Weinig tot bijna niks eten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

arian_wolf

Weinig tot bijna niks eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 11:28

Hai,

Ik woon sinds kort op kamers, soort studentenhuis maar er zit daar nog een griet waarmee ik ondertussen bevriend mee ben geworden. Nu ben ik er achter gekomen dat ze bijna tot niks eet. Ze eet geen groente/ fruit s'avonds. Het enige wat ze afentoe eet is brood. Ze woont zelf nog niet zo lang op kamers. Maar wat zijn de gevolgen daarvan? Uitputting/ bloedarmoede? Hoe kan ik het haar duidelijk maken dat ze écht niet slim bezig is. Het is geen eetstoornis, ze is aan de maat maar niet dik en doet het niet om aftevallen. Het is puur ''geen zin hebben :7 '' na een vermoeide drukke dag om dan nog boodschappen te doen en te koken aangezien ze een drukke studie heb en daarnaast nog stage/werk/hobby.

Wat zijn de gevolgen van zo slecht eten en wat zouden jullie tegen haar zeggen? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:32

Misschien kan je haar voorstellen om samen te koken en eten?

Verder even ter info: Gewicht zegt niks over al dan niet een eetstoornis hebben.

verootjoo

Re: Weinig tot bijna niks eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:34

wilde net zeggen wat redpassion zegt; kun je niet voorstellen samen te eten? Of dat jullie om de dag voor elkaar koken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:36

Dat ze 's avonds niet veel eet wil niet zeggen dat ze overdag niet goed eet. Toen ik nog alleen was at ik ook doorgaans tussen de middag warm, in de bedrijfskantine. Hoefde ik mooi niet zelf boodschappen te doen en te koken. At ik 's avonds ook alleen een boterham.

Maar verder sluit ik me aan bij RedPassion, samen is altijd gezelliger.

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 11:38

RedPassion schreef:
Misschien kan je haar voorstellen om samen te koken en eten?

Verder even ter info: Gewicht zegt niks over al dan niet een eetstoornis hebben.

Ja, ze heeft geen eetstoornis, weet ik voor 100%. K'' weet dat het niks met gewicht te maken heeft.. Maar het is ( zegt ze zelf) puur vermoeidheid om dan nog te koken enzo. Wil best samen met haar koken maar ik kan ook niet altijd natuurlijk..

Nee, ze eet nergens anders wat, hooguit brood. Dat is alles. Geen warmeten, maar het is wel een goed idee om samen met haar te koken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:40

Al begin je maar met allebei 1x in de week voor elkaar koken. Heeft ze toch 2x per week gezonde hap.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:51

Is ze tevreden met zichzelf? Wil ze graag afvallen?

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:00

Ik zou het eerst voorzichtig polsen of dat je kamergenootje er wel behoefte aan heeft om met jou hierover te praten...
Vaak wordt ook tegen mij gezegd dat ik (te) weinig eet, nadat ik het voor de zoveelste keer had gehoord kwam ik niet meer zo vriendelijk uit de hoek... >;) Ik heb regelmatig zo'n buikpijn dat ik niks kan verdragen, maar mensen trekken al gauw hun eigen conclusie...
Bovendien weet je helemaal niet wat ze overdag naar binnen werkt.
Een keer voorstellen om samen te koken is leuk (gezellig) misschien kom je er ook zo achter of dat je gelijk hebt dat ze weinig eet. ;) Maar als ze het niet wil zou ik het er gewoon bij laten...

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:04

Niet dat ik haar hier van verdenk: Maar wanneer jij een eetstoornis hebt, dan is dat makkelijk weg te weufelen door te zeggen dat je geen zin hebt om te eten.

Ik neem aan dat ze hierdoor wel van afvalt? Op deze manier krijgt ze iig niet genoeg binnen!

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:09

Ik ken het, ik had dat ook toen ik net op kamers woonde. Geen zin om te koken, gaf alleen maar rommel dus dan maar snel een zakje chips of een broodje. Dat is na een maand of 2 wel over hoor, als je elke ochtend doodmoe wakker wordt. Ik ben op school warm gaan eten, en elke dag 2 stukken fruit gaan eten. Ik denk niet dat zij bemoederd wilt worden, ze komt er zelf wel achter dat dit niet vol te houden is.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:11

De gevolgen..
Tsja, even googlen op internet.
Je ziet dan genoeg sites met informatie over de impact die zoiets kan hebben..

En misschien afspreken dat jullie om de avond voor elkaar koken? :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:13

Gewoon laten gaan, er zijn studenten die enkel op chips, koffie bier en sigaretten leven, dan doet zij het nog goed op brood. Als student zit je nog in je flexibele levensfase en val je echt niet zo snel om. Ik kan me nu ook niet meer voorstellen dat ik tot 6 uur op stap ga om dan om 9 uur weer college te volgen...... :+

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:25

Er bestaan altijd nog kant-en-klaar maaltijden en blikken soep, dus je kan wel op makkelijke manier redelijk gezond eten als je te lui bent om te koken. ;)

Er bestaan ook kookboeken speciaal voor studenten die graag binnen 20 minuten eten op tafel wil hebben. Dat is ook wel iets voor haar.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 23:28

ik vind het niet heel gek ik eet zelf ook niet veel heb gewoon geen trek in eten
ik eet smorgens en overdag niets
s avonds kook ik wel maar eet ik meestal alleen wat groente en heel soms 1 aardappel ofzo maar verder niet ik heb nergens geen last van hoor en ook geen hongergevoel

Maar over je vriendin misschien kun je inderdaad vaker proberen samen te koken en te eten?

