Problemen met schoonzus

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

Problemen met schoonzus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 12:54

Hey,

Aangezien de situatie tussen mij en mn schoonzusje steeds erger wordt en ik er nu ondertussen wel klaar mee ben heb ik even hulp nodig... Ben normaal helemaal niet zo dat ik zulke dingen op een forum plaats... Maar weet nu gewoon niet wat ik hiermee aanmoet...

Ik heb 3 schoonzusjes, met 2 kan ik t super goed vinden, echt geen problemen mee... De 3e is een ander verhaal, we hebben elkaar nooit zo gemogen en ze is gierig, bezuinigt op dingen waar je niet op zou moeten bezuinigen en levert commetaar op mijn vrienden en kleding (en loopt er zelf nou niet heel modebewust bij)

Nu is het volgende het geval, als eerste plannen hun zonder enig overleg een familiedag in, nadat ik daar redelijk kwaad over gebeld heb gaat nu iig de datum gewoon in overleg... Helaas hebben hun bedacht dat hun voor eten zorgen, en nu komt het probleem, er is altijd te weinig, als we bij hun thuis een verjaardag of iets hebben neemt mn moeder altijd al dingen mee (en een van mn andere schoonzusjes ook).. Nu we een dagje uitgaan zal dat moeilijker gaan... Omdat ik een snelle stofwisseling heb (familieprobleem) en daardoor enorm beroerd word als ik te weinig eet ('s avonds moet ik warm eten/ of iig iets hartigs erbij anders hang ik de hele nacht boven te toilet).. Hoe kan ik op een niet al te banketstaaf manier aangeven dat t allemaal heel leuk is, maar of ze er wel rekening dat ik voldoende moet eten en dat t tot nu toe tegen valt bij hun (vorig jaar 2 dagen ziek geweest na hun verjaardag doordat ik gewoon een dag moest doorkomen op 2 witte bolletjes)

Iemand hier enig idee? Ik wil t sowieso via mn broer spelen... Daar kon ik altijd wel heel goed mee, die vraagt ook regelmatig of ik daar langs kom, keer kom eten of kom borrelen, heb ik 2 keer gedaan en bied dan altijd maar aan om zelf te koken, en neem zelf nog wat mee voor 's avonds. Maar dat stoort me nogal, als je mensen uitnodigd om te eten moet je ze ook normaal wat voorzetten (en ik eet echt geen enorme hoeveelheden).... Owh kleine toevoeging, financieel redden ze t wel, het is niet zo dat hun op een houtje moeten bijten ofzo, gewoon gierigheid/ verkeerde bezuinigingen

(weet zeker dat er geen familie op bokt zit, dus vandaar op deze wijze, mn moeder zegt er niks van om de vrede te bewaren en mn vader heeft t niet zo door)

Charlie_P

Re: Problemen met schoonzus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:57

Kun je niet zelf wat te eten meenemen? Gewoon in je tas? Snap dat dat lastig is en je kunt het natuurlijk ook gewoon aangeven bij je schoonzus, maar voor die ene dag zou ik denk ik gewoon zelf wat meenemen.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:58

Vervelende situatie!

IS er een mogelijkheid dat je wat voor jezelf mee kan nemen zodat je erop voorbereid bent? Misschien dat je dan verdere wrijvingen voorkomt binnen de familie?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 12:59

Dat ben ik idd van plan, maar het is elke keer zo en ik erger me er gewoon steeds meer aan... Ze hebben t gewoon niet door, vandaar dat ik er toch een keer via mn broer over wil beginnen...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:00

Wij hebben met grote regelmaat eters, ik ben dan altijd wat onzeker of je wel genoeg hebt.
Mijn man eet voor 3, ik eet normaal, tja de anderen... Meestal vraag ik het wel van wat lust je niet en dan komt er vaak vanzelf wel uit of ze een grote eter zijn of niet.
Ik heb er geen prettig gevoel bij als alles schoon op is, heb liever wat over.

Je probleem is erg lastig, jullie liggen elkaar dus niet zo goed, alles wat je dan zegt/doet valt dan vaak onnodig slecht. Als je het met een van de anderen kunt overleggen zou ik het via die weg spelen om de lieve vrede toch nog een beetje te bewaren. Risico is dan wel dat er nooit op dat vlak rekening met je wordt gehouden.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:02

Waar bezuinigd ze zoal op waar jij het dan niet mee eens bent?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:04

Neem gewoon brinta mee :D heb je iig een warme hap en zorg voor hapklaar in je tas voor als je je niet lekker voelt of een sultana iig zorg dat je zelf niet helemaal beroerd gaat worden

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:06

Ik zou gewoon zorgen dat je voor jezelf genoeg eten mee hebt zodat jij je fijn voelt. Op 2 witte bolletjes komt een mens met een normale stofwisseling ook echt de dag niet door, zeker niet op witte maar ook op bruine zou ik dat noooooooit volhouden.

Ik denk toch dat je het beste via de weg van het bewaren van de vrede kan gaan en gewoon voor jezelf genoeg meenemen. Het natuurlijk belangrijk het ter sprake te brengen maar mensen zijn nou eenmaal zoals ze zijn en sommige dingen moet je accepteren en zelf een oplossing voor zoeken. Daar is weinig aan te doen. Zeker binnen familie is het handiger om niet al teveel dwars te gaan liggen, daar komt meestal meer ellende dan goeds van.
Het is niet goed dat ze bij gasten te weinig eten hebben, je moet eigenlijk altijd voor een beetje extra zorgen zodat er geen lege schalen zijn, maar toch zou ik er niet al teveel van zeggen want als ze ervoor open zouden staan hadden ze er inmiddels vast al wel wat aan gedaan ;) En als ze er niet voor openstaan veroorzaak je onnodig veel strubbelingen, daar is niemand mee geholpen.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:11

Ik zou in gesprek gaan met je broer en schoonzus en het aangeven, Dat kan gewoon doormiddel van een rustig volwassen gesprek. Maar hou het bij jezelf en zorg dat je geen verwijten gaat maken hun kant uit.... Probeer doormiddel van het gesprek te zoeken naar een oplossing waar jullie je alle drie in kunnen vinden. Succes

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 13:13

Het ergste is eten.. er is altijd te weinig, zelfs als er minder mensen komen dan gepland...

Maar ook in veel andere kleine dingen, ook met hun dochtertje (zelfs mn moeder valt dat op) van nu 9 maanden... Met familiedagjes uit moet er altijd moeilijk gedaan worden met geld, etc..

Het veroorzaakt nu ook gewoon problemen... Ik draai nu onder al hun uitnodingen uit, maar dat vind mn vader dan niet leuk... Om nu in mn eentje bij hun thuis uitgebreid wel fatsoenlijk te eten vind ik ook niet kunnen....

Jaren geleden ook al langs gegaan om dingen uit te praten (of ik meteen even de heggen wou snoeien en de keukenkastjes schilderen) en dat heeft toen ook niet veel opgelost... Maar toen heb ik dit niet aangegeven.... Nu begint mn broer er de laatste tijd weer over dat ik aardiger moet zijn tegen haar, ehm tja, zij zeikt mn vrienden af, mijn kleding, mijn dingen.... en dan moet t allemaal van mij uit komen...

Ik neem sowieso wel een overlevinspakket mee... En waarschijnlijk zijn er meerdere die dat doen...

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:43

Ik zie het probleem niet zo. Als je al bij voorbaat weet dat er i.i.g. voor jou niet genoeg te eten zal zijn, dan neem je toch gewoon zelf je eten mee?!

Je zegt ook dat het elke keer hetzelfde verhaal is en dat ze het gewoon niet doorhebben. Wordt het dan niet eens tijd dat je gewoon op een subtiele manier duidelijk maakt wat er aan de hand is? Het zijn toch gewoon volwassen mensen waarmee je een gesprek kunt voeren?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 13:49

Dat is idd een van de problemen, maar daarnaast maakt ze ook opmerkingen over vrienden van mij die werkelijk nergens op slaan, kraakt ze mijn dingen af, met bijv kerst gaan we altijd 1 dag naar iemand toe (broers + aanhang en kids, ouders en ik) en dan is het elk jaar haar kant van de familie die eerste keus heeft..... (en kan nog wel even doorgaan)...

Met haar een gesprek voeren gaat niet werken, dus wil t via mn broer doen...

Reden waarom ik t topic open is ook hoe kan ik op een subtiele manier aangeven dat het nogal een ergenis is om bj hun te eten (wat meerdere mensen hebben, maar ik stoor me dr gewoon steeds meer aan) en wil dus proberen om t op een normale manier aan te kaarten...

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:51

Ik ben tegenwoordig oostindisch doof voor alles wat mijn schoonzusje zegt...
op een gegeven moment moet je voor jezelf besluiten dat je gewoon niet met iedereen overweg hoeft te kunnen.
Tuurlijk erger ik me nog steeds aan heel veel dingen, maar die slik ik op dat moment en gooi het er dan later wel uit tegenover mensen die het ook niks uitmaakt dat ik me aan haar erger... (moet ik natuurlijk niet tegenover vriendlief doen :+ )
En dat we ws nooit met elkaar door 1 deur zullen gaan tja.. het zij maar zo.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 13:54

Die tacktiek gebruik ik nu ook al een paar jaar...

Maar momenteel wordt er van meerdere kanten moeilijk gedaan over het feit dat ik haar zoveel mogelijk negeer....

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:58

hebben wij soms dezelfde ?????

nee zonder gekheid, ik ben ondertussen al zover, dat ik nergens heen ga waar m'n schoonzus ook is, en andersom is dit gelukkig eveneens zo :D

Ik zou in jouw geval gewoon eten meenemen zodat je niet ziek wordt, en het dan ook promt voor haar neus uit je tas halen en op gaan eten. Hopende dat ze er naar vraagd en kan je het één en ander toelichten ;)

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:00

tja, mijn schoonouders benoemde het laatst een keer.. maar ik zit er echt niet meer mee.. hun hebben vast ook wel mensen waarmee ze niet overweg kunnen.
Daarbij vind ik het ook niet verplicht om met familieleden ook ''dikke vrienden'' te worden, je krijgt ze er bij, en de sociaal gewenste dingen als groeten ed werk ik nog aan mee, maar altijd maar zeggen wat zij wil horen, nee dat kan ik niet... Ik ben nou eenmaal een heel direct mens (voor de een een pluspunt voor de ander een minpunt!)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:07

Inderdaad, gewoon goed voor jezelf zorgen, verder moet je er maar gewoon boven staan! Trek je haar opmerkingen niet persoonlijk aan, maar lach er gewoon om. Jij gaat je heus neit anders gedragen omdat zij zulke dingen zegt, toch? Zegt meer over haar dan dat jij er wat mee moet, toch ;-)

Maar kan me voorstellen dat het irritant is, maar volgens mij doe je er ook alweer weinig aan... Zeker als jij ook niet haar favoriete schoonzusje bent gaat ze zéker niet meer eten kopen (aaaah duuuuuur ;-)) omdat jij het zegt...

Ik val ook om als ik niet regelmatig eet, dus ik ben ook altijd aan het bedenken of ik regelmatig kan eten en zo nee, dan neem ik vanalles mee, maakt niet uit waar ik naartoe ga!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 16:31

19LindA83 schreef:
tja, mijn schoonouders benoemde het laatst een keer.. maar ik zit er echt niet meer mee.. hun hebben vast ook wel mensen waarmee ze niet overweg kunnen.

Tja zodra ik het huis uit ben (over een jaar ofzo) boeit t me ook allemaal niks meer, maar zolang ik thuis woon moet het... Voor mn vader is familie heilig... En helaas ook dat mokkel...

Ben ook echt niet van plan me iets van haar opmerkingen aan te trekken... Ze doet maar, maar heb dan ook geen zin om aardig tegen haar te doen en dat "moet" blijkbaar....

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:42

Nou ja, beetje de vrede en de sfeer bewaren tijdens een groepsgebeuren kan geen kwaad natuurlijk he...

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:50

Misschien wat bolletjes of sultana, of iets kleins bedenken wat wel voedt en dat meenemen in een tas?
Als je niet kan eten waar hun bijzijn kan je ff naar de wc gaan en daar snel wat naar binnen werken.. ;)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:40

Ik zal gewoon wel gaan eten waar ze bij zijn. Net doen of je gek bent, zelf voldoende eten mee nemen, en dat opeten wanneer je er behoefte aan hebt. Ze mag je toch al niet, dus dit kan er ook nog wel bij. En misschien vraagt ze wel waarom je zelf eten mee hebt genomen, zeg je gewoon dat je door je snelle stofwisseling op tijd voldoende eten nodig hebt, en dat dat er ongeluk wel eens vergeten word. Misschien gaat er een lampje branden.

Bouw in ieder geval je eigen feestje, en denk niet te veel over haar na..

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:58

Ik zou zelf iets extra's te eten meenemen. Gewoon uit voorzorg. Het is wel een beetje herkenbaar. Mijn zus heeft het ongeveer 5 jaar achter elkaar gepresteerd om nooit iets light's of spa in huis te hebben, terwijl ze net als iedereen op de hoogte is dat ik diabetes heb. Iedereen heeft voor mij dus altijd wel iets anders in huis, al is het maar een blikje met iets. Maar mijn zus had zelfs nooit thee of iets in die richting! Uiteindelijk ben ik toen zelf elke keer een blikje mee gaan nemen en na vele jaren is het kwartje dan toch gevallen. Zorg voor jezelf, neem iets extra's mee!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 23:29

LF_xx_D schreef:
Misschien wat bolletjes of sultana, of iets kleins bedenken wat wel voedt en dat meenemen in een tas?
Als je niet kan eten waar hun bijzijn kan je ff naar de wc gaan en daar snel wat naar binnen werken.. ;)

Ik ben niet van plan om op de wc te gaan zitten eten, vind ik erg onsmakelijk... Ik neem igg een overlevingspakket mee en zorg wel dat het veel lekkere dingen bevat.... Ze snappen de hint van t zelf eten meenemen als je bij hun uitgenodigt wordt niet, dus deze zullen hun ook wel over het hoofd zien...

En idd ze mag mij niet/ en ik haar ook niet, maar ik ben niet zo achterbaks dat ik iemand anders (mijn broer) naar mn ouders laat bellen om over haar te klagen...

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:40

Ik zou het heel simpel houden, op het moment dat je wilt gaan eten het eten te voorschijn halen en zeggen 'nou ik ga even heel ongezellig doen maar zoals je weet moet ik op tijd iets eten anders ga ik me heel beroerd voelen.' Je kunt ook zelfs al duidelijk iets zeggen als je binnenkomt als je iets in de koelkast moet doen of zo. Gewoon rustig blijven en duidelijk over doen. Houd de eer aan jezelf, en denk bij jezelf 'zak in de stront' ;-) Zij is degene die niet gastvrij is, als jij met honger rondloopt. Ik zou me vreselijk schamen als mijn gasten zelf eten mee zouden nemen, het feit dat dat nodig is, jemig!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 23:45

Het punt is nu we gaan een dagje weg... Dus kan niks in de koelkast leggen...

En ja ik zou me dr ook ongemakkelijk bijvoelen als mn gasten steeds eten meenemen, maar mss is de rest van dr vrienden/ haar kant van de familie gewent aan niet eten ofzo....