Help!! Auto verkocht en aan de kook bij de koper

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

2misty2

Help!! Auto verkocht en aan de kook bij de koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 18:31

Hoi,

Zoals de titel heb ik mijn auto verkocht. Ik werd vanavond gebeld dat die gelijk dezelfde avond aan de kook was gegaan en de koppakking kapot was enz. Nu vroegen ze of ik wou delen in de kosten van de reparatie. Iemand ook zoiets meegemaakt? Weet niet wat ik nu moet doen :? hij is bij mij altijd goed geweest en de reparaties die gebeurt zijn heb ik gemeld bij de verkoop. ""zucht"
Zo wie zo ga ik even met me pa overleggen vanavond, maar vind dit nogal ***!

AlicavR

Re: Help!! Auto verkocht en aan de kook bij de koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:32

Ehm nee?

Hij is verkocht, en is bij hun kappot gegaan, niet doen dus. :)
Jij hebt niks meer met die auto te maken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:37

Hmm, je bent geen garage en eigenlijk is het garantie tot aan het einde van de oprit. Niet doen dus.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:41

hmm volgens mij moeten ze dan kunnen aantonen dat het probleem er al langer zat en dat je dat had moeten weten? Toch?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:41

Weet jij veel wat ze met die auto uitgespookt hebben in die korte tijd. Dat is nu eenmaal het risico wanneer je een auto van een particulier koopt.
Als de auto geen gebreken vertoonde toen ze hem kochten ben je nergens toe verplicht.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:42

Poeh, knullig inderdaad.
Tja zelf zou ik niet meebetalen eigenlijk, ben je denk ik ook niet verplicht maar kan me goed voorstellen dat je je bezwaard voelt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:42

wat een toeval zeg, 3 uur geleden heeft mijn broer zijn auto verkocht en werd nu net opgebeld door de koper dat de auto kapot is. Hij is er wel naartoe om te kijken wat hij eraan kan doen en anders geeft hij het geld terug en neemt de auto weer.

Erg asosociaal als je garantie tot op de oprit geeft..

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:44

kopen bij een particulier is "garantie tot de poort", maar ik kan me voorstellen dat je dit wel heel erg vervelend vindt. Beetje afhankelijk hoe oud de auto is, in welke prijsklasse, en hoeveel tijd er zit tussen de verkoop en het optreden van de "panne". Dat zijn dingen die ik mee zou laten wegen in de beslissing of, en zo ja, hoeveel je eventueel bij zou dragen aan de reparatie. Maar in principe ben je hier niet toe verplicht.

succes, of mischien beter: sterkte.
Laatst bijgewerkt door texelse op 10-04-09 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:44

Verkocht is verkocht...

Een koppakking vervangen is wel een dure grap.. daar wil ik je wel op tippen. Een koppakking zelf kost 90 (als het de pakking is die ik denk dat het is gezien het feit dat de temperatuur te hoog geworden is) daar heb je dan nog niet de arbeidskosten bijzitten van een garage...

Je kan wel de kosten delen, maar als jij nu een auto van een ander zou kopen denk je dan dat diegene je zou helpen in de kosten?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:45

[quote="breezy302"]wat een toeval zeg, 3 uur geleden heeft mijn broer zijn auto verkocht en werd nu net opgebeld door de koper dat de auto kapot is. Hij is er wel naartoe om te kijken wat hij eraan kan doen en anders geeft hij het geld terug en neemt de auto weer.

Erg asosociaal als je garantie tot op de oprit geeft..[/quote]

Asociaal ???
Helemaal niet... Iemand koopt de auto van een particulier, en als er niks aan de hand was toen ie em kocht.
En wel toen ie thuis was. Heeft de verkoper er niks meer mee nodig hoor.

Dan moet je maar bij een bedrijf kopen, weetje zeker dat ie goed is

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:48

Vreselijk vervelend voor beide partijen, maar ik vind dat sommige bokkers erg asociaal reageren. Wat nu als het verhaal omgekeerd was? Als de TS degene was die de auto gekocht had en waarbij hij binnen een paar uur al stuk zou zijn.....

Ik zou in overleg gaan en idd de helft van de kosten betalen als mocht blijken dat de nieuwe eigenaren geen blaam treft.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:49

breezy302 schreef:

Particulier kopen is nou eenmaal dat risico. Wie zegt dat er niks mee gedaan is?

(bovendien als ik dingen via marktplaats oid verkoop zorg ik wel dat goed in orde zijn. Dat plicht heb je gewoon. En als koper heb je zelf ook onderzoekplicht om alles goed door te lopen. Doe je dat beide heb je al snel een stuk minder risico.)

