knisperboekje maken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

knisperboekje maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 18:57

Ik hoop dat mijn topic hier goed staat?

Mijn schoonzusje gaat deze maand bevallen, en ik ben bezig met allemaal leuke cadeautjes. Nu wilde ik ook een knisperboekje maken, en op internet staan wel wat dingetjes, maar ik had gehoopt om wat tips te krijgen. Het moet echt perfect worden namelijk. Wie oh wie... Alvast bedankt, en de vriendelijke groeten van deze suikertante *D

mayniac_val

Re: knisperboekje maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:59

Mijn moeder heeft ooit eens zoiets gemaakt...
Er zat bijvoorbeeld een knoop in, die in een knoopsgat gestopt kon worden, een huisje met een deur die open kon, het hoofd van een popje (klinkt gruwelijker dan het is).

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 00:40

Klinkt inderdaad wel een beetje gruwelijk :=

Heb je gouden tips voor me?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:43

Veel kleuren denk ik, misschien een belletje of iets dergelijks, iets dat geluid maakt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 00:45

Hey dat is een hele goede..thnx :D

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:53

- Een spiegeltje is altijd leuk (deze heb je van speciaal materiaal voor in boekjes :) )
- Een zonnetje met een piepje erin (die piepjes zitten ook in katten en hondenspeeltjes)
- verschillende soorten stof, zoals rib, zijde, fluweel.
- iets erin verwerken wat knispers (en wasbaar is) dus een laagje plastic tussen stof naaien
edit: maak ook iets eraan met een stukje klitteband ofzo, zodat je het boekje aan de buggie vast kan maken oid.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 01:08

Lizz schreef:
- Een spiegeltje is altijd leuk (deze heb je van speciaal materiaal voor in boekjes :) )
- Een zonnetje met een piepje erin (die piepjes zitten ook in katten en hondenspeeltjes)
- verschillende soorten stof, zoals rib, zijde, fluweel.
- iets erin verwerken wat knispers (en wasbaar is) dus een laagje plastic tussen stof naaien
edit: maak ook iets eraan met een stukje klitteband ofzo, zodat je het boekje aan de buggie vast kan maken oid.

Daaarom wordt het ook een knisperboekje :P

Ik weet niet waar ik piepjes en spiegeltjes kan halen... Denk dat ik gewoon verschillende stofjes ga doen

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 01:09

Piepjes haal je uit goedkope kattenspeeltjes (wibra heeft deze wel eens) en spiegeltje haal je denk ik gewoon bij pipo's :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 01:13

Ik vind dat toch wel link denk ik... Dat zijn dingen die misschien gauw stuk gaan of niet?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 01:16

Je hebt ook van die speciale kinderspiegeltjes die in die standaard boekjes ook zitten maar ben bang dat je dan toch echt zo'n boekje moet kopen en slopen. Zou zo niet weten waar je die kunt krijgen.
Ik zou er inderdaad ook geen echt spiegeltje in doen hoor!

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 01:19

Komen al leuke dingen in voor, ook wil ik je even meedelen dat kleine kinderen felle kleurtjes erg leuk vinden, dus zoek leuke felle kleurtjes uit om te gebruiken.
Spiegeltjes vinden kinderen ook erg leuk.
Succes en plaats eens foto's zou ik zeggen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 01:26

Knisperboekjes zijn heel simpel idd en je kunt heel leuk varieren.

Paar ideetjes;
Verschillende texturen, stugge stof, nepbont ed, misschien kun je ook een stukje leer, ribbelkarton of andere 'vreemde' stof gebruiken.
Iets wat glimt of spiegelt.
Knisperende of piepende dingen.
Knopen of belletjes.

De thuissituatie erin betrekken is ook erg leuk, dan is zo'n boekje ook nog intressant als het kind wat ouder is. Als ze bv een zwarte hond of witte poes hebben kun je dat in het boekje maken (simpel maar herkenbaar), een baby, papa en mama enz.

Ook leuk is een speenkoord eraan of clip om hem aan de buggy of maxi-cosi te maken.

Waar veel baby's gek op zijn; labels. Bij babywinkels zijn tegenwoordig zelfs speciale labeldoekjes te koop. Misschien kun je van andere (oude) kleding wat verschillende (zacht, hard, groot, klein) labels afknippen en die aan het boekje maken.
Voorbeelden; klik en klik

Gebruik felle contrastrerende kleuren. Hoeft niet realistisch te zijn als het maar herkenbaar is. Een lichtbruin aapje tegen een donkerbruine boomstam is bv niet erg herkenbaar, beter kun je dan een knalgele of zelfs rode of oranje aap maken. En misschien wat overbodig; details zijn voor een baby niet van belang, hoe simpeler hoe beter. Zorg wel dat dieren en mensen een herkenbaar gezicht hebben (dus oogjes, neusje, mondje) dat herkennen baby's wel snel.

Paar veiligheidstips; koorden mogen niet langer zijn dan zo'n 20 cm omdat de baby het anders om zijn/haar nekje kan doen.
Zorg dat knopen en belletjes heel goed vast zitten en bestand zijn tegen peuterende vingers en kwijlende mondjes.
Omdat baby's alles in hun mond stoppen moet je opletten welk materiaal je gebruikt, baby mag er niet ziek van worden natuurlijk, stoffen die afgeven zijn ook niet zo handig.

Veel succes, ben benieuwd wat je gaat maken!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 21:29

Nou ik heb flink geshopt. Een boekje kopen was goedkoper geweest :=

Ik heb opstrijkplaatjes gekocht, 2 van matroesjka's en 2 van bambi, knopen, kant, 4 verschillende linten, stof (onder andere matroesjka's en delfts blauw) en vilten stofjes. Volgende week ga ik met een creatief vriendinnetje lekker fröbelen. Ik hou jullie op de hoogte!

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:34

mocht je nog meer willen shoppen ga ff een dierenwinkel in kun je hele leuke dingetjes halen voor in zo'n boekje bij bijv de vogelafdeling

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:35

Leuk hoor Lieveli ;)
Een middagje knutselen is toch ook gezellig! Ik heb dat ook altijd dat ik denk, dat kan ik net zo goed zelf maken. En dan is het duurder dan als je het kant en klaar koopt haha.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 22:41

Ja echt... Ik ben iets meer dan 20 euro kwijt... En dan moet ik nog ergens viseline vinden... Maar, emotioneel wordt het natuurlijk ook onbetaalbaar. Ze gaan in juli emigreren, dus ik verwerk er ook een foto in van mij en mijn lief. Die gaat mijn vader morgen lamineren.

Qua piepertjes en spiegeltjes ben ik erg voorzichtig. Niet alleen omdat het stuk kan, maar ook omdat ik bang ben dat het snel los getrokken kan worden. Dat is zonde en gevaarlijk

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:53

Wat is viseline?

Er zijn speciale spiegeltjes te krijgen, dat is een soort geplastificeerd karton, kun je wel krijgen bij de betere hobbywinkels.
Piepertjes, knopen, belletjes ed kunnen prima mits je ze goed vastmaakt natuurlijk. Die piepertjes kun je ook in een bladzijde doen, dan kunnen ze nooit kwaad.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 23:00

Viseline is het spul wat in de bladen gaat, wat zorgt dat ze dik zijn. Daar omheen doe je knisperpapier en dan stop je het in een blad. Wat omslachtig omschreven, maar toch....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:09

Soort schuim dus?

Ik ben benieuwd wat het wordt, je gaat wel foto's plaatsen toch?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 23:11

Uiteraard :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 22:30

Even een update: Het is bijna af. Met wat hulp van moeders, maar ik moet bekennen dat het geen schoonheidsprijs wint. Het ligt nog bij mijn ouders, want mijn moeder wilde ook een bladzijde maken, met stof dat ze kocht toen ik klein was. Wel heel gaaf dus, megaretro :D. Ik zal er donderdag of vrijdag even foto's van maken :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:30

Ben benieuwd!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 16:15

Hierbij de foto's van het knisperboekje.

Afbeelding
De voorkant

http://c2.ac-images.myspacecdn.com/imag ... fbde95.jpg

http://c1.ac-images.myspacecdn.com/imag ... c31544.jpg

Afbeelding
Delfts blauw is hip :D

http://c4.ac-images.myspacecdn.com/imag ... 0f568f.jpg

http://c4.ac-images.myspacecdn.com/imag ... 5798df.jpg

http://c3.ac-images.myspacecdn.com/imag ... 07995e.jpg

http://c3.ac-images.myspacecdn.com/imag ... ca6556.jpg

Afbeelding
De papegaaien zijn opgevuld met zacht spul

Afbeelding
De achterkant

Het is allemaal niet zo netjes, maar ik ben er ook echt slecht in := Zelf kleding maken zit er voorlopig nog niet in...

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:38

Juist leuk dat het een beetje slordig is.. Echt heel erg leuk gedaan.. Daar zal je neef trots op zijn.. Heel leuk voor later..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 17:21

Dankjewel :D