moet wiet gelegaliseerd worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ja
61 (59%)
nee
34 (33%)
twijfel
7 (6%)

Totaal aantal stemmen: 102

sulindabaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 11:46

hee bokkers! :D

mijn vriendin en ik houden ons profielwerkstuk over legalisering van wiet.
we hebben de mening van de politieke partijen er al in verwerkt, maar we wouden ook graag weten hoe anderen er over denken. ;)

dus wat vinden jullie? moet wiet gelegaliseerd worden?
als het kan onderbouwen met een argument/ argumenten ;)

Sanniej_

Re: moet wiet gelegaliseerd worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:48

Nee wiet moet niet gelegaliseerd worden, ten eerste het is slecht voor je gezondheid. Ten 2e je raakt er snel verslaafd aan en als het legaal is kan dus iedereen het roken. Dus dan krijg je steeds meer wiet verslaafden op jonge leeftijd.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:49

Is wiet verboden dan?
Naar mijn weten mag je, danwel met beperkende regels, best wat opsteken...?

@ sanniej, wiet is niet verslavend naar mijn weten, dat is namelijk de nicotine van de tabak die de verslavende werking heeft in een joint.
Laatst bijgewerkt door Equidea op 18-03-09 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:50

Ik vind van wel, daarmee haal je namelijk de handel uit de criminaliteit. De prijzen worden lager dus is het minder interessant voor de zware jongens om grote plantages op te zetten.

Dat je er aan verslaafd raakt is eigenlijk nog niet bewezen (zegt iemand die nog nooit een blowtje gerookt heeft :o )

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:54

Wiet is toch niet illegaal. Dat valt onder softdrugs en mag gewoon legaal gekocht worden (niet meer dan 5 gram geloof ik). Ik vind dat het gewoon legaal moet blijven, zie het gevaar van af en toe gebruiken van softdrugs niet.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:54

Wiet opzich is niet verslavend, maar je kan wel verslaafd raken aan het roken van een jkiont voor het slapen gaan.. Omdat je daarna niet meer kan slapen als je niet rookt, is het in dat opzicht wel verslavend..

Maar ik vind de regels nu wel goed, alleen zou ik willen dat je ook legaal buiten zou mogen roken.. Niet dat iedereen dan met een dikke toeter op straat moet gaan lopen, maar lekker zomers buiten chillen, jointje erbij.. Optimaal genieten ;-)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:57

'T gekke is dat het wel verkocht mag worden door de shops, maar niet ingekocht :? krommer kan t niet worden he ;)
Dat is net als al die spullen in de growshop, die mogen verkocht worden, maar je mag ze niet kopen... holland op zijn smalst.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:18

Idd. Dat komt omdat wiet gedoogd is. Het is eigelijk illegaal, maar het wordt voor een gedeelte gedoogd. Daarom is het zo krom. Gebruiken en 5 gram/5 planten bezitten mag wel, maar plantages mogen niet. Coffeeshops moeten meer in huis hebben om te kunnen verkopen, maar waar halen die hun wiet vandaan als plantages niet zijn toegestaan? Ja, met zo'n beleid werk je criminaliteit dus in de hand. Het huidige beleid is behoorlijk krom.

Wiet kan overigens wel degelijk verslavend zijn. Lichamelijk is het misschien dan niet verslavend, maar geestelijk kan het wel verslavend zijn en geestelijke verslaving is meestal het grootste probleem.

Ik ben voor legalisering. Dan kan er beter gereguleerd en gecontroleerd worden. Wel ben ik van mening dat er strenge (maar duidelijke) regels aan verbonden moeten zijn. Streng controleren op leeftijd, want op jonge leeftijd (regelmatig) gebruiken is absoluut ongezond. Ik ben meestal voor vrijheid blijheid en vind dat mensen een eigen verantwoordelijkheid hebben. Zolang andere geen last van jouw gebruik hebben, zie ik geen probleem.

Een tegenargument kan natuurlijk zijn dat het de gezondheidszorg op kosten jaagt. Regelmatig gebruik kan longkanker veroorzaken. Maar in dat geval zou tabak ook verboden moeten worden. Maarja, dan kan je wel alles gaan verbieden wat slecht voor je is. Teveel MacDonalds is ook slecht, maar niet crimineel. Zou natuurlijk absurd zijn. Ik houd niet zo van een té bemoeizuchtige overheid.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:24

Laat wiet en hasj maar lekker gedoogd worden. Zelf vind ik het hartstikke vies, maar mijn lief rookt zo nu en dan een jointje. Ik merk niet dat hij heel suf of stoned wordt, daar heb ik echt een pokkehekel aan, maar dat schijnt het verschil te zijn tussen wiet en hasj. Hij rookt alleen hasj.

sulindabaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 20:11

[quote="Knoffer"]Idd. Dat komt omdat wiet gedoogd is. Het is eigelijk illegaal, maar het wordt voor een gedeelte gedoogd.

pcies ;) bedankt voor de reacties! *D

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:16

Ik vind dat het zeker gelegaliseerd moet worden (en de paddo's ook!)!!!

Op die manier haal je het uit de criminaliteit en is er meer zicht op wat er in zit. Bijv. hoe sterk het is ed. Zo komen gebruikers niet voor ongewenste verassingen te staan. Ook kan de leeftijd van gebruikers beter gecontroleerd worden.

Een veel gebruikt argument om de hele handel te íllegaliseren is dat meer mensen het zullen gebruiken als het legaal is. Imo klopt dit van geen kanten, kijk maar naar landen waar het helemaal illegaal is. Ook stappen mensen daar sneller over op harddrugs, omdat het dan allemaal illegaal is en er geen onderscheid gemaakt wordt.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:18

Ik ben erg kort in de bocht; drugs is voor losers.

Waarom zou je het uberhaupt nemen? Alsof je geen plezier kunt hebben zonder.
Alsof je een grassprietje in je oor stopt, en zegt; NU heb ik pas plezier.
En zeg nou zelf, wie wil er nu in hemelsnaam met iemand een gesprek voeren die knetterstoned is.
Ik weet nog wel, op de lagere school, geen nuttig woord uit die stoners kwam. -_-'

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:21

Ik gebruik zelf ook niks, maar ik vind dat mensen die keuze lekker zelf moeten maken!

Ik vind mensen die elke zaterdagavond strontbezopen thuis komen ook sukkels, maar dat wil niet zeggen dat ik vind dat alcohol verboden moet worden!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:05

Agree.

Charica schreef:

En zeg nou zelf, wie wil er nu in hemelsnaam met iemand een gesprek voeren die knetterstoned is.
Ik weet nog wel, op de lagere school, geen nuttig woord uit die stoners kwam. -_-'

Is idd erg kort door de bocht. Het argument dat je zonder drugs ook plezier kunt hebben, vind ik zo'n onzin argument. Tuurlijk kun je zonder drugs plezier hebben (mag ik hopen iig, anders is er wat mis met je of ben je behoorlijk verslaafd). Smaken verschillen, ook als het gaat over vermaak. Sommige mensen vermaken zich graag door af en toe wat te gebruiken, andere door uit te gaan en zich klem te zuipen, weer andere door bungee te jumpen of aan een andere risicosport te doen, weer andere hangen het liefst de hele dag achter de tv. Ieder zijn ding. Zolang andere er maar geen last van hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:16

Charica schreef:

Dat is erg kort door de bocht ja en slaat ook nergens op.
Waarom vergelijk je het met een grasspriet in je neus stoppen?

Ik hou ook wel van een jonko zo nu en dan, het is gewoon lekker om je even te ontspannen, en ja, dat kan ik ook zonder wiet, maar dat neemt niet weg dat het niet met wiet mag.

Zoals Knoffer al zegt, als je alles moet gaan afkeuren wat slecht voor je is blijft er in deze maatschappij vrij weinig meer over.
Ik heb liever dat gewone sigaretten en dat fastfood verboden worden in plaats van wiet.
Mits bij normaal gebruik is wiet veeel minder schadelijk dan sigaretten en al dat vette eten.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:29

Ik denk dat ik weet dat een grassprietje niet hetzelfde is, het gaat meer om het 'fun'-principe. Heel veel dingen slaan nergens op. Voor mij is dat ook drugs, en ook fastfood, en ook sigaretten.
Maar dat is weer een compleet ander verhaal.
En ik ben mij ervan bewust dat ik totaal off-topic bezig ben. Mijn excuses daarvoor.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:34

Maar dat jij er niks aan vindt en het rommel vindt, betekent dat ook voor jou dat anderen dit niet mogen gebruiken? En dat je het dus moet verbieden?

