kritiek en ermee omgaan!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Soph12

kritiek en ermee omgaan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 23:17

he allemaal

Ik vroeg me gewoon af, zijn er nog meer mensen die slecht tegen kritiek kunnen? Ik vind het moeilijk om met kritiek om te gaan, kan snel dichtslaan en me er minder door voelen. Aan de ene kant is veel met kritiek doen wel iets wat je misschien een beter mens maakt, maar aan de andere kant moet je dat soort dingen ook goed van je af kunnen zetten vind ik. Dus daarom bij deze de vraag; wie heeft hetzelfde en wat doen jullie ertegen?

groetjes

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:22

Ik voelde me ook altijd flink klote door kritiek. Door de manier hoe ik met anderen en mezelf omging, en mijn houding tegenover de maatschapij heb ik nogal wat kritiek gehad in de afgelopen 2 jaar: nieuwe opleiding en iedere 4 weken een beoordeling door je projectgenoten, dat hakt er wel in. De eerste paar keer compleet verslagen thuis gekomen, gehuild enz. Nu heb ik leren begrijpen dat ik ook daadwerkelijk iets met deze punten kan, dat mensen het niet zeggen om je te pesten maar omdat ze denken dat je beter kunt worden als je werkt aan deze punten.

Oftewel: ik heb het leren accepteren, en geleerd er daadwerkelijk iets mee te doen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:24

en sommige zeggen het dus wel om te pesten en te kleineren... :(
moeilijk om onderscheid te maken, of iemand je op je fouten wil wijzen, of gewoon leuk vind om je af te katten....

vuurneon

Re: kritiek en ermee omgaan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 00:14

Hmm hang ervanaf hoe er kritiek word gegeven...
Als iemand op een goede manier kritiek geeft (bv: jij deed het net op manier a, maar je kunt het beter op manier b doen omdat ik manier a niet begreep) kan ik er prima mee opgaan. Omdat ik daar echt van kan leren.
Maar als iemand helemaal uit het niets kritiek gaat leveren zonder daarbij te zeggen hoe het beter kan, sja daar heb ik niets aan!

Hoe ga ik om met kritiek? luister goed, geef niet direct een weerwoord want ga er maar vanuit dat hij of zij het goedbedoeld.(want ik trek snel mijn mond open van: ja maar....)
Wees niet bang om te vragen: hoe kan ik het anders doen? wat vond je dan zo slecht? Zodat je er ook echt iets van kan leren.

Als mensen op een zeer slechte manier kritiek geven of gewoon kritiek geven om de kritiek, dan negeer ik die en daarna klaag ik erover bij een vriendin, familie of collega omdat ik dan gewoon even mijn hart wil luchten zodat ik er niet te lang mee rond ga lopen. Want zo af en toe flink klagen kan zo heeeeerlijk zijn!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 00:45

Of de mensen die op een slechte manier kritiek geven weten niet hoe ze beter kritiek kunnen geven. Vraag gerust door, als mensen kritiek hebben dan moeten ze dat ook kunnen onderbouwen. Kunnen ze dat niet, dan kun je de kritiek naast je neerleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:27

Je moet kritiek niet als een persoonlijke aanval of afwijzing zien, dat is het belangrijkste denk ik.
Zie het als een leerpunt, iets wat je kunt verbeteren. En soms is de kritiek er één waar je niets mee kunt, dat kun je ook aangeven :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:43

Dat heb ik ook hoor. Dan heb ik het gevoel dat ze me helemaal de grond in boren en ga ik me weer rot en boos (op diegenen) voelen.
Je moet gewoon zorgen dat je geen kritiek kunt krijgen ;) Of in ieder geval dat je ook positief commentaar erbij krijgt, dan is het vaak al een stuk minder.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:46

Ik zit nu op een lerarenopleiding (biologie) en ik moet zeggen dat deze opleiding mij erg helpt wat kritiek betreft.
eerst kon ik totaal geen kritiek ontvangen, sloeg ook dicht en voelde me dagen rot erdoor. sinds de opleiding is dit al een stuk minder geworden, ik weet wat ik fout doe en probeer wat met deze kritiek te doen.

krijg ik kritiek naast mijn opleiding, dan is het wel weer wat anders, daar heb ik nog steeds erg veel moeite mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:58

Rebel_Jits schreef:
Dat heb ik ook hoor. Dan heb ik het gevoel dat ze me helemaal de grond in boren en ga ik me weer rot en boos (op diegenen) voelen.
Je moet gewoon zorgen dat je geen kritiek kunt krijgen ;) Of in ieder geval dat je ook positief commentaar erbij krijgt, dan is het vaak al een stuk minder.

