onder de 16? natuurlijk niet!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

woofie

onder de 16? natuurlijk niet!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 09:03

Tegenwoordig moet iedereen tot 20 jaar zich kunnen legitimeren bij aankoop van alcohol of sigaretten.....
Om dit te ondersteunen kunnen winkelmedewerkers op http://www.supermarkt.nl een cursus afleggen,èn een examen doen.
Nu is die cursus een grote wassen neus, omdat je elke vraag die je fout beantwoord terug krijgt...net zolang tot je het goede antwoord geeft.
Nu zijn er drie vragen waar ik (wettelijk gezien) mijn vraagtekens bij heb, ik had deze vragen dan ook fout beantwoord.
Ik ben benieuwd welke antwoorden jullie geven....
Hier komen de vragen:

1, Een man die eruit ziet alsof hij al flink gedronken heeft, komt bij de kassa om 6 blikjes bier af te rekenen.
Mag je hem het bier verkopen?
A: Ja
B: Nee

2, Een jongen van 17 jaar wil een mixdrankje kopen voor zijn vriendinnetje van 15. Mag hij de mixdrank
kopen?
A: Ja
B: Nee

3, Een jongen van 17 koopt 3 pakjes sigaretten, je ziet zijn vrienden buiten staan wachten. Je weet niet
zeker of deze vrienden 16 of ouder zijn. Wat doe je?
A: Je verkoopt de sigaretten
B: Je vraagt wat hij er mee gaat doen
C: Je verkoopt ze niet omdat je denkt dat hij ze gaat delen met zijn vrienden.

juval

Re: onder de 16? natuurlijk niet!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:04

het zal wel 3 x A zijn.. maar ik snap dat het gewetensvragen zijn...
Ik vind het een grote verantwoording voor een kassamedewerker hoor.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:06

Wettelijk gezien zou ik zeggen dat het drie keer A moet zijn.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:08

Ik ook, want je hebt bij vraag een er in feiten niets mee te maken dat de man dronken is lijkt mij.

en bij vraag twee en drie is degene die het koopt 16+ dus dat mag jij dan verkopen.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:08

De eerste en de derde zou ik A zeggen. De tweede denk ik B. Een mixdrank is over het algemeen sterke drank en moet je dus 18 jaar of ouder voor zijn.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:10

Ik zeg ook drie keer A. :j
Mixdrank valt toch niet onder de sterke drank?

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:10

niet altijd dacht ik?

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:11

ook ik denk dat het 3x A moet zijn, want bij 2 en 3 is idd diegene die het koopt boven de 16 .. wat ze daarna met dat spul gaan doen, tsja dat ligt buiten jou verantwoording toch ;)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:12

Ik dacht dat als iemand al dronken/aangeschoten is dat je die persoon dan geen drank meer mag verkopen?

die andere mogen wel gewoon denk ik want je kan niet zeker weten of hij het wel of niet met zn vriendinnnetje gaat delen...

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:15

1: B. Als je in de horeca werkt, mag je dronken mensen geen alcohol meer verkopen en ik denk dat dat ook geldt in de supermarkt

2: A. Ik heb A gekozen omdat hij het volgens mij wel mag kopen, maar HIJ is in overtreding als hij het aan zijn vriendin geeft..Daar heeft de winkel verder niets meer mee te maken volgens mij..Kan het ook helemaal fout hebben, want twijfel wel ;)

3: A. Ik zou ze gewoon verkopen :j Net als bij de vorige vraag: wat derden ermee doen valt niet onder de verwantwoordelijkheid van de winkel?

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:20

Twee mag toch niet? Altans ik ging keer wat halen voor mezelf met een vriendin bij de slijter maar kreeg het echt niet mee omdat ze te jong was. En ik zei al moet ik dan opnieuw de winkel in zonder haar? Maar kreeg die dag zoiezo niet mee van hem...

Vind wel lastige dingen hoor voor een kassamedewerker.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:53

de eerste nou ik voor NEE kiezen
en de andere twee voor JA

Naar mijn weten mag je iemand die al dronken is geen alcohol meer verkopen. En als hij vervelend is haal je de politie erbij, openbare dronkenschap is verboden ;)

En tja de andere twee, je hebt er nooit controle over. Stel ik ben 23 en ik haal sigaretten en sterke drank in mijn eentje en ik kom thuis en deel het met mensen onder de 16. En misschien neem ik op dat moment wel iemand mee die onder de 16 is en dan krijg ik het opeens niet meer mee..
Ik zou nog boos worden ook dan hoor. Ik kan me toch netjes legitimeren en wat ik daarna ermee doe is mijn eigen verantwoordlijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:02

1B, 2B, 3C

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:10

wat betreft vraag 1 en 2 weet ik het niet. Als je in een kroeg werkt is het in ieder geval zowiezo B. Achter de kassa? tja? Ik zou zeggen dat gaat zo'n medewerker geen piep aan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:10

logisch dat je bij deze vragen je vraagtekens heb! :P
imo moet degene die het mág kopen zelf de verantwoordelijkheid dragen of deze ze gaat gebruiken of niet óf dat deze ze weggeeft...
Ben benieuwd naar de antwoorden.

