Fysiotherapie/Manueel/Osteopathie hoe en wat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Luxorvalkje

Fysiotherapie/Manueel/Osteopathie hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 08:17

Hallo,

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik Fysiotherapie ga studeren.
Daarnaast ben ik ook erg geinteresseerd in Manuele therapie/Osteopathie.
Zowel bij mens als bij dier.

Ik heb op google en bokt gespeurd maar er is me nog een boel onduidelijk.

Wie kan mij vertellen:
- Wat ik bijvoorbeeld precies kan verwachten?
- Hoe het zit met de doorstroom naar dierenfysio/manueel/osteopathie?
- De trajecten die je af kunt leggen?
- Eventuele kosten van particuliere opleidingen?
- Eventuele opleidingen in het buitenland?

Kortom alles is welkom

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:20

- Wat ik bijvoorbeeld precies kan verwachten?
Een interessante studie over het menselijk lichaam en het functioneren daarvan. Daarnaast leer je goed om te gaan met mensen.
- Hoe het zit met de doorstroom naar dierenfysio/manueel/osteopathie?
na 4 jaar hbo fysio kun je doen wat je wilt :P Na 2 jaar werkervaring kun je doorstromen naar post-hbo dierfysio. Je kunt in principe gelijk doorstromen naar manuele therapie, en osteopathie. Manuele therapie duurt 4 jaar, osteopathie 5 jaar. Het is wel verstandig om een aantal jaar werkervaring te hebben :j
- De trajecten die je af kunt leggen?
zijn verschillende mogelijkheden. 3-jarig traject, 4-jarig traject. Op een particuliere opleiding kun je ook nog 3- en 4-jarig in deeltijd volgen.
- Eventuele kosten van particuliere opleidingen?
komt algauw op zo'n 8000 euro per jaar
- Eventuele opleidingen in het buitenland?
Hier moet je goed over na gaan denken. Niet in elk land zijn de opleidingen voor fysio te vergelijken. In veel landen is fysio een soort mbo opleiding, waarmee je niet in NL kan werken, omdat je dan geen zelfstandig onderzoek kunt uitvoeren. Juist komen veel buitenlandse studenten uit bv Noorwegen, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk naar Nederland om fysio te studeren, omdat hier de kwaliteit hoger is. Een land wat wél voorloopt op de fysiotherapie in NL is Australië. Ook de manueeltherapie opleiding is daar erg goed :)
Wat je wel kunt doen is evt. een stage in het buitenland. Maar dat vind ik persoonlijk niks toevoegen aan je kwaliteiten als fysiotherapeut.

MaiMai

Re: Fysiotherapie/Manueel/Osteopathie hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:54

In Noorwegen is niet per se de kwaliteit van de opleiding lager (je kunt de opleiding er zelfs op universitair niveau volgen), maar het is moeilijk om in Noorwegen toegelaten te worden. Daarom komen veel Noren naar Nederland, waar speciaal plaatsen voor Noorse studenten worden ingekocht. Verder ben ik het wel met Verootjoo eens, ik hoor altijd dat de opleiding in Nederland kwalitatief goed is. Mocht je graag naar het buitenland willen, kun je beter een stage in het buitenland volgen. Dat voegt dan misschien niet zoveel toe aan je opleiding als fysiotherapeut, maar wel aan je wereldbeeld en je algemene ontwikkeling!

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 08:03

Hartelijk bedankt voor jullie reacties!

Ik begin sowieso in Nederland, ik moet alleen de reactie van de onderwijsinstelling afwachten.
Daarna werken en later in deeltijd manueel (is de planning)

Ik had in een ander forum gelezen dat je in Belgie heel gemakkelijk Manueel kunt volgen. Vandaar het buitenland.

Het lijkt me id een heel interessante studie met veel praktijk.
Dat spreekt me erg aan. Hard studeren is geen probleem.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:06

Even een aanvulling op hierboven, dierenfysiotherapie kan je sinds dit jaar gelijk doen na de studie fysiotherapie. Vanaf dit jaar is werkervaring niet meer noodzakelijk.
Je hebt ook nog de opleiding dierenosteopathie, dit duurt 3 jaar in deeltijd.

Leuke studie trouwens, fysiotherapie!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:20

MaiMai schreef:
In Noorwegen is niet per se de kwaliteit van de opleiding lager (je kunt de opleiding er zelfs op universitair niveau volgen), maar het is moeilijk om in Noorwegen toegelaten te worden. Daarom komen veel Noren naar Nederland, waar speciaal plaatsen voor Noorse studenten worden ingekocht. Verder ben ik het wel met Verootjoo eens, ik hoor altijd dat de opleiding in Nederland kwalitatief goed is. Mocht je graag naar het buitenland willen, kun je beter een stage in het buitenland volgen. Dat voegt dan misschien niet zoveel toe aan je opleiding als fysiotherapeut, maar wel aan je wereldbeeld en je algemene ontwikkeling!

In veel landen werk je als fysiotherapeut in dienst van een arts. De arts maakt een verwijzing en gaat jou precies vertellen wanneer, hoe en wat je moet doen. Je doet dus geen zelfstandig onderzoek, en aan zo'n opleiding heb je dus niks in Nederland. In het buitenland zijn ze juist blij met nederlandse fysiotherapeuten, en daar kun je dus ook erg makkelijk aan het werk komen.
Ik dacht overigens dat dit in Noorwegen ook het geval was, dit werd mij namelijk verteld door een noorse student, en in Noorwegen mochten wij ook geen stage lopen.

Als je in België 'heel gemakkelijk' manueel kunt volgen, vraag ik me af of dat wel dezelfde manueel opleiding als in NL is. Ik weet niet wat je met makkelijk te volgen bedoeld, maar manuele therapie is nog een vrij pittige opleiding van vier jaar ;)

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:19

De master manuele therapie duurt 3 jaar (deeltijd), geen 4 jaar! Wel is de studiebelasting omhoog gegaan.
Mijn vriend is in januari klaar en is dan manueel (OMT utrecht)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:21

Echt ja? Somt in amersfoort duurt wel 4 jaar :j 3 jaar manueel, 1 jaar master.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:27

Professional master is ook bij de SOMT 3 jaar.
Master in science is weer apart.
Er zijn geruchten dat de SOMT failliet aan het gaan is

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:31

ja heb ik ook gehoord. Maar het is sowieso een chaos daar altijd := Maar die master van 1 jaar erachter, die is verplicht.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:33

Nee hoor.

Even letterlijk van de site:

De SOMT biedt studenten die het Professional Master Programma in de Manuele Therapie hebben afgerond, de mogelijkheid om aan de Vrije Universiteit Brussel een versneld traject tot Master of Science in Manuele Therapie te volgen.

Bron: http://www.somt.nl

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:45

Ow... dat is apart. Of zou dat sinds kort zijn, aangezien mijn stagebegeleider in het 4e jaar van somt zat. Naja... Ik heb voorlopig toch geen ambities in de manuele therapie :P

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:48

Ik start in September de opleiding osteopathie in Gent,Belgie, 4 jaar (particuliere opleiding). Misschien dat dat ook nog een overweging kan zijn. http://www.iao.be

Ik heb expres hiervoor gekozen omdat ik het menselijk lichaam wel interessant vindt, maar fysiotherapie me niets lijkt... Mensen opnieuw leren lopen enzo, needankje. := Uiteindelijk wil ik ook nog osteopathie voor dieren gaan doen.

*edit* Na je fysio kan je in antwerpen, zeist en gent ook instromen in de osteopathie, duurt dan 3 jaar voltijd dacht ik.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:05

@MyrtheJ: Weet je zeker dat die opleiding erkent is, ook in NL? Het zou zonde zijn als je de opleiding hebt afgerond, en met je diploma in NL niks kunt. Dit aangezien je in NL eerst fysiotherapeut moet zijn wil je kunnen beginnen met osteopathie, en er hier in NL maar een paar opleidingen zijn die erkent zijn.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:37

De opleiding is echt erkend en er wordt zelfs studiefinanciering en ov voor gegeven vanuit nederland :j Ik ken ook al meerdere afgestudeerden die gewoon een geldige diploma hebben en aan het werk zijn in NL.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:39

ok :)

Zou namelijk zo zonde zijn als je een diploma hebt en er niks mee kunt. Maar gelukkig heb je dat dus al uitgezocht. :D

edit: heb even op de site gekeken :P Dit is dezelfde opleiding zoals die in zeist gegeven wordt voor fysiotherapeuten :D Heb er ook naar gekeken, maar ik weet nog niet precies wat ik wil.

overigens duurt osteopathie in deeltijd 5 jaar :j In voltijd 3 jaar idd, maar die is niet in zeist te doen. Voltijd gaat (voor mij) sowieso niet lukken, aangezien ik ook eens moet werken :P

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 23:48

Bedankt voor jullie reacties

Ik hoop dat ik wordt aangenomen.
Ben sinds 1 februari uit het leger en heb gewoon zin in examens :?

Nu las ik dat je in Heerlen mist je een 7 gemiddeld hebt, moet ik nog ff checken, je ook fysio in 3 jaar kunt doen en 1 jaar om je bachelor of Science nogwat te halen, je volgt dan wel een verzwaard programma vanaf dag 1.

Lijkt me overigens wel cool om Manueel in Nieuw-Zeeland te doen. 8-)
Nieuw-Zeeland staat bij mij op 1 als land om ooit nog eens heen te gaan en de opleiding zou echt heel goed zijn....

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:24

Als je geinteresseerd bent in manuele therapie en osteopathie vind je chiropractie misschien ook wel interessant. Chiropractie is het broertje van de osteopathie. Het is een 4 of 5 jarige (afhankelijk van vooropleiding) universitaire opleiding waar je met je VWO heen kunt. Geen fysiotherapie voor nodig. Het enige is dat er geen opleiding tot chiropractor in Nederland is dus je moet naar het buitenland. Er zit een goede opleiding in Engeland. Er zijn ook opleidingen in Frankrijk, Denemarken, VS, Australie en Nieuw Zeeland. Ik studeer chiropractie en zit nu in mijn laatste jaar. Ik hoop in Juli af te studeren. *\o/*

Chiropractie in Engeland krijg je ook Stufie voor. Heb ik nu ook.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:35

Volgens mij zit er een loting op de opleiding fysio in NL. Moet je ook even rekening mee houden, als je goede cijfers hebt kun je decentraal meeloten.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 08:25

Niet op alle hoge scholen zit meer loting.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 14:20

Op welke scholen heb je geen loting meer dan?

Hoe zit dat precies met chiropractie ChirooHeleen?
Mag ook via PB, klinkt inderdaad leuk en interessant.
(Dat is toch ook met een rubberen hamer of niet?)

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 09:15

Een tijd terug had Amsterdam de loting eraf gegooid. Zou je even moeten opzoeken. De rest heeft nog loting in hoeverre ik weet (vriendlief werkt al 2 jaar niet meer als docent)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:22

Maar amsterdam wil je ook geen fysiotherapie studeren :=

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:09

Amsterdam heeft vanaf komend jaar weer loting voor zover ik weet!
Maar Amsterdam staat inderdaad wel slecht aangeschreven, ik zou dan eerder voor Utrecht gaan. Zelf ben ik 1e jaars fysiotherapie student in Utrecht, en wil ik hierna ook dierenfysiotherapie gaan doen. Studie bevalt mij echt ontzettend goed!

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 23:27

Luxorvalkje schreef:
Hoe zit dat precies met chiropractie ChirooHeleen?
Mag ook via PB, klinkt inderdaad leuk en interessant.
(Dat is toch ook met een rubberen hamer of niet?)
Ik heb nog nooit een chiropractor met een rubberen hamer gezien... Wel eens gehoord dat het in de dierchiropractie gebruikt word, maar volgens mij niet veel. In ieder geval word het niet in de humane chiropractie gebruikt.

Wat wil je er over weten? Het is een pittige opleiding, maar zeker erg interessant (vind ik). De eerste 3 jaar van de opleiding lopen parallel aan de geneeskunde opleiding. Het is uiteraard wel op chiropractie gericht, maar er zit een gedegen medische basis onder. Het laatste jaar werk je onder begeleiding van docenten in de kliniek die bij de universiteit hoort en behandel je 'zelfstandig' patienten.