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:50

breezy302 schreef:
wat een toeval zeg, 3 uur geleden heeft mijn broer zijn auto verkocht en werd nu net opgebeld door de koper dat de auto kapot is. Hij is er wel naartoe om te kijken wat hij eraan kan doen en anders geeft hij het geld terug en neemt de auto weer.

Als dat iets waar je bang voor bent moet je een auto kopen met een BOVAG garantie...

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:52

Caira schreef:
Vreselijk vervelend voor beide partijen, maar ik vind dat sommige bokkers erg asociaal reageren. Wat nu als het verhaal omgekeerd was? Als de TS degene was die de auto gekocht had en waarbij hij binnen een paar uur al stuk zou zijn.....

Ik zou in overleg gaan en idd de helft van de kosten betalen als mocht blijken dat de nieuwe eigenaren geen blaam treft.

dan is het precies het zelfde verhaal...
Dan moet je gewoon geen auto bij een particulier kopen, want je hebt geen garantie

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:54

Zit er een temperatuur meter in? Zoja hadden ze kunnen zien dat de auto heet aan het lopen was...
Mijn vader heeft vorig jaar ook het temperatuur metertje genegeerd (lees hij zocht een veilige plek om wagen langs de kant te zetten) en bats ook alles kapot. Scheelt dat mijn vriend dat makkelijk weer kan maken, maar de auto loopt nog steeds niet helemaal als een zonnetje.

Lijkt me niet echt dat dat onder de garantie valt hoor :+ of de radiateur moest kapot zijn, maar dan nog hadden ze met een temp meter op tijd kunnen stoppen.
En daarbij zou ik als particulier op zoiets ook geen garantie geven, vind ik ook ècht niet asociaal trouwens.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:56

het vervangen van een koppaking kost ongeveer 1500 tot 2000 euro aangezien de hele motor eruit moet. Heb het helaas nu 2 keer meegemaakt. Als er een temperatuurmeter in zit, dan kon dit al gezien zijn aangezien de temperatuurmeter hoog oploopt. Dit gebeurd niet van het ene op het andere moment, het koelwater is dan dus nooit nagekeken of ververst...

Tja wat je moet doen, wat ik al zei ik heb het 1 keer meegemaakt bij een partikulier, die gaf geen gehoord meer, dus die wist gewoon dat er wat was. De 2e keer was bij een garage en mocht ik met bijbetaling een andere auto uitzoeken (helaas is die net zo bagger als die andere)...

Ik denk eerder dat de auto gewoon totall loss is zeker als het een oudere auto is, volgens de anwb is het niet rendabel om een koppakking bij een oude auto te vervangen, tenzij je zelf kan klussen en het motorblok eruit kan halen....

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:17

hmm, ik vind dit best moeilijk.
aan de ene kant vind ik verkocht is verkocht.
aan de andere kant een koppakking is dusdanig ernstig en niet van de ene dag op de andere stuk.
als je besluit om mee te betalen zou ik wel onderzoek doen naar of het ook echt zo is (je hoort af en toe van rare verhalen).
ik weet niet waarvoor je die auto verkocht hebt en hoe oud hij is maar als de reparatie duuder is dan de auto dan zou ik het zeker niet doen.
dan kun je hem of terug nemen en naar de sloop brengen of hem niet terug nemen en het verder geheel aan de koper over laten.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:19

Je bent het niet verplicht, dus ik zou het niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:21

Als hij een lekke koppakking heeft dan heb jij dat ook al moeten merken Misty.
Werd hijw el eens heet, en heeft de koper de olie niet gechecked voordat hij hem kocht van je?
Koppakking lek gebeurd niet zomaar van de een op de andere dag dat is een sluipend iets
(Slijtage) of er moet ergens water hebben gelekt waardoor de temperatuur omhoog is geschoten met als gevolg een lekke koppakking.

En zoiets zie je lijkt mij, op je dashboard.
Heel simpel, pech voor de koper die had beter zijn ogen moeten gebruiken, ik vind niet dat jij je hier druk om hoeft te maken.
Ik heb eerder het gevoel dat ze je wat aan proberen te praten, niet in trappen of jij moet al tijden iets gemerkt hebben (Koelwater lekkage, verhitte motor, witte rook)

Biancaa schreef:
het vervangen van een koppaking kost ongeveer 1500 tot 2000 euro aangezien de hele motor eruit moet.

