Lits-jumeaux opvouwen in je eentje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorée

Lits-jumeaux opvouwen in je eentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 22:56

Hoe vouw je op een handige manier een groot tweepersoonsdekbed op? }:0
Het lukt me nu altijd wel, maar het is toch best een gedoe en ik heb het idee dat het veel handiger kan! :+
Dus, hoe doen jullie dat? :D

Mowoah

Re: Lits-jumeaux opvouwen in je eentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:58

Ik klim er altijd half op en probeer hem op die manier op te vouwen, maar er moeten inderdaad wel makkelijkere manieren zijn. :+

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:02

Ik volg dit even, scheelt een hoop "LINDAAAAAAA! Wil je even helpen met opvouwen?!" :')

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 23:11

lindatje schreef:
Ik volg dit even, scheelt een hoop "LINDAAAAAAA! Wil je even helpen met opvouwen?!" :')

Ja ik vraag stiekem eigenlijk ook altijd of mijn huisgenootjes me even willen helpen, maar deed het net alleen en het lukt ook wel, maar echt handig is het niet. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:15

Ik doe het op de waslijn al. Mis ook nog eens een hand, dus anders krijg ik het idd niet lekker voor elkaar.

Ik hang ze zeg maar dubbel over de waslijn. Gebruik dus geen knijpers.
Als het droog is dan vouw ik 'm een paar keer dubbel door de linkerzijkant eroverheen te trekken naar de rechterzijkant, en dat 2 of 3x.
Daarna trek ik 'm aan de onderkant van de lijn af en vouw ik 'm nog een paar keer dubbel. Kan 'ie zó de kast in.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:18

iemand ook nog tips om een 2 persoons dekbedovertrek over een 2 persoons dekbed te krijgen? ik sta elke keer te hannessen en ik krijg m NET niet goed, de puntjes blijven altijd dubbel zitten bij mij ^^

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:21

Zwitsal schreef:
iemand ook nog tips om een 2 persoons dekbedovertrek over een 2 persoons dekbed te krijgen? ik sta elke keer te hannessen en ik krijg m NET niet goed, de puntjes blijven altijd dubbel zitten bij mij ^^

Ik doe de overtrek binnenstebuiten en dan kruip ik er half ik (handen in twee punten) en pak dan mijn dekbed en wurm dan zo het overtrek er overheen :)

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:32

Zo doe ik het ook altijd. En dan ga ik op m'n bed staan en het dekbed 'uitkloppen' zodat het in alle gaatjes zit :D
Opvouwen dat doe ik gewoon eh... slordig, haha. Bij de puntjes pakken, 1x omslaan, weer bij de puntjes pakken en omslaan, en zo doorgaan tot 't een klein pakketje is en in de kast gooien.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 23:44

Ik doe het met de meeste van mijn overtrekken ook zoals Lizz beschrijft. Dus overtrek binnenstebuiten, mijn handen in de beide punten, daarmee het dekbed pakken en de hoes eroverheen laten vallen en uitschudden! :D
Maar dit lukt niet bij de hoezen die aan de onderkant deels dichtgestikt zijn. Daarbij pak ik gewoon alle vier punten van het dekbed en duw die goed in de hoeken van de overtrek en daarna ook weer uitschudden.

Morgen is er vast de gouden tip en voor nu is er niets lekkerder dan een vers opgemaakt bed, dus :evaw:. :D

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:09

Zwitsal schreef:

Dat kan ik dus ook écht niet :=
Het opvouwen lukt nog wel. Naja, dat duurt ook wel even hoor. Ik leg het gewoon helemaal uit en loop dan 10 keer om het bed heen. Maar dan wordt hij wel opgevouwen :j

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:09

Ik leg hem weleens over het hele bed heen (van mijn ouders dus :P ) gooi de punten naar de overkant en loop dan zelf naar de andere kant van het bed om de punten netjes op elkaar te leggen. Dat een paar keer tot ie op kastgrootte is :)

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:13

Ja precies, dat bedoel ik Mas :j

Maar eh... :o?
Wordt dat bedoelt met Lits-jameaux? :o :o (franse naam? := )

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:19

none schreef:
Ja precies, dat bedoel ik Mas :j

Maar eh... :o?
Wordt dat bedoelt met Lits-jameaux? :o :o (franse naam? := )

Wikipedia helpt u uit de brand:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lits-jumeaux

Kort gezegt twee éénpersoonsbedden die je tegen elkaar zet. Zo'n bed is breder dan een standaard tweepersoonsbed en het beddengoed is dus ook een stuk groter :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:41

Ik vind een dekbed van 2 bij 2 net te doen in mijn uppie, met 2 bij 2.40 zie ik mezelf niet overweg kunnen. Zo'n lap gebruik ik als grand foulard over mijn bank (en dan aan drie kanten losgehaald) - meeeeeen wat een hoeveelheid stof is dat!

Als je relatief korte armpjes hebt kun je iig met een dekbed van 2 bij 2 al nauwelijks goed in de punten maar om de een of andere reden krijg ik het toch steeds weer voor elkaar.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:46

Vaak zijn de afmetingen van het dekbed 220x240 groot dus.
Ik moet voor mijn werk (kraamzorg) altijd in mn eentje die joekels opvouwen en overtrek er omheen doen.

