Advies kleedgeld ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Advies kleedgeld ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 21:31

Mijn oudste dochter wordt over een klein tijdje 14 en ik denk erover om haar maandelijks kleedgeld te gaan geven, omdat ik denk dat ze prima voor zichzelf dit soort uitgaves kan doen en omdat ik het ook een mooi leerproces vind en ik vind het ook wel makkelijk, geen gezeur meer over winkelen, met kleedgeld is het wel duidelijk allemaal.
Ik wil jaarlijks 2 jassen aanschaffen, 2 paar schoenen of laarzen, ondergoed en sportkleding. Dit valt dus buiten het kleedgeld.
Wat is een redelijk bedrag per maand ? Gewoon normaal, niet te weinig en ook niet teveel.
Wat ontvangen jullie en kom je daar een beetje mee weg? Of wat geef je je kind en is dat bedrag acceptabel voor je ?

Mizoan

Re: Advies kleedgeld ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:33

Een kennis van mij zit in dezelfde soort situatie en die ontvangt 75 euro per maand. Paardrijkleding, jassen, schoenen en ondergoed worden naar behoefte door haar ouders betaald, al het overige dat ze wil hebben voor de heb moet ze zelf bekostigen.

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:34

Ik heb hetzelfde,
hoef geen schoenen/jassen/paardrijkleren/ondergoed te betalen.
En krijg 50euro in de maand.
Een vriendin van me hoeft dit ook niet en krijgt 100euro, zij heeft wel geen vaste kosten van eigen paard enzo;)

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:35

Ik kreeg 70,- per maand, gewoon de kinderbijslag. Bij mij ging het meeste uit naar paardenspullen dus denk dat ze er wel makkelijk mee rond komt als ze het alleen voor kleding mag uitgeven.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:36

ik denk dat je met 50 euro per maand een heel eind komt!(misschien is dat al wel teveel)
het lijstje wat je wel wilt betalen is best nog wel groot, dus het hoeft IMO ook niet heel erg veel te zijn.

zelf krijg ik 200 euro per kwartaal, dus 66 euro pm.
hiervan hoef ik alleen mn schoenen niet zelf te betalen.
en soms krijg ik nog iets van ondergoed en sokken oid. erbij.
maar, ik draag best wel veel merkkleding, puur omdat ik redelijk lang ben en bepaalde merken zijn toch wat langer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:37

Poeh dat is al een tijdje geleden dat ik kleedgeld kreeg. Toen ik 14 was kreeg ik denk ik rond de 50/ 75 euro per maand.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:39

Moet het echt als kleedgeld dienen? of dient het als kleedgeld en zakgeld? Ik denk dat je voor enkel kleedgeld makkelijk moet rond komen met zo'n 50 euro per maand als je gaat rekenen zit dan al op 600 euro in het jaar en dat zou makkelijk moeten lukken af hankelijk van wat voor kleren jullie normaal kopen dan toch. Het lijkt mij alleen makkelijker als je bv in kwartalen je kleedgeld krijgt, dan zit je gelijk een beetje seizoen gericht. Omdat je toch aan het begin van een seizoen eens je kast in kijkt en denkt wat moet ik in hemels naam aantrekken en dan gelijk een paar nieuwe dingen kunt kopen. Echter op = op!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:40

Mijn dochter van 14 krijgt 40 euro kleedgeld per maand.
Ze moet dan al haar uitgaven netjes opschrijven (en bonnetjes bewaren) zodat we over 3 maanden kunnen kijken of ze het verantwoord gebruikt. Mocht ze er verstandig mee omgaan en er niet mee uitkomen kan er altijd nog wat bij.

PaardenLeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:41

Toen ik 14 was kreeg ik 70 euro & Nu ik 15 ben krijg ik 100 euro. Daar kan ik wel aardig mee rondkomen, alleen ik denk dat het wel verschilt aan de persoon.
Of je veel merkkleding koopt zoals ik nu, ben ik als ik een echte dure broek heb mijn kleedgeld van 1 maand al heb. Of als je gewoon 'goedkope' broeken koopt kan je het als 14 jarige wel redden met 50 euro pm :).
Ik kreeg eerst per kwartaal mn kleedgeld maar later bleek dat dat vooral voor mij niet zo handig was omdat ik alles vaak in 1 keer uitgaf en dan geen geld meer heb voor de rest van de tijd. Nu krijg ik het per maand en dat bevalt me beter, maar dat hangt natuurlijk helemaal van de persoon af ;)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:42

Ik kreeg altijd 40,- in de maand en kwam daarvan prima rond.
Echt grote uitgaven deed mijn moeder samen met mij en ging ook af en toe gezellig schoppen met oma, die dan ook wel eens dingen kocht.
Dus denk dat je met 50,- heel redelijk zit.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:43

Ik krijg 50 euro per maand, daar moet alles van kopen.

Ik kan daar alles van kopen, ik ben geen merkgek. :D
Ik shop gewoon bij de H&M enz.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:45

50 euro per maand vind ik wel netjes :)
Krijgt ze daarnaast ook zakgeld?
Want als ze van dit bedrag ook nog haar overige dingetjes van moet betalen (wat leuke dingetjes doen, bios, cadeautje voor verjaardag vriendin) dan vind ik dat het bedrag wel hoger mag zijn.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:46

Ik heb nooit kleedgeld gehad en ook geen zakgeld.. Als ik iets wilde hebben dan vroeg ik er om en vaak kreeg ik het ook wel. Kleedgeld en zakgeld is wel goed om te leren hoe om te gaan met geld.