Dat werkt niet, je bent nu eenmaal niet perfect, dus er zal altijd reden zijn voor kritiek.

Zie het niet als een aanval. JIJ wordt niet de grond ingeboord, je wordt wel op je gedrag aangesproken, wel dat kun je veranderen. Persoon en gedrag uit elkaar houden, dát is de truc.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 10:30

MW --> LZP

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 10:44

@ Rebel Jits: je kunt niet zorgen dat je geen kritiek krijgt, er is altijd wel iemand die het op een andere manier zou doen, dan hoe jij het doet. Niemand is hetzelfde en niemand denkt ook hetzelfde.

Het is nooit een feestje als je kritiek krijgt, maar je kunt er wel van leren en er beter door worden. Je kunt snel genoeg merken of iemand je kritiek geeft om je af te zeiken, of om je te helpen. In het eerste geval zou ik het negeren of ik zou doorvragen (ligt een beetje aan de persoon en situatie), in het tweede geval ga ik er wel aan werken, ik wil namelijk altijd wel beter worden in wat ik doe en hoe ik ben.

Het is idd ook belangrijk om te onthouden dat die kritiek niet bedoeld is om jou de grond in te boren, maar om jou te helpen. Door kritiek (feedback is een mooier woord ;)) van anderen aan te nemen, leer je jezelf ook een stuk beter kennen. Misschien is er wel een reden waarom je niet tegen kritiek kan? Bijv. een negatief zelfbeeld, of weinig zelfvertrouwen?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 10:50

Vjestagirl schreef:
Of de mensen die op een slechte manier kritiek geven weten niet hoe ze beter kritiek kunnen geven. Vraag gerust door, als mensen kritiek hebben dan moeten ze dat ook kunnen onderbouwen. Kunnen ze dat niet, dan kun je de kritiek naast je neerleggen.

Precíes....

En vervolgens vind ik dit dan wel een mooie uitspraak:
"swallow your pride occasionally...it's non-fattening"...
Je moet dus af en toe je trots een stukje aan de kant kunnen en willen zetten. Werk vervolgens aan jezelf en moet je zien wat een leuk mens je ervan wordt, echt hoor, je wordt een stuk blijer van jezelf!
Gewoon een paar keer doen, je trots opzij zetten en je zult zien dat dat, als je dat op de juiste momenten doet, echt lonend werkt!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:13

Herkenbaar. Ik kan heel slecht tegen kritiek. Dat komt door m'n lage zelfwaardering. Ik denk dan meteen dat diegene me een stom mens vindt, of dat ik alles weer fout doe terwijl ik juist probeer het goed te doen. Ik heb het gevoel tekort te schieten. Maar eigenlijk zijn dit vooral mijn denkfouten. Ik ben ermee bezig met therapie ook want het maakt mijn leven niet zo prettig zo.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:35

@broccoli-precies :\
juist door teveel(onterechte) kritiek in mn jongere jaren, heb ik totaal geen zelfvertrouwen!
wat moet je met kritiek als ;" je bent te zwaar, je kan niet rijden, die broek staat je niet..."
wat moet ik daar uit leren? hoe moeten ze dat onderbouwen??
kritiek is niet altijd goed bedoelt, kritiek is gewoon zeggen wat een ander fout doet.en vele doen dat erg graag, en niet om de juiste redenen!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:54

