samenwonen met of zonder samenlevingscontract?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meintje

samenwonen met of zonder samenlevingscontract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 09:36

mijn vriend en ik gaan samenwonen en nu zit mijn moeder te hameren op het feit dat we een samenlevingscontract af moeten sluiten. op zich wel slim natuurlijk maar t is een boel gedoe en stiekem ook nog best prijzig.
bovendien dek je je daarmee niet eens helemaal in voor zover wij nu kunnen zien.

iemand ervaring met het samenwonen met en zonder contract en waarom hebben jullie daarvoor gekozen?

fjord_brucht

Re: samenwonen met of zonder samenlevingscontract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:38

Wij leven al 5 jaar samen zonder contract.Wij vinden zo'n contract niet nodig en bevalt ons prima.Mischien dat we met de tijd gaan trouwen maar dat is ook niet zeker.Het is een keuze die je zelf maakt of je dat wilt of niet.

Het enige wat mischien lastig is als je uit elkaar gaat met spullen verdelen.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 09:39

ja, maar goed, dat gaat wel lukken.
wonen jullie in een huur of koopwoning? t lijkt me dat dat ook nog een verschil maakt.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:43

Een goed advies geven gaat te ver via Bokt. Dan ben ik wel een uur aan het typen. :D
Een paar korte puntjes kan ik wel geven. Als je geen koophuis hebt wordt de noodzaak al een stuk minder. Als jullie elkaar willen aanmelden voor een partnerpensioen wordt een samenlevingscontract meestal wel gevraagd. Een lijst met ieders bezittingen kun je ook zelf maken; als je die allebei tekent is dat in principe rechtsgeldig.

Ik denk wel dat je het beste een afspraak kunt maken voor een oriënterend gesprek bij de notaris. Meestal als het niet te lang duurt zijn daar geen kosten aan verbonden (vantevoren even vragen natuurlijk). Als je zelf alvast wat wil lezen dan kun je hier veel informatie vinden: http://www.notaris.nl/page.asp?id=230

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:45

Ik zou iig goed informeren naar wat de mogelijkheden zijn en zeker iets vastleggen. Nu kan je 't goed vinden samen maar stel je gaat uit elkaar, de kans dat het dan misgaat is vrij groot en dan kan je maar beter juridisch veilig zitten en het moddergevecht zoveel mogelijk beperken. Met samenwonen vinden veel gezamelijke aankopen plaats of als de een iets koopt wat beiden nodig hebben, hoe moet dat dan later verdeeld worden?! Nu iets goed regelen is altijd nog goedkoper dan straks in de rechtzaal alles uitvechten.

edit: idd wat karolien zegt, in ieder geval goed informeren, dus zo'n oriënterend gesprek kan veel helderheid geven!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:47

ik woon ook al jaren samen zonder contract,maar wij hebben een simpele huurwoning,en de spullen hebben echt geen hoge waarde.
maar als je een koopwoning hebt zou ik wel voor een samenlevening contract gaan,als je uitelkaar gaat en je kunt het niet onderling regelen scheeld dat een hoop rondslom!ook met andere zaken is een samenlevingscontakt makkenlijk zoals met je verzekeringen.
of als iemand overlijd.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:49

Wij hebben geen samenlevingscontract en wonen in een huurhuis. Het huis staat wel op allebei onze namen, zodat mocht er iets gebeuren er in ieder geval 1 in t huis kan blijven wonen (of als 1 van de 2 overlijdt de ander er kan blijven wonen). Samenlevingscontract vonden we een beetje te duur en we gingen er voorlopig niet vanuit dat we uit elkaar gaan. Bovendien kan je mocht het toch gebeuren, toch als volwassen mensen praten over wie wat krijgt enz.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:50

Ik zeg: wel doen. Zeker als je (of één van jullie) een koophuis hebt en met het oog op overlijden en pensioenuitkering. Bovendien gaat het nu misschien goed met jullie relatie, maar misschien dat het in de toekomst heel anders gaat. Hoe meer modder gooien je kunt voorkomen, hoe beter.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:50

Als je gaat huren kan het best zonder contract wij wonen al 6 jaar samen zonder contract bij kopen is het wel verstandiger om een contract te nemen vanwege de verdeling van alles.
De kosten voor een samenlevingscontract met testament was rond de 600 euro hier.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:53

