En wat als je je broer letterlijk dood wenst ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MaartPaard

En wat als je je broer letterlijk dood wenst ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 17:29

Hoi,

Nu ik voor de zoveelste keer weer met tranen in mn ogen zit, heb ik besloten toch maar eens even mijn hart te luchten.
Ik heb een broer van 18 jaar. Hij doet ook 5 Havo (is blijven zitten, ik heb een klas overgeslagen), en woont daarom (helaas) nog thuis.

Op zich heb ik echt een geweldig leven, hele fijne ouders etc, fijn huis dicht in de buurt bij alles, geen problemen, niks. Maar er is 1 ding, en dat is mijn broer. Ik kan me niet heugen dat wij ooit een normaal gesprek hebben gehad en ik kan me ook niet heugen dat hij OOIT normaal tegen mij heeft gedaan en daarom háát ik hem.

Hij is verschrikkelijk agressief, hij heeft er absoluut geen moeite mij even goed te slaan en schreeuwt ontzettend veel en dreigt me dagelijks te vermoorden. En niemand die er wat aan doet. Ook al staan mn ouders erbij, dan is het van: jaa maar jij loopt te voeren, en jij mag niet klikken bla bla bla bla.

Ook als ik mensen op school of weet ik veel wie vertel dat ik echt een ontzettende hekel aan mijn broer heb en dat ik het echt geen punt zou vinden alsi k hem nooit meer zou zien, is het van, huh maar hij is toch niet zo erg? Hij is toch een chille gast etc.

Net was weer zo'n moment. Hij had de hond (wat zijn taak is op maandag) maar 5 minuten uitgelaten terwijl ozne hond altijd wel een uur in de middag nodig heeft. Hij zei tegen mn moeder dat hij een half uur was weggeweest en ik zei van ja lieg niet hij is nog geen 10 minuten weggeweest. En toen kwam ie naar me toe gelopen en gaf me een klap op mn hoofd. Mijn moeder meteen; ja je lokt het zelf uit. Toen zei ik en NU moet je ophouden! Jij liegt ALTIJD tegen alles en iedereen! En toen zei mijn moeder: ja dat weet hijz elf ook wel en daardoor gaat ook zijn relatie ook stuk. Pats boem, nog een paar harde klappen volgde. En zo gaat het dus altijd. En mn ouders altijd maar zeggen dat het míjn schuld is omdat ik het uitdaag.

En dan doet ie een keer schijnheilig normaal omdat mn ouders of zn vriendin er bij zijn en dan kán ik gewoon niet normaal doen. Dat kán k gewoon niet. Dat kan ik helemaal nooit meer tegen hem! En daarom denkt altijd iedereen dat het aan mij ligt.

Het is niet alleen dat ik het erg vind dat ie zo agressief tegen me doet en zo veel liegt. Maar als ik wil gaan slapen (om half 1 door de week) laat ie altijd alle lichten aan staan op de gang (we hebben glas in de deuren dus dat zie je dan heel erg), en als het niet in de avnod is maar hij ook op zolder zit (waar onze kamers zijn) heeft hij altijd keiharde muziek op. Echt dat je bed er bijna van wegtrilt, en mijn ouders zitten beneden en die vinden dan ook dat ikm e niet zo aan moet stellen of ze zeggen dat ik eerst een keer normaal aan hem moet vragen of het zachter kan. Maarja NORMAAL, dat kan ik niet meer tegen hem.

Ik hoop dat er hier meer mensen zijn die ook dit probleem hebben.
Sorry voor het hele verhaal maar ik moest even mijn ei kwijt...

Caira

Re: En wat als je je broer letterlijk dood wenst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:31

meid dat zijn puberhormonen, groeien jullie vanzelf weer uit

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:34

Caira schreef:
meid dat zijn puberhormonen, groeien jullie vanzelf weer uit

Puberhormonen die zo op hol slaan dat je je zusje slaat? En moeders die stond erbij en keek ernaar?
Sorry hoor maar dat vind ik echt niet normaal.
Dit is gewoon huiselijk geweld.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:34

Geslagen worden op die leeftijd door je broer of zus vind ik anders niet normaal hoor.
Is er een vertrouwenspersoon met wie je kan praten?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:35

tja, wie houdt jou tegen om even de lichten in de gang uit te doen.

En daarmee bedoel ik dus dat je het ergens zelf uitlokt. Ik snap dat de hele situatie niet leuk en aangenaam is maar bijvoorbeeld met die hond... als je broer zo agressief is was je beter achteraf naar je ouders gegaan en het even gemeld ipv waar je broer bij stond.
Ik zou nu nog even naar je ouders gaan en vertellen wat er op je lever ligt. Het is geen fijne situatie en misschien kunnen zij je broer wel aanpakken?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:35

Nou lekkere reactie geeft je moeder wanneer hij je slaat...Dat vind ik echt niet kunnen....Puberhormonen of niet :n

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:37

Ja misschien moet je toch maar poberen die knop om te zetten, zet dus bv zelf de lamp uit, zeg niks over de hond en doe het zelf wel goed en laat hem gewoon gaan.
Over dat slaan; ik vind dat ook niet normaal, op deze leeftijd kan dat gewoon niet meer !
Je ouders lijken ook geen overwicht te hebben.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 17:37

Ja dat weet ik, maar ik geef je niet heelmaal gelijk. En dit is ook wat IEDEREEN zegt. Maar het is al minstens 8 jaar zo (meer kan ik me niet herinneren). Maar dit gaat echt verder, want hij is écht gestoord. Hij heeft ook een keer mijn ouders bedreigd etc.