Opvouwen:
Punten in de breedte naar elkaar toe, je hebt dus dan een lange rechthoek, en dan nog een keer, dan heb je dus een lange smalle rechthoek.
en dan de uiteindes naar elkaar toe en nog een keer, en dan heb je een mooi net pakketje.

Over dekbed heen:
Overtrek binnenste buiten, handen in dekbed in de punten.
Pak de punten van het dekbed... en trek t er zo overheen.
Dan aan de onderkant de punten in de hoes en vanaf die kant nog is opschudden... Vaak zit ie dan al wel!

Wat vaak ook nog wel is handig is, in het trappengat gaan staan, dan kan je het daar in laten 'hangen' en krijg je alles mooi recht(er)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:47

Overtrek binnenstebuiten doe ik ook, maar de boel goed in de punten krijgen met korte armpjes is een ramp. :o

Trapgat is een idee (als je dat hebt idd). Of waslijn.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:48

ik hang hem altijd naar beneden bij de trap op zolder...dan vouw ik hem totdat ik hem makkelijk kan pakken en dan vouw ik hem verder op de strijkplank..gaat super...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:05

Opvouwen doe ik nooit zo netjes. Dan zit ie maar een beetje scheef, jammer dan. Ik strijk ze ook niet.

Dekbed erin doen doe ik zo: Ik leg de hoes op het bed uitgespreid neer. Dan pak ik de ene punt van mijn dekbed en doe die in de punt van de hoes. Dan pak ik de andere punt van het dekbed en doe die in de andere punt van de hoes. Dan schuif ik de hoes verder over het dekbed heen, beetje opschudden vanaf de onderkant en klaar.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 10:12

Hmm, iedereen vouwt hem wel redelijk hetzelfde op als ik. :D
Meestal gaat dat wel redelijk netjes, maar strijken doe ik ook echt niet. Vind ik echt compleet overbodig. :+

Lits-jumeaux is inderdaad wat Mas al zei en een lits-jumeaux dekbedovertrek is gewoon voor een groot dekbed van 2.20m x 2.40m. Ik noem het altijd zo, maar het kan ook wel gewoon op z'n Hollands. :+

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:16

De kreuk van het wassen gaat er idd vanzelf wel uit als dat ding strak op je bed ligt. Of niet, en dat is ook geen ramp.

Wat ik wél een ramp vind is hoeslakens met elastiek opvouwen. Dat gaat nooit netjes, dat wordt een bij elkaar geraapt zooitje en dat neemt zoveel onnodige ruimte in in je kast. Dus als iemand daar nog tips voor heeft... :+

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:34

dekbed erin doe ik hetzelfde als suzanneF.
opvouwen voor in de kast heb ik altijd ruzie mee.

hoeslakens met elastiek vind ik ook een ramp, ik krijg t ook nooit netjes voor elkaar.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 10:56

Hoeslakens met elastiek zijn inderdaad onhandig om op te vouwen, maar ik heb wel een handige manier vind ik zelf:

Doe de twee hoeken van de lange kant in elkaar door je hand in een hoek te stoppen en de andere eroverheen te vouwen (1 zit dan dus binnenstebuiten eromheen). Doe dit voor beide kanten. Pak dan de twee punten die in elkaar zitten vast, laat de rest naar beneden hangen en vouw de rest van het elastiek naar binnen. Nu heb je een rechthoek die je verder prima kunt opvouwen. Het wordt nooit helemaal perfect, maar wel een strak net stapeltje! :D

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:51

Oh ik vind dat inderdaad ook altijd een drama. Bij mijn moeder liggen ze relatief netjes in de kast altijd, misschien haar eens vragen. Wij hebben dus een dekbed van 200 bij 240 (of 220 bij 240?) ik krijg hem ook niet fatsoenlijk opgevouwen, leg hem inderdaad ook op bed en loop dan constant langs het bed heen en weer totdat ie in de kast past :D

Het dekbed erin doen doe ik al niet meer alleen, die hoop heb ik opgegeven :D dus dat doen mijn vriend en ik altijd samen

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:16

ik leg hem altijd uitgesprijd op het bed en dan kan je hem zo opvoewen door om het bed heen te lopen.
Lukt altijd wel redelijk netjes. Maar soms ben ik te lui om naar boven te lopen :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:35

Dorée schreef:
Hoeslakens met elastiek zijn inderdaad onhandig om op te vouwen, maar ik heb wel een handige manier vind ik zelf:

Doe de twee hoeken van de lange kant in elkaar door je hand in een hoek te stoppen en de andere eroverheen te vouwen (1 zit dan dus binnenstebuiten eromheen). Doe dit voor beide kanten. Pak dan de twee punten die in elkaar zitten vast, laat de rest naar beneden hangen en vouw de rest van het elastiek naar binnen. Nu heb je een rechthoek die je verder prima kunt opvouwen. Het wordt nooit helemaal perfect, maar wel een strak net stapeltje! :D

Ja doe ik ook zo.
Maar het blijft vreselijk.