Toen wij net gingen samenwonen hebben we een samenlevingscontract op laten maken (kostte ons
toen niks). Eigenlijk om de enige reden dat als er met mijn (toen nog) vriend wat zou gebeuren
ik het huis uit zou moeten. Door dit samenlevingscontract kon ik me als partner inschrijven
als huurder en dus gewoon voor de veiligheid :)

Nu zijn we getrouwd en hebben een koophuis, dus heeft zich verder vanzelf geregeld :)

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 10:00

WillemYntJee schreef:
Wij hebben geen samenlevingscontract en wonen in een huurhuis. Het huis staat wel op allebei onze namen, zodat mocht er iets gebeuren er in ieder geval 1 in t huis kan blijven wonen (of als 1 van de 2 overlijdt de ander er kan blijven wonen). Samenlevingscontract vonden we een beetje te duur en we gingen er voorlopig niet vanuit dat we uit elkaar gaan. Bovendien kan je mocht het toch gebeuren, toch als volwassen mensen praten over wie wat krijgt enz.

zo zitten wij er ook een beetje in, we willen eigenlijk alleen iets vastleggen voor als één van de twee overlijd.
wij zitten wel in een koopwoning maar die is van mijn vriend. daar heb ik dus sowieso nooit recht op zonder een rechtsgeldig document. maar volgens de notaris die hij had gesproken had dat niets met een samenlevingscontract te maken, dat moetsen we regelen in een testament.

als we toch een contract afsluiten gaat t mij meer om de evt scheiding van de boeldel. maar je kan toch ook wel op een andere manier vastleggen dat je weg gaat met het bezit waarmee je de relatie in ging?
en ik wil iets laten vastleggen over de dieren, mijn vriend vind dat niet echt nodig. het paard snapt hij wel omdat dat echt om een groot bedrag gaat, maar de katten en de hond vind hij niet nodig, terwijl ik juist denk dat het wel slim is om daar van te voren iets over af te spreken. bedoel die meubels is jammer als je dat niet meer hebt maar de beestjes zou ik wel echt missen, waar nog bij komt dat het paard en de katten al van mij waren vóór ik hem leerde kennen. of vallen die ook onder 'bezit' want dan zouden we dat niet appart vast hoeven te laten leggen.

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:04

WillemYntJee schreef:
Bovendien kan je mocht het toch gebeuren, toch als volwassen mensen praten over wie wat krijgt enz.

Geloof me, als dat gebeurt ben je het stadium van als volwassen mensen praten snel voorbij, zéker als blijkt dat er een ander in het spel is.

Ik ben dus voor een contract in combinatie met testamenten, dan ben je meteen elkaars erfgenaam.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:06

Bij een koopwoning ligt het wel anders, dan zou ik wel even naar een notaris te gaan al is t alleen maar voor advies. Je kan in t contract vast laten leggen dat jij al je spullen (& dieren) die je voordat jullie gingen samenwonen sowieso meeneemt.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:09

Je kunt in het slc wel vastleggen dat je, als jullie uit elkaar besluiten te gaan, recht hebt om enkele maanden in het huis te blijven wonen, tot je vervangende woonruimte geregeld hebt. En als je meebetaald aan de hypotheek, dat je recht hebt op een deel van de overwaarde bij verkoop.

Om de erven te regelen, moet je inderdaad allebei een testament hebben.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 10:12

WillemYntJee schreef:
Bij een koopwoning ligt het wel anders, dan zou ik wel even naar een notaris te gaan al is t alleen maar voor advies. Je kan in t contract vast laten leggen dat jij al je spullen (& dieren) die je voordat jullie gingen samenwonen sowieso meeneemt.

ja ik snap dat ik dat er in kan laten zetten. (die notaris ziet me aan komen, weer zo'n gek mens met katten :+ )
ik vraag me alleen af of het niet makkelijker kan dan met een samenlevingscontract. behalve trouwen dan want dat was t eerste wat er werd geroepen.
gewoon iets in onze eigen woorden wat ook rechtsgeldig is en liefst minder kost.....
als t moet hebt ik het er wel voor over maar samenwonen is al duur genoeg zo, zonder al dit soort dingen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:14

Wij hebben wel een samenlevingscontract. We hebben dan wel een koopwoning.

Vooral om zekerheid bij overlijden te hebben, hebben dus ook testament laten opstellen dat ik zijn erfgenaam ben en hij die van mij. Dit om te voorkomen dat zijn ouders of mijn ouders aanspraak kunnen doen op de helft van de bezittingen. Tevens als we samen zouden overlijden wordt het verdeeld (stel dat iemand 1 dag laten overlijdt zou anders alles naar die ouders gaan en staan de andere met lege handen).

Adviesgesprek lijkt me in elk geval handig, ook voor meer duidelijkheid wat er gebeurt als er.....

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:18

Wij wonen zonder contract samen, nooit over nagedacht eigenlijk ook.
Wat zijn de voordelen van z'n contract eigenlijk precies?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:20

Het meest goedkoop is trouwen, hoe dan ook. Daarmee worden eigendom en erfopvolging automatisch geregeld. Je kunt natuurlijk zelf een document opstellen en ondertekenen, maar ik weet niet hoe hard dat is als het echt fout gaat of wanneer één van jullie komt te overlijden.

Laat je hoe dan ook goed informeren door een notaris en shop eens naar prijzen. De tarieven van notarissen verschillen onderling sterk.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:21

Wij hebben gekozen voor geregisteerd partnerschap. Je hebt dan ook keurig allles op papier. Het is alleen een heel stuk goedkoper :D
Vooral bij een koophuis is het van belang om toch het één en ander op papier te hebben.

Edit. Trouwen kan natuurlijk ook.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:44

Trouwen is nu juist niet wat ts zou moeten doen om iets te regelen voor als je uit elkaar gaat. Als je gaat trouwen zonder huwelijkse voorwaarden dan heb je een gemeenschap van goederen. Dat wil zeggen dat al jullie eigendommen (ook de dieren) gemeenschappelijk eigendom zijn en die moet je dan dus delen als je uit elkaar gaat. Als je trouwt ben je wel automatisch elkaars erfgenaam (tenzij je met een testament iets anders bepaalt).

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:50

Inderdaad als je huurt, is het niet zo erg om het zonder contract te doen. Bij een koophuis is dit wel heel belangrijk, toen hebben wij het ook gedaan. We hebben nog geen testament, maar we hebben ook pas een heel klein deel van de hyoptheek afgelost, dus veel kapitaal hebben we niet.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:52

@simone: Hebben jullie geen levensverzekering die een groot deel van de hypotheek aflost als één van jullie overlijdt? Vaak ontstaat er op die manier toch een grote overwaarde waar je misschien iets voor wilt reglen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:05

Karolien_ schreef:
@simone: Hebben jullie geen levensverzekering die een groot deel van de hypotheek aflost als één van jullie overlijdt? Vaak ontstaat er op die manier toch een grote overwaarde waar je misschien iets voor wilt reglen.

Ja, dat is waar inderdaad. Maar als 1 van ons overlijd is dat geen probleem, dan krijgt de ander het huis. Alleen als we allebei kort na elkaar overlijden is er een probleem, want dan krijgen de ouders van 1 van ons (van degene die als eerste overleed) niets, maar die kans achten we erg klein. Maar er moet inderdaad eigenlijk wel een testament komen.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:07

Ik zou het wel doen.
Ik zag het nut er eerst ook niet zo van in.

Totdat mijn schoonzus en haar vriend uitekaar gingen, zij hadden geen contract. Die hadden dus een huis gekocht. Wat een boel trammelant is daarover geweest zeg.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:13

Ik zou het wel doen. Heb ook samengewoond ( huurhuis ) maar ik bleef achter zonder wat. Zolang het goed gaat denk je er wel over te kunnen praten, maar op dat moment valt er niet veel te praten en dan kun jijzelf nog wel redelijk zijn als de andere dat niet is ben je uitgepraat. Maar dat is mijn mening nadat het zelf een keer misgegaan is gelukkig ging het niet om zoveel geld maar toch is het wel heel erg zonde van mijn tijd dat ik erin heb gestoken.