Ik vind namelijk dat iedereen recht heeft op een eigen mening en de mogelijk zijn eigen keuzes te maken, tot op zekere hoogte.
Ik houd namelijk echt niet van pinda's, maar dat wil niet zeggen dat ik vind dat ze verboden moeten worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:41

Ronne; ik weet niet of het tegen mij was, maar geef toch maar even antwoord.

Er is een verschil tussen pinda's en sigaretten.
Sigaretten zijn gewoon levensbedreigend, dat is bewezen, fastfood is ook slecht voor je.
Pinda's niet. ;)

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:42

Zolang mensen het niet in mijn gezicht doen, is het 'prima'. Ik bepaal niet datgene wat er wordt verbiedt. Als het wel zo is, heb ik geen problemen mee, en andersom ook niet, tenzij *lees eerste zin* :P
Ik snap jouw redenering ook wel, en je hebt natuurlijk een goed punt.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:03

@Guernica: Het was in eerste instantie niet tegen jou bedoeld, maar tegen Charica (zal t er de volgende keer wat duidelijker bij zetten ;)).

Maar pinda's kunnen ook levensbedreigend zijn ( }> )... en uitlaatgassen, verkeer, bouwsteigers waar dingen af kunnen vallen en, zoals je al zei, fastfood, sigaretten, alcohol en drugs.
Het gaat hier om of we drugs willen verbieden, niet of we het zelf willen doen. (ik houd ook niet van uitlaatgassen en drugs).

Als ik kijk naar mijn persoonlijke situatie: Ik rook en ben voorlopig ook niet van plan om hiermee te stoppen. Natuurlijk snap ik dat sommige mensen het vervelend vinden en daarom sta ik tegenwoordig regelmatig buiten in de regen een peukie te roken en maak ik mijn peuk uit als men daarom vraagt. Maar ik zou echt op tilt gaan als sigaretten nu verboden zouden worden! Ik vind het namelijk mijn recht als levend wezen om zelf te bepalen of ik mijn lichaam de vernieling in wil draaien als ik dat wil.

Zo lijkt het mij ook met drugs. Ik houd er zelf niet van, maar als het voor anderen erg prettig is om af en toe een jointje te roken, dan wil ik ze dat plezier zeker niet afnemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:05

Haha maar dat zei ik zelf dus ook, misverstand denk ik. :))

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:09

Daarom had ik het ook tegen Charica ;)

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:13

Ja. Wiet is een allereerst een plant. Planten mag je niet verbieden vind ik. Alleen al het hebben van wietplanten is illegaal, in nederland mag je er dan wel enkele van hebben maar toch. Wiet hoort eigenlijk overal te groeien, net zoals kastanje bomen, paardenbloemen en brandnetels.

Het is natuurlijk een ander verhaal dat mensen wiet gebruiken op een slechte manier. En dat is dan alleen door sommige mensen. Bewezen is dat een jointje heel gezond kan zijn, het wordt namelijk ook voorgeschreven door huisartsen. Wiet is dus eigenlijk een medicijn. Medicijnen gebruik je als je ziek bent, niet als je gezond bent. Zo hoort wiet ook gebruikt te worden lijkt mij. Ik bedoel overigens niet dat mensen die wiet gebruiken ziek zijn maar dit kan ook helpen tegen stress, ontspanning en pijn.

Als wiet legaal zou zijn zou wiet minder misbruikt worden denk ik. Bovendien kost een plant ons heel veel belasting geld. De politie is actief bezig met het oprollen van plantages, controleren van coffeeshops en boetes uitdelen... van mij mogen ze van dat geld pedofielen, oplichters, misdadigers oppakken.
Laatst bijgewerkt door Daphna op 18-03-09 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:16

LOL @ Ronne ; dat dacht ik al. Maar ik ben eigenlijk wel uitgepraat. :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:18

het hebben van de planten is niet illigaal.......... iedere burger van Nederland mag er 5 hebben.........\
het oogsten is weer wel illigaal :)