19 jaar, Zelfstandig? Discussie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Specials

19 jaar, Zelfstandig? Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 21:53

Helloow iedereen,

K had vandaag echt een apart gesprek met iemand op stal.
Dr staat nog maar net een man bij ons op stal van een jaar op 37.
Nou vroeg die hoe oud ik was dus ik zei dat ik 19 was. Nou hij stelde nog een paar vragen en uit eindelijk vroeg die waarom ik altijd zo vroeg op stal ben, K vertelde heb dat ik om 7 uur begin met werken en dan meestal al om 12 uur of 1 uur klaar ben en dus meteen naar stal kan.

Waarop hij vroeg hoelang ik al werkte zei ik dat ik al vanaf mn 14de werk en op mn 16de met school gestopt ben, Ook dat ik me paard en alles zelf betaal.

Nu kwam hij met de opmerking, "iemand van 19 jaar hoeft niet te werken".
Hij vind dat als je 19 jaar bent je nog steeds van je ouders zak mag leven , En dat je lol moet maken enzo. Verder vind hij dat mijn ouders me moeten verbieden om mijn werk te doen, Ik werk als kamermeisje dus is best zwaar werk en je moet vroeg opstaan vind hij. Nou vind ik het werk niet eens echt zwaar ;(

Nu is mijn mening hierin dat ik gewoon financieel onafhankelijk wil zijn van me ouders en niet lang leven de lol wil hebben, En als ik om 12 uur klaar ben met werken heb ik nog genoeg tijd om lol te maken en ik ben in het weekend altijd vrij.

Wat vinden jullie?

Stelling: "iemand van 19jaar hoort nog op de zak van de ouders te leven en hoord geen 'zwaar' werk te verrichten en gewoon "lang leven de lol" instelling moeten hebben".

Barst los, Eens of oneens en natuurlijk waarom?

bromfiets

Re: 19 jaar, Zelfstandig? Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:56

Oneens...

Hoe wil je leren om zelfstandig te zijn als je al die tijd gepamperd wordt? En het lijkt me een bijzonder grote overgang om dan ineens in het diepe te worden gegooid, slecht plan dus.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:57

wat hoort?? Ja zou lekker zijn als we allemaal zulke rijke ouders hadden die ons nog lekker "lol" zouden laten hebben. Toch ben ik ook een voorstander van volwassen worden, en leren met je geld om te gaan.. Dat is heel belangrijk. Niet iedereen heeft rijke ouders..

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:57

Ik vind dat je tegen die tijd toch zeker wel voor een groot gedeelte voor jezelf moet kunnen zorgen.
En vooral, dat je het werk moet doen wat je leuk vind om te doen, en als dit, zoals hij zegt, zwaar werk is dan is dat maar zo! Jij moet er plezier in hebben, niet hij toch? :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:58

oneens, want dit ligt geheel aan de situatie van zowel de jongere als de ouder(s) of verzorger(s). wanneer het noodzakelijk is dat de jongere gaat werken om zichzelf te kunnen verzorgen, vind ik dat een kwalijke zaak. basisvoorzieningen als huis, verzekeringen, voeding zijn zaken die op rekening van de ouders komen. wel kunnen ze vragen om een bijdrage in deze kosten.
wil de jongere meer; bijvoorbeeld sport, uitgaan, vakantie? dan vind ik het niet meer dan logisch dat de jongere hier in meer of mindere mate voor betaald (ook weer afhankelijk van de financiele situatie, draagkracht en wil van ouders)

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 21:58

bromfiets schreef:
Oneens...

Hoe wil je leren om zelfstandig te zijn als je al die tijd gepamperd wordt? En het lijkt me een bijzonder grote overgang om dan ineens in het diepe te worden gegooid, slecht plan dus.

Inderdaad , Zo denk ik dr dus ook over, Stel je leeft op het geld van je ouders en je bent 21 gaat het huis uit en dan moet je ineens rekeningen betalen en werken, Daarom vond k het ook zo vreemd dat die man dit zegt, K heb dan zoiets wat zouden die kinderen van hem het moeilijk krijgen later.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:59

Ligt ook aan de situatie denk ik. Ik ben zelf 19, studeer maar leef wel van m´n ouders. Overigens, mijn toekomstige paard betaal ik zelf, ik betaal ook zelf mijn ziektekostenverzekering, telefoonrekening etc.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:00

ik was 18 toen ik het huis verliet en bij mijn ex man ging wonen. Niet veel later raakte ik zwanger en kreeg op me 19e een dochter.. tja..