Vraag 1 vind ik het nogal lastig, omdat openbare dronkenschap niet mag. Iemand onder invloed maakt niet altijd de beste keuzes, dus misschien dat je die niks mag verkopen... echter kan het lijken alsof iemand gedronken heeft, maar in werkelijkheid dat niet heeft gedaan....
Ik zou het gewoon verkopen in alle situaties :=

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:11

1B, 2B (Als zijn vriendin er naast staat aan de kassa) en 3A.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:12

Waarom zou een barman een dronken persoon geen bier meer mogen verkopen en een kassajuf wel? Als het antwoord op die vraag idd A is vind ik dat heel erg vreemd... Er is ook nog zoiets als maatschappelijke verantwoording.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:15

Sylvia schreef:
Waarom zou een barman een dronken persoon geen bier meer mogen verkopen en een kassajuf wel? Als het antwoord op die vraag idd A is vind ik dat heel erg vreemd... Er is ook nog zoiets als maatschappelijke verantwoording.

Dat was ook mijn redenering inderdaad :j Maar goed, als barman ben je er natuurlijk wel "beter in getraind" om na te gaan of iemand genoeg heeft gehad en als kassamiep (ben het zelf ook geweest, is dus niet denigrerend bedoelt of wat dan ook ;)) heb je dat toch niet echt..

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:16

Yinka schreef:
2B (Als zijn vriendin er naast staat aan de kassa)

Waarom als zijn vriendin ernaast staat niet?
Het is zijn verantwoording als hij het koopt, hij hoeft het niet eens te melden dat het voor haar is.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:16

Sylvia schreef:
Waarom zou een barman een dronken persoon geen bier meer mogen verkopen en een kassajuf wel?

Tjah dat weet ik dus niet. Ik heb mijn sociale hygiene gehaald, en daar geleerd dat het in de bar zowiezo niet mag. Ik heb nit voor kassajuf geleerd :+ , dus geen idee hoe het daar zit, maar ik zou bijna geneigd zijn te zeggen dat sociale hygiene (dat in principe gaat over de verkoop van alcohol) ook geld voor gewone winkels en dat het dus niet zou mogen.

Zelfde zou het in dat geval zijn voor die jongen die de alcohol koopt voor zijn 15 jarige vriendinnetje, maar hoe kom je daar achter? Op mijn ID bewijs na heeft nog nooit iemand gevraagd naar mijn bedoelingen met de alcohol en ik vind ook eerlijk gezegd dat ze dat niet zoveel aangaat.

[edit] weet dat er in america iig helemaaaal niet moeilijk over doen. Over de tweede situatie dan ;) . Ik was daar mijn met een 20 jarige vriendin van me. Ik was bijna 22. We gingen gewoon samen alcohol kopen. 1 ID voor boven de 21 was genoeg... terwijl het natuurlijk over duidelijk was dat die vriendin van me er ook van zou gaan drinken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:23

Sylvia schreef:

Maar in de kroeg kan je er veel meer vanuit gaan dat iemand (bijna) dronken is.
Aan de kassa is dat veel lastiger.
Mensen die bijv een herseninfarct hebben gehad, lijken soms ook dronken. Iemand kan best boodschappen doen voor thuis.....

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:27

Olle schreef:
Yinka schreef:
2B (Als zijn vriendin er naast staat aan de kassa)

Waarom als zijn vriendin ernaast staat niet?
Het is zijn verantwoording als hij het koopt, hij hoeft het niet eens te melden dat het voor haar is.

oei, dus als ik boodschapjes ga doen met mn kinderen erbij, mag ik geen bier/wijn oid kopen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:29

ik zou ook 3 keer a zeggen
moet zeggen dat ik nog nooit een cursus gehad heb hiervoor, en ik verkoop ook alcohol
wel zijn we verlicht legitimatie te vragen en heb ik bij de darnk stickers dat onder de 16 geen drank verkocht word

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:30

3 keer A.
Je kan niet weten wanneer of voor wie de drank/sigaretten is. Dan moet je ze volgen tot aan huis.
Die dronken man drinkt het misschien morgen wel en gaat nu naar bed. En of die andere jongens het geven aan die vrienden, daar hebben wij niets me te maken. He is geen overtreding om te roken onder de 16. En stel het zou dat wel zo zijn is het een taak voor de politie.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:35

Ik heb die cursus ook moeten doen, en vond sommige antwoorden ook nogal krom. Is nog een discussie geweest op het werk. Maar volgens mij was het B,B,C. Inderdaad, je mag het net zovaak overdoen totdat je alle vragen goed hebt. :') Stelt echt niets voor.