Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Samy schreef:Op OV hoort het te staan, in de tijd dat ik nog OV had stond het er op!
Citaat:Weekkaart: studenten met deze kaart mogen van maandagochtend 4.00 uur t/m zaterdagochtend 4:00 uur gratis reizen. In het weekend, op feestdagen en gedurende de periode 16 juli tot 16 augustus reizen zij met 40% korting.
Weekendkaart: Studenten met deze kaart mogen vanaf vrijdag 12.00 uur t/m maandag 4.00 uur en op feestdagen gratis reizen. Doordeweeks mogen ze tijdens de voordeeluren (na de spits; vanaf 9:00) tegen korting reizen. Daarnaast is op maandag de kaart ook vóór 9:00 als kortingskaart geldig.
Sinds de invoering van de samenreiskorting is het mogelijk om met de houder van een OV-studentenkaart mee te reizen. Hierbij krijgen tijdens de voordeeluren maximaal drie medereizigers 40% korting.
Citaat:Samenreiskorting houdt in, dat een treinreiziger in Nederland tijdens de voordeeluren met korting mag reizen, als de persoon waar hij samen mee reist in het bezit is van een NS-voordeelurenkaart, een jaartrajectabonnement, een NS- of OV-Jaarabonnement, of een OV-studentenkaart. Een houder van een van deze kaarten mag maximaal drie medereizigers met korting meenemen.

Alleen als je zelf een OVkaart hebt mag je voor 9 uur gratis reizen. Ik heb het zelf ook een keer voor elkaar gekregen, met mn kortingskaart nog destijds.. had toen nog nooit voor 9 uur gereisd en al 3 jaar een kortingskaart, dus dat was echt niet in me opgekomen.
Boze conductrice, maar geen boete gelukkig. Wel mn kaartje meegenomen en moest toen maar een enkeltje met korting terug kopen om zo het bedrag te compenseren. 

Citaat:Met je OV-studentenkaart kunnen maximaal drie medereizigers profiteren van 40% korting op een treinkaartje in de voordeeluren. Je reisgenoten reizen dan op hetzelfde traject en in dezelfde klasse met 40% korting met je mee.
De voordeeluren gelden vanaf 9.00 uur 's ochtends op een doordeweekse dag en in het weekend, op feestdagen, in de maanden juli en augustus de hele dag.
Slaat helemaal nergens op! Ik heb zelf een OV kaart, en heb zovaak 3 mensen meegenomen in het holst van de nacht (5 uur, dat is dus voor 9 uur
) met korting. Alleen als je een kortingskaart hebt mag het dus niet. Een kortingskaart is iets dat je koopt, OV krijg je. Dus de conducteur zat fout, jij niet! Je mag ALTIJD, ongeacht welke dag 3 mensen met korting meenemen op 1 OV jaarkaart! maakt niet uit of het weekend is of doordeweeks, 8 uur sochtends of 12 uur savonds... 
Ze kunnen er moeilijk alle voorwaarden op zetten.
Tenshi schreef:Op de kaart zelf staat het niet.Ze kunnen er moeilijk alle voorwaarden op zetten.
Veel conducteurs doen er niet zo moeilijk over, en snappen ook wel dat soms niet weet. Maar dat betekent niet dat conducteurs die er wel maatregelen tegen treffen fout zitten.

Het mag namelijk gewoon niet.
Tenshi schreef:Veel succes, maar je zal er weinig uit halen.Het mag namelijk gewoon niet.
Er staat toch ook niet op je bankpas dat je je pincode nooit aan iemand anders mag geven.
Tja dat is gewoon dom van degene die je die vrijstelling heeft gegeven. Zo kan ik in het weekend ook dom in de trein gaan zitten met dat excuus.