Zoals hier meer gezegd wordt is zo rond de 50 euro een mooi bedrag. Niet te weinig, maar ook zeker niet te veel..

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:46

Ik ben 15 en krijg 60 euro. Ik hoef geen jassen en schoenen te betalen. Ik vind het een heel redelijk bedrag, ik ga niet elke maand winkelen, en dus spaar ik het op totdat het echt nodig is. Dan heb ik zo'n 170 euro, en geef ik een groot deel ervan uit. ( mijn broeken zijn gem. 100 euro, en mij lukt het makkelijk) En dan begint het sparen weer. :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:47

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:47

100 euro per maand krijgen en dan aardig rondkomen..poeh.. het zijn nu duidelijk andere tijden :D. Ik ga 2x in het jaar shoppen en besteed dan per keer zo'n 200 euries en af en toe koop ik iets tussendoor (en ik ben dan 22)

50,- euro is een prima bedrag hoor

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:48

Ohh, ik moet schoenen, jassen en sportkleding ook van mn kleedgeld betalen!
50,- lijkt me een goed bedrag, ben nu 16 en krijg nu 85,- al sta ik in t rood bij mn moeder :+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:50

Is natuurlijk een beetje afhankelijk van wat je zelf voor haar koopt/kocht.
als ze merken als g-star en replay draagt zal ze meer nodig hebben dan dat ze altijd in H&M kleding loopt..

Ik zelf krijg geen kleedgeld en wil dat ook niet, ik vind het wel makkelijk ik koop iets en dan stort mn moeder het gewoon weer terug op mijn rekening, het moet natuurlijk niet de pan uitrijzen, maar zo heel veel kleding heb ik niet.

_Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:53

Ik vind €50 eigenlijk heel weinig!
tegenwoordig heb je daar echt niet veel kleding meer voor hoor (zelfs niet bij de h&m)
Ik krijg 100euro kledinggeld en daar zit eigenlijk ook zakgeld bij..
vind zelfs al dat ik daar eigenlijk niet genoeg aan heb maarja..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:55

_Lotte schreef:
Ik vind €50 eigenlijk heel weinig!
tegenwoordig heb je daar echt niet veel kleding meer voor hoor (zelfs niet bij de h&m)
Ik krijg 100euro kledinggeld en daar zit eigenlijk ook zakgeld bij..
vind zelfs al dat ik daar eigenlijk niet genoeg aan heb maarja..

Hoezo is dat te weinig? Je hoeft toch niet elke maand een nieuwe broek te kopen? Je hoeft toch niet elke maand te gaan shoppen? Spaar het op en dan lijkt het ineens toch wel veel :)

Ik vind 100 eigenlijk heel veel :j (lucky you)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:57

@_lotte:
maar wat moet je dan eigenlijk van je kleedgeld kopen?
en denk je niet dat het beter is om te leren dat je met een kleiner bedrag ook rond kan komen?

overigens bestaat er ook nog zoiets als mp, waar je je oude nog mooie kleding kan verkopen(merkkleding dan, de rest valt wat tegen)
en als je weet van welk merk je welke maat moet hebben kan je op mp ook nog wel eens wat tegenkomen...

overigens zitten in die 66 euro pm ook mn paardenkosten zoals halsters liksteen e.d.

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:58

Ik ben 16 jaar en ik krijg ook €50.00 per maand.

Daar van moet ik alles zelf betalen, sokken, Ondergoed, Paardrijspullen etc.

Ik zelf kan er makkelijk mee rond komen,

Als ik soms schoenen zie die ik graag wil hebben dan spaar ik 2 maanden en kan ik ze halen :) .

Verder zijn er een heleboel goedkope leuke winkels zoals h&m, Newyorker etc.

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:59

Ik heb nooit kleedgeld gehad eigenlijk. Als iets nodig was dan kreeg ik dat, en ging soms met moeders samen winkelen en die kocht dan wat voor me, maar vanaf mijn 15e ( toen ik ging werken ) heb ik eigenlijk altijd alles zelf betaald.

Sta hier echt versteld van sommige reacties, dat 50 euro te weinig zou zijn bijvoorbeeld. Ik vind dat een behoorlijk hoog bedrag, maar dat zal waarschijnlijk komen doordat: werken voor de dingen die je graag wilt hebben er bij mij nogal ingeramd zit ;)

_Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:00

Ja naja ik ben niet van plan om al mn kleren op mp te zetten ;)
het is ook niet slecht om te leren om van een kleiner bedrag rond te komen, maar ik zeg alleen dat het tegenwoordig moeilijk gaat..

Ik moet gewoon al mijn kleren daarvan kopen (ook schoenen, jassen, ondergoed)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:01

@_lotte:
jahh dan is het ook al weer anders, schoenen zijn duur, maar als je de openingspost leest zie je dat TS van plan is dat zelf te betalen
maar dan nog denk ik wel dat je van 50 euro pm. rond kan komen.
ik zet ook vaak een gedeelte van mn kleedgeld opzij om daar grotere aankopen van te doen(zadel :P , maar ik heb ook al een flink bedrag gespaart)
Laatst bijgewerkt door siskeh op 28-02-09 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt