanbetaler bent. En dán kun je een probleem hebben.
Maar als je altijd netjes je lening aflost, dan is het helemaal geen probleem. Waar natuurlijk wel naar gekeken wordt is of je zowel een lening als een hypotheek gelijktijdig kunt behappen t.o.v. je inkomen.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:57

veerledec schreef:
Ik heb zelfs het rood mogen staan op mn lopende bankrekening moeten opzeggen voor mn hypotheek. Had volgens mij voornamelijk met het kunnen krijgen van NHG te maken. Ik had het wel zo met de bank geregeld dat ze het een dag na de koop meteen weer terug hebben gezet.

Bij ons geldt dit ook, ook NHG, mijn vriend kon rood staan (staat hij niet) maar toch moesten we dat opheffen :)) Wel mogen we dat weer veranderen als we alles rond hebben.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 23:15

a uiteraard wil ik in de tussentijd zoveel mogelijk aflossen, maar het is best een fiks bedrag.. Ik merk toch verschillen in jullie verhalen, de een klinkt heel positief, de ander minder.. ligt dit aan de verschillende hypotheekverstrekkers?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:41

Concorde schreef:
Dat van die creditcard is ook vreemd.. Ik heb puur voor af en toe (vakantie, ticket bestellen) een creditcard, gewoon van de SNS, met een lage standaardlimiet, en als ik er iets mee heb betaald wordt t standaard aan t eind van de maand van mn rekening gehaald (en dat kan dan ook, sta nooit rood). Omdat ik een volkomen verantwoorde gebruiker ben van een creditcard zou ik dan geen hypotheek kunnen krijgen? tsss... Kijk dat je mensen met een betalingsachterstand of schuldenverleden eruit wil pikken, prima, maar dát vind ik eigenlijk júist nergens op slaan... Je geeft immers door correct gebruik van zo'n ding alleen maar aan dat je juist wél verantwoord met je geld om kan gaan.

Ik had kennelijk een creditcard waarmee ik rood mócht staan. Dat kost je echt kapitalen aan rente, dus je kijkt wel uit. Maar omdat de optie 'doorlopend krediet' bestond, moest dat eraf worden gehaald. Allemaal niet zo'n probleem, maar ze kwamen er zó laat mee, dat ik alles met spoed moest regelen, en dat is niet zo fijn.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 07:17

Ik denk dat CC's waarbij je eigenlijk een doorlopend krediet hebt weer anders wordt gezien als een CC waarbij het gespendeerde bedrag aan het eind van de maand van je rekening wordt gehaald. Dan heb je in principe geen doorlopend krediet. Ik had 2 CC's waarbij dit wel mogelijk was en heb ze volgens mij daarom op moeten zeggen.

Overigens heb ik, na het kopen van ons huis, gewoon weer een CC aangevraagd hoor :D Vind het altijd zo makkelijk :j

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 07:23

Ik heb onze mogelijkheid tot roodstand van de rekeningen af moeten halen en wij werden getoetst bij het BKR, anders kregen wij ook niet de hypotheek die we nu hebben. (+ NHG)

Mijn creditcard heb ik wel mogen houden, dat was er eentje waar het geld aan het eind van de maand van je rekening afgeschreven werd.

De roodstand kun je inderdaad gewoon de dag daarna alweer aanpassen bij de bank. ;) (Sommige adviseuren stellen dat zelfs voor)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 07:29

Bij ons ging het idd ook om NHG. :j