maximale hypotheek nemen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

maximale hypotheek nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 17:06

Hallo,

ik en mijn vriend zijn aan het rondkijken voor een huisje..
op een of andere manier zijn altijd de net te dure het mooiste hahaha..

ik heb nou een leuk huisje gezien, en via internet bekeken wat we kunnen lenen.
als we een beetje afdingen (ik heb geen monsterafding bedragen, als we 5% afdingen kunnen we het betalen) dan kunnen we het lenen.
maar dan zitten we wel op het maximum van de hypotheek... mijn vriend heeft een goede studie gedaan en kan nog doorgroeien en ik ben nog van plan een studie naast het werk te gaan doen...

mijn vraag is.. zitten jullie ook op het maximum van de hypotheek, of niet?
het is natuurlijk een onzekere tijd.. maar daar zijn de prijzen van de huizen ook naar.

zonnebloem18

Re: maximale hypotheek nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:23

Ik zou het niet doen nu te veel risico er hoeft maar iets weg te vallen of een tegenvaller te hebben en je kan het niet meer ophoesten.
Qua verkoop gaan de meeste huizen nu voor 10% onder de vraagprijs weg, maar vergeet niet dat je vaak ook nog wat wilt veranderen of verbouwen.
Alleen al wat potten verf, een nieuw vloertje en wat gordijnen loopt snel op.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:25

In deze tijd een max hypotheek nemen?
Mij niet gezien...

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:26

Ik zal ook nooit een maximale hypotheek nemen, dat is echt dom. Je weet nooit wat er gebeurd in de toekomst en op een maximale hypotheek heb je geen NHG, dus als je om een of andere reden niet je huis meer kan betalen heb je een groot probleem.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:34

Nee ons ook absoluut niet gezien we hebben vorig jaar een hypo gekregen maar echt wij piekerden er niet over om het maximum te lenen! En wij zaten allemaal net voor deze wat mindere tijd. En wij konden max een hypo krijgen van 280.000 maar we hebben een huis gekocht voor 181.000. En het huis had eerst voor 199.500 te koop gestaan ze waren 1x in prijsdaling gegaan van 199.500 naar 194.000. En wij hebben hem toen voor 181.000 gekocht. :D

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:36

De NHG en maximale hypotheek heeft niks met elkaar te maken.
Je max hypotheek kan binnen de NHG vallen (NHG is geloof ik tot 265.000 euro) maar je kunt met 270.000 euro ook ruim binnen je max vallen en geen NHG hebben..
Voor degenen die geen max hypotheek willen: hoeveel ga je eronder zitten dan??
Denk dat het geheel met jullie persoonlijke situatie te maken heeft.
Ligt eraan wat voor werk jullie beiden hebben, hoe concreet de situatie van meer salaris krijgen is enz..

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 17:49

dank je..

weet zelf ook zeker dat het niet een goede beslissing is...
haha... we zullen zien..

maar dan de vraag.. voor hoeveel van je maximale hypotheek lenen jullie dan..

280 kunnen lenene en dan een huis kopen van 181, dan kom je op een hypotheek van 200.000.. dat is dus (ff rekenene) 64%

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:50

TS: Woon je nu al samen / op jezelf, of wonen jullie beiden nog thuis?
Heb je al enig idee hoeveel je kwijt bent aan andere kosten behalve de hypotheek? Gaan jullie graag op vakantie, heb je twee auto's nodig (of vind je dat je ze nodig hebt) of hobbys die veel geld kosten?
Denk ook aan verzekeringen, gas/water/licht, abonnementen enzo. Vergeet ook de onderhoud van je huis en tuin niet!
Probeer daar een schatting van te maken en bekijk dan hoeveel je nog over hebt aan het eind van de maand. Zie je dan een maximale hypotheek nog zitten? En voor hoelang zit je aan die hoge hypotheek vast? Kun je dan nog een beetje fatsoenlijk leven?
Vragen waar je alleen zelf een antwoord op weet en wij niet voor je kunnen beslissen.
Succes met kiezen!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 17:54

@silvia, dank je, heb inderdaad een lijstje gemaakt die mijn vriend straks in gaat vullen..

we hebben het al een keer eerder berekend en toen kon het wel.

Mijn vriend werkt bij de bank en heeft er daardoor aardig verstand van. hij zegt ook, als het moet kunnen we het zo lenen.. maar of het handig is.. dat is de vraag.

verder qua uitgaven.. heb ik een gat in mijn hand en mijn vriend zit wat op de centen. maar ik heb het ook met heel weinig kunnen doen.. dus dat scheeld.

verder heb ik natuurlijk een dure hobby het paard. mijn vriend heeft een duurdere auto ivm met de afstand naar het werk.. oftewel.. erkomen nog wel wat kosten bij kijken.

mijn vriend houd daarbij nog van vakanties.... dus ja.. erg lastig. hij zegt ook vaak.. een goedkoper huis en dan leven is beter dan een duur huis en niets meer kunnen.. oftwel... ben bang dat het wel duidelijk is dat het geen maximale wordt..

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:01

Maximaal lenen zou ik nooit doen. Wat als 1 van jullie inkomens (tijdelijk) wegvalt of als de verwachte doorgroei in salaris toch niet komt? Het is nu ook niet helemaal de tijd ervoor om zulke risico's te kunnen nemen.

Ik zou wat lager gaan zitten, dan maar niet het huis van je dromen. Je kunt altijd over een jaar of 5 verder kijken.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:05

Hoeveel vinden jullie wat lager ??
(ben nieuwsgierig, zijn er nu zelf ook mee bezig)

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:10

Gelukkig hebben wij geen maximale hypotheek genomen! Wegens de recessie kon mijn vorige werkgever mij geen werk meer bieden (werkte 40 uur) ik zit nu vanaf half december al in de ww en om alles nog moeilijker te maken (terwijl de tijd al moeilijk genoeg is) heeft mijn vriend vrijdag te horen gekregen dat hij er ook uit moet wegens de recessie! Als wij de maximale hypoteek genomen hadden, konden we direct ons huis wel te koop zetten!

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:12

wij konden wel 375.000 euro op nemen maar dan kregen we wel schulden. zonder schuld konden we max. 225 opnemen en dit hebben wij ook niet gedaan. ik vind wat we nu betalen meer dan genoeg!!!

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:18

Een maximale hypotheek zou ik niet doen, in ieder geval niet op 2 salarissen. Wij hebben in juni ons huis gekocht op mijn vriend zijn salaris. Ik was in die tijd aan het afstuderen (hbo) en ben sinds 1 nov. aan het werk. Wij hebben het zo verdeeld dat mijn vriend de huis-lasten betaald en dat we van mijn geld 'leven', dus boodschappen, tv, internet en de leuke dingen.

Daarnaast hebben we natuurlijk ook van allerlei regelingen dat als mijn vriend werkloos wordt, dat ik een bepaald bedrag krijg dat ik het toch kan ophoesten etc. Wij hebben dus in principe het maximale op 1 salaris, maar hebben er ondertussen 2 ;).

Net wat je vriend zegt, je moet ook kunnen leven. Daarbij heb ik ook nog mijn paard, die niet gratis staat :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:22

Tja hoeveel procent van maximaal je moet nemen is moeilijk te zeggen. Ik zou gewoon uit laten rekenen wat het je scheelt in maandlasten bij verschillende hypotheek hoogtes en dan zelf nagaan wat je acceptabel vindt.

Wij hebben ons huis gekocht toen we net van school waren en bezig waren met onze 1e baan. We konden toen in guldens max. fl. 380.000 opnemen en hebben uiteindelijk een hypotheek van fl. 300.000 genomen. Dit was toen nog ruim, maar we wilden ook flink verbouwen. Volgens mij hebben we dat uiteindelijk niet eens allemaal gebruikt.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:25

Wij konden 3 jaar geleden 270.000 lenen.wij hebben gekozen voor een leuk huis maar dan 110.000 euries minder,zodat we ook in mindere tijden de lasten kunnen blijven betalen en ook nog leuke dingen kunnen doen.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:29

hittepit_12 schreef:
Wij konden 3 jaar geleden 270.000 lenen.wij hebben gekozen voor een leuk huis maar dan 110.000 euries minder,zodat we ook in mindere tijden de lasten kunnen blijven betalen en ook nog leuke dingen kunnen doen.

wij ook zoiets. wij zitten er 90.000 onder. je weet nooit wat er gebeurt, en je zit dan echt aan je max.
Ik wil dat niet, ik wil nog kunnen genieten, lekker uit eten, zomaar iets leuks kopen.