Welnee hoe kom je daar nu bij, alleen de kop moet er af. Kosten zijn wel hoog maar de motor blijft er gewoon inzitten hoor ;) In het ergste geval is de kop krom getrokken door de hitte.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:23

Niet aan meebetalen. Verkocht is verkocht. Het is al eerder aangegeven: garantie tot aan de oprit. Als je als koper geen risico wilt lopen en garantie wilt, moet je naar een handelaar gaan die bij de Bovag aangesloten is. Heel simpel.
En deopmerking "wat nou als het jou zou overkomen?".... eigen schuld, ik koop dan ook geen auto van een particulier. Of je moet hem laten keuren voordat je koopt, net als bij paarden.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:30

Als de auto echt gelijk de zelfde avond kapot gegaan is dan zou ik kiezen om de kosten te delen. Ik weet dat je bij het particulier kopen van een auto garantie tot de poort hebt maar op zo'n kort termijn al pech vind ik ook niet kunnen. Maarja dat is mijn eerlijke ik :D .
Ik zal je wel goed laten informeren of het verhaal van de 'koper' wel klopt, helaas zijn er genoeg mensen die er een slaatje uit proberen te halen.
Succes in ieder geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:32

De kop had niet lek te hoeven raken, als ze op tijd op de temperatuurmeter hadden gekeken, was er verder niks gebeurd, naar alle waarschijnlijkheid.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:33

Ik zat vorige week in dezelfde situatie. Ik heb mijn vorige auto verkocht aan een vriendin van mij. Nou moet je eigelijk nooit iets aan bekenden verkopen, maar mijn auto was echt goed en betrouwbaar. Ze was er dolgelukkig mee, en zal de volgende dag naar haar vriend toe in haar nieuwe auto.

Belt ze me op: ik sta stil langs de snelweg, alle lampjes branden, en ik weet niet wat ik moet doen. Ik er heen met mijn papa, auto wou nog starten, lampjes bleken te zijn omdat de motor uit was gevallen dus die waren nu gewoon uit. Auto liep ronduit beroerd. Eerste idee van mijn vader: verkeerde benzine erin, of een bougie die kapot is.

Ik heb de auto over de vluchtstrook naar een veiliger plek gereden, nog eens gekeken en toen maar naar mijn huis geprobeerd te rijden. Hij ging steeds langzamer en toen heeft mn vader me maar gesleept.

Ik heb mijn vriendin naar huis gebracht, mijn vader heeft de volgende dag even gekeken, en toen bleek dat een contactpunt door was gebrand, pure slijtage, en pure pech dat dat juist bij haar gebeurde. Toen hij keek bleek ook nog de riem van de dynamo bijna af te zijn. Ik heb nieuwe opgehaald, was in totaal 12 euro kwijt, paps heeft het er in gezet, en hij rijdt weer als een zonnetje.

Weer naar vriendin gebracht en die bood gelijk aan om het te betalen. Dat heb ik geweigerd, dit was maar 12 euro en ik vond het sneu genoeg. Afgesproken dat vanaf nu alles voor haar is, maar dat als er iets is we haar wel willen helpen, mijn vader is goedkoper als een garage. Ze rijdt er nu weer met veel plezier in rond en heeft er alle vertrouwen in.

Bij ons was het zo'n klein bedrag dat het de moeite van praten niet waard was. Bij een groter bedrag hadden we het kunnen delen. Maar goed, dit is een vriendin, dat is toch anders als bij een onbekende. Ik zal als ik jou was eerst de boot af houden, bij een particulier heb je gewoon geen garantie, hadden ze maar naar een garage moeten gaan. Wij hanteren ook de garantie tot het einde van de oprit regel, is niet asociaals aan!

Een particulier is vaak goedkoper als een garage, want je hebt geen garantie. Bij de garage betaal je ook voor de garantie. Ben je het niet eens met de garantie tot einde van de oprit regel, moet je naar een garage gaan. Je kan hierbij gewoon niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:50

persoonlijk zeg ik niet doen maar als jij in de schoenen van de koopster staat zou je een bijdrage in de kosten natuurlijk ook wel fijn vinden :)

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 20:51

Ik heb een aantal reacties doorgelezen niet alles.
Het is een peugeot 106 van 1992 en ze hebben hem gekocht voor 600 euro. Als het bij mij was gebeurt had ik hem niet gemaakt maar naar de sloop gebracht. Ik ga straks zelf een andere auto kopen en zelf persoonlijk vind ik dat het gewoon een risico is als je een auto koopt. Het blijft een auto en kan altijd kapot gaan. Maar vind het wel lastig. Ik zou dan nu anders indd 300 euro moeten betalen aan hun. Heb de plaatstelijke garage hier even gevraagd en die zegt dat het een duur grapje is zeker zo'n 500 a 600 euro. Vind het ook lastig. Deze auto is namelijk altijd goed onderhouden door de garage en zelf als ik een lampje zie branden bv koelvloeistof dan rij ik niet verder. Ik weet dus niet wat er gebeurt is daarom vind ik het zo moeilijk. Ik weet zeker dat die auto goed is! Anders had ik de gebreken er wel bij vermeld.