Van schoolleven naar werkleven..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_

Van schoolleven naar werkleven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 08:28

In die tijd dat je nog op school zit heb je veel vrije tijd. Kortere dagen, vrije weekenden en regelmatig vakantie. Je raakt er eigenlijk wel een beetje aan gewend. Maar nadat je afgestudeerd bent, ga je fulltime werken. Lange dagen, weinig vakantie. Daar gaan je daagjes winkelen, in de zomer heerlijke lange dagen aan het water liggen, dagjes met je vriendinnen weg etc.
Hoe was dat voor jullie? Waren jullie het snel gewend of misten jullie die vrije tijd die jullie hadden?

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 08:30

Telt van schoolleven, naar schoolleven met bijbaantje 14 uur(in totaal 50 uur p.w.) per week ook? Want dat was, nee wacht is, ook behoorlijk wennen. Ben nu al bijna 4 maanden bezig met wennen. En ik mis het elke dag even naar de stad, of even ergens blijven hangen zó erg :=

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 08:33

[LZP] > [STW]

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 08:35

Ik vond school + bijbaantjes ook zwaarder dan gewoon werken.
Als ik thuiskom hoef ik geen huiswerk te maken, en ik hoef niet op te schieten om naar mn bijbaantje te gaan :D

Als je alleen naar school gaat zonder bijbaantje(s) dan kan ik me goed voorstellen dat het zwaar is

Esme_

Re: Van schoolleven naar werkleven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 11:45

Ik vond het juist wel fijn, tijdens mijn studie had ik nooit het gevoel helemaal klaar te zijn, er was altijd wel iets wat nog af moest ofzo.
Nu werk ik, en als ik 's avonds thuis kom hoef ik helemaal niets meer, en heb ik ook echt vrij.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 11:53

Esme_ schreef:
Ik vond het juist wel fijn, tijdens mijn studie had ik nooit het gevoel helemaal klaar te zijn, er was altijd wel iets wat nog af moest ofzo.
Nu werk ik, en als ik 's avonds thuis kom hoef ik helemaal niets meer, en heb ik ook echt vrij.

Dit gevoel heb ik inderdaad ook, maar anderzijds had je op school wel meer vakantie (ondanks dat dat vaak volgestouwd werd met projecten e.d.) en kon je ook wel veel colleges missen, dat had ook wel wat... Maar op dit moment zou ik het niet anders willen; heb het enorm naar mijn zin op het werk en als ik vrij ben dan ben ik ook echt vrij :D

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:49

Nou ik vond het werkleven toch een stuk ontspannender dan school-met-werkleven :+
Met werken ben je van half 9 tot 5 bezig, maar ben je daarna en in het weekend ook gewoon écht vrij. Dat ken ik helemaal niet op school haha, dat is half 9 tot 5 naar school, huiswerk/leren en nog even werken erbij :=

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:46

Ik vind het juist andersom. Ik heb een jaar full time gewerkt, onregelmatige diensten. Kon moeilijk dingen plannen die vooruit lagen en moest soms 7 dagen achter elkaar. Ik miste vooral het ritme door de onregematige diensten was iedere week weer anders. Dit vond ik juist vervelend. Toch vond ik het niet erg om te werken hoor had het super naar mijn zin, nog steeds. (werk nu vakanties en weekenden) Ik ben na een jaar werken weer gaan studeren vond me nog te jong om voor altijd te werken en wou nog kijken wat ik nog meer kon leren.
Ik vond school juist ontspanning okay wel druk dat je dingen moet afhebben. Maar verslagen maken enz is voor mij een stukje ontspanning.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:49

Ik kan me nog herinneren dat toen ik van fulltime student (met een bijbaantje) overging naar fulltime werken, ik de eerste tijd 's avonds echt heel erg moe was. Als ik thuis kwam lag ik al te slapen op de bank, en 's avonds ook alweer om 10 uur naar bed. Misschien wel van alle nieuwe dingen, en nieuwe indrukken, want inmiddels (jaren later) gaat het een stuk beter.