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 23:43

Kan geen kwaad. Ze heeft genoeg reserves als ze "aan de maat" is. Een mens verhongert niet zomaar hoor ;)

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 07:39

toen ik op kamers woonde, at ik ook alleen brood, of een soepje uit blik, ik vond het niet gezellig om voor mezelf te koken, ik had er geen behoefte aan, wel at ik op school een broodje gezond, daar was ik gewoon aan verslaafd, maar ik denk ook dat kant en klaar maaltijden een beetje te duur zijn voor studenten, die zijn al zon 3 a 4 euro en dat is voor elke dag een beetje duur

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 07:42

Blondie_ schreef:
Kan geen kwaad. Ze heeft genoeg reserves als ze "aan de maat" is. Een mens verhongert niet zomaar hoor ;)

Kan wel degelijk kwaad voor je lichaamsonderhoud, of dat nu iemand aan de maat is of dun of dik maakt weinig verschil..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 07:44

Het is haar eigen verantwoording, misschien krijgt ze vanzelf een keer het inzicht.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 07:51

ik heb in het verleden ook een eetstroornis gehad en het begon ook met "geen zin hebben in" als je dit enige tijd doet ga je uiteraard afvallen en dat was natuurlijk een extra bonus, én geen honger én afvallen. helemaal het einde!

Denk niet dat iemand zin heeft aan een vriendin die constant op haar eten let, maar zou het toch wel in de gaten houden.

aanbieden om samen te koken.
in een keer een redelijk grote hoeveelheid koken zodat ze het de volgende dag alleen maar hoeft op te warmen.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 07:56

Blondie_ schreef:

kan wel degelijk kwaad, je komt voedingsstoffen tekort, dat is echt niet gezond hoor

ik zou het er wel met haar over hebben.
als het luiheid is kan je haar helpen idd door samen te koken
maar,
als het een eetstoornis is (en dat kan best, mensen met een eetstoornis zijn profs in het verbergen daarvan en kunnen alles aan elkaar vast liegen om het maar te verbergen) ben ik bang dat jij zelf niet zoveel kunt doen, dan heeft ze gewoon hulp nodig

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:22

Ik eet zelf ook niet zo heel veel als het gaat om massa, ik verdraag dat gewoon niet goed, krijg daar een heel naar gevoel van in mijn buik.
Maar eet verder wel genoeg calorie-rijk eten.
Dat kan het ook zijn..? Of gewenning oid?

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:06

YankeeBoy schreef:
Blondie_ schreef:

kan wel degelijk kwaad, je komt voedingsstoffen tekort, dat is echt niet gezond hoor

ik zou het er wel met haar over hebben.
als het luiheid is kan je haar helpen idd door samen te koken
maar,
als het een eetstoornis is (en dat kan best, mensen met een eetstoornis zijn profs in het verbergen daarvan en kunnen alles aan elkaar vast liegen om het maar te verbergen) ben ik bang dat jij zelf niet zoveel kunt doen, dan heeft ze gewoon hulp nodig

Je kan toch niet iedereen of al je vriendinnen erop gaan aanspreken als ze te weinig voedingstoffen binnen zouden krijgen?
Want de meesten (die ik ken) krijgen tegenwoordig niet zat voedingstoffen binnen. Terwijl ze toch veel eten. maar in chips en snoep ontbreken ook veel voedingstoffen ;)

Ik zou zeggen, laat dr lekker, zou dr zelf ook niet om staan te springen als mensen zich bemoeien met mijn eetpatroon :\
Iedereen mag eten wat die wil, het gekke is alleen dat als iemand te weinig eet dit o zo slecht is en je er wat tegen moet doen, en als iemand zich de hele dag volpropt dan is dat "normaal". :(

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:08

arian_wolf schreef:
Ja, ze heeft geen eetstoornis, weet ik voor 100%. K'' weet dat het niks met gewicht te maken heeft.. Maar het is ( zegt ze zelf) puur vermoeidheid om dan nog te koken enzo. Wil best samen met haar koken maar ik kan ook niet altijd natuurlijk..

Nee, ze eet nergens anders wat, hooguit brood. Dat is alles. Geen warmeten, maar het is wel een goed idee om samen met haar te koken.

Mag ik vragen hoe je dat zo zeker weet dan?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:13

Ik heb het op deze manier volgehouden tot vorig jaar, toen ik balanceerde op het randje van ondergewicht. Volgens omstanders een eetstoornis, volgens mij gewoon geen zin om te eten. Zij is toch echt de enige die er wat aan kan veranderen, maar wellicht dat je het samen eten kunt opperen :j

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:15

Pannetje soep kun je in 1 tel opzetten, ragout uit blik is in 5 minuutjes klaar net als balletjes gehakt uit blik.
Allemaal dingetjes waar je echt geen kok voor hoeft te zijn of wat veel tijd kost, maar wel gewoon lekker warm eten.
Voor de rest heb ik niet zoveel aan mijn voorstanders toe te voegen.