Als je in je ontwikkeling zit, leer je vanzelf wel om daarmee om te gaan en met dat soort kritiek je reet af te vegen. Alleen de goede en goedbedoelde (opbouwende) kritiek, daar moet je wat mee doen en het is aan jezelf om aan jezelf te werken en jezelf bepaalde doelen te stellen (de lat niet te hoog leggen in het begin) om te weten wanneer kritiek in die mate is dat je er ook actief mee aan de slag moet gaan, of dat het op totale onzin en van een eenzijdige kant bekeken is.
Als 1 iemand wat zegt, zou ik er niet zo heel snel wat mee doen, afhankelijk ook van wie dat zegt (hoe goed kent die persoon jou). En is het een eenmalig foutje (puntje van kritiek) of komt het structureel voor?
En dan nog? hoe erg zit dat ene punt van kritiek jouzelf als persoon zijn in de weg?

DAt moet je allemaal afwegen tegen elkaar voordat je voor jezelf beslist of je dat wilt veranderen!

Ieder mens maakt fouten, komt weleens grover door de bocht dan je bedoeld had, of juist te lief terwijl je op dat moment net even wat duidelijker had moeten zijn, dat zijn incidenten en kun je denken van: sjit, verkeerd gehandeld, volgende keer beter.

Moet je me niet? Dan vreet je me maar niet!

Vorm jezelf naar je eigen mening en eigen maatstaven en niet naar die van anderen. Dan pas kun je blij met jezelf gaan worden en na enige tijd jezelf recht aankijken in de spiegel en zeggen: ja ik ben blij met de persoon die ik ben, ondanks mijn paar kleine minpuntjes en dat straal je dan ook uit de wereld in en huppa…dan kom je er ook achter dat opeens een stuk minder mensen commentaar op je leveren want je straalt het juiste uit!

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:56

@ spicegirl: Dat moet je van je proberen af te zetten, want dat zegt meer over die personen dan over jou toch?!
Vaak zijn degenen die alleen maar in het wilde weg anderen afzeiken zelf hartstikke onzeker.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:42

Ik kan door mijn onzekerheid erg slecht tegen kritiek.
Hoewel als het onderbouwd is, heb ik er minder moeite mee.
Dan kun je er iets van leren en is het vaak goed bedoelde kritiek.
Maar soms zeiken mensen om te zeiken en dan kan ik het me erg aantrekken, ik krop het op en zeg er niks van.
Binnenvetter ;)

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:52

kritiek kan natuurlijk ook juist heel verhelderend zijn.
Hoeveel mensen zitten er niet vastgeroest in bepaalde gedachten, manieren of meningen.
Juist kritiek kan (mits goed onderbouwd) iemands blik op de zaken even verfrissen, en daar is niets mis mee.

Voorwaarde aan kritiek is dan wél dat het opbouwend is.
Dus: een compliment, of een alternatief geven.

Voorbeeld (om maar even in de Boktsferen te blijven):
kritiek waar je niets mee kunt: Jouw paard loopt nergens naar.
opbouwende kritiek: Jammer dat je paard niet gaat zoals het zou kunnen. Misschien gaat het beter als je hem wat meer van achteren bijrijdt.

In dit geval is de opbouwende kritiek zelfs nog béter als een loos compliment! Je hebt er toch niets aan als je verteld wordt dat je paard súper loopt, terwijl hij eigenlijk helemaal niet zo goed gaat?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:05

Ik heb de laatste jaren geleerd met kritiek om te gaan..
Ik ben leerling verpleegkundige, dus krijg regelmatig (wel opbouwende) kritiek.
Ik ging vroeger altijd meteen de verdediging in.. niet goed..
Nu vraag ik meestal of ik er de volgende dag op terug mag komen, dan kan ik mijn gedachten er eens over laten gaan, en meestal ontdek ik dat ze dan toch gelijk hebben..
Daarna wil ik er vaak nog eens over praten met deze persoon.. en na een paar weken vraag ik altijd of ze verbetering zien.

het is moeilijk, maar het is wel te doen, mensen geven kritiek omdat je iets beter kan doen, zie het als een leerpunt.

succes

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:06

+:)+
Knap dat je dat zo kunt!
Denk dat dat ook de enige juiste manier is :j

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:25

Ik volg nu een vak didactiek en communicatie. Dit vak draait om het "voor een groep kunnen staan een boodschap overbrengen" en dan via verschillende lesmethoden.