Ach het heeft allebei z'n voordelen. Helaas heb ik een baan waarbij ik ook vaak 's avonds nog even wat werk moet afmaken (thuis) dus helemaal vrij ben ik dan nog niet.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:00

Ik ben afgelopen december afgestudeerd, en ben sinds december ook 4 dagen per week aan 't werk en ik vind het afschuwelijk. Niet zozeer het werk, het is superleuk om te doen en heb fantastische collega's, de sfeer is heel goed, het salaris ook, kortom, heb nergens over te klagen wat het werk op zich betreft. Maar gewoon, elke dag weten wat je gaat doen, van 8 tot 17.30u van huis zijn, bijna geen vrije dagen meer voor jezelf hebben, elke dag vroeg naar bed moeten omdat je anders de dag erna niet fatsoenlijk kan werken... vreselijk. Tel daar nog bij op dat ik het heel moeilijk vind om vroeg naar bed te gaan / vroeg op te staan, dus ik loop de helft van de tijd met een slaaptekort rond die ik meestal op m'n vrije dagen moet inhalen. Ik heb nog een half jaar aan m'n studie kunnen smokkelen, maar als het aan mij zou liggen en ik had het geld gehad had ik m'n leven lang gestudeerd.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:10

Ik ben opdit moment nog wel student maar straks als ik een baan heb dan heb ik gewoon het heerlijke leven van naar school kwa vakantie's en vrije dagen (het voordeel als je voor leraar studeert ;) )

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:14

ik zal zeker moeten wennen volgend jaar. Doe dit jaar eindexamen havo, volgend jaar politieschool (fulltime leren en dan een periode fulltime werken). Doe nu deeltijd havo, heb dus giga veel vrijde tijd... Wordt echt wennen ben ik bang. Ben er denk ik ook niet 123 aan gewend...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:51

Je hebt toch in het weekend nog vrij?

Maar idd. Ik mis ook wel het vrij nemen van school als het 30 graden is om op het zwembad te gaan liggen :D Maar ach, dat is alleen in de zomer.

Ik vind structuur in mn leven juist heerlijk :Y)

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:05

Heb er wel even aan moeten wennen, zeker! Was in het begin helemaal kapot na lange dagen op kantoor.

Heb vorig jaar mn VWO gehaald en toen de hele lange zomer niets gedaan. In september begonnen op kantoor en ik was de eerste maand op, echt kapot.
Ook omdat het werk in het begin k.ut was, maar nu, ik vind het heerlijk dat als ik thuis kom niet meer hoef te studeren en mn week schema vast is.
Ik zal in september weer erg moeten wennen als ik ga studeren!

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:15

@ Verootjoo: in de perioden dat er school is wel. In de stageperioden niet. Dan kan het zijn dat je in de weekenden moet werken. Draai je ook gewoon de wisseldiensten volgens mij.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:40

ik doelde niet per definitie op jou, maar meer in het algemeen. ;) Anyway; er is vast altijd wel een dag dat je vrij hebt :D

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:32

Die 3 dagen per week dat ik vrij heb vind ik veel te weinig, haha! Waarvan je 1 dag ook nog bijna niks kan doen omdat het zondag is en alles gesloten is, en 2 dagen (zaterdag en zondag) iedereen vrij heeft zodat op de plekken die wel open zijn, het stervensdruk is.

De enige leuke vrije dag in mijn week is de woensdag :D Heerlijk zo'n dag voor mezelf.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:35

Ik had niet zozeer moeite met de weinige tijd die over bleef, maar meer dat ik me in 1 klap een stuk volwassener moest gaan gedragen, op school lekker klóten, op het werk kan dat natuurlijk niet.
Vind het eigelijk wel fijner zo, kan nu zelf beslissen wanneer ik vakantie wil en op school zat je soms weken naar een vakantie te snakken :)

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:43

verootjoo schreef:
ik doelde niet per definitie op jou, maar meer in het algemeen. ;) Anyway; er is vast altijd wel een dag dat je vrij hebt :D

dan had ik het verkeerd opgevat ;)

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:51

Hermelijn schreef:
Ik ben afgelopen december afgestudeerd, en ben sinds december ook 4 dagen per week aan 't werk en ik vind het afschuwelijk. Niet zozeer het werk, het is superleuk om te doen en heb fantastische collega's, de sfeer is heel goed, het salaris ook, kortom, heb nergens over te klagen wat het werk op zich betreft. Maar gewoon, elke dag weten wat je gaat doen, van 8 tot 17.30u van huis zijn, bijna geen vrije dagen meer voor jezelf hebben, elke dag vroeg naar bed moeten omdat je anders de dag erna niet fatsoenlijk kan werken... vreselijk. Tel daar nog bij op dat ik het heel moeilijk vind om vroeg naar bed te gaan / vroeg op te staan, dus ik loop de helft van de tijd met een slaaptekort rond die ik meestal op m'n vrije dagen moet inhalen. Ik heb nog een half jaar aan m'n studie kunnen smokkelen, maar als het aan mij zou liggen en ik had het geld gehad had ik m'n leven lang gestudeerd.