Vind het absurt. Als mijn kinderen dat doen.. schop ik ze onder hun billetjes : aan ut werk :D

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:01

Wat onzin kraamt die man uit zeg....op je 19e kun je je ook al en opleiding hebben afgerond en dus aan het werk zijn, is een vrij normale leeftijd om zelfstandig te worden. Dus waarom teren op de zak van je ouders als het niet hoeft. Hij zal zelf dan wel een flinke klaploper zijn geweest en weinig behoefte heben gehad om eens zelf aan de slag te gaan.
Goed voor jou juist Samster je bent al heel lang hardstikke zelfstandig en dat zelfs zonder hogere opleiding denk ik dan als je op 16e stopt. Dat zegt wel iets over jouw mentaliteit +:)+ en die van hem is 1 om door te trekken.

Vraag eens of hij nog op zn ouders teert of wanneer hij ermee gestopt is ? :D

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 22:01

benangelique schreef:
oneens, want dit ligt geheel aan de situatie van zowel de jongere als de ouder(s) of verzorger(s). wanneer het noodzakelijk is dat de jongere gaat werken om zichzelf te kunnen verzorgen, vind ik dat een kwalijke zaak. basisvoorzieningen als huis, verzekeringen, voeding zijn zaken die op rekening van de ouders komen. wel kunnen ze vragen om een bijdrage in deze kosten.
wil de jongere meer; bijvoorbeeld sport, uitgaan, vakantie? dan vind ik het niet meer dan logisch dat de jongere hier in meer of mindere mate voor betaald (ook weer afhankelijk van de financiele situatie, draagkracht en wil van ouders)

Inderdaad, Mijn ouders hebben het echt niet breed, Die kunnen echt geen huishouden runnen, mijn rekeningen betalen en nog eens mijn paard.
Bij mij is echt zo vroeg mogelijk geleerd, Werken voor je geld en voor niets komt de zon op!
K hoef geen kostgeld te betalen maar wel gewoon zelf mn paard, mn lessen, Uitgaan , Me telefoon en me ziektekosten, Verder niets maar ik merk in mijn omgeving dat dr echt meiden zijn die alles van pappie en mammie krijgen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:02

caye.. ik vind jouwn verhaal ook beetje absurt.. je was 18 en ging toen bij je EX man wonen??

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 22:03

Perrokai schreef:
Wat onzin kraamt die man uit zeg....op je 19e kun je je ook al en opleiding hebben afgerond en dus aan het werk zijn, is een vrij normale leeftijd om zelfstandig te worden. Dus waarom teren op de zak van je ouders als het niet hoeft. Hij zal zelf dan wel een flinke klaploper zijn geweest en weinig behoefte heben gehad om eens zelf aan de slag te gaan.
Goed voor jou juist Samster je bent al heel lang hardstikke zelfstandig en dat zelfs zonder hogere opleiding denk ik dan als je op 16e stopt. Dat zegt wel iets over jouw mentaliteit +:)+ en die van hem is 1 om door te trekken.

Vraag eens of hij nog op zn ouders teert of wanneer hij ermee gestopt is ? :D

K zou het je sterker vertellen , K heb helemaal geen opleiding , Niet eens een VMBO :o .
Gestopt omdat ik dr niets aanvond en lekker me eigen geld wou verdienen, Mn ouders vonden het geen goede keuzen hoor daar niet van maar hebben me wel altijd gesteunt en geholpen.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 22:04

pinuts schreef:
caye.. ik vind jouwn verhaal ook beetje absurt.. je was 18 en ging toen bij je EX man wonen??

K denk dat het toen dr vriend of dr man was en nu pas dr Ex man is, Als je dat bedoelt teminste :o

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:04

wat dat betreft is t wel lekker als je ouders wel meebetalen en je langer kan studeren.. heb je toch wel echt veel aan

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:05

oh samster, natuurlijk:p dom van mij.. Haha.

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:05

Oneens.
Ik ben 18 en bataal alles wat ik kan betalen zelf. Ik betaal geen kostgeld maar wel me school, telefoonrekening, ziektekostenverzekering, kleding enzo. Ik vind het niet erg om het zelf te betalen. Anders groei ik voor me gevoel nooit op en leer ik nooit op eigen benen te staan. En ja, lang leven de lol kan je zelf doen. Iedereen vind andere dingen leuk en haalt uit verschillende dingen zijn plezier.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:06

HAHA 19 jaar en van je ouders zak leven? Ik vind dat je je moet schamen als je dat doet!

Ik werk al vanaf mijn 11. Altijd alles zelf betaald. En dat doe ik nog steeds. Ik was net 18 toen ik op mijzelf ging(niet op kamers echt huis). heb zo'n 6 jaar op mijzelf gewoont. Woon nu bij paps sinds een paar maand. Omdat ik niet meer in mijn huis kon zijn(verhaal apart).

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:07

Tjah, aan wie is te bepalen wat hoort?

Ik hou niet van luie mensen, dus ik vind dat je vanaf je 15e/16e wel kunt gaan werken om wat bij te verdienen. Aan de andere kant vind ik dat je ook alle mogelijkheden moet krijgen om te kunnen studeren en ook lol moet kunnen maken enz. Ik betaal de meeste dingen zelf wel, maar dat is omdat ik het zelf wil. Toch geven mijn ouders me ook wel veel, soms nog geld voor kleding en andere dingen.

Amber_

Echt oneens.

Ik ben 19 jaar, op mezelf in een flat, heb 2 paarden en ben bezig met mijn rijbewijs.
Werk 40 uur per week in de Super de Boer en ga de Politie opleiding doen.

Ik ben dus geheel onafhankelijk van mijn ouders :j. Tuurlijk zou het lekker zijn om alles te krijgen, maar je leert er heel veel van. Nu ben ik wel vroeg op mezelf gegaan (18de), maar het moest vanwege situatie.

Ik werk vanaf mijn 12 en heb zelf mijn eerste pony gekocht toen ik 15 was.
Heb altijd alles zelf betaald :j.

Toen ik in de HAVO zat werkte ik voor school tijd van 6 tot 8, 5x per week. En 2x savonds.

pinuts

smokey: dat vind ik niet normaal, werken op je 11e.. Als je dan al volwassen moet worden vind ik wel triest, maar op je 19e mag t wel beginnen ja

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:08

Op de eerste plaats vind ik je instelling erg fijn om te lezen.
Helaas denkt niet iedereen zo.
Ik vind dat als je op die leeftijd nog een opleiding volgt, ja dan vind ik dat je als ouder je kind hoort te steunen.
MAAR, zodra, het kind wil werken, en dus niet meer naar school wil, dan zeg ik op mijn beurt , dan mag je er ook voor opdraaien.
Heb het zelf meegemaakt met een kind.
Ik vind dus dat een ouder niet meer overal voor op hoeft te draven.
Kind kiest en moet leren keuzes te maken.
Nogmaal ik vind je instelling top

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 22:09

pinuts schreef:
wat dat betreft is t wel lekker als je ouders wel meebetalen en je langer kan studeren.. heb je toch wel echt veel aan

Tuurlijk, een opleiding is nooit weg, Was toen mijn keus , Lekker aan het puberen he dan doe je rare dingen :+ .
Gelukkig heb ik dr nog geen problemen mee gehad tijdens sollicitaties ofzo, Ik geloof maar 1 keer maar dat was toch niet echt de perfecte baan voor mij :Y)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:11

ik ben op mijn 19e gaan samen wonen,ik was op die leeftijd zelfstandig,maar niet iedereen is het zelfde. ;)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:12

Ik woonde op mezelf toen ik 19 was. Ja, wel lang leve de lol *studentenleven* maar ik kreeg geen geld van ouders. Ik begrijp zijn punt wel een beetje, 19 is jong. En je kan je hele leven nog serieus zijn. Maar ik denk dat 19 een mooie leeftijd is om jezelf los te weken van de veilige ouderlijke thuishaven. Al denk ik dat jij, SamSter daar al veel vroeger mee begonnen bent (dat zou eigenlijk een leukere discussie zijn ;) )

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 22:13

onne schreef:
Op de eerste plaats vind ik je instelling erg fijn om te lezen.
Helaas denkt niet iedereen zo.
Ik vind dat als je op die leeftijd nog een opleiding volgt, ja dan vind ik dat je als ouder je kind hoort te steunen.
MAAR, zodra, het kind wil werken, en dus niet meer naar school wil, dan zeg ik op mijn beurt , dan mag je er ook voor opdraaien.
Heb het zelf meegemaakt met een kind.
Ik vind dus dat een ouder niet meer overal voor op hoeft te draven.
Kind kiest en moet leren keuzes te maken.
Nogmaal ik vind je instelling top

Dank je wel!
Mijn ouders zeiden altijd, Zolang jij op school zit betalen wij een hoop mee, Maar als jij stopt ga je werken en je eigen boontjes doppen. En dat lukt nu prima!
Gaat al 3 jaar goed en hoop ook binnen een jaar op me eigen te kunnen van mn eigen hard gewerkte geld :D