Brommer onderhouden, wat kost het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Brommer onderhouden, wat kost het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 13:09

Ik ga nu met de auto naar mijn werk.
En ik moet toch eigenlijk iedere week wel tanken (ik rijd uiteraard ook nog met de auto naar stal toe)
en helaas kost benzine geld en als ik mijn auto volgooi dan ben ik toch 30/35 euro kwijt.

Dus ik zit eraan te denken om wat te gaan sparen en dan een brommertje te kopen en dan alleen met de auto te gaan als het slecht weer is.

Alleen ik heb het idee dat een auto en een brommer betalen (niet de aanschaf, maar het onderhoud)
toch best een bedrag is...
Mijn moeder zei dat het extra bedrag van een brommer erbij als onderhoud (benzine, verzekering etc.) toch nog best meevalt.

Dus bij deze de vraag: wat kost het plus minus om een brommer te onderhouden per maand?
En dan bedoel ik niet de aanschafkosten, want die zijn uiteraard eventjes iets meer, maar de benzine (hoeveel benzine verbruikt een brommer gemiddeld?) en verzekering etc.

Ik weet dat het dan ook nog uitmaakt wat voor brommer je hebt etc.
maar ik wil even uitgaan van wat het ongeveer/gemiddeld kost.

Er is vast iemand die mij kan helpen :)

Olga89

Re: Brommer onderhouden, wat kost het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:13

hoi,

ik heb een kymco scooter gehad die reed ongeveer 1 op 30/35.
hier had ik weinig onderhoud aan omdat hij gloedje nieuw was eens per zoveel km een beurt en hij reed mij gewoon overal heen

voor de benzine was ik volgens mij volle tank 5 a 6 euro kwijt dus daar kun je 150 km mee.

ik had ook een diefstal verzekering waar je een goed gekeurd 3 sterren slot voor moet kopen (volgens mij €30) en die verzekering was per jaar €250,-

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 13:16

dus op hoeveel per maand kwam jij dan uit?

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:17

Een volle tank van mijn brommer was altijd 3,35 daar reed ik een hele week mee. (naar werk, naar de paarden) boodschappen halen.

verder was ik er niets aan kwijt, alleen de verzekering dat was geloof ik 1x per jaar ? dat was 90 euro

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:24

Ik heb een sym scooter (een onbekend type) en daarvoor betaal ik de verzekering iets van 100 euro per JAAR dus nog geen tientje per maand en inderdaad ze rijden heel zuinig, ik kan voor 6 euro 5 dagen heen en weer naar mijn werk (14 km heen, 15 km terug) dus... is echt voordelig.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:29

Sym Mio heb ik ook. :j

Degelijk scootertje, één keer door een ongeluk spiegel afgebroken en kappen beschadigd, kostte ongeveer €80. Je moet in iedergeval je benzine en verzekering betalen maar dat is nauwelijks iets bij een brommer.

Ik rijd minimaal 44 kilometer per dag op m'n brommer en ik ben niet zo heel veel geld kwijt.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 13:35

Ik rijd nu met de auto naar mijn werk = 30km per dag (met de brommer zal het iets meer zijn i.v.m. omrijden)
Naar stal: +/-20km/dag (heen en terug)
naar vriend toe: +/-15km (heen en terug, ga uit van 7x per week dan valt het altijd mee hihi)

Dus zit ik per week op: 395km per week, zeg 400km

Ik weet ook totaal niet wat voor brommer/scooter ik zou willen.
als het maar een degelijk en goed merk is.
wat niet snel kapot gaat (bij normale omgang) niet al te duur in aanschaf en ook maar gewoon rijd.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:37

Ik heb ook een scooter, ik tank gemiddeld 5 euro in de week. Ongeveer 1 keer in de 4 tot 6 weken (denk ik ongeveer) moet ik olie bijvullen, ik doe 2x met een fles die kost rond de 9 euro.
Verzekering (alleen WA) betaal ik rond de 100 euro per jaar. Verder moet je natuurlijk wel rekening houden met eventuele reparatiekosten en ik zou hem toch wel 1x per jaar na laten kijken. Weet hier zo niet de kosten van uit mn hoofd, maar het is echt veeeeeel goedkoper als bij een auto.
Ik ben iig heel erg blij met m'n scooter (heb al 11 jaar zo'n ding) en ook met boodschappen doen kan ik nog best veel kwijt op het voetenplankje.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:39

Ik weet niet hoe oud je bent :P za; straks nog even in je profiel spieken. maar de verzekering is echt een schijntje aangezien je bovend e 18 bent.

Ik betaal per jaar 180 euro

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:43

Citaat:
Ik rijd nu met de auto naar mijn werk = 30km per dag (met de brommer zal het iets meer zijn i.v.m. omrijden)
Naar stal: +/-20km/dag (heen en terug)
naar vriend toe: +/-15km (heen en terug, ga uit van 7x per week dan valt het altijd mee hihi)

Dus zit ik per week op: 395km per week, zeg 400km

Ik weet ook totaal niet wat voor brommer/scooter ik zou willen.
als het maar een degelijk en goed merk is.
wat niet snel kapot gaat (bij normale omgang) niet al te duur in aanschaf en ook maar gewoon rijd.

