verkeerde oogmeting opticien, rechten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

verkeerde oogmeting opticien, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 20:22

misschien een rare gedachte van mij, maargoed ;) ik zal even uitleggen waar het over gaat :)

ik ben 18 jaar oud, heb vanaf mijn 3e ofzo een bril, erg slechte ogen :) dit ging zowat elke meting wat achteruit/stabiel
een dik jaar (misschien wel langer) terug zat ik op sterkte 6,25 en 6,0 voor dichtbij (ik zie dus dichtbij niet, dat is dan + ? :o )

wij zijn zo'n 4 jaar terug verhuisd en toen ben ik een jaar later ook maar van opticien veranderd, anders moest ik een uur fietsen ervoor :)

nu is het zo dat ik bij deze opticien steeds vóóruit ga met sterkte, dus minder slechte ogen.. ik twijfel hier zelf héél erg aan, ik heb al zo'n 6 jaar dezelfde bril welke ik nogsteeds gebruik en ik zie daar gewoon goed mee :? volgens de huidige opticien ben ik inmiddels al 1 heel punt vooruit gegaan.. ik zou mijn huidige bril al niet meer kunnen gebruiken dan toch?

Ik ben van plan om volgende week eens langs de ''oude'' opticien in de vorige woonplaats te gaan, om hier mijn ogen te laten meten.. Als dit verschilt wil ik dus uiteraard níet meer bij mijn opticien blijven, echter heeft hij wel vandaag een nieuwe set lenzen besteld..
ben ik verplicht deze af te nemen als blijkt dat die sterkte níet mijn sterkte is?

(misschien duidelijk te vermelden, de wantrouwendheid komt voort uit het feit dat deze opticien bij mijn moeder een bril heeft aangemeten die bijna 1 punt te weinig sterkte had... hierdoor heeft zij nu achteruitgang gehad in haar ogen..)

ik heb geen idee of ik nu alles duidelijk verteld heb ;) :)

Achterom

Re: verkeerde oogmeting opticien, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:35

Brilleglazen of lenzen?
En: heb je iets getekend dat je ze zult afnemen? In principe moet je zoiets gewoon zien als een 'normale' koopovereenkomst. Dus dan heb jij ook recht op bedenktijd. Maar dan zou ik mijn twijfels wel zo snel mogelijk duidelijk maken...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 20:36

het gaat over lenzen
zachte maandlenzen per 6 sets (per half jaar dus :) )
hij is vandaag gaan bestellen dus grote kans dat ze er vrijdag al zijn.. ene kant maakt het me niet zoveel uit, maarja weer dik 170 euro voor lenzen waar je scheel van wordt is ook zo jammer :P

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:38

Lenzen kan hij zo terug sturen... ik zou als ik jou was gewoon naar een andere opticien gaan om een oogmeting te laten doen voor de sterkte :)
Stel dat er dan echt iets anders uit komt, dan weet je tenminste al wat meer.

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:39

Ik adviseer jou om via Oculenti (http://www.oculentie.nl) lenzen aan te laten meten. Deze metingen zijn gratis en vinden plaats in een ziekenhuis. Ik ben niet zo erg weg van opticiens en al helemaal niet omdat ik ook hele slechte ogen heb (-12)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 20:40

óef kaatje 64.. ik vond de mijne al gruwelijk slecht :oo
met de ''oude'' opticien heb ik verder dus wel goede ervaringen
ikg a je site even kijken :j (edit; het is ''oculenti'' :) anders doet de site het niet :) )

de dichtstbijzijnde is alsnog een dik uur autorijden hiervandaan geloof ik? :oo zuidwesten van provincie noordbrabant..
Laatst bijgewerkt door mirror666 op 25-03-09 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:43

En wat maakt die mensen anders dan een opticien? Ik kan op hun site niet vinden wat hen beter maakt dan een opticien.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:52

Ehm, je geeft toch zelf aan wat je wél en niet ziet bij die oogtest? := Lijkt me dan niet dat je de opticien de schuld kan geven....

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 20:55

ik geef dat inderdaad zelf aan
maar dan moeten zij dat alsnog maar goed beoordelen?
zo krijg ik tijdens zo'n test regelmatig een ''deze of deze'' waarbij ik dan zeg ''goh ik zie niet zoveel verschil'' ik krijg ze dan niet nog eens dus welke hij dan uitpikt?

hoe verklaar je anders dat mijn moeder in een half jaar zo'n verschil had? (ze is 47 en haar ogen waren al járen stabiel.. bulshit dus..)

het gaat hier ook helemaal (nog) niet over de schuld geven trouwens hoor?

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:59

jij zegt ik zie geen verschil denkt die opticien dat ook. En als jij zegt dat je geen verschil ziet maakt het geen verschil welkte hij kiest. Als jij het niet zeker weet kan je altijd nog vragne of hij het nog een keer kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:00

Begrijp ik het goed dat je dus bij je oude opticien een bril had en nu bij je nieuwe opticien lenzen krijgt?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 21:03

dat kan, ik weet verder niet hoe'zo'n apparaat werkt volgens mij is dat een HBO studie van minimaal 4 jaar en daar heb ik de tijd niet voor ;)
feit blijft voor mij dat ik dus nu nog twijfel daaraan en hier gewoon wilde weten hoe of wat ;) die kerel zal vast volgens de regels enzo werken, maar gaat mij niet vertellen dat dezelfde blonde ik dan onbewust-bewust bij de ene opticien lager scoor dan bij de andere ;) :))

@liek, nee sorry wazig beschreven :)
ik heb van mijn 3e tot *even tellen* 13 een bril heb gehad op mijn 13e heb ik lenzen genomen, bij de oude opticien dus al :)
de lenzen wilde ik overigens zelf persé, ik háát die bril ;)

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:04

Lenzen zijn trouwens ook anders dan bril, iig bij mij is dat al jaren zo.

En ja hoe moet hij beoordelen wat jij ziet? Dat kan niet. Zelf benk altijd erg onzeker bij die "testen" maar je moet het toch echt zelf doen ;)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 21:06

@princess; de sterkte van mijn lenzen kan gewoonweg niet zo vooruit gaan terwijl mijn brilleglazen hetzelfde blijven en voldoen.. dat maak je me niet wijs ;)
ik ben altijd al even wazig geweest bij die tests, mij niet vertellen dat ik op m'n 3e duidelijker was dan nu hoor :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:08

Naaltje schreef:
dat kan, ik weet verder niet hoe'zo'n apparaat werkt volgens mij is dat een HBO studie van minimaal 4 jaar en daar heb ik de tijd niet voor ;)
feit blijft voor mij dat ik dus nu nog twijfel daaraan en hier gewoon wilde weten hoe of wat ;) die kerel zal vast volgens de regels enzo werken, maar gaat mij niet vertellen dat dezelfde blonde ik dan onbewust-bewust bij de ene opticien lager scoor dan bij de andere ;) :))

@liek, nee sorry wazig beschreven :)
ik heb van mijn 3e tot *even tellen* 13 een bril heb gehad op mijn 13e heb ik lenzen genomen, bij de oude opticien dus al :)
de lenzen wilde ik overigens zelf persé, ik háát die bril ;)

Ok, want lenzen hebben altijd een andere sterkte dan een bril. Met het harder worden van je hoornvlies verandert je sterkte overigens ook. Ik had ook een beetje waar jij mee zit met die test en ik heb het gewoon gezegd, zo van ja kerel alles leuk en aardig maar ik heb het gevoel dat ik een toets aan het maken ben en ben bang dat ik foute antwoorden geef :+ Maar zo schijnt het helemaal niet te werken, ook jouw ik weet het niet antwoorden zeggen een opticien heel veel! Ga dus gewoon uit van je zicht en niet van wat er nu op papier staat :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 21:11

dat biedt dus twijfel.. ik heb momenteel een hersenschudding, dus een slechtere score was érg logisch geweest (heb het hem gemeld vooraf overgens, maar het maakte niet uit) en ik heb de laatste 2 jaar regelmatig hoofdpijn..
maar ook die hoofdpijn kan een andere oorzaak hebben..
ik ga het sowieso laten dubbelchecken, dat kan nooit kwaad denk ik.. maar als het nou wel echt verschilt zien ze mij daar nooit meer terug.. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:12

Zien ze je waar nooit meer terug? Bij die oude of die nieuwe?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 21:14

bij de nieuwe..
zou te toevallig zijn nadat hetzelfde dan bij mijn moeder gebeurd is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:16

Waarom is een hersenschudding van belang voor je oogsterkte?

