Kan ik een opleiding met paarden aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xxmyrtheexx

Kan ik een opleiding met paarden aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 15:50

Hallo,

ik volg nu (in oostenrijk) een handelsschool en het bevalt me opzich wel, maar ik heb altijd nog problemen met economie. Ook duurt deze school 5 jaar en doordat ik verhuist ben, ben ik weer in de eerste klas begonnen en ik ben nu 17 jaar, dus dat zou betekenen dat ik 22 ben als ik met deze school klaar ben. Opzich zou ik dan aan het werk kunnen, maar niet in de richting wat mijn interesses heeft. (Sociaal Pedagogisch Werkster)

Nu viel mijn oog gister op een artikel van een opleiding met Paarden. Ik heb er wel eens eerder over gehoord, maar ik ben te bang dat ik het niet aan kan vanwege mijn rug. Ik heb een afwijking in mijn wervelkollom en moet daarmee dus oppassen. Ook zou het betekenen dat ik in een Internaat moet, omdat het anders te ver weg is om dat elke dag op en neer te gaan.
Deze opleiding duurt slechts 3 jaar en daarna zou ik aan het werk kunnen gaan in de richting wat mij ook leuk lijkt.
Alleen weet ik niet of het voor later genoeg geld op de plank brengt en dat vind ik dus best lastig.
Ik ga binnenkort even op gesprek bij hun en dan kijken wat ik doe,
maar ik ben toch wel benieuwd naar jullie mening.

siskeh

Re: Kan ik een opleiding met paarden aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:53

op welk niveau is deze opleiding?
(als je op hbo niveau met paarden werkt is echt heel wat anders dan om mbo niveau)

ook is het denk ik zo dat wij hier op bokt de opleidingen in oostenrijk niet kennen, dus vandat is het ook moeilijk vergelijken met hier in nl

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:55

Ik ben erachter gekomen met de studie paardenhouderij dat het lichamelijk zwaar is.
Stallen uitmesten, hoefslagen rechttrekken, hooien, de gehele verzorging.
Als je snel last hebt van je rug door bukken, dragen ed dan denk ik dat het te zwaar is omdat dit dingen zijn die je veel moet doen (afhankelijk bij welke stagebedrijven je wilt gaan werken).
Je kan vragen of je eens een dag mee mag lopen of informeer bij de school in kwestie wat zij vinden.
Hou er rekening mee dat het lastig is om een baan te vinden bij een paardenbedrijf en het hard werken is voor weinig geld.
Waarom ga je niet voor een opleiding spw als dat je interesse heeft?
Een opleiding paardenhouderij moet je echt willen anders haak je af denk ik (net als bij bijna elke andere opleiding).
MBO en HBO zijn idd anders, HBO is management en weinig in de praktijk met paarden en MBO juist helemaal in de paarden.
De opleiding in Oostenrijk ken ik niet en kan daar dus ook niks mee vergelijken.
Beste imo is om te informeren bij de school in kwestie of je het aan zou kunnen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:56

idd, als het een mbo is zou ik het eigenlijk afraden, want dat is vaak toch vrij zwaar lichamelijk.. maar hbo is weer heel wat anders...

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 15:59

ik kan idd niet echt zeggen wat voor niveau het is, want dat ligt hier allemaal anders.

maar hoe zijn over het algemeen de opleidingen? zijn ze zwaar? en hoe zit dat later? is er veel werk in te vinden dat ik nog redelijk verdient?

edit: ik vind het gewoon heerlijk om met paarden te werken.. het geeft me een gevoel van vrijheid.. ik weet dat het wel hard werken is (we hebben zelf 4 paarden momenteel bij ons staan) maar misschien is het ook wel zo dat ik de spieren train zodat ik meer aankan, maar dat weet ik dus niet.
voor de mensen die een beetje duits kunnen is dit de site: www.stiegerhof.at