Ik rij op het moment wel een stuk minder als jij, maar ik heb geen auto erbij, dus ik moet echt alles met dat ding doen.
Ik heb nu een Peugeot Vivacity, goed merk rijd fijn en is zuinig. Hiervoor heb ik een Yamaha Neo's gehad, daar was ik ook erg tevreden over. Ze zijn er goedkoper, maar ook een stuk duurder.
Omdat ik echt afhankelijk ben van mijn scoot heb ik voor een degelijk (iets duurder) merk gekozen.

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:43

ik had gewoon een brommertje een tomos,
ik was per jaar aan verzekering ongeveer 100 euro kwijt en verder tankte ik 1 keer in de 2 weken. maar dan reed ik er wel echt elke dag op laat zeggen ruim 50 km per dag.. als ik minder reed dan hoefte ik pas na 3 weken weer te tanken.
en was per tank ongeveer 4 a 5 euro kwijt.

was een stuk goedkoper dan dat mn autootje nu is :D

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 13:46

Maar ik wil dus wel graag mijn auto erbij houden (voor als het erg slecht weer is, of langere stukken etc)

Wij hebben vroeger verschillende merken scooters/brommers gehad.
Honda, peugeot, hebben nu een ander merk.
Altidj tevreden over geweest.
Goed, iedere scooter kan kapot gaan.

Zat zelf te denken aan Sym mio, Yamaha neo's, Peugeot vivacity.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 13:47

djoya schreef:
Ik weet niet hoe oud je bent :P za; straks nog even in je profiel spieken. maar de verzekering is echt een schijntje aangezien je bovend e 18 bent.

Ik betaal per jaar 180 euro

Ik ben 23.
ik weet wel toen ik rond de 17 jaar was dat de verzekering voor mij toen een stuk duurder was omdat ik de jongste was die erop reed.

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:49

dan kan toch opzich ook wel denk ik?

je verzekering word sowieso goedkoper naarmate je ouder word, en dat is maar 1 keer in het jaar.
verder qua benzine kosten ligt het er natuurlijk net aan hoeveel je rijd. en je bent wel een stuk goedkoper uit.

en je zal afentoe onderhoudskosten hebben als er iets stuk gaat. maar dat is meestal niet zo duur dan als er wat stuk gaat aan je auto ;)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:56

@TS : Viva City (Peugot) zijn erg degelijk en sterk en niet duur qua aanschaf. :j

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:57

Ik heb een zip type 3 met gele kentekenplaat, en rij daar 45 km per dag mee, tank om de 2 a 3 dagen voor 5,-
Verzekering betaal ik 200,- per jaar voor en dat is alleen wa. (verplicht) (Hoe ouder je bent hoe goedkoper de verzekering, ik ben 18 en hier zit wel al een jaar no claim overheen )
onderhoudsbeurten kostte mij vroeger ongeveer 60 euro per jaar, maar nadat ik met mijn vorige scooter een flink ongeluk heb gehad doe ik nu elk half jaar een onderhoudsbeurt (zal mischien niet nodig zijn, maar ik wil geen ongelukken omdat mijn scooter het niet goed doet)

Ik hoop dat het je opweg helpt :)

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:03

Mijn plofje stamt uit 1985.

4 jaar geleden gekocht voor 115 euro.

Na laten kijken. Alles was volledig orgineel. En nooit door jongetjes aan gesleuteld(scheelt al heeeeel veel)

Ik heb nou zo'n 15/20 000 km gereden op de brommer.

En plofke heeft mij zelden in de steek gelaten(ja als ik niet tank :P ).
Heb nou 2 keer een nieuwe achterband gehaald( gladde banden kan je 50,00 kosten) was ik 40 euro ofzo voor kwijt. En ja, moet regelmatig mijn ketting laten spannen 2,50 per keer. Maar is vrij makkelijk zelf te leren maar heb ik geen zin in. En 2 keer heb ik er een nieuwe ketting en tandwiel op laten zetten 40,00. En binnenkort krijgt hij weer een nieuwe.

Heb 1 keer wat gezeur gehad met mijn boogie. Was ook niet zo duur.

Eigenlijk moet mijn brommer een nieuwe uitlaat. Maar die is vrij lastig te vinden voor mijn plofje en vrij duur. Oud model, en snorrie i.p.v. brommer(ziet er wel uit als brommer). Maar zit nog net binnen de toegstane lawaaihoogte.

Helaas heeft mijn vader ondervonden dat brommerrijden best leuk is en minder vermoeiend dan fietsen. Dus hij gebruikt hem ook. Echt zit mijn pa scheef en is een stuk zwaarden, dus binnen afzienbare tijd mag pa een nieuw zadel betalen.

Mijn adviezen:

- Koop een brommer/snor die NIET bij een jonge jongen vandaan komt. Hier is vaak aan gesleuteld en mee gestoeit. Dit is niet bevoorderlijk voor de brommer/snor. Helaas spreek ik uit ervaring met mijn vorige brommer.

- Ga zoeken naar een standaard model. Dan zijn de onderdelen vaak aanwezig bij een fietsenmakker en dat scheelt aanzienlijk in de kosten.

- Neem geen kickstarter. Maar 1 die je aanloopt. Heb niks dan ellende gehad met kickstarters, net als vrienden van mij.

- Laat hem keuren voor de koop. Laat de fietsenmaker kijken naar de brommer, hij kan je vertellen wat binnen aanzienbare tijd aan vervaning nodig is en wat het gaat kosten.

- Zoek een brommer/snor die op benzine rijdt. De nieuwe brommers/snors/scooters rijden tegenwoordig allemaal op bezine en het gevolg hiervan is dat brommermix steeds moeilijker te krijgen is.
Hier in de buurt is 1 bezinepomp met brommermix. De volgende zit 13 km verder en de volgende dan pas zit midden in de stad en is wel zo'n 20 km verder. Erg irritant.

- Bij aankoop meteen vragen of er een reservetankje inzit. En hoeveel liter erin gaat en hoeveel km je dan nog kan.
Ik reed al 4 maand op mijn brommer, en wist niet dat er een reservetank in de brommer zat. Werkte voor de kerst 12 uurs diensten en was zo in de war dat ik niet meer wist wanneer ik getankt had. Blijkbaar had ik dat moeten doen, en mocht om 6 uur 's ochtends na 12 uur werken naar de pomp lopen die 15 km verder zat. Later die avond zei een snuggere vriend: Waarom heb je hem dan niet op reserve gezet _-:(
En brommers zijn best zwaar, en zeker als je ermee moet lopen.

Al met al. Brommers zijn best fijn. Ik rij erop omdat ik weinig keus heb. Heb geen rijbewijs. En mijn werkplekken zijn niet echt op fietsafstand. Maar ja, bij hevige wind en hagel baal ik soms wel :)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 17:32

Ik ben vanmiddag al eventjes bij de bromfietszaak geweest.
heb een hele mooie Zip gezien van een half jaar oud.
is wel even een bedrag in aanschaf, maar als ik dan uiteindelijk bij wijze van 'geld overhoud' dan vind ik het prima.
even hier thuis overleggen.
hij is gereserveert tot donderdag.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:54

Mijn brommertje heb ik afgelopen zomer gekocht voor 350 euro, bouwjaar 2006. Hij rijdt ongeveer 1 op 30 en er kan 3 liter in de tank. Een volle tank is bij mij altijd rond de 6/7 euro. De verzekering kost per jaar geloof ik iets van 180 euro. :)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:56

Wat voor brommer/scooter wil je? Ik zelf heb een Gilera Citta, die zijn sowieso heel zuinig en niet zo duur in de verzekering etc. :) Ik heb 'm gekocht voor 250 euro ofzo, omdat ie niet liep. Meestal zijn ze wel iets duurder, maar een snorbrommertje doet het best hoor. :+: Alleen niet zo handig in de zomer met vliegjes etc.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 17:57

ik heb een zip op het oog.
4 takt

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:07

Ik heb een peugeot buxy. Geen idee hoe oud ie is..
Ding heb ik 3 jaar geleden gekocht, voor een schijntje, iemand had er een ongeluk mee gehad en het ding lag doormidden. Paps heeft hem opgeknapt, en had er tot 2 weken geleden heel veel plezier aan. In 2 weken tijd is mijn accu kapot gegaan, mijn startmotor heeft het begeven, mijn kilometerteller is al een halfjaar een ramp, en nu is mijn uitlaat ook nog lek.

Omdat ik vanochtend moest afrijden (gezakt, 31 maart weer) ga ik hem niet meer helemaal laten maken, ben maar al te blij als ik straks lekker in de auto kan.. :D

Ik heb er een 4 of 5 litertank in zitten, als ik hem vol tank ben ik rond de 5 euro kwijt (ligt een beetje aan de literprijs) Tank gewoon benzine.

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:41

Ik ben nu 17 en betaal ook niet zo heel veel aan verzekering, rond de 115 per jaar.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:44

Ik heb een Sym Mio, nieuw gekocht voor €1750. Heel degelijk, heel hip, modern en sterk scootertje. :j

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:45

Heej Kim :D

Mijn scooter is heel erg zuinig. Ik rijd niet hele grote stukken op dit moment, stage,naar de Super en naar Vianen. Doe nu al 3 weken lang met ene volle tank( volle tank is 4 euro ong.)
Verzekering inc. diefstal ben ik bij de HEMA is 32 euro ;)

In het begin heb je een kleine onderhoudsbeurt nodig( 100 euro)
Een grote onderhoudsbeurt bij 3000 km en meer ( 200 euro)
Zijn de enige hoge kosten ;)

Als je nog meer wilt weten kan je langskomen he haha :+