Je verwoordt precies mijn gevoelens. :D Ik vind werk op zich wel leuk, maar altijd hetzelfde ritme. Je moet altijd op tijd naar bed en op tijd opstaan. Vreselijk! Ik ben avondmens en absoluut geen ochtendmens. Je hebt idd nauwelijks tijd voor jezelf. Doordeweeks heb je eigenlijk niks aan je vrije tijd. Dan ben je vaak kapot en je moet nog eens eten klaarmaken, effe snel huishouden doen enz..

Elke dag opnieuw mis ik die vele vrije dagen en vakanties. Natuurlijk moest je presteren op school, maar je kon ook vaak zat relaxen. Ik zou ook liever fulltime studente willen zijn en dat voor de rest van mijn leven. Maar helaas heb je geld nodig om te overleven in deze wereld. ;(

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:46

Ik vond zelf mijn schooltijd (vijf dagen per week naar school, huiswerk, bijbaantje) een stuk drukker dan mijn werktijd (parttime). Helaas zat daar wel mijn studietijd nog tussen (universiteit) waarin het helemaal lang leve de lol was, dus was de overstap alsnog vrij pittig. :D

Wat ik net als DeSa vooral zwaar vond, was niet zozeer dat je meer uren gaat maken, maar dat je in een andere situatie terechtkomt. Andere verantwoordelijkheden, een andere manier van met mensen omgaan, minder vrijheid om je eigen doen en laten te bepalen. Daar moest ik wel erg aan wennen, en aan het verlies van mijn lange zomervakantie. Het vroege opstaan vond ik ook vreselijk, maar dat hoeft bij mijn huidige werk gelukkig niet. *doet een dansje*

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:11

Mmm, wat mij aan fulltime werk vooral tegenstaat is de sleur. Nu had ik ook niet echt een interessante baan, dat scheelt misschien, maar élke dag weer van 8.00 tot 17.00..
Het fijne daarvan vond ik wel dat áls je vrij bent, dan ben je ook gewoon vrij. punt. Geen huiswerk of vergaderbijeenkomsten of tentamens, gewoon vrij.
Maar verder vind ik school weer heerlijk na mijn 4 jaar fulltime werk hoor :) heb maar 7 of 8 lesuren per week, kan regelmatig lekker uitslapen enzo :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:46

Hmm..
Ik heb het ook gedaan..
Heb na mijn examen vakantiewerk gedaan en dat beviel mij zo goed dat ik een bbl-opleiding ben gestart en 32 uur in de week werk..

Nu mis ik school en ben ik het werk ook beu, het is namelijk ook niet wat ik wil, het is zoals NaNi al zegt, een sleur..

De overgang van vrije dagen naar geen vrije dagen was voor mij heel erg makkelijk..
Tja, het stoppen met school raad ik je af :j
Ik ga nu het eind van het jaar ook weer voltijd naar school, gelukkig!

Tenzij jij een baan vind waar jij voor hebt gestudeerd of een baan aangeboden hebt gekregen wat je graag wilde..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:19

Tja, ben dr ook nogal bang voor, voor de sleur. Elke dag van 's ochtends tot 's avonds aan het werk en dat voor de komende 50 jaar.. Ik zie mezelf dan ook niet fulltime werken. Ik studeer nu fulltime HBO, en moet vijf dagen in de week naar school, gemiddeld zo'n 5 lesuren per dag. Vind ik al vrij zwaar omdat je in je ''vrije tijd'' ook veel opdrachten moet doen. Zo moet ik morgen bij 'mijn' ondernemer ''even'' een videogesprek opnemen.. Tja, mijn ondernemer is dus wel 2 uur enkele reis reizen, dus dat is morgen 4 uur reizen (en 20 euro armer aan reiskosten) en daar nog wat bij kletsen enzo. Dus dat is dan toch weer een hele dag. En dat voor een filmpje van maximaal 15 minuten.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:36

Ik denk ook dat ik liever werk dan dat ik studeer.. Ik vind het beide niet erg maar ik maak nu ook 50 ur per week.
En als je van het werk komt ben je ook echt klaar, denk ik...

Straks ga ik mijn vervolgopleiding doen en met beetje geluk kan ik dat in 3 jaar klaar hebben...

Ik kan niet wachten!!!