Wie boete voor reizen trein voor 9 uur met korting??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ilsse

Wie boete voor reizen trein voor 9 uur met korting??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 11:39

Hallo iedereen,

Ik vraag me nu echt af of ik de enige ben die dom is ofzo ( zoals door arriva wordt gesteld )

Een nietwetende en goedbedoelde actie..

Het Pin apparaat deed het niet, en ik had dit gemeld op de service. Deze melde, U mag zo de trein instappen.

Ik dacht dat zal best, maar ik heb eerder gehoort dat je dan gewoon een boete krijgt, dus ik koop gemoedwillig een kaartje.

Mijn mede student heeft een OV-kaart en ik neem dus het kaartje met 40% korting, en stap de trein in.
Nergens, maar dan ook nergens staat aangegeven dat je hier niet mee mag reizen voor 9 uur. Niet op het kaartje en niet op het Ov of op het station.

Ja ik werd aangehouden en werd gevraagd naar mijn kaartje, dit deed ik dus netjes. Ja zegt de conducteur deze is niet geldig.

Ik vertel hem dan ook dat het pinapparaat het niet deed en ik eigenlijks vrijstelling had,
Ik vraag hem dus ook waar het staat dat het niet mag, en hoe ik dit dan moest weten?

Ja zegt ie: dat van die pinapparaat is niet mijn probleem, en iedereen weet dat. Werd gewoon afgeblaft!
( ik kreeg nog eens 7,50 euro voor het kaartje en 35 euro boete!!!)

Nu raad je het al wel. Ik ga hier niet mee accoord en heb besloten hier tegen in te gaan. Ik word niet in mijn gelijk gesteld en de boete word niet ingevorderd.

Nu mijn vraag, wie heeft dit ook meegemaakt, en wie heeft zijn geld wel terug gekregen???

Liefs ilse

Samy

Re: Wie boete voor reizen trein voor 9 uur met korting??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:44

Op OV hoort het te staan, in de tijd dat ik nog OV had stond het er op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:45

Als degene met de OV-kaart gewoon een week-kaart heeft dan heb je volgensmij gewoon korting, maar als hij/zij een kortingskaart heeft (geen géén studenten/ov-kaart) dan geld inderdaad dat je daarmee niet in de spits mag reizen.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 11:46

Samy schreef:
Op OV hoort het te staan, in de tijd dat ik nog OV had stond het er op!

Het staat het dus nu niet meer op, we hebben er naar gekeken samen met de conducteur. ( en de jongen die tegenover mij zat wou ik wel een trap verkopen omdat hij zei: volgens mij staat het er wel op hoorrr, wereld verbeteraar)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:49

Je hebt gewoon korting in de trein als je met iemand meereist die een OV-kaart heeft. Week of weekend, dat maakt niet uit. Al zijn de regels tijdens de spits wel anders.

Citaat:
Weekkaart: studenten met deze kaart mogen van maandagochtend 4.00 uur t/m zaterdagochtend 4:00 uur gratis reizen. In het weekend, op feestdagen en gedurende de periode 16 juli tot 16 augustus reizen zij met 40% korting.
Weekendkaart: Studenten met deze kaart mogen vanaf vrijdag 12.00 uur t/m maandag 4.00 uur en op feestdagen gratis reizen. Doordeweeks mogen ze tijdens de voordeeluren (na de spits; vanaf 9:00) tegen korting reizen. Daarnaast is op maandag de kaart ook vóór 9:00 als kortingskaart geldig.
Sinds de invoering van de samenreiskorting is het mogelijk om met de houder van een OV-studentenkaart mee te reizen. Hierbij krijgen tijdens de voordeeluren maximaal drie medereizigers 40% korting.

Citaat:
Samenreiskorting houdt in, dat een treinreiziger in Nederland tijdens de voordeeluren met korting mag reizen, als de persoon waar hij samen mee reist in het bezit is van een NS-voordeelurenkaart, een jaartrajectabonnement, een NS- of OV-Jaarabonnement, of een OV-studentenkaart. Een houder van een van deze kaarten mag maximaal drie medereizigers met korting meenemen.

Maw: als degene met de OV-kaart met korting of vrij mag reizen, dan jij ook. Anders kan je alsnog betalen. Dat is wat ik er uit opmaak.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:50

Maar degene die in het bezit was van de OVkaart wist t toch wel? Lijkt me in ieder geval wel handig dat je weet wanneer je er gratis en wanneer met korting mee mag reizen..
edit: een normale kortingskaart is ook niet geldig voor 9 uur (doordeweeks dan) dus waarom een OV wel?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:51

Je kunt je boete volgensmij terug vragen, even navragen bij de balie. Meestal hebben ze standaart formulieren en anders gewoon bezwaar maken. Daarin geeft de de reden aan (dus dat je niet kon betalen met pin)

Over de 9.00 uur regeling, volgens mij geldt deze ook niet bij OV-- kaarten anders had het er geloof ik op moeten staan. Dit ook aangeven in de brief (bezwaar)!

En als je in je recht staat komt het wel goed denk ik.

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:51

Klopt wel, je mag voor 9 uur niet met kortingskaart (mee)reizen. :) Alleen als je zelf een OVkaart hebt mag je voor 9 uur gratis reizen. Ik heb het zelf ook een keer voor elkaar gekregen, met mn kortingskaart nog destijds.. had toen nog nooit voor 9 uur gereisd en al 3 jaar een kortingskaart, dus dat was echt niet in me opgekomen. :o Boze conductrice, maar geen boete gelukkig. Wel mn kaartje meegenomen en moest toen maar een enkeltje met korting terug kopen om zo het bedrag te compenseren. :(:)

Jij hebt in dit geval gewoon pech gehad met een strenge conducteur. ;)

Van de NS site:

Citaat:
Met je OV-studentenkaart kunnen maximaal drie medereizigers profiteren van 40% korting op een treinkaartje in de voordeeluren. Je reisgenoten reizen dan op hetzelfde traject en in dezelfde klasse met 40% korting met je mee.

De voordeeluren gelden vanaf 9.00 uur 's ochtends op een doordeweekse dag en in het weekend, op feestdagen, in de maanden juli en augustus de hele dag.

Bezwaar maken zal geen zin hebben dus. :)

Rennie89

Re: Wie boete voor reizen trein voor 9 uur met korting??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:56

Je mag gewoon met korting voor 9 uur :? Slaat helemaal nergens op! Ik heb zelf een OV kaart, en heb zovaak 3 mensen meegenomen in het holst van de nacht (5 uur, dat is dus voor 9 uur :+ ) met korting. Alleen als je een kortingskaart hebt mag het dus niet. Een kortingskaart is iets dat je koopt, OV krijg je. Dus de conducteur zat fout, jij niet! Je mag ALTIJD, ongeacht welke dag 3 mensen met korting meenemen op 1 OV jaarkaart! maakt niet uit of het weekend is of doordeweeks, 8 uur sochtends of 12 uur savonds...

Mars

Ik heb dit ook meegemaakt, mijn vader en ik gingen naar de motorbeurs in Utrecht, ik met OV en nam mijn vader mee met korting (was op vrijdag). We zaten om 3 minuten voor 9 in de trein en kregen dus ook te horen dat de kaart van mijn vader dus eigenlijk niet geldig was. Hier wist ik ook helemaal NIKS vanaf en heb ook tegen de conducteur gezegd dat dit nergens op mijn OV staat aangegeven.
Zijn antwoord: 'ja, neem maar van mij aan dat het zo is'.
We kregen gelukkig geen boete, maar ik vind het dus niet handig dat je dit nergens terug kunt vinden...

Rennie89

Lees nu pas over die zin dat voordeeluren enzo... Heeeeeel raar
*haalt even haar OV erbij*

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:57

Op de kaart zelf staat het niet. :) Ze kunnen er moeilijk alle voorwaarden op zetten.
Veel conducteurs doen er niet zo moeilijk over, en snappen ook wel dat soms niet weet. Maar dat betekent niet dat conducteurs die er wel maatregelen tegen treffen fout zitten. ;)
Laatst bijgewerkt door Tenshi op 16-03-09 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:58

Tenshi schreef:
Op de kaart zelf staat het niet. :) Ze kunnen er moeilijk alle voorwaarden op zetten.

Moet dus wel ;) anders ontstaan er misverstanden! Ik heb egt nog nooooit problemen gehad met vriendinnen die mee gingen met korting na het uitgaan :?

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:58

Volgens mij staat het wel op de ov kaart hoor.
Iig op de weekendOV van 2008 wel, want toen reisde ik ook met korting voor 9 uur en wist dat niet.
Maar gelukkig toen geen boete gekregen.
De trein ging 5 voor 9 weg en werd na 9en gecontroleerd.
Misschien had je gewoon pech met een chagrijnige conducteur.
Maar als je zelf OV hebt mag je wel voor 9 uur met korting reizen.
Als je met iemand anders meereist die OV heeft niet.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 11:59

de ov houder wist het zelf namelijk ook niet, ik bedoel ik ga niet voordat ik met de trein ga reizen eerst op internet uitpluizen of ik wel of niet met welke korting mag reizen als er alleen op de achterkant staat van: zon- en feestdagen en dergelijke.

Bezwaar maken doe ik sowieso, en anders gaan we in beroep, het gaat me echt niet om het geld dat kan ik wel betalen, maar ik weet er niets van. Ook staat het niet op het station. Anders moeten ze dat kaartje voor 9 uur gewoon niet uitgeven!

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 12:00

Tenshi schreef:
Veel conducteurs doen er niet zo moeilijk over, en snappen ook wel dat soms niet weet. Maar dat betekent niet dat conducteurs die er wel maatregelen tegen treffen fout zitten. ;)

De conducteur zat voor mij ook niet fout, alleen op de manier waarop ik werd behandeld. Was bijna een crimineel! En daar komt nog bij. Ik had al vrijstelling van de pin-apparaat.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:01

Juist omdat je er niets vanaf weet zoek je t toch op!? Beetje raar eerlijk gezegd en als t je toch niet om t geld gaat, waarom dan zo'n heisa maken? Heeft toch geen nut, want ze doen er toch niks mee :)

Samy

Uitgeprint en laten zien?
Op zo'n manier heb je bewijs dat je vrijstelling hebt. Op basis van woorden kan de conducteur er niks mee doen.

Tenshi

Veel succes, maar je zal er weinig uit halen. :') Het mag namelijk gewoon niet.
Er staat toch ook niet op je bankpas dat je je pincode nooit aan iemand anders mag geven. :+

Tja dat is gewoon dom van degene die je die vrijstelling heeft gegeven. Zo kan ik in het weekend ook dom in de trein gaan zitten met dat excuus. :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:02

je hebt gewoon erge pech gehad zo te horen

ik zal zo even mijn ov pakken, ligt ergens boven :P

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:02

Tenshi schreef:
]
Er staat toch ook niet op je bankpas dat je je pincode nooit aan iemand anders mag geven. :+

Staat wel in de brief als je je bankpas ontvangt :+ :')

kathris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:03

ehm.. korting geldt vanaf 09.00 uur 's ochtends.. of dat nou is omdat jij zelf een kortingskaart heeft, een medereiziger een kortingskaart heeft of je medereiziger een geldige OV-jaarkaart studenten heeft (er bestaat namelijk ook nog een gewone OV-jaarkaart, die gewoon gekocht kan worden)

overigens staat achterop de OV-jaarkaart studenten gewoon een zinnetje waarop staat wanneer het ding gewoon geldig is en wanneer het ding dus geldig is als kortingskaart (voor jezelf of voor medereizigers)
als je zelf een weekov hebt als student zijnde, gebruik je de weekov als kortingskaart in het weekend en in de zomervakantie, in het weekend en in de zomervakantie gelden de beperkingen op korting niet - oftewel, mag je voor 9 uur 'sochtends ook met korting reizen.
mensen met een weekendov gebruiken deze als die geldig is dus om gratis te reizen en daarbuiten (doordeweeks) als kortingskaart, dus niet voor 9 uur 's ochtends geldig (behalve in de zomervakantie - maanden juli en augustus, aangezien de spits dan dusdanig minder druk is als in de andere maanden dat het de NS niet uitmaakt of je met of zonder korting reist)

de korting die verleent wordt geldt BUITEN de ochtendspits, dus niet tussen ik meen 07.00 en 09.00 uur 's ochtends.
Laatst bijgewerkt door kathris op 16-03-09 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 12:03

Samy schreef:
Uitgeprint en laten zien?
Op zo'n manier heb je bewijs dat je vrijstelling hebt. Op basis van woorden kan de conducteur er niks mee doen.

nee dit is een nummer op het station die je moet bellen, maar ik kan natuurlijk deze ook bellen of ze mijn melding nog hebben.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 12:05

Tenshi schreef:
Veel succes, maar je zal er weinig uit halen. :') Het mag namelijk gewoon niet.

Tja dat is gewoon dom van degene die je die vrijstelling heeft gegeven. Zo kan ik in het weekend ook dom in de trein gaan zitten met dat excuus. :)

beetje raar wat je nu zegt vind ik, ik heb namelijk op de juiste wijze gehandeld en degene die hier over gaat gebelt, namelijk van de kaart verkoop op het station.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:05

Op mijn weekend OV staat gewoon achterop dat ik voor 9:00 uur vol tarief moet betalen.