Ik vind het geen prettig idee en gevoel. Ik vind het al heel wat dat ik een hypotheek heb, het gaat om héél veel geld!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:33

Wij zitten op ongeveer een derde van wat we max zouden kunnen lenen. We hebben de hypotheek op 1 salaris genomen, en toen verdienden we allebei nog veel minder. Het was toen niet zo bewust, maar ik ben er nu heel blij mee. We kijken we eens rond voor een ander huis, maar ik zou altijd nog uitgaan van 1 salaris, dus zeg maar 50% van wat we max zouden mogen hebben. Gelukkig wonen wij in een deel van het land, waar je dan nog best een leuk huisje kan kopen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:33

Maar je maandlasten zijn ook sterk afhankelijk van je hypotheekvorm.
Ik geloof dat men adviseert 1/3 van je maandinkomen netto uit te geven aan hypotheek.
Daar komen we waarschijnlijk ook op uit en dan een combinatie van sparen en aflossingsvrij. (Vind het wel spannend)
Gelukig hebben we wel allebei een vaste baan bij de (semi) overheid en dat is in deze tijd wel errug makkelijk.
Komen op ongeveer 50.000 onder het max.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:35

verbouwen kost trouwens ook veel geld!!!!
We hebben gekocht en het hele huis gestript, het héle huis... pfff.. maar: het wordt nu echt heel gaaf! maar het is wel kostbaar, haha :+
vloertje hier, designkraantje daar, hoppa, paar duizend verder ;)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:38

Ja, ik vind 1/3 voor ons dus te veel. Maar dat hangt er vanaf wat je voor de rest nog wil.
Ik wil minimaal 15% van mijn loon maandelijks kunnen sparen, een paard houden, we hebben twee auto's en willen ook nog op vakantie.
Je kan alleen zelf beslissen of je met wat je over houdt alles kunt doen wat je wil. Als je een goede adviseur hebt, dan zal die je daar ook in helpen. Bedenk wel dat de kosten vaak achteraf tegenvallen ( dat is tenminste wat ik om me heen hoor ). Verzekeringen, belastingen etc. lopen aardig op. En houd een flinke pot apart voor (groot) onderhoud ( of koop je nieuwbouw ), die kosten moet je ook zelf dragen, en die kunnen aardig oplopen. Maar je weet zelf in welke staat het huis is wat je wilt kopen. Bedenk alleen dat als je er in woont, je soms toch nog wel wat dingen wil aanpassen.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:44

In deze tijd zou ik het niet doen. 4 jaar geleden hebben wij wel het risico genomen om het maximum op 2 salarissen te nemen (was toen ruim 4 ton). Op zich een erg groot risico, aangezien we na 1 jaar een dochter kregen en ik part-time ben gaan werken.
Gelukkig is mijn man zoveel gaan verdienen dat hij nu in zijn eentje de hypotheek zou kunnen krijgen.
Maar niet iedereen heeft dit geluk...

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:48

Ga uit van de mogelijkheden die je nu hebt, niet van wat je in de toekomst misschien zou kunnen (met name mbt een mogelijke salarisontwikkeling). Je weet nooit wat de toekomst brengt. Je kunt beter een concessie doen mbt het huis en ruim leven. Als later die mogelijkheden toch komen, dan kun je alsnog besluiten dit huis te verkopen en luxer gaan wonen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:49

een van de redenen dat we iets meer uit willen geven is omdat het paard dan aan huis kan, scheelt weer persionkosten.
Onderhoud is goed op paar kleine puntjes na en daar hebben we (ruim) geld voor opzij gehouden.
Leven op dit moment eigenlijk wel makkelijk en daar hebben we op berekend wat we kunnen missen (wel rekening houdend met hogere energiekosten, verzekeringen enz).

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:51

TS: hebben jullie ook een lijstje gemaakt met maandelijkse uitgaven en adh daarvan bepaald wat je wil/kan betalen aan hypotheek? Is verhelderender dan kijken naar je max.