En hij is bovendien ook al 18. Ik ga volgend jaar wél het huis uit, en dat is denk ik ook de enige oplossing. Maar ik betwijfel of dit hele alles er ooit uit gaat groeien..

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:38

Klinkt meer als een gedragsprobleem wat niet gediagnosticeerd is...
Misschien hier eens wat meer aandacht aanbesteden?

Marije88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:39

Ik vind persoonlijk dat je sommige dingen zelf ook wel uitlokt, het is soms handiger om gewoon even je mond te houden.

Mijn broertje en ik hadden ook best regelmatig fights, en ook wel ernstige, ik herken ook wel sommige dingen. Inmiddels is dat over, ik ben paar jaar uit huis geweest en woon nu weer thuis. En inmiddels kunnen we prima met elkaar. Het is gewoon een kwestie van elkaar ruimte geven en beide wat veranderen, maar dat moet hij zelf ook inzien en dat kan wel even duren. (Mijn broertje heeft dan wel ADHD)

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:40

Heb je nooit geprobeerd hierover te praten met je ouders zonder je broer? Ik vind dit namelijk niet normaal hoor dat hij jou slaat en je ouders die hier niks tegen doen! Het is toch wel de taak van je ouders dat ze hem in het gareel houden en niet hem zijn gang laten gaan. Misschien als je jouw ouders ermee confronteert als hij er niet bij is, praat dat misschien wat makkelijker.

Ik heb ook een oudere broer maar hij heeft mij nooit geslagen toen wij in de pubertijd zaten. Tuurlijk maak je weleens ruzie en zit je elkaar eens dwars maar goed daar ben je broer en zus voor. Maar wat jij meemaakt, nee dat is niet normaal!

En over dat uitlokken.....niemand heeft het recht om te gaan slaan.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:40

Hij heeft ook blijkbaar de vrije hand om zich zo te gedragen. Waarom zou hij dat veranderen, hij mag toch gewoon lekker zijn gang gaan...

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 17:40

Over die lamp, dan doe ik hem uit, maar dan doet hij hem weer aan. Omdat hij tot 3u snachts op de computer wil zitten en vervolgens de volgende dat weer zo chagrijnig is dat ie alles weer op mij afreageert. En ik ga niet 10x mijn bed uit om die lamp uit te ddoen.

Ik durf echt niet naar mn ouders te gaan hoor, ik heb het al zo vaak gezegd maar geloven doen ze toch niet, en nu zijn ze boos op mij dat ik hem boos heb gemaakt (volgens hun).

En idd mijn ouders hebben geen overwicht geloof ik..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:41

Ach, ik kan me voorstellen dat als je 16 jarige zusje niet normaal tegen je kan doen (dat schrijft ze zelf) en continu op je loopt te zeuren, dat je dan boos wordt. Verhaal heeft ook nog een andere kant hé.

TS: ik zou me gewoon niet meer met je broer bemoeien. Als hij de hond te kort uitlaat is dat niet jouw probleem. Als zijn muziek te hard staat neem je je dekens mee naar een studeerkamer, woonkamer ofzo en ga je op de bank slapen. gewoon geen contact meer zoeken...

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:41

Def schreef:
Klinkt meer als een gedragsprobleem wat niet gediagnosticeerd is...
Misschien hier eens wat meer aandacht aanbesteden?

Lijkt mij ook Def, maar dat is dan een taak van de ouders. Die te lang gewacht hebben aangezien hij inmiddels 18 is en je dan nog maar weinig kan beginnen.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 17:43

Miryamk schreef:
Hij heeft ook blijkbaar de vrije hand om zich zo te gedragen. Waarom zou hij dat veranderen, hij mag toch gewoon lekker zijn gang gaan...

En dat is het hele probleem. En als ook maar iemand hem ind e weg zit, gaat hij uithalen, schreeuwen, dat soort dingen. En daarom laten mijn ouders hem ook zijn gang gaan. Maar ik kán daar niet tegen! Tegen dat gedrag! Bah! En daarom ben ik ook de dupe vrees ik..

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:44

Het eerste wat in me opkomt (echt heel slecht van mij hoor...) heb je hem al eens een beste knal terug verkocht?
Het is namelijk niet normaal dat hij je telkens slaat. Op een gegeven moment zou ik zeggen, nu is het klaar en krijgt hij een beste veeg terug.

Natuurlijk weet ik ook wel dat het niet de manier is om dit op te lossen, maar jij mag ook wel wat meer van jezelf afbijten, als ik het zo lees, je hoeft dit echt niet allemaal te pikken.
En jij zit hem echt niet de hele tijd uit te dagen, hij moet zichzelf eens meer onder controle krijgen. Leren met woorden te vechten en niet met het lichaam.

Ook zou ik eens een keer met je ouders in gesprek gaan, dat dit echt niet normaal is en laat ze desnoods de reacties in dit topic lezen.
Laatst bijgewerkt door supertinkie op 16-03-09 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:44

Wat hem goed zou doen is een tijdje het leger in te gaan. Daar leert hij wat discipline is en is geen ruimte voor zijn asociale gedrag....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:45

Ik sloeg mijn broertje ook weleens toen ik 18 was en hij 16. Die trekken gewoon t bloed onder je nagels vandaan soms. Leer je ook vanzelf weer af als je in een studentenhuis terecht komt. Hij heeft haar toevallig vandaag geslagen, wie weet is dit voor het eerst in een maand. Dat ze hem op school allemaal wel aardig vinden en daar niemand tekenen van dit gedrag ziet is ook een goed teken.

Overgens kreeg ik ook weleens een klap van mijn broertje, en dan zei mijn moeder ook weleens dat ik het uitlokte. Actie is reactie, ook leren dat je niet allesn ongestaft kunt zeggen/doen...

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 17:47

Terugslaan.. No way! Dat durf ik niet, hij is veel sterker en naar mijn mening tot in alles in staat.

Met mijn ouders heb ik dat soms wel eens gedaan, het helpt niet veel en vaak wil ik er niet over beginnen als de sfeer net goed is.
Ze vinden ook vaak dat ik me aanstel.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:48

Vjestagirl schreef:
TS: ik zou me gewoon niet meer met je broer bemoeien. Als hij de hond te kort uitlaat is dat niet jouw probleem. Als zijn muziek te hard staat neem je je dekens mee naar een studeerkamer, woonkamer ofzo en ga je op de bank slapen. gewoon geen contact meer zoeken...

Sorry, maar op de bank gaan slapen zodat broerlief zijn gang kan gaan? Dat is toch te idioot voor woorden? De TS moet in haar eigen thuis gewoon normaal op haar eigen kamer kunnen slapen. Hij heeft zich maar aan te passen aan de rest van het gezin, net als de anderen ook al te veel aan hem doen.

Marije88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:48

Waarom neem je niet het advies ten harte en laat je hem gewoon? Waarom zou jij wel tegen hem ingaan als je ouders dat niet doen? Bijv. over de hond en die lampen enzo.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 17:50

Omdat ik daar last van heb. Mijn ouders slapen niet naast de kamer van mijn broer. Mijn moeder isop dieet dus vind het niet erg dat hij alle kasten leegrooft. Mijn ouders worden niet geslagen door mijn broer omdat hij chago is omdat hij tot 5u snachts op de computer zit door de week.

Zijnv riendin begint hem nu ook eindelijk echt te kennen. Hoorde hem voor het eerst gister echt heel erg hard schreeuwen aan de telefoon. Ik dacht echt, mooi maak het nou een keer uit meid! Dat verdient hij, hij moet even een keer goed door de mand vallen!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:51

supertinkie schreef:
Vjestagirl schreef:

Sorry, maar op de bank gaan slapen zodat broerlief zijn gang kan gaan? Dat is toch te idioot voor woorden? De TS moet in haar eigen thuis gewoon normaal op haar eigen kamer kunnen slapen. Hij heeft zich maar aan te passen aan de rest van het gezin, net als de anderen ook al te veel aan hem doen.

En broerlief is niet van plan dat te doen, zij kan niet slapen en als ze er wat van zegt helpt dat niet. Dan kies je toch voor jezelf en ga je op een plek slapen waar je wel kunt slapen.

Overgens ben ik er stiekem van overtuigt dat het wel meevalt, de TS is 16, dan lijken dingen al snel erger en lijkt de hele wereld tegen je.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:52

MaartPaard schreef:
Terugslaan.. No way! Dat durf ik niet, hij is veel sterker en naar mijn mening tot in alles in staat.

Met mijn ouders heb ik dat soms wel eens gedaan, het helpt niet veel en vaak wil ik er niet over beginnen als de sfeer net goed is.
Ze vinden ook vaak dat ik me aanstel.

Daarom zei ik ook dat ik ook wel weet dat het de manier niet is ;) Was gewoon het eerste waar ik aan dacht. Maar ik denk dat je er verstandig aan doet eens hulp van buitenaf te zoeken. Misschien iemand van wie de mening wel wordt aangetrokken door je ouders, een oom, tante, grootouders? Ik noem maar even wat. Want dit lijkt mij iets wat jij nooit zal kunnen winnen, omdat blijkbaar jou verhaal naar je ouders toe er niet toe doet. Of kan het ook komen doordat je ouders ook niet tegen je broer in durven gaan?