Dat je 2 jaar lang regelmatig hoofdpijn hebt indiceert alleen maar dat je een te sterke bril droeg?

Dat je lenzen en bril dezelfde sterkte hadden bij je oude opticien, dat is pas toevallig ;)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 21:17

van mijn oogsterkte niets, maar wel van de mate waarin ik zie, en dus zo'n test beoordeel? aangezien ik niet lang kan focussen?

of lenzen en bril dezelfde sterkte hadden bij de oude opti weet ik niet, op die lenzendoosjes staat die sterkte, op m'n bril niet
ik weet echter wel wat de goede man elke keer zei ''nee meid nogsteeds geen hondje, het is hetzelfde gebleven''
we zaten altijd te lachen dat hij wel boeken met ''modellen'' hondjes mocht gaan aanschaffen namelijk ;)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 21:18

Liek_ schreef:
Waarom is een hersenschudding van belang voor je oogsterkte?

Dat je 2 jaar lang regelmatig hoofdpijn hebt indiceert alleen maar dat je een te sterke bril droeg?

Dat je lenzen en bril dezelfde sterkte hadden bij je oude opticien, dat is pas toevallig ;)

die hoofdpijn komt overdag op trouwens, wanneer ik mijn lenzen draag
de bril gaat alleen bij nachtelijke tochtjes naar de wc op omdat ik anders ondersteboven de trap af stuik :')
en op een luie zondag wanneer ik geen zin heb in m'n ogen te plukken ;)

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:19

Nou geen hbo studie van 4 jaar hoor ;)
opticien heeft geen titel bescherming dus iedereen mag het zomaar worden als die dat wilt.

Maar ik snap je bezorgtheid hoor! Ik ging zelf laatst een oogtest doen en toen was het -1.50 en -0.25 en vandaag ging een bril kopen bij een andere winkel dus gingen ze snel even kijken en toen was het -1.00 en 0.25/0.50 .
dat was dus wel eene heel verschil. Het probleem bij my is dat het ene oog het andere ''composeerd'' en ja dan kan ik het wel goed zien maar als dat bordje misschien 2 meter verder had gestaat dat het weer wazig was. Maarja ik wacht nu maar gewoon af :)
Misschien kan je het gewoon aangeven als je daar weer heen gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:20

Als in blindegeleidenhond :?

Waarom wacht je niet eerst gewoon even die lenzen af?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 21:23

optimetrie was het dan ;) dan mag je oogmetingen doen als ik het goed gegokt heb? (oud klasgenote is dat gaan doen ;) )

bij mij wordt ''per oog'' getest? dus kunnen ze niet compenseren?
ik kan wel afwachten maar het moet niet veel gekker worden, heb maar 1 paar ogen en die zijn aangeboren al verrot genoeg.. daar wil ik dan liever zo zuinig mogelijk op zijn

ja als in dat ja Liek, niet denigrerend bedoeld ofzo..

wat ga ik zien aan die lenzen? waarschijnlijk zijn dat doorzichtige schijfjes die ik in m'n oog frot.. :+
ik heb die sterkte vandaag gehoord, en mijns inziens kan het NIET dat mijn ogen na 10 jaar opeens met een half punt per half jaar beter worden..?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:26

Wat is nou eigeblijk het probleem?
Dat volgens de opticien je ogen wat verbeterd zijn? Dat kan toch?
Bij mij is 1 oog ook van de plus naar de min gegaan, of anderom, weet niet precies. Dus daartussenin is dat oog ook even beter geworden voordat hij weer slechter werd de andere kant in. :D

Edit: waarom zouden je ogen wel elk jaar slechter kunnen worden, maar niet beter?
Laatst bijgewerkt door asjemenou op 25-03-09 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt