Wanneer ben je rijk ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Passionata

Wanneer ben je rijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 13:47

Hallo bokkers

Eender waar je komt, als je een gesprek aangaat wordt er geregeld over geld en rijkdom gesproken.
Nou zat ik afgelopen vrijdag in de kantine en was er weer volop een discussie...
Ja, die kunnen zich toch alles permiteren want ze hebben geld zat... :?
Ik merk al maar gauw dat er veel jaloezie onder de mensen zit als het om geld gaat.

Maar nu mijn vraag; wanneer ben je rijk, of heb je veel geld?
Ik stel me dan de vraag, is het omdat iemand een mooie wagen koopt of een leuke boederij heeft dat hij daarom steenrijk is ?
Waarom is er zo snel jaloezie onder de mensen ? Ik heb dit nooit begrepen en vind het juist leuk dan een ander zich bv een mooie wagen of huisje kan kopen.

kazary

Re: Wanneer ben je rijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:49

Als je gezond bent en lieve familie en vrienden om je heen hebt ben je rijk.

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:51

Ja net wat Kazary zegt.
Je kan heel rijk zijn kwa geld maar gezondheid en lieve famielie en vrienden in meer waard.
Als je steenrijk bent en je hebt dat niet ben je nog arm.

slimmerikJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:51

Gezondheid staat op nummer 1 en familie en vrienden op nummer 2. Nummer 3 is bij mij de gave om te geven en nemen.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:52

kazary schreef:
Als je gezond bent en lieve familie en vrienden om je heen hebt ben je rijk.

Ben ik met je eens. Geld maakt niet gelukkig het helpt je misschien om de dingen te kunnen doen die je wilt doen. Maar wat heb je er aan als je niemand om je heen hebt of ziek bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:53

Ik sluit me ook aan bij Kazary, mijn familie en vrienden zijn mij veel meer waard dan geld om me heen.

Ik vind geld prima, en ik spaar ook dat zeker, maar geld zie ik meer als een middel om van rond te komen, geluk kan je niet kopen :)

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:55

Ik denk dat ik opzich als ik geen geld zou hebben wel een stukje ongelukkiger zou zijn. Misschien zou dat dan ook te maken kunnen hebben met dat je gewoon altijd zorgen moet maken van kom ik deze maand wel rond enz.

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:58

Ik denk dat je rijk bent als je gelukkig bent en vrede hebt met dategene wat je hebt in je leven. Mijn vader is al jaren ernstig ziek maar ik ben hierdoor wel rijker geworden. Ik waardeer kleine dingen in het leven. Ik heb een fijne vriend en ben blij met alles wat ik heb. Ik vind zelf dat ik heel erg rijk ben :)

slimmerikJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:01

gamblerlover schreef:
Ik denk dat je rijk bent als je gelukkig bent en vrede hebt met dategene wat je hebt in je leven. Mijn vader is al jaren ernstig ziek maar ik ben hierdoor wel rijker geworden. Ik waardeer kleine dingen in het leven. Ik heb een fijne vriend en ben blij met alles wat ik heb. Ik vind zelf dat ik heel erg rijk ben :)

Zo kan het ook.... mooi gezegd.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:02

gamblerlover schreef:

Heel goed verwoord en ben het er helemaal mee eens.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:02

Ik denk dat je rijk bent als je gelukkig bent, gezond bent en je familie en vrienden om je heen hebt. Hoeveel geld je hebt, hoe zo'n grote auto, hoe vaak je op vakantie gaat enzovoorts doet er niet toe. Liever rijk van geluk, gezondheid en het hebben van échte vrienden en familie die voor je klaar staat dan een flink bedrag op de rekening en alle luxe die je je kan wensen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:05

Als je gezond bent en gelukkig bent met het leven dat je nu leeft. Dat zijn de dingen die echt uitmaken. Geld kan helpen, maar om het echte geluk te vinden is geld niet genoeg, hoeveel het dan ook is.. Je hebt 2 soorten rijk: je bent ook rijk als je een miljoen op je bankrekening hebt staan. Maar ik ben toch liever rijk op de manier die ik als eerste in mijn post beschreef. :j

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:06

Gezondheid, liefde, familie, vrienden staan natuurlijk voorop. Je moet geluk halen uit de kleine dingen om je heen. Het eerste bloemetje wat uit komt, een lammetje dat dartelt in de wei, of een mooi compliment.
Wel geloof ik dat als je veel zorgen hebt over geld je meer moeite hebt om dit kleine geluk te zien. Want hoe zou het zijn om altijd maar de eindjes aan elkaar te moeten knopen. Buikpijn te hebben omdat je weer eens de huur of een rekening niet kunt betalen? Dan kun je nog zoveel liefde, vrienden, familie en al om je heen hebben, helaas is geld wel een noodzaak in onze maatschappij.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:08

"Sinds we alles hebben, komen we veel tekort." Die spreuk sluit daar dan denk ik weer mooi bij aan.

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:10

Zoals mijn pa soms wel eens zegt als mensen hem vragen hoe het gaat: Arm maar rijk.

Hiermee bedoeld hij dat het financieel niet altijd makkelijk is, maar dat hij een heleboel fijne mensen om zich heen heeft die hem het gevoel geven rijk te zijn.

Rijk zijn is in mijn ogen hetzelfde.

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 14:10

Nou ik ben het wel met jullie bovenstaande reacties eens, idd geld maakt niet gelukkig en of je nu veel of weinig geld hebt, als je ziek bent kan je er geen goede gezondheid mee kopen...
Maar wat ik eigenlijk eerder bedoelde met mijn vraag is;
Wanneer noem je iemand 'rijk' in geldwaarde.
als er mensen oordelen van; die persoon is 'rijk' wat bedoelen ze daarmee, of eerder, welk bedrag kan je daar op plakken. Ik vind dit zo belachelijk dat een iemand een ander zijn rekening moet maken.. daar gaat het me eigenlijk over... Vraag me dan af; wanneer is iemand rijk, in welke geldwaarde, of wanneer heeft iemand 'geld genoeg'...
Er wordt dus altijd daar over gesproken, maar de bedragen blijven achterwege.
Hoe kun je dan hierover discussieren als er over de waarde niet gesproken wordt ?
Vind dat er veel jaloezie in deze wereld zit als het over 'geld' gaat..

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:13

Ligt dat niet aan het referentie kader wat je hebt Passionata?

Pas was er een topic van een meid die vond dat ze niet rijk waren. Maar ze kreeg weet ik hoeveel kleedgeld per maand en vader had iets van 5 auto's. Maar wellicht was het bij vrienden nog royaler en dan vind je dat je niet veel geld hebt thuis. Terwijl ik denk dat de meeste van ons daar toch anders tegen aan zouden kijken.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:14

Als je gelukkig bent.

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 14:20

Ja idd kazary; zo ken ik er ook een hele hoop rondom mij..
Ik zal even een vb geven over wat ik precies bedoel.
Zat dus in de kantine en A zegt tegen B: Mevrouw X heeft geld zat, maar waaraan zie je dat dan ??? dit staat toch niet op hun rug geschreven dat mevrouw X ...euro's op haar rekening heeft staan?
Daar gaat het mij dus over, dat iedereen maar zit te speculeren over andermans rekeningen, en daarbij zeggen dat ze geld zat hebben.

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 14:22

upendo schreef:
Als je gelukkig bent.
gelukkige verjaardag ;)
Ben heel gelukkig maar voel me daarom niet rijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:25

Dat is heel relatief. Sommige mensen lijken rijk in de vorm van gelukkig maar van buiten zie je niet alles. Ieder huisje heeft zijn kruisje.

En rijk in de vorm van geld... ach ook dat is relatief. En ook die dure auto van de buurman kan gefinancierd zijn.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:26

Passionata schreef:
upendo schreef:
Als je gelukkig bent.
gelukkige verjaardag ;)
Ben heel gelukkig maar voel me daarom niet rijk.

Dankjewel. :)

In mijn ogen schuilt rijk zijn vaak in materiële dingen.
Wat ik denk is dat je ook heel gelukkig kunt zijn als je wenig tot niets bezit en dat je je daarbij ook nog rijk kunt voelen.
Vandaar.

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 14:30

Suzanne F. schreef:
En rijk in de vorm van geld... ach ook dat is relatief. En ook die dure auto van de buurman kan gefinancierd zijn.
Idd suzanne, maar waar ik me dan druk over kan maken is dat als je wat gekocht hebt de mensen altijd wel jaloerse reacties uitlokken en dat in het negatieve willen zetten.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:32

Dat zijn duidelijk arme mensen. Als je geluk van een ander negatief moet trekken, dan stelt je iegen leven erg weinig voor. Dat is zeker.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:33

Ik zou me rijk voelen als ik gelukkig ben, gezond, gezonde familie, leuke vent en leuke kindjes.
Een leuk huisje (niet te groot, das onzin), paardje, ratjes. En nog de mogelijkheid om 2x op vakantie te kunnen (wintersport en zomervakantie).
En dan een baan in het safaripark en een baan als paravet.
Als ik dát allemaal heb, dan is het voor mij compleet, meer hoef ik niet. Dus dan ben ik rijk :)