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:02

De MBO is lichamelijk zwaar voor een gezond iemand te doen maar je merkt het lichamelijk wel.
Werk later, als je meteen bij een bedrijf zit (via stage vaak) dan valt het mee, je verdient niet veel dat is een grote nadeel en je moet erg veel en lang werken.
Je moet het in de paarden echt willen en niet als alernatief vind ik.
Dit zeg ik omdat je aangaf dat je interesse in spw hebt en dat is een totaal andere opleiding.
Wat wil je precies gaan doen in de paarden? Werken met de paarden, management of iets anders?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:04

oke, eigenlijk kunnen we niets over het algemeen zeggen denk ik.
alleen dat een mbo lichamelijk heel erg zwaar is, maar hierbij ben je echt in contact met paarden.
een hbo is lichamelijk niet zo zwaar, maar geestelijk des te meer.
alleen het echte contact met paarden is gering...(soms zelfs helemaal niet)

voor beide beroepen geld dat het niet makkelijk is, en dat de banen niet zomaar voor het oprapen liggen, maar dat is vooral hier in nederland zo.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 16:07

het mooiste vind ik het gedrag van paarden.
om daar zo veel mogelijk over te leren en daar iets mee te gaan doen.
paarden met gedragsproblemen helpen lijkt me ook geweldig.
ik wil gewoon graag andere helpen, dat kan met spw maar ik kan ook paarden helpen en mensen die paarden met gedragsproblemen hebben.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:09

tja wat je nu beschrijft is de droom van iedereen op bokt denk ik wel....
maar imo is dit niet iets dat je op een school moet leren,
dit moet je al hebben, en kun je dan verder ontwikkelen.
maar dan nog is de kans klein dat je er je werk van kan maken

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 16:13

ja en anders gewoon het fokken van paarden of een manege beginnen. Zolang ik maar echt met de paarden zelf bezig kan zijn.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:17

oww... dat is de 2e droom van elke bokker...

zelf twijfel ik trouwens ook of ik richting paarden wil.
volgens vele heb ik wel talent met dieren...
maar wat ik wil worden, het maakt me niet uit,als het maar direct of indirect met dieren te maken heeft...

lijstje wat ik heb:
zadelmaker/passer
hoefsmid
voerleverancier,voerdeskundige
stallenbouwer oid...
manager van een bedrijf
onderzoeker op een proefbedrijf
dingen rondom dierenbescherming
stalmedewerker
stalruiter
vervoer van dieren
zorgboerderij

en ga zo nog maar ff door..

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 22:10

ja, ik denk ook wel dat veel ruiters deze droom hebben, maar wij hebben sinds een 3 kwart jaar een eigen paardenpension en ik zou dat misschien na deze opleiding helemaal kunnen overnemen en dan verder uitbereiden. Het begin is er dan al en dat scheeld een hele boel.
Maar goed, ik ga eerst maar eens een gesprek aan en dan kijk ik maar even verder.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:12

het is idd wel een begin, zo zit ik ook, we hebben een bedrijf met 35 hectare wat zo omgetoverd kan worden tot een paardenbedrijf...
maar ik denk niet dat je daar rond van kan komen....
maar je werkt je wel kapot om alles voor mekaar te krijgen..

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 22:22

tjah.. het ligt er maar net aan hoe het loopt..
als het succesvol word kun je er aardig wat aan verdienen en kun je ook andere mensen het zware werk laten doen en goede machines kopen die het werk verlichten, maarja het is altijd maar "als"

maar ik vraag me ook wel af of er hier zo veel werk in spw te vinden is, hoewel de criminaliteit wel in opkomst is, maar het is allebei een beetje onzeker

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:27

Ik ben ook iemand met rugklachten en na mijn 4 jarige nivo 4 mbo opleiding ben ik niet in de paarden verder gegaan. Althans, het is nu niet mijn hoofd inkomen. Ik werk nog wel bij stichting de paardenkamp en ik geef priveles aan huis, maar that's it. Dit omdat werken in de paarden niet veel opbrengt, nu is dat vervelend, maar niet mega erg. Wat wel stof tot nadenken is, is je rug. Ik heb zelf een slechte rug en ik heb erg veel last gehad tijdens stages ed. Onderschat dit niet! Dit is de andere reden dat ik niet verder ben gegaan in de paarden, ik wil niet op mijn 30ste al op zijn en rondlopen met een hernia oid. Vind mijn gezondheid te belangrijk! Succes in iedergeval!

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 11:56

Dat is dus waar ik het meest bang voor ben.. dat het te zwaar word voor me rug, hoewel therapeuten wel blij zijn dat ik paardrij, omdat ik daar goed mijn spieren mee train.
Als ik hier op stal een dag zwaar werk moet doen zoals hooi binnenhalen, heb ik die dag daarna last van mijn rug en moet ik een dag plat. Maar als ik een dag plat ben geweest dan is het weer goed dus kan ik weer door, maarja ik weet niet of dat in de toekomst zo blijft.
En idd zoals je al zegt.. het verdient niet veel tenzij je het goed aanpakt, maar wat je er wel mee verdiend is dat je dagelijks mee bezig bent want je het leukste vind.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:00

Sja ik zou ook liever weer fulltime in de paarden werken.
Maar als ik hetzelfde wil verdienen als dat ik nu verdien, dan moet ik 80 uur in de week werken.
Mij wat teveel van het goede :+

Ik woon maar alleen , heb een dikke auto (om de trailer te kunnen trekken) en heb 9 katten en 1 paard van mezelf.
Om dit te kunnen bekostigen heb je een normaal tot redelijk salaris nodig.
In de paarden krijg je geen normaal salaris.

Het varieert van zwaar onderbetaald tot minimumloon van een 13 jarige :+

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:09

Niet doen!
Als paarden niet in je genen zitten, kom je er toch niet.

Werken met paarden is een way of life, waar je hard moet werken en andere dingen moet gaan laten. Niet erg, als je leven echt 24/7 paarden is.. anders echt niet doen..

Bij mij op de opleiding vroeger zijn er slechts een hand vol van die nog steeds professioneel met paarden bezig zijn.
Ik ben 1 van de weinigen :o . De rest heeft hun opleiding gedaan en er verder paarden voor de hobby gehouden..
Zonde van je tijd en geld..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:25

nog een aanvulling:
als het wel in je genen zit komt dat er vanzelf wel uit meestal.
daarvoor is het niet noodzakelijk om een paardenopleiding te doen.
wel is het misschien handig om een managment opleiding te doen...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:46

Dat wou ik net zeggen, ik heb een management opleiding gedaan en ondanks dat ik dus niet verder ben gegaan in de paarden, ben ik nu wel filiaal manager van een luxe lingeriezaak. Heel iets anders dan paarden, maar door mijn management achtergrond kon ik wel makkelijk in andere branches aan de slag! En dan vroegen ze: Ben je niet bang dat deze baan te zwaar voor je is? Dan moet ik altijd lachen... Nee hoor, ik kom uit de paarden, enig idee hoe zwaar dat is?? Als je er dan het een en ander over verteld hebben ze zo door dat werken in een winkel/op kantoor/etc. lang niet zo zwaar is als het werk op een stal ;)

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 16:22

ik heb vandaag toch even gebeld, want ik wil toch even een kijkje nemen, volgende week maandag heb ik een gesprek en dan kijk ik daarna wel weer verder, maar als ik het wil moet ik snel een beslissing maken, want eigenlijk kun je je officieel niet meer aanmelden, maar goed ik kan het proberen.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 20:14

Morgen heb ik mijn gesprek op de school.. heeft iemand nog ideeen wat belangrijk is om te vragen?
alle tips zijn welkom!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:36

Of je het lichamelijk aan kan.
Wat de markt op dit moment en over ongeveer 3 jaar kan zijn voor werk.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 20:56

jah.. nog meer ???

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:12

Hoe het nu qua loon ligt daar bij jullie. Hier ligt het heel erg laag en dat werd door school toen ik daar op gesprek kwam ook aangegeven. Weet waar je aan begint, want je werkt je het schompes en verdient er geen moer mee! Maar dat boeide me toen niet zoveel, haha.

Vragen hoeveel stages je moet lopen, of je zelf de bedrijven mag kiezen of dat school die voor je uitzoekt. Dan weet je ook gelijk of je veel lichamelijk zwaar werk moet doen.

Vragen wat ze van je verwachten, of er veel afvallers zijn, etc.