Je moet regelmatig presenteren en andere opdrachten doen waardoor je constant door je mede studenten wordt beoordeeld.

Je krijgt daar eigenlijk elke les wel kritiek over je heen, maar het helpt je heel erg. Het zijn punten waar je minder goed in bent en die je dan oppikt om jezelf te verbeteren.

Kritiek komt van twee kanten, een zender en een ontvanger. Goed kritiek kunnen geven is een grote kunst. Je moet je kritiek met redelijke argumenten kunnen onderbouwen en daarnaast proberen niet altijd alleen naar het negatieve te kijken.

Ik probeer als ik kritiek geef altijd te beginnen met wat ik wel goed vond. Wat ik een heel sterk of positief punt vond. dan is het voor de ontvanger al een stuk makkelijker om deze kritiek ook aan te horen. Daarna geef ik de kritiek en die probeer ik dan ook goed te onderbouwen.

Kritiek krijgen is heel moeilijk. Ik vind dat ook heel moeilijk. Maar het is iets dat je moet leren. Probeer niet in de verdediging te schieten, na te denken over wat er gezegd wordt, doorvragen als je het niet helemaal snapt en probeer het daarna te veranderen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:57

Ik kan heel goed tegen kritiek, moet ook wel binnen mijn werk en opleiding. Dit heb ik echt moeten leren hoor..

Je moet leren jezelf te reflecteren, dus kritisch kijken naar je eigen werk en gedrag. Als je dit kan, kan je ook leren je te verplaatsen in iemand anders die jou kritiek geeft. Probeer de kritiek te zien vanuit die ander epersoon en dit te vertalen naar leerpunt ipv als een aanval, als je dat kan zal je veel sneller groeien1

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:05

ik heb via mijn werk erg veel trainingen in feedback geven (en daarmee ontvangen) gehad en over communicatie.
daarin leer je het ook beter te ontvangen.
daarbij: luister ernaar. ervaar het als een ' cadeautje' (iemand wil jou immers laten weten hoe je iets beter kunt doen).
bedenk dan voor jezelf: ben ik het ermee eens, zie ik er iets in? , nou, mooi! doe er dan iets mee.
vind jij het onzin, onrelevant ed, dan gewoon ene oor in andere oor uit. klaar.

daarbij zie ik het zo: er zijn een aantal mensen waarvan ik het belangrijk vind wat ze van mij vinden. een aantal vriendinnen, voorbeelden in de paardenwereld mbt rijden enz.
en van de rest boeit het me echt niet wat ze van me vinden.
ik vind het belangrijk dat de mensen die ik waardeer mij leuk en aardig vinden om wie ik ben, en als ik dan eens de mist in ga mogen ze me dat zeggen en kan ik er wat aan doen.

iemand anders mag van me vinden wat ze willen.... kan ik me niet druk om maken..... als de (voor mij) belangrijke mensen me maar leuk vinden...

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:09

spicegirl schreef:
@broccoli-precies :\
juist door teveel(onterechte) kritiek in mn jongere jaren, heb ik totaal geen zelfvertrouwen!
wat moet je met kritiek als ;" je bent te zwaar, je kan niet rijden, die broek staat je niet..."
wat moet ik daar uit leren? hoe moeten ze dat onderbouwen??
kritiek is niet altijd goed bedoelt, kritiek is gewoon zeggen wat een ander fout doet.en vele doen dat erg graag, en niet om de juiste redenen!

dat is imo geen kritiek.
Kritiek is iets wat je kunt onderbouwen en waar je iets van kan leren.
Je bent te zwaar, je kan niet rijden en dat staat je niet zijn gewoon k*topmerkingen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:10

ik kan het echt niet zo maar naast mezelf neerleggen :n het blijft malen.ze bevestigen wat ik van mijzelf vind, en dan denk ik-zie je wel ; ik ben dik, lelijk en kan niet rijden...
ik haat het, als mensen een foute indruk van mij krijgen, ook vreemden, of mensen die ik niet mag. dus ik schiet in de verdediging, of rechtvaardig mezelf.